OM603 turbo tikittää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Elikkä kyseisessä moottorissa sellasta oiretta että 1. sylinterin seudulta kuuluu tikitystä 1500 rpm:stä ylöspäin. Kuulee parhaiten ajossa sisälle kun on vähän kuormitusta. Kuuluu hyvin ennen ahtoja, mutta ahtimen herätessä, vihellys peittää äänen. Paikallaan kierrätettäessä ei kuulu niinkään selvästi. Ja kylmänä kuuluu selvemmin kuin kuumana. Tikitys on säännöllistä ja menee kierrosten kanssa samaa tahtia.

Epäilykset viittaisi melko vahvasti alakerran johonkin laakeriin. Kaverilla oli nimittäin tossa viime talvena vapaasti hönkäilevässä moottorissa ihan samanlainen ääni ennen ko sano sopimuksen irti kokonaan. Kaveri kun kuunteli tota mun konetta ni epäili samaa vaivaa. Onko järkevin vaa nypätä kone ylös ja aukasta ja kattoa mitä on syönyt tai joko vaihtaa kone? Vai onkohan jotain muita hyviä ideoita mitä kannattaa tarkastaa ja kokeilla ennen sitä, jotta sais varmuuden tikityksen lähteelle?

Kone siis kapeakantinen kutonen, johon tehty koneremontti n. 120 tkm sitten, jossa vaihdettu ainakin kaikki alakerran laakerit ja männänrenkaat ja pytyt hoonattu yms. Kokoonpanona tällä hetkellä Mynän 7 mm pumppu, Holset HX35, viripakosarja, 3,5" tuuman pakoputki, matala ja levee ahtocooleri puskurin takana. Vähän aina vaihtelevalla, mutta vastaavalla kokonpanolla ajettu n. 35 tkm. Sitä ennen vakiona, syötön säätöjä lukuun ottamatta. Ahtopaineet 1,8-1,9 baria pakopaineet 1,7-1,8 baria tällä hetkellä. Öljynä oon käyttäny Teboil Diamond Dieseliä ja vaihtoväli 7500 km ja vakiona 10000 km.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kopaisepa pakosarjan pultteja...sieltäkin voi tulla outoja äänijä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Pakosarjan pulttejako koputella? Kuinka niistä vois tikitystä kuulua? :wtf: No täytyypä varmuudeks koittaa sitäkin. :wink:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja atlas »

Murre ongelma...kopaista - kokeilla....ei kiristää.
No toi tikitys tarkoittaa varmaan raumalla kolkottaa....raksuttaa...naputtaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ennen kun konetta alkaa kiskomaan niin voisiko ääni kuulua liian aikaisesta ennakosta? Itte ainakin koittaisin et siirtää ennakoita vaikka nyt kokeeksi asteen pari taakse. Jos ääni ei tuolla tokene niin seuraavaksi suuttimet testiin. Tai sit nämä kaksi päinvastaisessa järjestyksessä. Samalla voi käyttää hehkuja pois paikoiltaan ja kattoa et esikammion kuulat on tallessa.

Tuon äänen jos se ennakoista olisi niin yleensä se tosin kyllä kait loppuu kun kierroksia alkaa olla se 2000r/min. Mutta helppoja kokeiluja silti ennen kun pataa alkaa ottaa irti.

Jos edelleen ääni kuuluu ni silti en usko laakerivikaan. Jos laakerinvaihto on tehty niin kuin se kuuluu tehdä niin laakerit ei me tuosta koneesta muutoin kuin tapaturmaisesti.... ei vaikka koneella olisi ajettu reippaasti yli puolimiljoonaakin. Vaparista ne kyllä menee vaikka sitä ei olisi rikitettykään ja syy siihen on se että se vaparin kiertokangen yläpuolen lusikka on eritavaraa kuin turbon. Myöskin männäntapin voitelu on vaparissa erilailla kuin turboissa ja sekin on yksi syy.

Mutta mäntärengas jos menee asentaessa poikki niin se kyllä alkaa ajansaatossa pitämään ääntä. 120t on kuitenkin nin pitkä pätkä että luulis että ennemmin olis alkanu jos siitä.

