W211 sitkeä täristys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

Reaktiotangon helaa tarkoitat? Sitähän ei taida nähdä muutakuin irti käyttämällä? Onkos sulla kkokemusta et se vois aiheuttaa tärinän? Minä vaihdoin reaktiotangot kesällä ja nyt on alkanut tulemaan värinöitä (tangot motonetista).
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

jomppeW211 kirjoitti:Reaktiotangon helaa tarkoitat? Sitähän ei taida nähdä muutakuin irti käyttämällä? Onkos sulla kkokemusta et se vois aiheuttaa tärinän? Minä vaihdoin reaktiotangot kesällä ja nyt on alkanut tulemaan värinöitä (tangot motonetista).
Tarkoitan sitä etuviistoon eteen lähtevää alatukivartta ja se etupäätä. Ja on kokemusta, että vaurioituneina täristävät ja ottavat kuopat eri tavalla vastaan.
Sen helan näkee kyllä (tosin aika vaikeesti) etu pohjamuovin piilossa.
Eli tarkennan...
Sen rakenne voi olla sellainen, että kumihelassa on tyhjää edessä ja takana, jotta se voi liikkua eteen ja taakse (vanhempi malli... enemmän koliseva).
Uudempi on sellainen simppelisti umpinainen, jonka sisällä on se tyhjä liikkumistila täytettynä "vaimentavalla" silikooninesteellä.

Ne uudemmatkin vaurioituvat (näyttävät ulospäin aivan ehkjältä), kun se silikooni neste vuotaa ulos. Vuotojälki jää usein aika heikon laiseksi, mutta päällepäin näkyvät pykimät paljastavat sen.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja jolavi »

ja kyb venttiili voi sen myös tehdä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

mulla on autot -03 alkuvuodesta, ajettu 200tkm , ja helat on mallia umpinaiset. Tosin reaktiotanko on valu leimalla -02 joten tiedä sitten josko olis pelkät helat vaihdettu. Jos reaktiotangon sitä puslapäätä kampeamis raudalla sivusuunnalla vääntää, saa sitä tankoa siirtymään helaan nähden sivusuunnassa suht helposti noin 2-3mm. Tiedä sitten onko jo väljistymässä.


Sitten semmoinen huomio, autoni on madallettu avantgardesta -45mm , nyt nostin kauttaaltaan talvea varten 25mm ylöspäin -> vapinat ainakin puolittui, nyt 105kmh:Ssa ei tärise rattiin / hanttarin penkki vapise lähes ollenkaan.

Josta voi päätellä että jossain päin alustaa oli jäänyt joku pusla pänniin/menossa väljäksi, kerran vapinat helpotti kun nosti takas "orkkis" korkeuteen päin. No nyt se on helppo selvittää kummasta päästä vapinat alkaa kun tässä joku päivä lasken perän pelkästään "vapina" korkeuteen, jos ei vapise silloin, löytyy keulasta syy vapinaan.
cdi2002
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Pe 20.04.2012 20:58

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja cdi2002 »

epk kirjoitti:Sitten semmoinen huomio, autoni on madallettu avantgardesta -45mm , nyt nostin kauttaaltaan talvea varten 25mm ylöspäin -> vapinat ainakin puolittui, nyt 105kmh:Ssa ei tärise rattiin / hanttarin penkki vapise lähes ollenkaan
Tukivarsien 'puslapää' täytyy kiristää aina pyörät maassa, muutoin puslaan jää kiertoa ja sen elinkaari lyhenee radikaalisti. Tätä eivät jostain syystä tunnu ymmärtävän liikkeetkään, jotka näitä työkseen vaihtelevat. Moni 'madaltaja' sanoo että kestää hetken ennen kuin uusi alusta ns. asettuu alemmaksi. Käytännössä tuolloin puslat jänkäävät itseään vielä vanhaan korkeuteen, kunnes lopulta antavat periksi.

Nuo jarrutärinät saattavat usein hetkellisesti poistua uusilla 'siloisilla' jarrulevyillä, mutta taas hetken kuluttua sama vaiva palaa.. Oman kenttäkokemuksen mukaan varsin usein syy löytyy reaktiotangoista tai jumittavasta satulasta/männästä.
W211 220cdi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

juurikin näin. Ajoasennossa kiristys. Edestä onkin reaktiotanko ja alatukivarsi oikeella korkeudella kirrattu, arvuuttelun varaan jääkin edestä enää vakaajatangon puslat, ne nyt pitäisi itsekseen asettua kohilleen.

Jotenkin semmoinen kutina on että reaktiotangot siellä kiusoittelee. No seurataan tilannetta, ilmoittelen tänne kun jotain tutkittu ja hutkittu.
Avatar
Modano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 06.08.2012 17:18
Paikkakunta: Littoinen

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Modano »

Mulla tärisee myös tossa 80-100 vauhdissa, mulla tosin varmuudella kieroissa vanteissa syy.
Ei saanut enään suoraan tasapainotettua kun kuskinpuolella molemmat vanteet kieroja.
Voi olla, että se vähän täristää kun saan suorat alle mutta nyt se tärisee niin että ihan käsi tärisee
kun pitää ratista kiinni. :roll:
GLE 350DE AMG 2020 W167
Vesa V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 13.07.2008 18:40
Paikkakunta: Turku

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Vesa V »

Kummasti auttaa tärinään, kun viitsii tarkastaa myös rengaspaineet :) Molemmissa takarenkaissa oli hiukan reilu 1bar. Lisäksi toinen takavanne oli sisäreunastaan koko matkalta saanut hiukan osumaa. Veikkaan syylliseksi autopesulaa joka "vetää" auton läpi pesulinjan.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
S600L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Su 31.05.2009 21:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja S600L »

Mulla katos kaikki tärinät kokonaan kaikissa vauheissa (ratin ja vänkärin penkin tärinä), ku reaktiotangon puslat vaihettiin ja uuet continentalin renkaat + uudet vanteet. t.teemu
W211 E320CdiT Avantgarde AirMatic
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja epk »

epk kirjoitti:juurikin näin. Ajoasennossa kiristys. Edestä onkin reaktiotanko ja alatukivarsi oikeella korkeudella kirrattu, arvuuttelun varaan jääkin edestä enää vakaajatangon puslat, ne nyt pitäisi itsekseen asettua kohilleen.

Jotenkin semmoinen kutina on että reaktiotangot siellä kiusoittelee. No seurataan tilannetta, ilmoittelen tänne kun jotain tutkittu ja hutkittu.

tähän päivitystä, reaktiotangot eivät olleet väljät (autolla menty 210tkm), leimat tais olla tehtaalla asennetut. Laitoin kuitenkin uudet kerran ne tuossa lattialla majaili.
Avatar
Modano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 06.08.2012 17:18
Paikkakunta: Littoinen

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Modano »

Mulla oli muutama osa mennyt keulasta:

-vakaajatangon nivel
-alapallonivel
-raidetanko
-alatukivarsi

Noh nyt kulkee kun unelma eikä kyllä kolise yhtään mistään enää..
GLE 350DE AMG 2020 W167
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Nyt liityn itsekkin tähän tärinäkerhoon. Autona siis w211 sedani airmaticilla ja ratti tärisee noin reilun satasen vauhdista sinne 125 asti ja sitten loppuu. Tärinä tuntuu myös etupenkeissä ja etujalkatilassa. Vanteet mitattu ja suoristettu vähäsetkin heitot, vaihdettu uudet kumit, laitettu 66.2 sovitteet ja uudet pultit, vaihettu etujarrulevyt ja palat (männät liikkuu sormilla painamalla), vaihettu reaktiotangot väljän nivelen takia ja alusta muutenkin tarkastettu. Alkaa jo pikkuhiljaa usko loppua niin laitan paaliin koko auton :D

Edit. Myös etupyöränlaakerit vaihettu ja on edelleen tiukalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
m-b1987
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 24.01.2010 12:00

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja m-b1987 »

Löytyikö Siekkiseltä vika ? Itsellä samat oireet kuin muilla, auto on 270 2004 Avantgarde farmari.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Siekkinen kirjoitti:Nyt liityn itsekkin tähän tärinäkerhoon. Autona siis w211 sedani airmaticilla ja ratti tärisee noin reilun satasen vauhdista sinne 125 asti ja sitten loppuu. Tärinä tuntuu myös etupenkeissä ja etujalkatilassa. Vanteet mitattu ja suoristettu vähäsetkin heitot, vaihdettu uudet kumit, laitettu 66.2 sovitteet ja uudet pultit, vaihettu etujarrulevyt ja palat (männät liikkuu sormilla painamalla), vaihettu reaktiotangot väljän nivelen takia ja alusta muutenkin tarkastettu. Alkaa jo pikkuhiljaa usko loppua niin laitan paaliin koko auton :D

Edit. Myös etupyöränlaakerit vaihettu ja on edelleen tiukalla.

Ei ole tärinät muuttuneet vaikka malli on uudempi. Täällä W210 sai uudet Good Year -renkaat sekä uudet moottinkumityynyt. Ei minkäänlaista vaikutusta korkeataajuuksiseen värinään/tärinään joka näkyy 100km/h vauhdissa repsikan etupenkissäkin.

Kardaani siis tarkistettu ja tasapainotettu kaksi kertaa, vaihteiston kumi vaihdettu, rättiniveliä vaihdettu, rengassarjoja vaihdettu, väljää ei löydy mistään.

Täytynee seuraavaksi irroittaa vetoakselit ja tarkistaa niiden kunto. Tällä autolla, kuten kaikilla Mersuilla, on ajettu 150 000km joten tärinä ja pärinä ja tutina on Mercedes-Benz kansanauton luonteva ominaisuus eikä siltä voi odottaa laadukkaampien autojen, kuten Opel Astran tai Ford Mondeon, kaltaista vakaata menoa.

On se vaan paska auto tuo Mercedes ajo-ominaisuuksiltaan. Pitkästä aikaa taas piti totutella tahmeaan ja hitaaseen ohjaukseen ja epämääräiseen 6v-vaihteistoon. Erityisesti sivutuuliherkkyys on sietämätön kovalla tuulella ajettaessa.

Astrassa tai Mondeossa tai Focuksessa ei tuollaista lastentautia ole.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W211 sitkeä täristys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Pahoittelen hidasta vastausta. Ei ole tullut selattua foorumia hetkeen. Vika oli niinkin nolottavan yksinkertainen että yksi uusista renkaista oli runkovikainen. Tuo etupenkin tärinä tosin vaivaa itseäkin mutta siihen olen jo tottunut.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin