W220 mittaristo + esp ongelma
W220 mittaristo + esp ongelma
Morjensta!
Hetkeen täällä käynytkään ja nyt tulisi mersutietäjien vinkit tarpeeseen.
Ongelma seuraavanlainen.
Ajaessani n.140km/h nopeusmittari jumppaa siinä 140-145 välissä, siis neula heiluu edes ja takas.
Ongelma alkoi etupyörien laakerien vaihdossa. Vaihdoin kummatkin etupyörän laakerit. Koeajolla alkoi herjaamaan oikean etupyörän pyörimistunnistinta.
Starilla pikainen tsekkaus ja tunnistin uudestaa irti putsaus, ei vikakoodeja, mutta edelleen mittari seilaa.
Kerran teki myös motarilla sellaisen että n.150 km/h vauhdista vähän rivakampi jarrutus niin jarrutti juuri oikealla etupyörällä huomattavasti enemmän, niin paljonki että auto pyrki sinne oikealle kaistalle
Nyt oikea tunnistin vaihdettu uuteen ja ongelma jatkuu.
Jarrutus ongelmia ei ole nyt ilmaantunut. Mittarin seilaaminen edelleen ongelma.
Stari ei anna mitään tietoa enempää.
Anturi toimivat kaikki 10km/h nopeudessa starin mukaa ja nopeudet eivät poikkea.
Mikähän neuvoksi?
Hetkeen täällä käynytkään ja nyt tulisi mersutietäjien vinkit tarpeeseen.
Ongelma seuraavanlainen.
Ajaessani n.140km/h nopeusmittari jumppaa siinä 140-145 välissä, siis neula heiluu edes ja takas.
Ongelma alkoi etupyörien laakerien vaihdossa. Vaihdoin kummatkin etupyörän laakerit. Koeajolla alkoi herjaamaan oikean etupyörän pyörimistunnistinta.
Starilla pikainen tsekkaus ja tunnistin uudestaa irti putsaus, ei vikakoodeja, mutta edelleen mittari seilaa.
Kerran teki myös motarilla sellaisen että n.150 km/h vauhdista vähän rivakampi jarrutus niin jarrutti juuri oikealla etupyörällä huomattavasti enemmän, niin paljonki että auto pyrki sinne oikealle kaistalle
Nyt oikea tunnistin vaihdettu uuteen ja ongelma jatkuu.
Jarrutus ongelmia ei ole nyt ilmaantunut. Mittarin seilaaminen edelleen ongelma.
Stari ei anna mitään tietoa enempää.
Anturi toimivat kaikki 10km/h nopeudessa starin mukaa ja nopeudet eivät poikkea.
Mikähän neuvoksi?
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Tutkipa mikä rako jää anturin ja pyörintä kehän väliin..jollakin ongelma selvisi kun siirsi lähemmäs tai ei painanut niin pohjaan uutta kehää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Eipä tullut tuota ees mietittyä. Varmaankin noissa tarvike laakereiden kehissä voi olla paksuuseroja verrattuna alkuperäiseen.atlas kirjoitti:Tutkipa mikä rako jää anturin ja pyörintä kehän väliin..jollakin ongelma selvisi kun siirsi lähemmäs tai ei painanut niin pohjaan uutta kehää.
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Pitää ajellakkin samantien tallille ihmettelemään
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Uutta abs-kehää/stefaa asentaessa pitää olla varovainen. Siinä on helppo vääntää abs-kehä toimimattomaksi.
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Prässillä nätisti tuli painettua. Suoraan meni ja helposti.RAM kirjoitti:Uutta abs-kehää/stefaa asentaessa pitää olla varovainen. Siinä on helppo vääntää abs-kehä toimimattomaksi.
Tuli nyt käytyä säätämässä antureita lähemmäs kehää. Ainut vaihtoehto oli ottaa anturin jalasta tavaraa pois että uppoaa syvemmälle lähemmäs kehää.
Ei vaikutusta. Mistä kaikkialta w220 mittaa nopeutta? Jokaiselta neljältä pyörältä nyt ainakin. Mittaako askista jostain kohtaa mikäy kannattaisi tsekkaa?
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Nopeutta mittaa vaan joka kulmasta ja huomaa heti jos nopeus > 8 km ja yksi pyörä heittää liikaa. Siinä ei paljon muita vaihtoehtoja ole kun kehä tai anturi jos pyörä ylipäätään pyörii laakerin ympäri. Luultavasti vika on edelleen samassa paikassa, kannattaa tarkistella Starilla ja katsoa myös livenä ajon aikana mitä pyörintänopeudet näyttää. Jos vieläkin epäilee niin oskilloskoopilla kattelee jännitteet ja vertaa muihin pyöriin.
