Kuuluva klapina W204
Kuuluva klapina W204
Terve, ostin elämäni ensimmäisen Mersun kaksi viikkoa sitten, ja heti oli liityttävä tähän joukkoon tummaan, koska on kysyttävää.
Kyseessä C220 -09, käsivaihteet, ajettu reilut 100 000 km. Kun kiihdyttäessä vaihtaa isommalle, niin kytkintä painaessa ja kaasua nostaessa moottorista/kytkimestä/vaihdelaatikosta kuuluu kuuluvaa ääntä - jos sallitte sanaleikin - jota voisin kutsua klapinaksi tai pohojammaan murtehella "notta se klapajaa". Ei siis varsinaista kolinaa, mutta vähän sinne päin. Ikäänkuin jokin pyörivä vauhtipyörä jotenkin löystyisi, kun kierrokset laskevat ja kytkimen irrottaa, jolloin tämä (kuviteltu?) vauhtipyörä pääsisi vähän liikkumaan sivusuunnassa ja kenties osumaan johonkin, mistä syntyisi sitten tämä kuuluva klapina.
Kun antaa auton rullata vaihde vapaalla, nostaa kierrokset sinne 2000-3000 kierrokseen ja nostaa sitten kaasun, ei klapinaa kuulu. Se kuuluu siis nimenomaan vaihteen vaihtamisen yhteydessä.
Kuuluuko kuuluvan äänen kuuluminen siis asiaan - eli onko se ominaisuus, eikä vika - vai onko siellä nyt jotain kovasti kulunut tai peräti menossa rikki?
Kyseessä C220 -09, käsivaihteet, ajettu reilut 100 000 km. Kun kiihdyttäessä vaihtaa isommalle, niin kytkintä painaessa ja kaasua nostaessa moottorista/kytkimestä/vaihdelaatikosta kuuluu kuuluvaa ääntä - jos sallitte sanaleikin - jota voisin kutsua klapinaksi tai pohojammaan murtehella "notta se klapajaa". Ei siis varsinaista kolinaa, mutta vähän sinne päin. Ikäänkuin jokin pyörivä vauhtipyörä jotenkin löystyisi, kun kierrokset laskevat ja kytkimen irrottaa, jolloin tämä (kuviteltu?) vauhtipyörä pääsisi vähän liikkumaan sivusuunnassa ja kenties osumaan johonkin, mistä syntyisi sitten tämä kuuluva klapina.
Kun antaa auton rullata vaihde vapaalla, nostaa kierrokset sinne 2000-3000 kierrokseen ja nostaa sitten kaasun, ei klapinaa kuulu. Se kuuluu siis nimenomaan vaihteen vaihtamisen yhteydessä.
Kuuluuko kuuluvan äänen kuuluminen siis asiaan - eli onko se ominaisuus, eikä vika - vai onko siellä nyt jotain kovasti kulunut tai peräti menossa rikki?
Re: Kuuluva klapina W204
Vuosi aikaa ja yli 60 000 km takana. Kytkin rupesi luistamaan - ainakin kolmosella, nelosella ja vitosella täydellä kaasulla kiihdyttäessä kierrosluku nousee selvästi korvin kuullen ja kierroslukumittarista nähden, ihan kuin muka sutisi. Tätä tapahtui muutamana päivänä peräjälkeen. Ehdin jo kysellä hintoja, ja pitää kuulemma tilata kokonaan uusi kytkinpaketti tehtaalta Saksasta, hinta 650 euroa ja kuten tapoihin kuuluu, samalla kannattaisi vaihtaa painelaakeri, hinta 400 euroa. Plus työt.
Ja nyt kytkin ei olekaan luistanut kahtena, kolmena peräkkäisenä päivänä, vaikka olen oikein testannut ja kiihdytellyt täysillä joka vaihteella. Oliko kyseessä olla jokin väliaikainen ongelma - vesisateiden sisään viemää öljyä tms, jotain aivan älytöntä? Miten kytkin voi lakata luistamasta - en ymmärrä
[Niin ja kilometrejä nyt noin 173 000, eli ei kai kytkimen pitäisi vielä olla moksiskaan? Ja kyseessä siis C220 CDI vm. 2009.]
Ja nyt kytkin ei olekaan luistanut kahtena, kolmena peräkkäisenä päivänä, vaikka olen oikein testannut ja kiihdytellyt täysillä joka vaihteella. Oliko kyseessä olla jokin väliaikainen ongelma - vesisateiden sisään viemää öljyä tms, jotain aivan älytöntä? Miten kytkin voi lakata luistamasta - en ymmärrä
[Niin ja kilometrejä nyt noin 173 000, eli ei kai kytkimen pitäisi vielä olla moksiskaan? Ja kyseessä siis C220 CDI vm. 2009.]
