Viton lataus riittämätön
Viton lataus riittämätön
Hivenen kummallinen ja itselleni täysi mysteeri miksei Vito lataa riittävästi. Laturi syöttää 12,9 - 13,5 V riippuen paljonko on kuormaa laturilla (akulta mitattuna). Missään vaiheessa lataus ei nouse 14 V mihinkä kuulemma pitäisi. Muuta ongelmaa tämä ei aiheuta mutta eberiä ei jaksa pyörittää kuin 15 min ja akku on tyhjä (110 Ah, ½ vuotta vanha). Raivostuttavaa, ajan autolla joka päivä yli tunnin maantie nopeuksia, joten latausta pitäisi riittää aamun 15 min lisälämmitykseen, mutta ei.
Tutkin asiaa ja huomasin että laturin päästä mitattuna lataus jännite on 14 V ja kierroksilla 14,1 V. Kuitenkin startin päästä johon laturin johto seuraavaksi tulee näyttää 13,5 V, samoin seuraava väli startilta akulle. Kaikki liittimet putsasin ja että kontaksihäiriöitä ei pitäisi olla ja johdot eivät mittarilla mitattuna anna lainkaan vastusta mistään välistä.
No koplasin laturin päähän kiinni uuden johdon ja toin sen suoraan akulle, johdon ollessa vielä irti akusta 14V, mutta kun laittoi akkuun kiinni niin putosi samaan 13,5 V kuin auton omalla kaapelilla. Ei siis auttanut.
Kokeilin vielä mitä johdon päästä tule kun otin + navan irti auton käydessä akusta, nouseeko jännite 14 V kun latauspiiri akulle katkeaa. Ei noussut edelleen 13,5V. Loppu ideat ja meni hermot.
Akku näyttää norm n. 13 V kun ei ole käynnissä.
Osaisiko joku auttaa mitä seuraavaksi selvittää vai viedä suosiolla sähkötohtorille...
Tutkin asiaa ja huomasin että laturin päästä mitattuna lataus jännite on 14 V ja kierroksilla 14,1 V. Kuitenkin startin päästä johon laturin johto seuraavaksi tulee näyttää 13,5 V, samoin seuraava väli startilta akulle. Kaikki liittimet putsasin ja että kontaksihäiriöitä ei pitäisi olla ja johdot eivät mittarilla mitattuna anna lainkaan vastusta mistään välistä.
No koplasin laturin päähän kiinni uuden johdon ja toin sen suoraan akulle, johdon ollessa vielä irti akusta 14V, mutta kun laittoi akkuun kiinni niin putosi samaan 13,5 V kuin auton omalla kaapelilla. Ei siis auttanut.
Kokeilin vielä mitä johdon päästä tule kun otin + navan irti auton käydessä akusta, nouseeko jännite 14 V kun latauspiiri akulle katkeaa. Ei noussut edelleen 13,5V. Loppu ideat ja meni hermot.
Akku näyttää norm n. 13 V kun ei ole käynnissä.
Osaisiko joku auttaa mitä seuraavaksi selvittää vai viedä suosiolla sähkötohtorille...
hiilet...
paljonko ajettu vitolla mittarin mukaan? mulla ollu aina niin huonoa tuuria, että n. 200 000 km kohdalla viimeistään eka hiilien vaihto...
paljonko ajettu vitolla mittarin mukaan? mulla ollu aina niin huonoa tuuria, että n. 200 000 km kohdalla viimeistään eka hiilien vaihto...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Laturissa voi olla yksi vaihe pimeenä, eli diodisillasta yksi pari poikki... tai toinenkin puoli parista riittää...
Mitenkäs tuo akun maadoituspuoli... onko se kunnossa...? ja moottorin - korinvälinen maadoitus... tartteehan se virta paluureitinkin...
Ihan kauheesti ei kannata irrotella kaapeleita auton käydessä... voi tulla laturiin lisää vikaa...
Vielä semmonen lähinnä hypoteettinen mahdollisuus, eli laturin vapaakytkin... sanokaa viisaammat voiko se luistaa pitosuuntaan niin, että tuotto heikkenee...???
Mitenkäs tuo akun maadoituspuoli... onko se kunnossa...? ja moottorin - korinvälinen maadoitus... tartteehan se virta paluureitinkin...
Ihan kauheesti ei kannata irrotella kaapeleita auton käydessä... voi tulla laturiin lisää vikaa...
Vielä semmonen lähinnä hypoteettinen mahdollisuus, eli laturin vapaakytkin... sanokaa viisaammat voiko se luistaa pitosuuntaan niin, että tuotto heikkenee...???
Itsellä on vähän vastaavaa ongelmaa 124:ssa.. kylmänä latausjännite nousee 14V mutta muuten tyhjäkäynnillä ~13 ja kun antaa kierroksia vähän niin 13,3-13,6 Hiili-jännitesäädinpaketti vaihdettu laturiin eikä auttanut.
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Samaa vikaa havaittu (V220CDI), käydessä jännite akunnavoissa 13.5V.
Virtaa on tuntunut kuitenkin riittävän vaikka käyttää eberiä joten en ole tehnyt asialle mitään.
Virtaa on tuntunut kuitenkin riittävän vaikka käyttää eberiä joten en ole tehnyt asialle mitään.
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Kiitos vinkeistä, -02 112 Vito ajettu 175tkm. Laturi näytti olevan 120A Täytyy vielä tarkastaa - kaapelit, rungon ja moottrin välinen näytti olevan ok. Akun - runkoon täytyy tsekata.
Uusi hiilipakettikin on odottamassa, tarttee vaihtaa sekin jos hiilet on kuluneet.