Niimuuten Oliko kyseessä alkuperäinen turbo ja jälkiturbotettu vapari? Jos oli jälkiturbotettu niin sitte tilanne muuttuu täysin toiseksi.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

atlas kirjoitti:Murre ongelma...kopaista - kokeilla....ei kiristää.
No toi tikitys tarkoittaa varmaan raumalla kolkottaa....raksuttaa...naputtaa.
Jos noista pitäs valita ni eniten mun mielestä ääni muistuttaa raksutusta. Ääni muistuttaa mielestäni hieman kellon viisarin tikitystä. Joten siitä tuli tikitys sana ekana mieleeni. Hetken aikaan ensin epäilinkin että ääni tulee vaan Autogaugen rämästä ahtopainemittarin viisarista. :D
Jari Ke kirjoitti:Ennen kun konetta alkaa kiskomaan niin voisiko ääni kuulua liian aikaisesta ennakosta? Itte ainakin koittaisin et siirtää ennakoita vaikka nyt kokeeksi asteen pari taakse. Jos ääni ei tuolla tokene niin seuraavaksi suuttimet testiin. Tai sit nämä kaksi päinvastaisessa järjestyksessä. Samalla voi käyttää hehkuja pois paikoiltaan ja kattoa et esikammion kuulat on tallessa.

Tuon äänen jos se ennakoista olisi niin yleensä se tosin kyllä kait loppuu kun kierroksia alkaa olla se 2000r/min. Mutta helppoja kokeiluja silti ennen kun pataa alkaa ottaa irti.

Jos edelleen ääni kuuluu ni silti en usko laakerivikaan. Jos laakerinvaihto on tehty niin kuin se kuuluu tehdä niin laakerit ei me tuosta koneesta muutoin kuin tapaturmaisesti.... ei vaikka koneella olisi ajettu reippaasti yli puolimiljoonaakin. Vaparista ne kyllä menee vaikka sitä ei olisi rikitettykään ja syy siihen on se että se vaparin kiertokangen yläpuolen lusikka on eritavaraa kuin turbon. Myöskin männäntapin voitelu on vaparissa erilailla kuin turboissa ja sekin on yksi syy.

Mutta mäntärengas jos menee asentaessa poikki niin se kyllä alkaa ajansaatossa pitämään ääntä. 120t on kuitenkin nin pitkä pätkä että luulis että ennemmin olis alkanu jos siitä.

Niimuuten Oliko kyseessä alkuperäinen turbo ja jälkiturbotettu vapari? Jos oli jälkiturbotettu niin sitte tilanne muuttuu täysin toiseksi.
Alkuperäsestä turbokoneesta kyse. En oikeen jaksa uskoa siihen liian aikaseen ennakkoon, kun eikö sen pitäs kuulua jo tyhjäkäynnilläkin? Sillon nimittäin tuo käy ihan niin ku pitääkin. Kierrosten noustessa kuuluu selvemmin. Suuttinta itekkin ensin mietin, mutta kaveri sanoi että hänellä on toisessa vaparikoneessa kuseva suutin ja pitää kuulemma erilaista ääntä. Suuttimien avautumispaineet on tarkastettu 25-30 tkm sitten.

Tänään kun lähdin maantielle ajelemaan töistä kylmällä koneella ni huomasin että ääni tulee mielestäni kaikkein selvimmin sillon kun ajaa ihan pintakaasulla, niin pienellä kaasulla että vauhti hieman hyytyy tasasella. Ei tarvi kun lisätä ihan pikkusen kaasua ni ääni hieman vaimenee. Sitten jos helppas kokonaan kaasusta niin ääni lakkasi kokonaan vaikka kierrokset säilyykin. Eli kuormitus vaikuttaa ääneen selvästi. Sitten kun kone tuli kunnolla lämpimäks, niin ääni katosi lähes olemattomiin.

Tuli vaan kaasun asennon vaikutuksesta mieleeni että voiskohan ääni jotenkin olla peräsin jakoketjusta? Voiko vaikka ottaa johonkin kiinni just sillon kun ajaa ihan pintakaasulla, kun ketjussa ei ole sillon kerran tavallaan veto päällä vaan joka ketjupyörän välillä on sen verran löysää että ketju ottaa johonkin kiinni? Tai voisko johtua liian venyneestä ketjusta? Äänikin tulis just sieltä suunnalta, eli koneen etupäästä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Se aikaisen ennakon aiheuttama ääni ei välttämättä kuulu tyhjäkäynnillä. Tyypillisesti alkaa 1000 ja loppuu ennen 2000r/min. Tuon aiheuttama ääni on paremminkin kilisevä ääni mutta nämä jutut miltä mikin ääni kenestäkin kuuostaa on makuasioita.