Re: Kuuluva klapina W204
Tilaa vauhtipyörä ja kytkinpaketti plus painelaakeri. Samalla laitat isomman kytkimen nin kestää. Tuossa taitaa olla 240mm yksilevy kytkin. Jos on sinne käy 260mm paketti ja vauhtipyörä. Työ siellä joka tekee omilla osilla. Katso profiteile.de, mister-auto. Yms.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Kuuluva klapina W204
Juu ei kun kysymykseni oli, voiko kytkin jostain ihmeen syystä luistaa välillä, vaikka se ei vielä olisikaan vaihtokunnossa. Näillä kilometreillä (siis 173 000) ei kai pitäisi vielä olla ongelmia, jos on ollut normaalia käyttöä - en tietysti tiedä, miten edellinen omistaja on ajellut ne ensimmäiset reilut 100 000 km. Ja kun luistaminen siis loppui, eikä nyt ole pariin, kolmeen päivään luistanut ollenkaan, niin olisiko voinut olla jokin väliaikainen homma, esim. jostain päässyt vähän öljyä sisään. En ymmärrä. Mutta ei nyt huvittaisi vaihtaa kytkintä, jos se onkin ihan hyvässä kunnossa.
Re: Kuuluva klapina W204
Viileä päivä, enemmän tehoa. Luistaako silloin? 400nm vakiona. Tuo kytkin kestää juuri sen. Ehkä 420nm paitsi jos vetää autoa trailerilla perässä. Omassa autossa kolmas kytkin joten tiedän jotain aiheesta valitettavasti. Kun kytkin avataan on ikävä kuulla vauhtipyörän olevan rikki. Suomessa vauhtipyörä tosi kallis. Muualta jopa puoleen hintaan. Aja kunnes luistaa joka päivä..
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Kuuluva klapina W204
klapina =>
https://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kuuluva klapina W204
Tämähän on hieno, joskin äänetön. Onko tuo siis Mersun kytkin, tai samanlainen?etrade kirjoitti:klapina =>
https://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kuuluva klapina W204
Ei ole luistanut 20 asteen pakkasessakaan, ja nyt on kesäkelit Tosin jos kytkin on kevään aikana yhtäkkiä kulunut, niin voisi ajatella, että vähän viileämpänä kesäpäivänä sitten luistaisi.markoala kirjoitti:Viileä päivä, enemmän tehoa. Luistaako silloin? 400nm vakiona. Tuo kytkin kestää juuri sen.
Tässä on tehoa 163 hv. Auto on Hollannista tuotu, enkä keksi muutakaan selitystä sille, että teho ei ole se normaali 170 hv, joka Suomeen alunperin tuoduissa on (myös käsivaihteisena - luontevampaa kai olisi, että käsivaihteiseen olisi koetettu saada laajempi kierroslukualue ja siten pienempi huipputeho, mutta myös käsivaihteisissa Suomi-autoissa näyttää aina olevan 170 hv). No, en löydä mistään, miten paljon tässä on vääntöä, mutta joskus muistan nähneeni, että olisi alle 400 Nm, olisiko ollut 350 tai vähän enemmän.
Viro voisi tulla kyseeseen. Vähän pitkä matka tosin, kun asun 400 km:m päässä Helsingistä. Mutta nyt kytkin ei siis luista enää millään, vaikka olen kolmena päivänä kiihdytellyt täysillä. Voiko siis olla jokin väliaikainen häiriö - vähän öljyä päässyt kytkimeen tms?Suomessa vauhtipyörä tosi kallis. Muualta jopa puoleen hintaan. Aja kunnes luistaa joka päivä..
Re: Kuuluva klapina W204
Tuo on kaksoismassa vauhtipyörä, Dual mass flywheel, jos siellä sellainen on. Toivottavasti ei ole.Clutch kirjoitti:Onko tuo siis Mersun kytkin, tai samanlainen?
En löytäny kunnon kalkatusta tai klapinaa Youtubesta ja en muista omia tunnuksia Youtubeen että vois tallentaa sinne kyseisiä ääniäYlempänä jo kirjoitti:Kun kytkin avataan on ikävä kuulla vauhtipyörän olevan rikki.
Re: Kuuluva klapina W204
Kytkimen luistaminen loppui syyskuun alkupuolella. Sen jälkeen on luistanut kerran maaliskuun alussa ja toisen kerran pari päivää sitten. Todella kummallista. Liittyykö tämä lämpötilaan, eli alkaako luistaa taas, kun tulee kesä?
