W211 sitkeä täristys
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 181
- Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
- Paikkakunta: Oulu
Re: W211 sitkeä täristys
Reaktiotangon helaa tarkoitat? Sitähän ei taida nähdä muutakuin irti käyttämällä? Onkos sulla kkokemusta et se vois aiheuttaa tärinän? Minä vaihdoin reaktiotangot kesällä ja nyt on alkanut tulemaan värinöitä (tangot motonetista).
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
Re: W211 sitkeä täristys
Tarkoitan sitä etuviistoon eteen lähtevää alatukivartta ja se etupäätä. Ja on kokemusta, että vaurioituneina täristävät ja ottavat kuopat eri tavalla vastaan.jomppeW211 kirjoitti:Reaktiotangon helaa tarkoitat? Sitähän ei taida nähdä muutakuin irti käyttämällä? Onkos sulla kkokemusta et se vois aiheuttaa tärinän? Minä vaihdoin reaktiotangot kesällä ja nyt on alkanut tulemaan värinöitä (tangot motonetista).
Sen helan näkee kyllä (tosin aika vaikeesti) etu pohjamuovin piilossa.
Eli tarkennan...
Sen rakenne voi olla sellainen, että kumihelassa on tyhjää edessä ja takana, jotta se voi liikkua eteen ja taakse (vanhempi malli... enemmän koliseva).
Uudempi on sellainen simppelisti umpinainen, jonka sisällä on se tyhjä liikkumistila täytettynä "vaimentavalla" silikooninesteellä.
Ne uudemmatkin vaurioituvat (näyttävät ulospäin aivan ehkjältä), kun se silikooni neste vuotaa ulos. Vuotojälki jää usein aika heikon laiseksi, mutta päällepäin näkyvät pykimät paljastavat sen.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: W211 sitkeä täristys
ja kyb venttiili voi sen myös tehdä
Re: W211 sitkeä täristys
mulla on autot -03 alkuvuodesta, ajettu 200tkm , ja helat on mallia umpinaiset. Tosin reaktiotanko on valu leimalla -02 joten tiedä sitten josko olis pelkät helat vaihdettu. Jos reaktiotangon sitä puslapäätä kampeamis raudalla sivusuunnalla vääntää, saa sitä tankoa siirtymään helaan nähden sivusuunnassa suht helposti noin 2-3mm. Tiedä sitten onko jo väljistymässä.
Sitten semmoinen huomio, autoni on madallettu avantgardesta -45mm , nyt nostin kauttaaltaan talvea varten 25mm ylöspäin -> vapinat ainakin puolittui, nyt 105kmh:Ssa ei tärise rattiin / hanttarin penkki vapise lähes ollenkaan.
Josta voi päätellä että jossain päin alustaa oli jäänyt joku pusla pänniin/menossa väljäksi, kerran vapinat helpotti kun nosti takas "orkkis" korkeuteen päin. No nyt se on helppo selvittää kummasta päästä vapinat alkaa kun tässä joku päivä lasken perän pelkästään "vapina" korkeuteen, jos ei vapise silloin, löytyy keulasta syy vapinaan.
Sitten semmoinen huomio, autoni on madallettu avantgardesta -45mm , nyt nostin kauttaaltaan talvea varten 25mm ylöspäin -> vapinat ainakin puolittui, nyt 105kmh:Ssa ei tärise rattiin / hanttarin penkki vapise lähes ollenkaan.
Josta voi päätellä että jossain päin alustaa oli jäänyt joku pusla pänniin/menossa väljäksi, kerran vapinat helpotti kun nosti takas "orkkis" korkeuteen päin. No nyt se on helppo selvittää kummasta päästä vapinat alkaa kun tässä joku päivä lasken perän pelkästään "vapina" korkeuteen, jos ei vapise silloin, löytyy keulasta syy vapinaan.
