W163 400 diesel huolia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Tervehdys.
Ostin talviautoksi tämmöisen nelikon vm2002.
Pikku huoltoa on tehty ja kun alkaa liukkaat tulemaan, pitäisi päästä tien päälle taas tällä.
Kirjoittelen tänne ilmenevistä ihmetyksen aiheista, josko saisi ongelmiin selvityksiä..
Auto lämpenee hitaasti.
Onko näissä mitään sähkövastuksia, esim. Vesihehkuja kuten volvossa on?

Termari tietysti pitäisi vaihtaa, voisiko joku kertoa ohjeet hommaan tai mistä ne löytyisi?

Youtubesta ei löytynyt tähän moottoriin ohjetta hommaan.


Tilasin korjauskirjan saksankielisenä, joka tullee vasta parin viikon päästä. Enkku ja saksa mulla samaa korkkaritasoa molemmat, mutta onhan niissä kuvia... :roll:
W163 400 cdi
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Hiljaista on. Taitaa olla sitten aika harvinainen kottero tämä?
Noh, korjauskirjaa odotellessa..
Torx-hylsyjä osteltu.
Voihan tuota neuvoittakin koittaa alkaa repimään auki kun lämmittää verstaan, että tarkenee..
Termari on näköjään kahden ruuvin takana. Eipä vaan näy ruuveja ollenkaan letkujen yms takaa...

Onkohan näissä jäähdytysnesteelle joku tyhjennysproppu jossain?
W163 400 cdi
marsuhai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: To 14.07.2011 18:02

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja marsuhai »

onko kabiini kylmä vai moottorin lämpö ei nouse? W163 400 on varustettu sähköisellä lisälämmityspuhaltimella joka alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa heti kun kone käy riippumatta moottorin lämmöstä.
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Tuota, lämpö nous tosi hitaasti, 12km saattoi mennä ennenkuin mittari näytti normaalia. 80km/h-alueella.
Ajoin autolla viimeksi loppiaisen kieppeillä joten ei muista tarkkaan.
Moniko wattinen mahtaa olla tämä lisälämmitin?
Mun auto on kai saksan tuonteja, ja vasta laitoin siihen ekan letkulämmittimen.
W163 400 cdi
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Zum teufel.
Korjauskirja tuli.
Piti olla tyhjennysproppu syylärin oikeassa alanurkassa, ei ollut. Liekö tarvikesyyläri menossa....
Ahtoputken haaran kun sai irti, pääsi irroittamaan termarin pultit jatkovarsien kanssa räikällä.
Olisi ollut parempi olla 1/4" hylsysetti. 3/8-setillä homma oli vaikea ja 1/2-hylsyillä ei olisi enää onnistunu mitenkään.

Vanha termari kyllä näytti ihan ehjältä ja tiiviiltä, en kokeillut kuitenkaan vedessä jos vaikka aukeaisi liian kylmässä.

Enpä suosittelis ostamaan motonetin 3/8" e-hylsysettiä.(VATO-merkkinen, maksoi n.9 euroa)
Biltemassa näyttäisi olevan ihan monipuolisen näköinen setti 24,90 euroa.

Millähän olette pesseet noita öljy-saven näköisiä moskia ilmaputkista?
W163 400 cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suoraan uutta termaria..itse en ymmärrä noitten keittämisiä jos ei tule lämmintä kajuuttaan tai lämpiä tarpeeksi...lisäksi se pitäisi laittaa lanka siihen termarin ja rungon väliin ja roikkumaan että näkisi milloin se tipahtaa pohjalle eli lähtee aukeamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Kyllä kait ittellä ollut 400cdi ML lämpesi aika nopeasti. Sehän on tietysti hieman suhteelllinen käsite, jos on tottunut esimerkiksi bensa autoihin.

Nopeampaa ML lämpesi kuin yksikään 124 mitä mulla on ollut. Kaikkiin autoihin olen kyllä yleensä termostaatin vaihtanut/vaihdattanut. MLssä saattaa olla myös pikku termostaatti??? En nyt muista ihan tarkkaan.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ml 270 dieselissä ainakin on 60C pikkutermostaatti ja oma kenno.
Matalamman lämpötilan kierto hoitaa polttoaineen paluukierron lämmönvaihdinta.

