Sammuminen, rail-paine, korkeapainepumpun toiminta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
0000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 29.04.2013 17:13

Sammuminen, rail-paine, korkeapainepumpun toiminta?

Viesti Kirjoittaja 0000 »

Korkeapainetarkastus staarilla oli ensimmäinen vaihe, kun ongelma tuli, eli sammui testin lopussa, kun kierrokset tipahti.
Siitä se siirtyi ajossa tapahtuvaksi. Risteyksissä, kun kierrokset tipahtaa tyhjäkäynnin tuntumaan, niin auto sammuu, mutta lähtee heti käymään kuitenkin, joten matkaa pystyy jatkamaan.

Se mikä sammuttaa auton, on rail-paineen tipahdus.
Ilmavuoto ei oletettavasti sitä aiheuta, koska auto käynnistyy heti, vaikka se on juuri sammunut?

Suuttimien ohivuodon mittasin kylmänä, ne oli välillä 6-10 ml. Kuumana tosin nousee n. 4 ml, joka oli yllätys.

Auto ei siis sammu koskaan tasakaasulla ajaessa, eikä kovemmissa kiihdytyksissä, vaan ainoastaan pienillä kierroksilla.
Sen olen todennut, että auto ei sammu tyhjäkäynnilläkään koskaan, silloin kun paineensäädin "ohjaa" painetta, tosin silloinkin paineensäätimen prosentit ovat ohjearvojen ulkopuolella. Sammuu ainoastaan määränsäätimen ottaessa hallinnan, eli polttoaineen lämpötilan ollessa yli 20° ja 30 sekuntia käynnistyksestä.

Nyt on hieman arpomalla autoon vaihdettu määränsäädin ,korkeapaineensäädin sekä tuloletku polttoainesuodattimeen, kun oli pintahalkeamaa. Mitään vaikutusta ei ollut, paitsi rahapussiin.

Onko jollain tietoa korkeapainepumpun toiminnasta, että alkaako se kosahtamaan ensin pienillä paineilla? Jos se ei koskaan tee niin, niin vika tuskin on siinä, jos taas tekee, niin ehkä se on se todennäköisin syy, ainakin omalla päättelykyvyllä, jossa on kyllä virhemahdollisuus?

Mielipiteitä kuuntelen, että voisiko jotain vielä testata, koska seuraava korjaus saisi jo tuoda avun vaivaan, ilman että vain vaihtelee osia ja toivoo parasta.
S211 E320 CDI -04
* C3
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6545
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sammuminen, rail-paine, korkeapainepumpun toiminta?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

En suoraan osaa auttaa mutta tykkään aina spekuloida...Paineensäätimen ohjausarvo silti yli rajojen uudellakin säätimellä? Tunnistettaisinko paine väärin ja siksi sammahtaa kun vaihtoa tehdään, jos arvo on todellinen säädin yrittää korjata painetta johonkin suuntaan liikaa. Kun vaihto määränsäätimelle tehdään tulee overlap tai dead zone missä auto sammuu kun toinen säädin on liikaa auki?

Voihan se kp pumpun vikakin olla, lämpöisenä lotraa ohi liikaa eikä tuotto riitä. Yleensä ne vanhemmat kannesta vuotavat CDI pumput kyllä lämmetessään vähän tiivistyivät, mutta ei tuo mahdoton skenario ole. Pitäisi varmaan mitata paluulinjan vuotoa, oliskos WISsissä noille raja-arvoja?
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
0000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 29.04.2013 17:13

Re: Sammuminen, rail-paine, korkeapainepumpun toiminta?

Viesti Kirjoittaja 0000 »

Joo eivät ne arvot ole menneet kohdilleen, vaikka säätimiä vaihdettu.
Esim. korkeapaineen säädön tarkastusarvoissa tyhjäkäynnillä ohjearvo paineensäätimelle 24.0 - 30.0, mutta 18 % näyttää arvoksi, silloin kun paineensäätöventtiili on aktiivinen. Silti pysyy käynnissä ilman ongelmaa, koska rail-paine on kuitenkin ohjearvoissa, vaikka prosentit pielessä, mistä lie se kertoo?

Onko siis kp-pumpussa suuttimien tapaan ohivuotoa, jota voisi mittauttaa paikallaollessaan?

Edit: Koitan viedä jonnekin matalapainekierron paineen mittaukseen, jos siltä puolen jotain selviää.
S211 E320 CDI -04
* C3
0000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 29.04.2013 17:13

Re: Sammuminen, rail-paine, korkeapainepumpun toiminta?

Viesti Kirjoittaja 0000 »

Matalapainepuolella normaalit paineet, kun mittautin.
Vein sitten vielä diesel-korjaamoon, jossa tietotaito oli vielä huonompi, kuin minulla, eikä tuottanut kuin laskua.

Omaa pähkäilyä kotona ja päädyin toistamiseen vaihtamaan määränsäätimen uuteen.
Sehän auttoi, joten ongelma selätetty vaikeimman kautta.
S211 E320 CDI -04
* C3
Vastaa Viestiin