Joku ventovieras kertoi Esson baarissa, että hänen paketti-Mersunsa oli tehnyt samaa, ja oli vaihdettu uusi kytkinlevy, vai onko se kytkinpaketti. Luistaminen ei kuitenkaan loppunut, ja ventovieraan mukaan oli ilmennyt, että kytkimessä on jokin "läppä" (kaiketi nyt kuitenkin venttiili) jonka läpi kytkinneste menee kammiosta toiseen, ja kun venttiili jumiutuu johonkin asentoon, niin kytkin luistaa.
Onko tähän kenelläkään viisautta? Puhuiko ventovieras puuta heinää, vai onko kytkimessä jokin tuollainen venttiili? Korjaamolla ammatti-ihmiset vain katselivat seinille, kun kysyin tästä.
Joku ventovieras kertoi Esson baarissa, että hänen paketti-Mersunsa oli tehnyt samaa, ja oli vaihdettu uusi kytkinlevy, vai onko se kytkinpaketti. Luistaminen ei kuitenkaan loppunut, ja ventovieraan mukaan oli ilmennyt, että kytkimessä on jokin "läppä" (kaiketi nyt kuitenkin venttiili) jonka läpi kytkinneste menee kammiosta toiseen, ja kun venttiili jumiutuu johonkin asentoon, niin kytkin luistaa.
Onko tähän kenelläkään viisautta? Puhuiko ventovieras puuta heinää, vai onko kytkimessä jokin tuollainen venttiili? Korjaamolla ammatti-ihmiset vain katselivat seinille, kun kysyin tästä.
Re: Kuuluva klapina W204
Ei kai tämä nyt voi olla ensimmäinen kerta, kun tällaista tapahtuu? Kyseessä siis MB C220 CDI vm. 2009. Palstaa lukiessa tuntuu, että tulee mitä eksoottisimpia vikoja, mutta että mersun kytkimessä ei olisi koskaan vikaa...
Re: Kuuluva klapina W204
Tuossa on aiemmin kerrottu mitä tehdä.
markoala kirjoitti:Tilaa vauhtipyörä ja kytkinpaketti plus painelaakeri.
Re: Kuuluva klapina W204
Tuossa aiemmin kerroin tämän: "... paketti-Mersunsa oli tehnyt samaa, ja oli vaihdettu uusi kytkinlevy, vai onko se kytkinpaketti. Luistaminen ei kuitenkaan loppunut, ja ventovieraan mukaan oli ilmennyt, että kytkimessä on jokin "läppä" (kaiketi nyt kuitenkin venttiili) jonka läpi kytkinneste menee kammiosta toiseen, ja kun venttiili jumiutuu johonkin asentoon, niin kytkin luistaa. "etrade kirjoitti:Tuossa on aiemmin kerrottu mitä tehdä.
markoala kirjoitti:Tilaa vauhtipyörä ja kytkinpaketti plus painelaakeri.
Vauhtipyörän ja kytkinpaketin plus painelaakerin vaihtaminen (joka maksaa julmetusti) ei siis auta, jos vika ei olekaan niissä, vaan tuossa mystisessä venttiilissä. Onko siellä siis jokin venttiili, jonka takerteleminen voi aiheuttaa kytkimen luistamisen?
Re: Kuuluva klapina W204
No vaihda se mystinen venttiili joka aiheuttaa sen kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän klapinan . Laatikko irti niin tietää tarkemmin.
Re: Kuuluva klapina W204
Kun minä en tiedä, onko siellä mitään mystistä venttiiliä, etkä näköjään tiedä sinäkään.etrade kirjoitti:No vaihda se mystinen venttiili joka aiheuttaa sen kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän klapinan . Laatikko irti niin tietää tarkemmin.
Enkä minä ala itse irrottamaan auton kytkintä ja vaihdelaatikkoa kotipihalla. Korjaamot taas ovat heti tarjoamassa 2 000 - 2 700 euron remonttia, jossa koko kytkin uusitaan.
Olisiko täällä joku asiantuntija, joka tietäisi tästä "mystisestä venttiilistä"?
Re: Kuuluva klapina W204
Unohda venttiili...Se on kytkimen käyttölaite eli painelaakeri.
Vauhtipyörä se on rikki. Se kolkottaa.
Koko kytkin ja vauhtipyörä: Osat profiteilestä ja työ esim Hki Viking Motors. Loppulasku alle 1500€
Toinen mahdollinen:
Alipaine pumppu näissä 651 koneissa myös kolisee. Se tulee esiin paikallaan kun painaa jarrua useasti. Clutsin auton moottori muuten voi olla 646evo. Se pitää huomioida kytkintä hankkiessa myös.