Onko uusi orggisosa vai tarvike/käytetty anturi? Vaikuttaako sade? Kerran vaihdoin uuden tarvikeanturin ja se oli aina poutasäällä OK mutta sateella ja suolaloskassa alkoi antaa vikaa, eikä sitä tietystikään sateessa ja nollakelissä tullut mittailtua. Lopulta syyksi paljastui (vesi) vuoto anturin johdon ja hatun välistä. W220 ja muiden samanikäisten ESP:n sisäänmenoimpedanssi on iso eli pienikin johtavuus anturin karvojen välillä tai niistä maihin heikentää signaalia liikaa.
Onko uusi orggisosa vai tarvike/käytetty anturi? Vaikuttaako sade? Kerran vaihdoin uuden tarvikeanturin ja se oli aina poutasäällä OK mutta sateella ja suolaloskassa alkoi antaa vikaa, eikä sitä tietystikään sateessa ja nollakelissä tullut mittailtua. Lopulta syyksi paljastui (vesi) vuoto anturin johdon ja hatun välistä. W220 ja muiden samanikäisten ESP:n sisäänmenoimpedanssi on iso eli pienikin johtavuus anturin karvojen välillä tai niistä maihin heikentää signaalia liikaa.
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Anturi mallia tarvike. Ja laakerit myös. Pitää alkaa asiaan taas perehtymään ihan ajan kanssa.jysi kirjoitti:Nopeutta mittaa vaan joka kulmasta ja huomaa heti jos nopeus > 8 km ja yksi pyörä heittää liikaa. Siinä ei paljon muita vaihtoehtoja ole kun kehä tai anturi jos pyörä ylipäätään pyörii laakerin ympäri. Luultavasti vika on edelleen samassa paikassa, kannattaa tarkistella Starilla ja katsoa myös livenä ajon aikana mitä pyörintänopeudet näyttää. Jos vieläkin epäilee niin oskilloskoopilla kattelee jännitteet ja vertaa muihin pyöriin.
Onko uusi orggisosa vai tarvike/käytetty anturi? Vaikuttaako sade? Kerran vaihdoin uuden tarvikeanturin ja se oli aina poutasäällä OK mutta sateella ja suolaloskassa alkoi antaa vikaa, eikä sitä tietystikään sateessa ja nollakelissä tullut mittailtua. Lopulta syyksi paljastui (vesi) vuoto anturin johdon ja hatun välistä. W220 ja muiden samanikäisten ESP:n sisäänmenoimpedanssi on iso eli pienikin johtavuus anturin karvojen välillä tai niistä maihin heikentää signaalia liikaa.
Sade ei vaikuta mitenkään toimintaan. Ja mittari tosiaan vispaa vaan kpvemmissa nopeuksissa. Alle 100km/h kun mennään mittari näyttää nätisti oikee lukemaa ja liikkuu sulavasti. Heti kun yli 140km/h mennää alkaa mittari nykimään ja heittelemään.
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Nyt hommaa selvitelty. Takarenkaat pyörivät 1-1.5 km/h nopeammin, mutta vain yli 140km/h nopeudessa. Onko kelääkäri tietoa että tarvike laakereissa olisi abs kehä ollut hammasluvultaa n eri kuin alkuperäinen? Ja toinen vaihtoehto että rengastus vaikuttaa, edessä 245 40 19 ja takana 275 30 19, siinä kun tulee sentin heitto vierintäkehässä.
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Onko tuo takarenkaan profiili oikein, 30:lla tulee 10 cm ero vierintäkehässä? (35:lla sentti). Alkuperäisrenkaissakin on eri yhdistelmissä 1-2 cm heittoa kehässä joten ei pitäisi johtua siitä. Itsellä ei kyllä ole kokemusta kun on aina ollut samanlaiset sirkkelinterät joka kulmassa.
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Sattuipa kirjotus virhe. Siis takaset 275 35 19. Eli se sentin heitto tulee sillä. Voiko mersu olla näin tarkka renkaan vierentä kehän kanssa?jysi kirjoitti:Onko tuo takarenkaan profiili oikein, 30:lla tulee 10 cm ero vierintäkehässä? (35:lla sentti). Alkuperäisrenkaissakin on eri yhdistelmissä 1-2 cm heittoa kehässä joten ei pitäisi johtua siitä. Itsellä ei kyllä ole kokemusta kun on aina ollut samanlaiset sirkkelinterät joka kulmassa.
Re: W220 mittaristo + esp ongelma
Anturi voi olla myös liian lähellä mittakehää. Näin käynyt itselläni.