Selvittelin että millaisia aineita Daimler on käyttänyt noissa koteloissaan. Ajattelin että vanhoihin koteloihin pitäis saada samanlaista ainetta ettei uusi aine liuota vanhaa pois tai muuten pilaa jo ennestään siellä olevaa (toivottavasti toimivaa) kotelonsuojausta.
Kotelonsuoja taitaa olla A0009863370
Sitten on joku alustavaha, jota käytetään ainakin Atlantin ylittävissä autoissa, sen numeroa en tiedä, kuulemma tällainen 000-986-42-70-10 en vaan löytänyt muuta kun tämän kuvan (toisaalta):
Marko M kirjoitti:Saakohan tätä hommattua jostain jälleenmyyjien kautta?
Minulla on kysely lähetetty marmoritiskille, vastausta odotellen... Geessä on sen verran hyvät suojat vielä mitä sinne kurkkinut niin ajattelin uudistaa suojausta itse tehden, täähän oli itseasiassa "jackien" idea
karra kirjoitti:A0009863370 on vaihtunut numeroksi : A000986727010 . Helsingin Veholta saa tilaamalla. Hintaa purkilla 61,60€
Varmaankin se alustavaha on sitten tämä, vaikka oudon pitkiä ovat numerot: A000986427010
Ei kohtuuton hinta, jos yhellä purkilla pärjää. Jos enempi tartteis, ni toinnais ehkä koittaa hommata Saksasta. Klassik Autoon Anssille vois tietyst vinkata... Anssilla oli just myynnissä erä kattoluukkurasvaa ja kojelaudan polttimoita kohtuuhintaan
Mikä järki labelistä maksaa hulluja? motonetin tiskältä samat kurat...
Kyllähän tuolta mersun kotelosta löytyy sellanen vaalee vahamainen kotelosuoja, mikä on iha erilaista ku tavan tectyl tms. Mut jos motonetista sitä oikeenlaista kuraa saa, niin laita linkki ni osataan ettiä.
Tässä oli siis tarkotuksena täydentää alkuperäistä kotelosuojausta autossa mitä ei oo vielä suomalainen ruosteenmuhitusekspertti päässy pilaamaan.
Juu eikös se mersun vaha oo sellaista keltaista stydimpää... Jollaiseksi se keltainen litku mitä moni muu kotelosuojaa valmistama muuttuu kun se o ruiskutettu ulos purkista?
Mikä järki labelistä maksaa hulluja? motonetin tiskältä samat kurat...
Kyllähän tuolta mersun kotelosta löytyy sellanen vaalee vahamainen kotelosuoja, mikä on iha erilaista ku tavan tectyl tms. Mut jos motonetista sitä oikeenlaista kuraa saa, niin laita linkki ni osataan ettiä.
Tässä oli siis tarkotuksena täydentää alkuperäistä kotelosuojausta autossa mitä ei oo vielä suomalainen ruosteenmuhitusekspertti päässy pilaamaan.
Jos käsittelyn on tehnyt ammattilainen, niin silloin sielä on oikeanlaiset aineet. Löytyy tietysti näitä kyläseppiä jotka ruikkii koteloihin kaikenmaailman jäteöljyt, pellavaöljyt ja tervat. Kyllä mä yhdestä 123:sen kotelostakin löysin sitä alkuperäistä valkoista vahaa mutta se nyt näytti olevan vaan lähinnä näön vuoksi. On tuohon mun projektiin joku ruutannut jossain vaiheessa oikean kotelosuojan lisäksi takapalkkeihin ja helmakoteloihin ilmeisesti vaseliinia tai jotain sekoitustakin ja hyvin on toiminut, kuin uudet ovat sisäpuolelta. Että sikäli tuo on hurjan kallista kun tectyl maksaa kympin, ja on 99% varmuudella yhteensopivaa noitten vanhempien aineiden kanssa. 2010 mallisen e-mersun jostain kotelosta on valunut ja kuivanut jotain tummanruskeaa, en tiedä onko se alkuperäistä vai maahantuojan käsittely, näitten kanssa kannattaa jo ottaa selvää mitä sinne saa tai ei saa ruikkia.
jackie kirjoitti:Kyllähän tuolta mersun kotelosta löytyy sellanen vaalee vahamainen kotelosuoja, mikä on iha erilaista ku tavan tectyl tms. Mut jos motonetista sitä oikeenlaista kuraa saa, niin laita linkki ni osataan ettiä.
