Matti Äyräväinen kirjoitti:
Tuossa aiemmin mainittu uunituslämpötila 300 celciusta on aivan liikaa, se vaikuttaa jousen ominaisuuksiin. Kannattaa pitäytyä alle 200 celciuksen lämpötilassa.
Oman kokemukseni mukaan osissa ei ole saanut olla maalia eikä alustamassaa
Tuosta Eastwoodin lakasta minulla ei ole kokemusta.
Millä perustelet tuon 300 olevan liian kuuma? Tällaiset ohjeet olen itse saanut aikanani sinkittämöltä ja jousia tekevästä firmasta Lahdesta.
Joo maali on ja pysyy, jos sitä on osiin jäänyt. Samoin alustamassat, liimat, bitumi tms.
Suosittelen Eastwoodia. Se ei muodosta paksua kerrosta eli osa ei näytä lakatulta. Lähinnä se on enemmänkin äärettömän ohutta lakkaa. Toimii myös valuraudan ja alumiinin kanssa. Sinipassivoituihin en ole nähnyt tarpeelliseksi tätä käyttää sillä tuntuu että tuo nykyinen sininen on huomattavasti kestävämpää kuin tämä nykyinen keltainen. Kumpikaan ei kuitenkaan ole mitään ikuista, joten jos haluaa osat säilyttää hyvänä pitkään on autoa käytettävä hyvin maltillisesti ja osat pidettävä kuivina ja puhtaina. Se on kumminkin haastavaa kun aivan kaikki eivät ole heti käden ulottuvilla.
Joskus kokeilin myös pulverilakata joitakin keltapassivoituja osia, mutta se ei ollut kyllä toimiva ratkaisu, uusiksi meni. Vaikka osa oli puhdas siitä kuitenkin jostain huokosista pääsi epäpuhtauksia ulos uunituksessa ja pintaan muodostui rakkuloita.