Pikkukoneessa on lohkon kyljessä kiinni henkilömalleista poiketen (niissä keulalla), kuskin puolella, startin alla.

Tästäkään viestistä ei 8-koneeseen liittyen ollut varmaan mitään hyötyä! :)
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Annoin löpöliotuksen imuputkelle ja pensselipesun.
Tiukassa oli viimeinen töhnä, mutta puhdasta tuli. Yllätti miten tiukka oli laittaa haaraputki paikalleen, vaikka voitelin o-renkaat ja vastapuolet..
Muutenkin sain systeemin kasaan ja nesteet sisään. Hauskasti sai ilmattua pumpulla varustetulla letkulämppärillä.

Onkohan siinä moottorin oikealla puolella joku sähköinen vesipumppu?


Kylläpä vain semmoinen pikkutermarin näköinen on syylärin ja vaihtamani termarin välissä.
Itselleni ihan uutta tuollaiset pikkutermarit.
Mitenkäs tuo neste siinä kiertää?
Vähäinen järki sanoo, jotta pakko olla läpivuotava kun muutenhan olisi kylmänä aina..?
W163 400 cdi
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Juu, eiköhän siinä pieni kierto ole vaikka termari olisi kiinni (pieni).
Se kannattaa kyllä vaihtaa, yllättävän iso vaikutus kovilla pakkasilla, vaikka liikkuva vesimäärä on pieni.
Esim. esilämmitys haihtuu kivasti...
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Ok
täytyypä ostaa tuommoinen ku löytyy...

Teboilin s:ää valutettu vaihteistoon yötä myöten lapolla.
Olikos se niin, että tikku kastuu kokonaan jos auto ei ole käynnissä?

Tai ainakin se muovinen asteikko?
W163 400 cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yleisesti noin 5cm tulee yli max määrän sammuksissa....5g mittatikulla ja 7g käynnissä kuumana proppu irti taso valuttaen kohdalleen ylimääräiset pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Hyvä tietää.
Pitää huomenna tarkistaa ennenkuin lyö tulille.

Näkyy puuilokin mainostavan 1000-wattista letkulämmitintä missä kiertopumppu samassa, hintaan 89,-
Liekö samasta tehtaasta lähtöisin kuin tt-thermot?
W163 400 cdi
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Eipä paljon kerinnyt tänään.
Laitoin syylärin alle pohjapeiton ruuveilla kiinni.
Mistäs olette tilanneet noita hajoavia muovinappuloita, millä tuo alkujaan on kiinni?
Korjauskirjan mukaan tässä pitäisi olla muovisuojat moottorin sekä lootankin alla...eipä ole...

Mittatikku näytti kastuvan asteikon yläpäähän asti.
Autohan on ollut käynnissä viimeksi kolme viikkoa sitten, mahtaako lie vaikuttaa sekin määrään...ja lämpö vain 0 C astetta...
No huomenna tulille niin tarkistetaan..
W163 400 cdi
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja TLP »

Jukezo kirjoitti: Näkyy puuilokin mainostavan 1000-wattista letkulämmitintä missä kiertopumppu samassa, hintaan 89,-
Liekö samasta tehtaasta lähtöisin kuin tt-thermot?
Ulkonäöstä päätellen ei ole sama :thumbup:
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja repal »

Jukezo kirjoitti:Eipä paljon kerinnyt tänään.
Mistäs olette tilanneet noita hajoavia muovinappuloita, millä tuo alkujaan on kiinni?
Korjauskirjan mukaan tässä pitäisi olla muovisuojat moottorin sekä lootankin alla...eipä ole...
KL-varaosista ainakin itse ostin muutama vuosi sitten nipun noita nappuloita. Ne lähtee pikkuruuvarilla kampeamalla kohtuu helposti. Hätänen repäsee ne kyllä aika nopeasti väkisin irti. Itse olen aukonut ja kiinnittänyt samoja monesti, kun oppi sopivan aukaisutekniikan.

Ainakin 270 CDI mallissa moottorin takaosan, vaihteiston ja jakolaatikon alla on isohko suojamuovi ja koneen etuosan/syylärin alla huomattavasti pienempi.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Noniin.
Öljyt tarkastettu 20-asteen viirujen väliin mittarin näyttäessä 24 astetta öljypohjasta.