Tässä oli siis tarkotuksena täydentää alkuperäistä kotelosuojausta autossa mitä ei oo vielä suomalainen ruosteenmuhitusekspertti päässy pilaamaan.
Jos käsittelyn on tehnyt ammattilainen, niin silloin sielä on oikeanlaiset aineet.
Että sikäli tuo on hurjan kallista kun tectyl maksaa kympin, ja on 99% varmuudella yhteensopivaa noitten vanhempien aineiden kanssa.
2010 mallisen e-mersun jostain kotelosta on valunut ja kuivanut jotain tummanruskeaa, en tiedä onko se alkuperäistä vai maahantuojan käsittely, näitten kanssa kannattaa jo ottaa selvää mitä sinne saa tai ei saa ruikkia.
Onkohan se ollut ammattilainen, Itävallassa rakennettu auto mutta saattaahan sielläkin Daimlerin tehtaalla olla siirtotyöläisiä toissä . Varmaan joku insinööri kumminkin aineet valinnut .
Siksi just alkoi kiinnostaa että mitä sinne saa tai ei saa ruikkia . Toinen kantava ajatus tässä oli että tekis homman itse oikealla aineella eikä maksais $$$$ siitä että joku sinne jotain ruikkii, jonnekin siis.
Kyllä muistan että tuo oli testivoittaja. Koska se on ns lisäaineeton ja varmaan liuottimeton se saattaisi olla sopivaa tuon mersun OEM suojauksen kanssa. Kiitos muistutuksesta!
No tottakai kannattaa varmistua että aineet on yhteensopivia. Tuollainen G-mersu ei ole ihan mikään halpa auto, kannattaa pitää huolta. Mutta tuo reilu 60€ on hurja hinta aineesta mikä normaalisti maksaa kympin. Eikä yks purkki taida riittää läheskään, jos joka paikkaan laittaa. Kotelot kun on asianmukaisesti suojattu niin ne ei ruostu sisäpuolelta yhtään, vaikka olis jo reikä ruostunut. Palkin sisään pääsevä vesi ja kura tekee tosi laajaa tuhoa ilman suojaa.
Itse käytän maalaus ja korjaus töissä ihan king kotelo suojaa...kun liuotin haihtuu jota on muuten todella vähän ..jää sitten lopulta sellainen vaalean keltainen vaha joka on tahmeaa jäljelle..en usko etttä mikään jälkeenpäin ajettu erilainen vaha sitä liottaa...hangata pitäisi samalla jollakin harjalla ja sittenkään ei lähde eikä liukene.
Olen kokeilllut erilaisia muitakin mutta toi on hyvä..ja plussaa hintakin....senkin takia sitä voi työntää sinne reilusti.
Monet on sellaista ohutta kuin vesi ja karkaa heti sieltä reikien kautta ulos ja sormien välissäkin tuntuu ihan olemattomalta...toki tälläinen aine tunkeutuu kaikkiin paikkoihin...eli jos oikein hyvän teet niin späynä ensin että menee kapillaarina joka saumaan ja koloon ja haihtumisen jälkeen sitten paksumpaa perään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
En tiedä tuon vahan tarkkaa koostumusta tai alkuperää mutta josset ole ihan uuden auton koteloita suojaamassa niin kehottaisin käyttämään jotain perinteisiä liuotinpohjaisia kotelosuojia, tuo vaha meinaan toimii todella huonosti jos alla on hiukankaan ruostetta tai edes ruosteen alkua.
Onko tähän kotelosuoja-asiaan mitään tietoa mikä aine olisi lähelle samanlaista/yhteensopivaa w124 käytetyn kotelosuojan kanssa? Mersun alkuperäisen kotelosuojan varaosanumero on varmaan muuttunut monta kertaa 30 vuodessa ja uusin versio taitaa olla jo jotain liuotteetonta vahaa joka sopii huonosti vanhempaan kalustoon eikä pehmennä vanhoja koteloaineita. Lisäksi älyttömän kallista.
Ajatuksena siis uusia/täydentää w124 kotelosuojaus, se näyttäisi olevan ihan hyvin tehty ja pitänyt kotelot uudenveroisina 30 vuotta mutta hitsatut paikat pitää suojata ja tehdä käsittely huolellisemmin. Ja uusi aine sais myös pehmentää vanhaa. Nyt vaan pitäis tietää mahdollisimman yhteensopiva aine. Käyttöturvatiedotteesta näkee mitä noi aineet sisältää mutta mistähän löytyisi mb alkuperäisten aineiden tiedotteet?