Paloääneltä tuo nyt kuitenkin vaikuttaisi jos ääni loppuu moottorijarrulla ja alkaa kun syöttöjä vähänkin taas on. Tuo kevyt moottorijarrutus ja kun silloin ääni kuuluu ei tosiaan kait tue aikaista ennakkoa?

Mutta kun se palotapahtuman ääneen kuitenkin sopisi niin ennakko, suuttimet ja kammiot on ensisijaiset jotka siihen tapahtumaan vaikuttaa ja on helppo halpa ja nopea tarkistaa/koittaa. Kai sen koneen voi nostaa pois ja purkaakkin kokonaan samontein mutta suuttimien sekä kammioitten tarkistus jokatapauksessa tulee eteen vaikka padan nostaakin pois.

Jakoketjuhan on samalla kireydellä kokoajan riippumatta siitä kiihdyttikö kevyesti vaiko moottorijarruttiko.

Kun on alkuperäinen turbo niin laakerivikaa ei tu muuten kuin kasausvirheen takia tai tapaturmaisesti ts. ajelee liian vähän tai liian paljon öljyn kanssa tai ö-pumppu pettää. Oikein muita syitä laakerivikaan ei taida olla? Kun öljytykkien asemointi kapeakantisessa menee väkiste oikein kun on pultilla kiinni niin männäntapin ja sen laakerinvoitelu on kunnossa. Tykithän on ollu irti kun kerta hoonattu on.

Jos mäntärengas olisi poikki niin siihempä en osaakkaan sanoa miten se korreloi moottorilämpöön ja kaasuun tai moottorijarruun. Pääsisikö siistillä ajolla noin pitkästi ennen kun alkaa oirehtimaan?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Äänen kuulee kyllä hyvin vielä yli 3000 rpm jälkeen. Eli en usko siihen ennakkoon. Kuuntelin myös kaverin suutinvikasta konetta. Se kävi ihan eri tavalla. Ääni oli siinä paljon terävämpi ja kovempi ja kuuluu heti jo tyhjäkäynnilläkin. Eli ainut mitä noista jää jäljelle on esikammio.

Eipä se 120 tkm ole kovinkaan nätillä ajolla ajettu. Kyllä sitä on tullu käskettyä etenkin sen jälkeen kun siihen vähä ruutia saanut vakiotehoista. :twisted: vahvistettu automaattiloota mennyt kerran, vakio vetoakseli ja vakio ASD-perä sekä yks sylinterinkansi ja toisella kerralla tiiviste. Eli kaipa se männänrengaski olis sieltä ittestäs aikasemmin ilmotellu jos siitä tulis.

Mutta totta kai kannattaa kokeilla ja selvittää helpompia vaihtoehtoja ennen ku konetta alkaa avaamaan. Jos se alakerrasta kuuluu tai kuuluis ni ajaisin varmaan joka tapaukses niin kauan ko kulkee. Ehkä helpompi sit vaan hommata toinen kone tilalle.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Vaihdoin tänään alipainepumpun toiseen, kun joku ehdotti YV:llä että siitä kuuluis tikitys. Ei ollut mitään vaikutusta. Sama ääni kuuluu edelleen.

Ääni on kuulunut jo jonkin aikaa. On sillä ajettu ainakin 5000 km, ellei jopa 10000 km niin että ääni on kuulunut. En ihan tarkaan tiedä, kun autolla ei ajeta talvisin lainkaan. Mutta kyllä se viime vuonna ainakin jo piti samaa ääntä. Nyt se on vaan tänä keväänä kun otin auton ajoon taas ni pahentunu entisestään.

Antaako kukaan ääntä venttiilin paininkupille? Sitä olen itse alunperinkin aina ajatellu että joku paininkuppi siellä on rikki tai vetelee viimisiänsä, mutta kun niin paljon kaikkia muitakin vaihtoehtoja ehdotettu että mennyt ihan pää pyörälle. :crazy: Kaveri sitä paininkuppia veikkaili kans, joka äänen on kuullu.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
nes2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 20.09.2010 16:53

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja nes2 »

Mä tarkistaisin ne venttiilinnostimet ekana, kuulostaa oireet niin samalta kuin itselläni oli pari vuotta sitten kun oli pari viallista nostajaa.
S124 300 TDT 4Matic -87
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Nyt on kaikki venttiilinnostajat vaihdettu uusiin ja nokka-akseli parempi kuntoseen. Ei vaikutusta. Tikitys kuuluu edelleen. :thumbdown:

Onko tosiaan niin ettei kiertokangenlaakeri vois tossa turbokoneessa oireilla ennen lopullista hajoamistas? Täytyy vielä jossain vaiheessa ko kerkee ni kattoa ne esikammion kuulat, että onko tallella ja viedä sitte vaikka suuttimetki varmuudeks tarkastukseen.