Se vain ihmetyttää kun laturin pohja antaa 14V yleismittarille vaikka kaikki johdot on normaalisti kiinni ja kuormitus laturissa päällä. Kuitenkin samassa tilassa kaapelin päästä laturilla 13,5V.
Voiko olla että pienikin vastus (johto) pudottaa jännitteen koska laturissa on joku edellämainituissa kommenteissa oleva vika.
Pystyykö latausvirtaa mittaamaan kotikonstein? Akku toki voi myös olla jotenkin sökö ja aiheuttaa ongelman.
Lataamalla kotilaturilla akku ottaa virtaa vastaan normaalisti ja latauskin kestää oletetun ajan.
Joo, sama johtoja nyppiessä tuli mieleen,mutta kokeilla piti...
Uusi hiilipakettikin on odottamassa, tarttee vaihtaa sekin jos hiilet on kuluneet.
Se vain ihmetyttää kun laturin pohja antaa 14V yleismittarille vaikka kaikki johdot on normaalisti kiinni ja kuormitus laturissa päällä. Kuitenkin samassa tilassa kaapelin päästä laturilla 13,5V.
Voiko olla että pienikin vastus (johto) pudottaa jännitteen koska laturissa on joku edellämainituissa kommenteissa oleva vika.
Pystyykö latausvirtaa mittaamaan kotikonstein? Akku toki voi myös olla jotenkin sökö ja aiheuttaa ongelman.
Lataamalla kotilaturilla akku ottaa virtaa vastaan normaalisti ja latauskin kestää oletetun ajan.
Joo, sama johtoja nyppiessä tuli mieleen,mutta kokeilla piti...
Voihan se olla,että tuolla matkalla tapahtuu pieni jännitehäviö,moni menee halpaan kun mittaa lataus jännitettä huonosta akusta V-mittari näyttää alhaisia lukemia koska akku imee kaiken amppeereina ja laturin teho on vakio niin latausjännite putoaa koska virta nousee.Latausvirran mittaukseen vois olla hyvä herkkä pihtiampeeri mittari tai sitten vanha kunnon meltorautamittari(muistaakseni)se kestää melkoisia ampeereja,semmonen on jostain jääny itelle ja se oli muistaakseni tunnoton sille miten päin sen kytkee.
jos mittaa jännitteitä monesta eri kohdasta, niin sen mittarin maa-karvan pitää pysyä koko ajan kiinni samassa paikassa, muuten mittaustulokset eivät ole vertailukelpoisia keskenään.
yleismittarihan mittaa potentiaalieroa mittapäiden välillä, ja se ilmaistaan jänniteasteikolla...
Ohuet johdot ja huonot kontaktit näkyy juurikin jännitehäviöinä siirtolinjalla.
Tilannetta voi tutkia lisää vaihtelemalla kuormitusta, kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat päälle ja mittaamaaan jännitettä, sekin kertoo jotain sekä laturin että akun kunnosta.
Polttoainelämmittimen kypsyttämä akku alkaa oirehtia varsin varhain varauskyvyn heikentyessä, napajännite laskee nopeasti kuormitettaessa ja kapasiteetti laskee.
yleismittarihan mittaa potentiaalieroa mittapäiden välillä, ja se ilmaistaan jänniteasteikolla...
Ohuet johdot ja huonot kontaktit näkyy juurikin jännitehäviöinä siirtolinjalla.
Tilannetta voi tutkia lisää vaihtelemalla kuormitusta, kaikki mahdolliset sähkönkuluttajat päälle ja mittaamaaan jännitettä, sekin kertoo jotain sekä laturin että akun kunnosta.
Polttoainelämmittimen kypsyttämä akku alkaa oirehtia varsin varhain varauskyvyn heikentyessä, napajännite laskee nopeasti kuormitettaessa ja kapasiteetti laskee.
Noi viton laturit ei oikeastaan elvy pitkäksi aikaa pelkällä hiilien vaihdolla...liukurenkaat (ja laakerointi) remonttiin...eli uusi laturi. Sen verran hankala irroittaakin, että kannattaa tehdä kerralla hyvä (uusi).
Tämä on tosin 143A malli mutta sama periaate: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/07092005.html
Mä luulen että se ei vain enää magnetoi kunnolla eli ei anna virtaa ulos -> akun napajännite laskee kun siellä on kuormitusta enemmän kuin laturilla tuottoa.
Tämä on tosin 143A malli mutta sama periaate: http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/07092005.html
Mä luulen että se ei vain enää magnetoi kunnolla eli ei anna virtaa ulos -> akun napajännite laskee kun siellä on kuormitusta enemmän kuin laturilla tuottoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
latauksesta
Mulla on 02 mallin v220 cdi oon vuoden verran ihmetellyt latauksen heikkoa tasoa nyt vein liikkeeseen ja he löysivät vian :laturilta startille tuleva johto on jotenkin tinattu nippuun akulle menevän johdon kannssa siellä tinauksen sisällä oli hävikkiä mulla 1v olivat katkaseet johdon ja liittäneet suoraan startin ruuvin alle ...toivottavasti olisi apua jos muilla on vielä näitä ong.
Mitä pitää purkaa pois tieltä että pääsee CDI-vitossa startin päähän johtoihin käsiksi? Näyttää olevan sellainen paikka jonne ei edes näe eikä käsi mahdu. Startin päällä näyttää tiellä olevan joku muovipussi/kotelo, mitä sen sisältä löytyy?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: Viton lataus riittämätön
Sama vika täälläkin eli johtojen liitos on hapettunut. Saakohan tuota johtosarjaa varaosana vai pitääkö tehdä itse?
Kyseessä -06 120 cdi Vito.
Kyseessä -06 120 cdi Vito.
Vito 134 cdi
w212
w212