Koeajolle;

Käynnistyi nätisti ja käytin pihassa aika lämpöiseksi, n.70 mittarissa.
Vähän tuntui nuhaselta tuo lyhyt hiekkapätkä niin kävin tuossa vanhalla tiellä vinguttamassa.
Mutta eipä oikein vinkunut.
Alta 80-vauhtia ja runttasin kaasua loivassa ylämäessä niin aika vähän tapahtui mitään.
Kickdauni tuntui naksahtavan polkimessa, mutta ei mitään...ei vaihtanut pienempää, tms..

Ja kun tie oli luminen, olin ottanut eps:n pois, jolloin näkyi huutomerkki mittaristossa.
Sekö vaikuttaisi...?

Minusta tuo oli ihan raketti viime talvena, mutta ei tuolla nyt uskalla lähteä traktoria ohittamaan jos ei ole muutama sata metriä näkyvyyttä...
Ompa kummaa.

En taida ottaa vielä mokomaa liikennekäyttöön.
W163 400 cdi
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Eipä vaikuttanut, vaikka ajeli ilman huutomerkkiä.

Kokeilin maksimikierroksia, n.3400 otti parkissa tuossa pihassa.

Tuli juuri kuvitelma mieleen, että olisiko tehnyt talvella jotain vastaavaa, juuri ennenkuin pistin seisontaan..

Ei oikein keksi syytä.
Akku kyllä pääsi purkautumaan kesällä seistessään tyhjäksi.
Mitään varoitusvaloja ei näy mittaristossa.
W163 400 cdi
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Mainittakoon, ettei savuttanut ainakaan niin, että taustapeilistä olisi huomannut.

Oisikohan täällä testeri-miehiä, Lahden-Kotkan välillä?
W163 400 cdi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Liekkö tuo vikatilassa. Kuulostaa vähän siltä. Nykäseppä ilmamäärämittarin johdot irti. Testaa sitten. Olen kuullut, että toimii ilman niitäkin. Ne monesti aiheuttaa vikatilaa.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Kiitos neuvosta.

Kokeilen huomenna kun on aikaa.
Tuossa taitaa olla 2 ilmamittaria. Ymmärtääkseni.
Muistelen, että kun serkkupojalla oli v70-volvossa ilmamittarivika, savutti reilusti.

Saksalaisesta korjauskirjasta en ole löytänyt vielä asiaan mitään selvyyttä.
Liekö siinä onkaan..
Mahtaako haynesin opus kertoa vikatilan ehdot?
W163 400 cdi
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1750
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

.........
Viimeksi muokannut Bomber4, Su 19.03.2017 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Juu, katsotaan löytyykö joku viisaampi testereineen ensin...nimittäin...
....Oikeastaan, jos nappaa ilmamääräanturin johtoja irti niin tietääkö siitä nyt edes mitään kun on valmiiksi ehkä vikatilassa?
W163 400 cdi
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Taitaapi jäädä kokeilut huomiseen, tuskin kerkiää tänään..

Yksi asia tuli mieleen;

Termaria vaihtaessa vilkaisin ohimennen ohjaustehostimen säiliöön.
Näkyi olevan öljyt alarajoilla kun oli vain puolikas tippa tikun kärjessä.
Liekö tuossa anturia?
En ainakaan huomannut piuhoja säiliöön..

Ohjaus oli ihan ok ajaessa.

Ja mitähän öljyä tuohon pitäisi laittaa?
Entisissä autoissa aina ollut atf:ää, dexron 2 tms mitä sattunut olemaan.
W163 400 cdi
Jukezo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 29.01.2016 08:55

Re: W163 400 diesel huolia

Viesti Kirjoittaja Jukezo »

Eipä kerennyt tänäänkään turhia miettimään kotteron vaivoja...

Sellainen tuli kuiteski mieleen, että jäähdytysnestepinnan valo syttyi joskus syksyllä siirrellessä pihassa.
Voisiko tuo laukaista vikatilan?
Ja mahtaisiko mersuissa vikatila kuittaantua irroittamalla akku minuutiksi?tunniksi?
W163 400 cdi
Vastaa Viestiin