Ääni on sikäli merkillinen että sitä on vaikea kuulla kun koneen vieressä kuuntelee. Ajaessa sen kuulee todella selkeästi.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Morjesta taas! Aattelinpa tänne taas ruveta kirjottelemaan tosta koneen käynnistä. Elikkä sama OM603 kone on edelleen paikalla ja onhan se pelannut edelleen koko kesän moiteetta tikityksestä huolimatta. Huomasi hyvin kun kelit alko lämmetä niin tikityskin alkoi vaimentua.

No nyt on tullut kuitenkin uusi ääni-ilmentymä, joka on erittäin selkeä ja tulee vain silloin kun kone on ollut kovemmalla rasituksella. Kuvailisin ääntä teräväksi säklätykseksi tai säksätykseksi. Muistuttaa vähän saman tapasta kun noissa Bemarin E30-koppasissa koneissa piti aikanaan venttiilinnostajat lähes poikkeuksetta. Tossa kuitenki uudet venttiilinnostajat eli ei luulis niistä tulevan. Mielestäni ääni viittais enemmänki lämpölaajenemiseen, kun tulee kerran sillon vasta kun koneelle on annettu happea.

Ääni tuli tosiaan ekan kerran tossa muutama viikko sitten lähdin paikaltaan kiihdyttämään lämä tiskissä ja vedin kolmosen loppuun saakka, kunnes irtosi paineenohjausletku pumpun päältä morkoolilta. Menin laittamaan letkun takas ja kone kävi siinä vaiheessa ihan lailles, mutta toisella kerralla kun kolmosella kiihdytin ja neloselle vaihtaessa letku irtosi taas pysäsin tien varteen letkua taas laittamaan niin sellainen terävä säksätys kuului todella selkeästi ja ajattelin että tulee kiertokangen laakerista tai muusta vakavasta ongelmasta. Sillä kerralla huomasin myös että sylinterinkansi taitaa falskata jonkun verran kun oli painetta puskenut vesitilaan sen verran että oli sylkeny nestettä syylärin letkun välistä. Nätisti ajettaessa painetta ei kuitenkaan synny. No seuraavana päivänä kun löin koneen tulille ääni oli taas kadoksissa ja on ollut siitä eteenpäin kun on tässä kaupunkialueella tullut vaan ajeltua.

Kunnes tänään taas kun lähdettiin tonne naapurikaupunkiin käymään niin ääni palasi taas toisen kerran muutaman viikon tauon jälkeen. Menomatkalla oli vähän kiirettä niin tuli noita muita tienkäyttäjiä ohiteltua, mutta ainoastaan kerran käytin kickdownia kun painoin bussin ohi. Perille päästyäni kone sanoi "säk säk säk". Auto sai levätä 1-1,5h ja ääni oli taas kadoksissa sen jälkeen. Paluumatkalla sai ajella vähän nätimmin enkä ohitellut muuten kuin ohituskaistalla, mutta sillonkin pintakaasulla. Tämän jälkeen perillä ollessa säksätystä ei kuulunut. Kone käynnnistyy ja pelaa muuten hyvin ja vedot on talella ja voimaa muutenki tuntuu muutenkin olevan enemmän kun tähän mennessä ennen ollut kun pakosarjankin sain tiiviiksi vuodolta.

Mitäs tästä kertomuksesta voisi päätellä mistä ääni saattas tulla, herättääkö mielipiteitä tai ajatuksia?

Tässä kuitenkin lista pois suljettuja vaihtoehtoja, jotka on jo tarkastettu/uusittu:
-suuttimien avautumispaine ja sumukuvio tarkastettu
-alipainepumppu vaihdettu
-syöttöpumpun ennakko tarkastettu
-venttiilinpaininkupit ja nokka-akseli vaihdettu
-öljyt ja suodatin vaihdettu
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

ilmeisesti ihan massa kannentiiviste?
tulee mieleen että oisko kannentiiviste korkannu jakopäästä öljykanavaan ja tästä syystä tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla ei riitä öljynpaine ykkös pytyn nostimille.

