Akka lähti vetää ja tilalle tuli ässä mersu vuosimallia 2000 ja 3.2 cdi koneella. Ajettu 420tkm. Kaikki varusteet toimii. Olen viimeisen 5 vuotta omistanut ainoastaan dieseleitä joten olen hieman tutustunut tekniikkaan. Nyt tässä samalla kun nautin hieman viskiä tuli sellaiset visaiset kysymykset mieleen että ajattelin ne täältä kysyä jos osaavat kertoisivat jotain. Ideana siis saada perinpohjin tietää miten joku asia tai tekniikka toimii tässä autossa, koska aikaisemmat ML ja E mersut ovat olleet varsin karvalakkimalleja, niin olen hieman pihalla joistakin ominaisuuksista.
Ensimmäiseksi aloittaisin AIRMATICISTA, eli siis:
1. convinence, sport 1 ja sport 2, erot kyllä huomaa, mutta perinpohjaisesti kuinka tämä tekniikka toimii, ilmapusseilla säädetään painetta iskareissa, ja tällä saadaan haluttu jäykkyys alustaan?
2. auton nostamisen / laskemisen edut? Nostan auton ylös, vehicle rising, ja siitä tulee JÄYKEMPI? (oletan tässä kohtaa että koska painetta on enemmän reilusti, niin myös jäykkyys kasvaa, vaikka aluksi oletin että siitä tulee pehmeämpi, ns. pussin nostovara olisi suurentunut mutta olin väärässä?

bonus: olen kuullut että jos esim. pussi räjähtää tai tyhjenee, auto sammuttaa itsensä suoraan ajossa, kuinka tämän voi estää ja kuinka todennäköistä on että ensiksi se vaan alkaa vuotamaan jonka huomaan laskeneena alustana aamuisin?
sitten jatkan korihommilla:
3. autossa ei ole suksiboksi reikää, ja haluaisin että subwoofer kuuluisi myös koppiin koska äänieristys takakontti --> ohjaamo on tosi paksu ja rek.kilpi kyllä hytkyy mutta todella lujalle pitää laittaa ennenkuin subi / matala ääni kuuluu. Auttaako tähän jos teen reijän suksiboksiin, vai mielummin hattuhyllylle? Kuinka olette tämän toteuttaneet jos olette itse tehneet?
4. haluaisin kuitenkin vetää autolla venettä mereen ja takaisin. Onko kukaan asentanut tälläiseen irroitettavaa vetokoukkua, että saisi mahd. siististi piiloon kun ei ole irti, ettei näytä miltään maajussi kärryltä normaaliajossa...?
5. kun pääsin vihdoin käymään rajan toisella puolella, lämä tiskissä melkein sain viisarin oikeaan reunaan asti ja lähti moottorin suojapahvi irti auton alta, suositteletteko pitämään sitä kesät / talvet vai onko siitä niinkään paljon hyötyä kuin että inssi ei nää leimalla että jostain vuotaa jotain?

Sitten tekniikan kysymykset. Olen käyttänyt aikaisemmissa autoissa 5W-30 öljyjä johtuen siitä että käyn usein töissä pohjoisessa, tähän suositteli joku öljynvalitsin 0W-30 öljyjä... Ei niinkään tuo pakkasviskositeetti, mutta käyn usein Euroopassa ja siellä mennään lujaa niin ajattelin onko kukaan käyttänyt ns. kisaöljyjä koneessa, ja kuinka paljon teillä on öljynkulutus tuhannella kilometrillä?
Tähän vielä lisää sen verran, että tyhjäkäynnillä kun auto seisoo esim. muutaman minuutin, ja antaa kaasua, pölläyttää sinistä savua, ja oletan että tämä on 1. turbon välys, vuotaa öljyä ahtopaineputkeen ja siitä koneeseen/ 2. viallinen huohotin? Onko riskiä ajautua NS. runaway tilanteeseen jossa kone tappaisi itsensä tuon turbon välyksen takia vai onko näissä jonkunlainen tappoventtiili tai katkaisija joka sammuttaisi auton ennen tuota?
2.7CDI koneista otimme imusarjan läpät pois koska vuotivat, tässä ei vuoda mutta on alumiininen imusarja ja säätömoottori kiinni mutta läpät jumitettu auki asentoon, antaa olla koskematta kun eivät vuoda?
Lopuksi tekniikasta vielä visainen kysymys commonrail ruiskutuspaine tietäjille. Ohjelmoimme autoon noin 230 hevosvoimaa, otimme pois EGR:n ja kun kiihdyttää kickdowniin asti, niin saattaa sammua auto yhtäkkiä, eli nähtävästi alku painetunnistin antaa tietyn paineen, ja loppupääässä on erilainen paine niin sen takia sammuttaa auton? johtopäätöksenä tästä ---> hieman tehoa pois? Onko ketään kuka voisi tehdä Uusimaalla? Minun koodarini on kuukauden matkoilla nyt, ja itse en lähde riskeeraamaan. EGR on jo poistettu...
Anteeksi hieman sekava teksti, yritin selittää ajatuksiani ja viisaimmat auttakoon niin otan opiksi...
Malinen