Re: W211 sitkeä täristys
Tukivarsien 'puslapää' täytyy kiristää aina pyörät maassa, muutoin puslaan jää kiertoa ja sen elinkaari lyhenee radikaalisti. Tätä eivät jostain syystä tunnu ymmärtävän liikkeetkään, jotka näitä työkseen vaihtelevat. Moni 'madaltaja' sanoo että kestää hetken ennen kuin uusi alusta ns. asettuu alemmaksi. Käytännössä tuolloin puslat jänkäävät itseään vielä vanhaan korkeuteen, kunnes lopulta antavat periksi.epk kirjoitti:Sitten semmoinen huomio, autoni on madallettu avantgardesta -45mm , nyt nostin kauttaaltaan talvea varten 25mm ylöspäin -> vapinat ainakin puolittui, nyt 105kmh:Ssa ei tärise rattiin / hanttarin penkki vapise lähes ollenkaan
Nuo jarrutärinät saattavat usein hetkellisesti poistua uusilla 'siloisilla' jarrulevyillä, mutta taas hetken kuluttua sama vaiva palaa.. Oman kenttäkokemuksen mukaan varsin usein syy löytyy reaktiotangoista tai jumittavasta satulasta/männästä.
W211 220cdi
Re: W211 sitkeä täristys
juurikin näin. Ajoasennossa kiristys. Edestä onkin reaktiotanko ja alatukivarsi oikeella korkeudella kirrattu, arvuuttelun varaan jääkin edestä enää vakaajatangon puslat, ne nyt pitäisi itsekseen asettua kohilleen.
Jotenkin semmoinen kutina on että reaktiotangot siellä kiusoittelee. No seurataan tilannetta, ilmoittelen tänne kun jotain tutkittu ja hutkittu.
Jotenkin semmoinen kutina on että reaktiotangot siellä kiusoittelee. No seurataan tilannetta, ilmoittelen tänne kun jotain tutkittu ja hutkittu.
Re: W211 sitkeä täristys
Mulla tärisee myös tossa 80-100 vauhdissa, mulla tosin varmuudella kieroissa vanteissa syy.
Ei saanut enään suoraan tasapainotettua kun kuskinpuolella molemmat vanteet kieroja.
Voi olla, että se vähän täristää kun saan suorat alle mutta nyt se tärisee niin että ihan käsi tärisee
kun pitää ratista kiinni.
Ei saanut enään suoraan tasapainotettua kun kuskinpuolella molemmat vanteet kieroja.
Voi olla, että se vähän täristää kun saan suorat alle mutta nyt se tärisee niin että ihan käsi tärisee
kun pitää ratista kiinni.
GLE 350DE AMG 2020 W167
Re: W211 sitkeä täristys
Kummasti auttaa tärinään, kun viitsii tarkastaa myös rengaspaineet Molemmissa takarenkaissa oli hiukan reilu 1bar. Lisäksi toinen takavanne oli sisäreunastaan koko matkalta saanut hiukan osumaa. Veikkaan syylliseksi autopesulaa joka "vetää" auton läpi pesulinjan.
W211 E55AMG 2003
Ex W124 300CE 24 1991
Ex W124 300CE 24 1991
Re: W211 sitkeä täristys
Mulla katos kaikki tärinät kokonaan kaikissa vauheissa (ratin ja vänkärin penkin tärinä), ku reaktiotangon puslat vaihettiin ja uuet continentalin renkaat + uudet vanteet. t.teemu
W211 E320CdiT Avantgarde AirMatic
Re: W211 sitkeä täristys
epk kirjoitti:juurikin näin. Ajoasennossa kiristys. Edestä onkin reaktiotanko ja alatukivarsi oikeella korkeudella kirrattu, arvuuttelun varaan jääkin edestä enää vakaajatangon puslat, ne nyt pitäisi itsekseen asettua kohilleen.
Jotenkin semmoinen kutina on että reaktiotangot siellä kiusoittelee. No seurataan tilannetta, ilmoittelen tänne kun jotain tutkittu ja hutkittu.
tähän päivitystä, reaktiotangot eivät olleet väljät (autolla menty 210tkm), leimat tais olla tehtaalla asennetut. Laitoin kuitenkin uudet kerran ne tuossa lattialla majaili.
Re: W211 sitkeä täristys
Mulla oli muutama osa mennyt keulasta:
-vakaajatangon nivel
-alapallonivel
-raidetanko
-alatukivarsi
Noh nyt kulkee kun unelma eikä kyllä kolise yhtään mistään enää..