itsellä nimittäin kävi näin.kokeilin toisilla käytetyillä kunnossa olevilla nostimilla eikä lätkytys hävinny minnekkään>kannentiiviste öljykanavasta korkannu.tuo ääni seurasi jonkun matkaa kierroksille asti mutta jossain vaiheessa katosi kun öljynpaineet nousi riittävästi.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu massatiiviste liimalla. Kannenkin olen siitä jo kahteen kertaan joutunu avaamaan kolmen vuoden aikana. Mutta toi kuulostas kyllä tosiaan järkeen käyvältä! Pitikö sulla sitä lätkytystä kanssa vaan kuumalla koneella vai jo kylmänäkin? Mulla ei nimittäin pidä jos öljynlämpö on vajaa 80 astetta, mutta jos nousee 85 asteeseen ni alkaa jo melko todennäkösesti pitämään. Tai näin ainakin eilen oli. Mikähän selitys sille mahtaa olla? Liian alhainen öljynpaine öljyn ollessa kuumaa vai?

Sellasen havainnon myös tein että öljynpaineviisari saatta väpähdellä pikkusen tyhjäkäynnillä kuumalla koneella, noin vajaata kahta baaria näyttäessä. Mittarissa ei ainakaan luulis olevan mitään vikaa kun on uusi ja alkuperäinen laitettu vuos pari sitten.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
silverhawk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja silverhawk »

muistaakseni tuo lätkytys vaihteli ettei se sitä ihan aina edes tehnyt,mutta loppusalla se kyllä lätkytteli koko ajan kylmänä sekä lämpimänä.luultavasti tosiaan kun öljy lämpeää ja notkistuu niin vuotavassa öljykanavassa ei ole riittävästi öljynpainetta>lätkyttää.joo enpä muistanukkaan että tosiaan tuo öljynpaineviisarin väpätys on jo aika varma merkki siitä että tiiviste falskaa jakopäästä :D sitähän se teki itselläkin. haulla tästä löytyy tietoa.
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Noniin nyt tosiaan tänään nostin tuon sylinterinkannen tosta motin päältä poies ja falskaustahan siellä näytti esiintyvän. Eli oli juurikin tuo ykköspytyn öljyreikä oli ainakin vuotanut niin kuin nimimerkki Silwerhawk epäilikin. Kiitokset vinkistä hänelle! Ja kutospytyn vesireikä oli vuotanut myös. Ykköspytyn pisin kansipultti oli aivan öljymössössä. Tiiviste näytti mielestäni ehjän oloselta. Yksi esikammio näytti harmaalta vitospytyssä. Mistäköhän se voisi kertoa?

Kansi näytti silminnähden ainakin ehjältä, joten sen aion viedä tällä viikolla koneistamoon, jos kerkeän. Ajattelin että saavat siellä koneistaa tasopinnan, koeponnistaa kannen, vaihtaa venttiilinvarsien kumit, vaihtaa ainakin venyneet pakosarjan pinnapultit. Eipä sille varmaan muuta kannata tehdä vai onko jotain oleellisia vinkkejä jollain? Yks hehkutulppa oli pimeenä, joka täytyy tietty myös vaihtaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: OM603 turbo tikittää

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Vein kannen tänään koneistamoon. Reerataan tasopinta, pinnapultit, venttilivarsien kumit + venttiilityöt, sekä koeponnistus. Miettisin että vaikuttaako jotain kannen pitävyyteen että laittaako 1,75 mm vai 2 mm kansipahvin? Viimeksi sanoivat koneistamolla että tosta kannesta pystyy vielä kerran koneistamaan, jonka jälkeen loppuu vara. Eli oliskohan senkin kannalta järkevämpi ottaa se 2 mm varmuuden vuoksi? En nyt muista oliko ongelmana se että venttiilit saattavat ottaa mäntään vai että etukammion ja palotilan välinen tila liian pieni. Viisaammat valistakoot.

Kansipulttien kiristys on toinen asia mikä askarruttaa. Tähän mennessä olen vetänyt ohjearvomomenttiin, mutta nyt meinasin koittaa hieman piukempaan. Oli nimittäin lyhkäsimmät pultit kaikki sieltä imuaukkojen puoleiselta laidalta kaikki löysemmän tuntuiset kuin mitä muut pultit. Koneistaja meinas että kolme newtoniakin saattaa jo vaikuttaa pitävyyteen parantavasti. Onko joku joskus kokeillu vetää enemmänki piukempaan niin ettei kierteet korkkaa?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin