ILS error Adaptive Main-beam Assist unavailable w212

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
simosami
Mersumies
Mersumies

ILS error Adaptive Main-beam Assist unavailable w212

Viesti Kirjoittaja simosami »

"Adaptive Main-beam Assist currently unavailable. See Owners manual"

ILS automaattinen kaukovalo avustin on kyseessä. Ja W212 vm. 2012 kyseessä.

Tämmöinen herja on ilmaantunut muutaman kerran. Sinänsä en ajattele, että olisi jokin rikki, vaan kamera-systeemi vaan "sekoaa" jostakin syystä. Miksi?

Olen silloin yleensä tainnut olla kapealla tiellä, joissa ei ole maalattuja reunaviivoja, eikä paljoakaan raivattua piennarta, metsä siis "ihan" tiessä kiinni. Mäkiä ja mutkia. Tätä on esiintynyt harvakseltaan, sekä syksyllä kuivalla, kuin märällä kelillä.
Lasi on vaihdettu, ja kamera säädetty/kohdistettu jälkikäteen, kun ei toiminut sen jälkeen kunnolla. Saamaa esiintyi myös orkkis lasilla.

Vai menikö oma arvaus metsään, onko kuitenkin vielä jokin vika?

Vika korjaantuu kyllä yleensä heti, kun käynnistää automatiikan uudestaan, valot manuaalille, ja takaisin automaatille. Sitten taas toimii tunteja.
IMG_4679.JPG
.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: ILS error Adaptive Main-beam Assist unavailable w212

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Siis kesken matkaa tule tuo virheilmoitus, ei pelkästään liikkeelle lähdettäessä? Onko koodeja luettu?
finnstar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja finnstar »

Kosteallla kelillä tuo kuuluu asiaan kun kameran "linssin" eteen tulee kosteutta.
Kytkee pois kun laite ei voi toimia.
S205 250 Bluetec A Avantgarde airmatic -15
S203 200 Cdi A Elegance -06

Ex S212 300/350 Cdi A Avantgarde -10
Ex W203 200 Cdi A Classic -01
Ex S204 220 Cdi A -08
Ex S211 320 Cdi A -04
Ex S123 300D -A 80
Ex W124 230 A -91
Ex W210 200 Cdi A -01
Ex W201 190E
Ex S210 230 A -96
Ex S124 200D -88
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

finnstar kirjoitti:Kosteallla kelillä tuo kuuluu asiaan kun kameran "linssin" eteen tulee kosteutta.
Kytkee pois kun laite ei voi toimia.
Kondensoituva ilma sumentaa kameran joskus kylmällä kelillä ajoon lähtiessä ja toiminto palautuu kun kameran lämmitys saa huurut hävitettyä. Ajon aikana ei kameran eteen pitäisi tulla näkyvyyttä haittaavaa kosteutta, ei ainakaan oman perheen autoissa ole koskaan liikkeelle lähdön jälkeen lakannut toimimasta. Ei ainakaan sateella, tiedä sitten jos pahassa räntäsateessa pyyhkijät ei saisi näkyvyyttä riittäväksi kameralle.

Onko sinulla mennyt pois päältä ajon aikana?
Mihkaili
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mihkaili »

Itselläni menee joskus pois päältä pahassa räntäsateessa tai hernerokkasumussa. Olosuhteiden parannuttua tulee taas toimintaan.
W212 Avantgarde BE 220 cdi -11
jarkkoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Meidän 212 tekee samaa, mutkaiset ja kapeat pikkutiet, sopivan hämärää tai sitten pimeä ja katuvalot, hetkeksi menee joskus pois päältä ja palautuu sitten takaisin. Olen pitänyt ominaisuutena?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

jarkkoo kirjoitti:Meidän 212 tekee samaa, mutkaiset ja kapeat pikkutiet, sopivan hämärää tai sitten pimeä ja katuvalot, hetkeksi menee joskus pois päältä ja palautuu sitten takaisin. Olen pitänyt ominaisuutena?
Tarkoitat että menee vikatilaan kuten ekassa viestissä kuvattiin, ei pelkästään pitkät pois päältä. Erilaiset hämäävät valolähteethän saa valot lyhyelle vaikka oikeasti ei tarvitsisi vaihtaa ja katuvaloillahan kuuluisikin vaihtaa kokonaan lyhyille.

Tulkitsen että tarkoitat nimenomaan vikatilaa. Ei se systeemi minusta vikatilaan saisi mennä häiritsevistä valoista, korkeintaan vaihtaa lyhyille hetkeksi. Mahtaisko olla softapäivityksestä apua.
simosami
Mersumies
Mersumies

Pitkät menee pois päältä, kun varoitus ilmestyy ruutuun. Pitää siirtyä manuaaliseen valojen vaihtoon. Koodeja en ole lukenut, mutta vika ilmoitus poistuu valikoista, kun ongelma on ohi.
Tällä viikolla vika tuli vasta 150km ajon jälkeen, aamulla. Päivä alkoi valaistua tämän jälkeen, niin testailut jäi siihen.
Seuraavan kerran tuli vika sitten iltapäivällä, pimeän aikaan.
Molemmat olivat kuvailemiani kapeita teitä.
Aiemmat muistelut ongelmasta, yhdistyy muistaakseni, noihin maaseututeihin. Kaikki nämä tiet olivat eri puolilla Suomea.