Vauhtipyörä se on rikki. Se kolkottaa.
Koko kytkin ja vauhtipyörä: Osat profiteilestä ja työ esim Hki Viking Motors. Loppulasku alle 1500€
Toinen mahdollinen:
Alipaine pumppu näissä 651 koneissa myös kolisee. Se tulee esiin paikallaan kun painaa jarrua useasti. Clutsin auton moottori muuten voi olla 646evo. Se pitää huomioida kytkintä hankkiessa myös.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Kuuluva klapina W204
Kiitos Mutta taas muutama maallikon kysymys - yritän tässä vain ennakoida ja estää mahdolliset isommat vauriot autossani:markoala kirjoitti:Unohda venttiili...Se on kytkimen käyttölaite eli painelaakeri.
Vauhtipyörä se on rikki. Se kolkottaa.
Koko kytkin ja vauhtipyörä: Osat profiteilestä ja työ esim Hki Viking Motors. Loppulasku alle 1500€
Toinen mahdollinen:
Alipaine pumppu näissä 651 koneissa myös kolisee. Se tulee esiin paikallaan kun painaa jarrua useasti. Clutsin auton moottori muuten voi olla 646evo. Se pitää huomioida kytkintä hankkiessa myös.
1) Tarkoitatko, että mitään "venttiiliä" ei ole, vaan sillä tarkoitetaankin painelaakeria - joka on mikä? Nyt pitäisi jo saada jonkinlainen 3D-kuva kytkimestä - että mitä se oikein on syönyt
2) Tarkoitatko, että vauhtipyörä (kaksoismassa -sellainen) on voinut olla rikki jo yli 100 000 kilometrin matkan?
3) Miten jarrun paineleminen liittyy kytkimen toimintaan?
Ystävällisin terveisin,
Clutch
Re: Kuuluva klapina W204
Tuos ylempänä on Youtube 3Dvideo vauhtipyörän toiminnasta mitä luulet kytkimeksi.
Vauhtipyörä voi olla rikki 100 000km kun olet kysellyt asiasta jo kaksi vuotta.
Mene käymään MB Koskinen Oy, Nurmoontie 120, Seinäjoki niin sen näyttää sulle painelaakerin, kytkinpaketin ja vauhtipyörän sekä tekee tarjouksen remontista, jos se klapina ja kytkimen luistaminen ihmetyttää.
Vauhtipyörä voi olla rikki 100 000km kun olet kysellyt asiasta jo kaksi vuotta.
Mene käymään MB Koskinen Oy, Nurmoontie 120, Seinäjoki niin sen näyttää sulle painelaakerin, kytkinpaketin ja vauhtipyörän sekä tekee tarjouksen remontista, jos se klapina ja kytkimen luistaminen ihmetyttää.
Re: Kuuluva klapina W204
Miksi tuollaista väität? En luule vauhtipyörää kytkimeksi.etrade kirjoitti:Tuos ylempänä on Youtube 3Dvideo vauhtipyörän toiminnasta mitä luulet kytkimeksi.
Miksi tuollaista väität? Viime vuoden kesäkuusta ei ole kahta vuotta. [Edit: Joo klapinasta olen kysellyt - sekoitin luistamiseen, joka alkoi viime vuoden kesäkuussa.]Vauhtipyörä voi olla rikki 100 000km kun olet kysellyt asiasta jo kaksi vuotta.
Olen jo kysynyt myös sieltä, ja tarjottiin kytkinpaketin uusimista. Kuten tuossa yllä kerroin, eräs tuntematon ihminen kertoi, että hänen paketti-Mersuunsa oli vaihdettu kytkinpaketti (ja ehkä vauhtipyöräkin, en muista) mutta luistaminen oli jatkunut, ja syyksi olikin paljastunut mainittu mystinen venttiili.Mene käymään MB Koskinen Oy, Nurmoontie 120, Seinäjoki niin sen näyttää sulle painelaakerin, kytkinpaketin ja vauhtipyörän sekä tekee tarjouksen remontista, jos se klapina ja kytkimen luistaminen ihmetyttää.
Nimimerkki etrade, luulen, että olet nyt antanut kaiken viisautesi, ja kiitos siitä.
Olisi mukavaa, jos jollakulla muulla olisi kokemusta tai tietoa mainitusta venttiilistä.
Re: Kuuluva klapina W204
Kytkimessä ei ole mitään venttiiliä, tätä on sinulle tuossa aiemmin jo yritetty kertoa.
Esson baarissa kuultuhin, vieläpä täysin tuntemattomien henkilöiden "tietoihin" ei kannata uskoa.
Olen täysin samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa, vika selviää ainoastaan irroittamalla vaihdelaatikko. Jos tästä
ei ole valmis maksamaan, tai em.operaatiota ei osaa tehdä itse, kannattaa ajaa niin kauan että kytkin luistaa jatkuvasti.
Esson baarissa kuultuhin, vieläpä täysin tuntemattomien henkilöiden "tietoihin" ei kannata uskoa.
Olen täysin samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa, vika selviää ainoastaan irroittamalla vaihdelaatikko. Jos tästä
ei ole valmis maksamaan, tai em.operaatiota ei osaa tehdä itse, kannattaa ajaa niin kauan että kytkin luistaa jatkuvasti.
R129 500SL 1989 (MR)
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Kuuluva klapina W204
Clutch kirjoitti:
Olen jo kysynyt myös sieltä, ja tarjottiin kytkinpaketin uusimista. Kuten tuossa yllä kerroin, eräs tuntematon ihminen kertoi, että hänen paketti-Mersuunsa oli vaihdettu kytkinpaketti (ja ehkä vauhtipyöräkin, en muista) mutta luistaminen oli jatkunut, ja syyksi olikin paljastunut mainittu mystinen venttiili.
Nimimerkki etrade, luulen, että olet nyt antanut kaiken viisautesi, ja kiitos siitä.
Olisi mukavaa, jos jollakulla muulla olisi kokemusta tai tietoa mainitusta venttiilistä.
Ensimmäinen kerta kun kuule kytkimen venttiilistä.
Eräs hyvin harvinainen vika hyvin vanhassa Mersussa aikanaan 1980-luvulla oli kytkimelle menevän letkun sisäpinnan irtoaminen jolloin kytkinpoljinta päästettäessä liike ylöspäin oli kuin hidastetussa elokuvassa letkun sisäosan rajoittaessa takaisinvirtausta.
Kytkintä painettaessa tuokin toimi hyvin koska irtonainen sisäpinta puristui tietenkin ulospäin.
Olen samaa mieltä muiden vastaajien kanssa, aja kunnes vika tulee kunnolla ilmi.
Re: Kuuluva klapina W204
Juu, laitettiin sitten uusi kytkin. Luistamisen alkusyyksi paljastui rikkoontunut kaksoismassavauhtipyörä - näin murtunutta metallia - joka aika ajoin pruuttasi vaseliinia kytkinlevyyn. Levy oli luonnollisesti myös hieman palanut kaiken sen luistamisen jäljiltä. Klapina väheni, mutta ei loppunut ihan kokonaan; se voi olla kierrosluvun alenemisesta tuleva ääni vaihtaessa ja kytkintä painaessa.
Korjaaja arveli, että kyseessä voi olla valmistusvika [siis kaksoismassavauhtipyörän kohdalla - ei klapinan, joka siis lienee ominaisuus, ei vika].
Korjaaja arveli, että kyseessä voi olla valmistusvika [siis kaksoismassavauhtipyörän kohdalla - ei klapinan, joka siis lienee ominaisuus, ei vika].
Viimeksi muokannut Clutch, Ti 21.03.2017 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kuuluva klapina W204
Mersuista en tiedä, mutta bemareissa ainakin on CDV (clutch delay valve). 'Rajoittaa' kytkinnesteen liikettä ja saattaa sekin aiheuttaa mielenkiintoisia ilmiöitä.E200kompressor kirjoitti:Clutch kirjoitti:
Ensimmäinen kerta kun kuule kytkimen venttiilistä.
Eräs hyvin harvinainen vika hyvin vanhassa Mersussa aikanaan 1980-luvulla oli kytkimelle menevän letkun sisäpinnan irtoaminen jolloin kytkinpoljinta päästettäessä liike ylöspäin oli kuin hidastetussa elokuvassa letkun sisäosan rajoittaessa takaisinvirtausta.
Kytkintä painettaessa tuokin toimi hyvin koska irtonainen sisäpinta puristui tietenkin ulospäin.
Olen samaa mieltä muiden vastaajien kanssa, aja kunnes vika tulee kunnolla ilmi.
W211 220cdi
Re: Kuuluva klapina W204
Tuollaiset kannattaa kirjoittaa bemari foorumille.
Re: Kuuluva klapina W204
Ok. Ja tuollaiset täysin tekniikkaan liittymättömät voi kommentoida suomi24:n.etrade kirjoitti:Tuollaiset kannattaa kirjoittaa bemari foorumille.
W211 220cdi