-vakaajatangon nivel
-alapallonivel
-raidetanko
-alatukivarsi
Noh nyt kulkee kun unelma eikä kyllä kolise yhtään mistään enää..
GLE 350DE AMG 2020 W167
Re: W211 sitkeä täristys
Nyt liityn itsekkin tähän tärinäkerhoon. Autona siis w211 sedani airmaticilla ja ratti tärisee noin reilun satasen vauhdista sinne 125 asti ja sitten loppuu. Tärinä tuntuu myös etupenkeissä ja etujalkatilassa. Vanteet mitattu ja suoristettu vähäsetkin heitot, vaihdettu uudet kumit, laitettu 66.2 sovitteet ja uudet pultit, vaihettu etujarrulevyt ja palat (männät liikkuu sormilla painamalla), vaihettu reaktiotangot väljän nivelen takia ja alusta muutenkin tarkastettu. Alkaa jo pikkuhiljaa usko loppua niin laitan paaliin koko auton
Edit. Myös etupyöränlaakerit vaihettu ja on edelleen tiukalla.
Edit. Myös etupyöränlaakerit vaihettu ja on edelleen tiukalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W211 sitkeä täristys
Löytyikö Siekkiseltä vika ? Itsellä samat oireet kuin muilla, auto on 270 2004 Avantgarde farmari.
-
- Mersumies
- Viestit: 2351
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W211 sitkeä täristys
Siekkinen kirjoitti:Nyt liityn itsekkin tähän tärinäkerhoon. Autona siis w211 sedani airmaticilla ja ratti tärisee noin reilun satasen vauhdista sinne 125 asti ja sitten loppuu. Tärinä tuntuu myös etupenkeissä ja etujalkatilassa. Vanteet mitattu ja suoristettu vähäsetkin heitot, vaihdettu uudet kumit, laitettu 66.2 sovitteet ja uudet pultit, vaihettu etujarrulevyt ja palat (männät liikkuu sormilla painamalla), vaihettu reaktiotangot väljän nivelen takia ja alusta muutenkin tarkastettu. Alkaa jo pikkuhiljaa usko loppua niin laitan paaliin koko auton
Edit. Myös etupyöränlaakerit vaihettu ja on edelleen tiukalla.
Ei ole tärinät muuttuneet vaikka malli on uudempi. Täällä W210 sai uudet Good Year -renkaat sekä uudet moottinkumityynyt. Ei minkäänlaista vaikutusta korkeataajuuksiseen värinään/tärinään joka näkyy 100km/h vauhdissa repsikan etupenkissäkin.
Kardaani siis tarkistettu ja tasapainotettu kaksi kertaa, vaihteiston kumi vaihdettu, rättiniveliä vaihdettu, rengassarjoja vaihdettu, väljää ei löydy mistään.
Täytynee seuraavaksi irroittaa vetoakselit ja tarkistaa niiden kunto. Tällä autolla, kuten kaikilla Mersuilla, on ajettu 150 000km joten tärinä ja pärinä ja tutina on Mercedes-Benz kansanauton luonteva ominaisuus eikä siltä voi odottaa laadukkaampien autojen, kuten Opel Astran tai Ford Mondeon, kaltaista vakaata menoa.
On se vaan paska auto tuo Mercedes ajo-ominaisuuksiltaan. Pitkästä aikaa taas piti totutella tahmeaan ja hitaaseen ohjaukseen ja epämääräiseen 6v-vaihteistoon. Erityisesti sivutuuliherkkyys on sietämätön kovalla tuulella ajettaessa.
Astrassa tai Mondeossa tai Focuksessa ei tuollaista lastentautia ole.
Re: W211 sitkeä täristys
Pahoittelen hidasta vastausta. Ei ole tullut selattua foorumia hetkeen. Vika oli niinkin nolottavan yksinkertainen että yksi uusista renkaista oli runkovikainen. Tuo etupenkin tärinä tosin vaivaa itseäkin mutta siihen olen jo tottunut.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103