Muuten toimii kohtalaisesti. Joskus mennään pikkukylien läpi 50-60, pitkät päällä, jos vastaan ei tule ketään.

Moottoritiellä, joulukuusi-keula-valaistut rekat sotkevat toimintoa: ei vaihda aina lähivaloille. Suunnilleen 1/100 autosta. Ei anna mitään virheilmoitusta, mutta pitkät päällä mennään.

Voisi vielä todeta, että tällä tulee 90% vähemmän vastaantulevien autojen pitkävalo vilkautuksia, kuin edellisellä w204 xenoneilla. (Ei ILS).
Luulen, että se johtuu kääntyvistä etuvaloista. Kun valokuvion reunoilla olevat "oja-valo-piikkit" kääntyy pois vastaan tulevien kuskien silmistä. Tämä huomio erityisesti mutkaisessa ja mäkisesllä tiellä ajettaessa. Osasinkohan selittää?
Tärkeää tähän liittyvää, on puhdistaa valot aina tauolla, niin häikäsy on selkeästi pienempää. Ja minulla lähivalot näyttää sen liki 100m, kuten pitääkin.
Linc77
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Linc77 »

Moi
Tommonen Tips löytyi, mahtaisko sopia aiheeseen?
Mulla tekee ihan samaa satunnaisesti juurikin noilla lämpötiloilla....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB S212 350 4matic
simosami
Mersumies
Mersumies

@linc77

Hyvä linkki, kiitos.

Hiukan menee päivät ohi, ja minulla on 476, kaistavahti. Ilmeisesti on eri kamera.
Linc77
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Njoo
Mulla menee noi päivämäärät tuohon väliin ja löytyy koodit 238 ja 513, silti reistaa tuossa nollan lämpötiloilla..
MB S212 350 4matic
simosami
Mersumies
Mersumies

Linc77 kirjoitti:Njoo
Mulla menee noi päivämäärät tuohon väliin ja löytyy koodit 238 ja 513, silti reistaa tuossa nollan lämpötiloilla..
Tuleeko sama herja, kuin minulla?
Täytyy seurata, jos liittyy tuohon lämpötilaan.
jarkkoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa

No jopas, omakustanteinen osan vaihto? Vikahan tuo toki on, virhevastuuaika vielä tuossa omassa voimassa, pitänee varmaan myyjäliikkeeseen huomauttaa asiasta vai mahtaako Veho hoitaa?

Edit: tosin tuossa meidän mersussa vika ilmenee samassa paikassa samalla tiellä jos ja kun ilmenee, kerran tainnu tehdä toisaalla.
Linc77
Sisäänajossa
Sisäänajossa

simosami kirjoitti:
Linc77 kirjoitti:Njoo
Tuleeko sama herja, kuin minulla?
Täytyy seurata, jos liittyy tuohon lämpötilaan.
Sama teksti tulee...
MB S212 350 4matic
jarkkoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tänään reilu 400 kilsaa 0-5 asteessa eikä herjoja, pitkät toimivat moitteetta automaagisesti. Valmistusaika kyllä sopii tuohon ikkunaan, tuo lienee tosiaan siis satunnainen ongelma. Ja niin tuo aloituksen mukainen ilmoitus pamahtaa ruutuun tuossa kotinurkilla aina samassa kohtaa, muutaman minuutin päästä tulee ilmoitus, että systeemi toimii taas.
Linc77
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Rupes taas syksyn tullen tulemaan tuota samaa valitusta mittariin ja satuin löytämään tommosen viestin tuolta brittien mb foorumilta...
"If SDS does not find any codes and the dealer does not find any other reason for the issue, I would suggest low beam aiming calibration. There was one W212 that had no fault codes and the same message at the cluster. Incorrect headlight level calibration caused it."
Liekö tuolla vaikutusta??
MB S212 350 4matic
Mihkaili
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mihkaili »

Minulla herjaa star ajoittain jotain lasin lämmityksen häiriötä? Olen käsittänyt että liittyy juurikin kameran lasin lämmitykseen (ei ole tuulilasin lämmitystä olemassakaan), herja poistuu kalibroimalla jännitteen tms uusiksi, mutta palaa jossain vaiheessa taas takaisin?

Uskoisin että sähköliitin on hieman ottanut itseensä kattoluukun poistoputkien tukkeutumisesta johtuneesta "tulvasta". En ole vielä saanut aikaiseksi purkaa kattoelementtiä ja suihkutella liittimiä suoja-aineella, syystä että valoherjat ovat todella harvinaisia ja lasinpyykimetkin toimivat aikas asiallisesti.
W212 Avantgarde BE 220 cdi -11
Vastaa Viestiin