Kesärenkaat + liukas tie + Mersu = ?
Kesärenkaat + liukas tie + Mersu = ?
Elikkäs tuli tänää vähä testattua tahtomattaa mersun turvallisuutta...
Kello tais olla n.14.00 keli oli aurinkoinen ja mutta metsan suojassa olevat tiet jäässä, paikka kunta Elimäki, alla kesärenkaat, koska olin muutama tunti ennen tapahtunutta hakenut auton maalamosta ja tarkoituksen oli laittaa talvirenkaat samana iltana. Suunnitelmat ei menny ihan niin kun piti.
Olin tulossa Anjalankosken suunnasta korialle päin rajotus oli 80km/h mutta nopeutta oli n. 70km/h, koska tie oli liukas, sitte siinä varjosalla tie osuudella auto lähtieheittelehtimää yritin saada oikastua, mutta eipä onnistunu. Auto hyökkas tien oikelle puolelle metsähallituksen alueelle. Vauhti onneks hidastu jonkin verran koska maa oli pehmeää ja pohja laahasi maata, mutta eipä hidastunu tarpeeksi matkalla kaatu yksi puu ja matka loppu sellasee isoon maa valliin. Auto jäi sellasen ison ojan päälle eli auto kosketti maata etu ja taka päästä.
Nooh, siinä sit hetken tuumittua et käviks itelle mitää, no ei ainakaa tuntunu mitää. Autosta ulos repsikan kautta ku kuskin puolella oli katkennu puu tiellä. Hetken siinä oli vähä sekavassa tilassa, mutta onneks paikalle sattu ihmisiä jotaka soitti poliisit paikalle.......
Mitä mä turhuuksia jorisen... Elikkäs itelle ei käyny mitää (pieni hiertymä soliluunkohdalla) siitä saa kiittä turvavyötä. Airbäkit ei lauennu (ilmeisesti törmäys ei ollu tarpeeksi kova).
Auton vauriot:
-Puskuri palasiks
-Konepelti pikkasen kasaa
-Vasen etu kulma kasaa
-Varmaankii vasen etu renkaan ripustukset yms. rikki
-Kuskin oveen lommo
Nin päältä päin katsottuna runko näytti aika ehjältä. Mut eihän se sitä sano etteikö se oli ottanu damagee siin rytäkäs.
Voi todeta et peltii meni kurttuu mut kuskille ei käyny mitää. (vain "lommoja" eli ei mitää vaarallisia korin muutoksia.)
Oon kiitollinen siitä et en lähteny kakkos autolla liikenteesee ois varmast tullu paljo pahempaa jälkee.
Tänää päätin sen että mersusta en enää luovu, tuntuu olevan sen verran turvallisia ja muutenkin luotettavia.
Nii ja auto oli w210 -96 E220D
Kello tais olla n.14.00 keli oli aurinkoinen ja mutta metsan suojassa olevat tiet jäässä, paikka kunta Elimäki, alla kesärenkaat, koska olin muutama tunti ennen tapahtunutta hakenut auton maalamosta ja tarkoituksen oli laittaa talvirenkaat samana iltana. Suunnitelmat ei menny ihan niin kun piti.
Olin tulossa Anjalankosken suunnasta korialle päin rajotus oli 80km/h mutta nopeutta oli n. 70km/h, koska tie oli liukas, sitte siinä varjosalla tie osuudella auto lähtieheittelehtimää yritin saada oikastua, mutta eipä onnistunu. Auto hyökkas tien oikelle puolelle metsähallituksen alueelle. Vauhti onneks hidastu jonkin verran koska maa oli pehmeää ja pohja laahasi maata, mutta eipä hidastunu tarpeeksi matkalla kaatu yksi puu ja matka loppu sellasee isoon maa valliin. Auto jäi sellasen ison ojan päälle eli auto kosketti maata etu ja taka päästä.
Nooh, siinä sit hetken tuumittua et käviks itelle mitää, no ei ainakaa tuntunu mitää. Autosta ulos repsikan kautta ku kuskin puolella oli katkennu puu tiellä. Hetken siinä oli vähä sekavassa tilassa, mutta onneks paikalle sattu ihmisiä jotaka soitti poliisit paikalle.......
Mitä mä turhuuksia jorisen... Elikkäs itelle ei käyny mitää (pieni hiertymä soliluunkohdalla) siitä saa kiittä turvavyötä. Airbäkit ei lauennu (ilmeisesti törmäys ei ollu tarpeeksi kova).
Auton vauriot:
-Puskuri palasiks
-Konepelti pikkasen kasaa
-Vasen etu kulma kasaa
-Varmaankii vasen etu renkaan ripustukset yms. rikki
-Kuskin oveen lommo
Nin päältä päin katsottuna runko näytti aika ehjältä. Mut eihän se sitä sano etteikö se oli ottanu damagee siin rytäkäs.
Voi todeta et peltii meni kurttuu mut kuskille ei käyny mitää. (vain "lommoja" eli ei mitää vaarallisia korin muutoksia.)
Oon kiitollinen siitä et en lähteny kakkos autolla liikenteesee ois varmast tullu paljo pahempaa jälkee.
Tänää päätin sen että mersusta en enää luovu, tuntuu olevan sen verran turvallisia ja muutenkin luotettavia.
Nii ja auto oli w210 -96 E220D
Honda
Ex. MB E220D -96
Toyota Celica ST 1.6 -74
(orggis)
Ex. MB E220D -96
Toyota Celica ST 1.6 -74
(orggis)
Vastaava tapaus viime syksyltä, kärrynä myös E220D -> kliketikliks.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Hyvä ettei kuskille (tai matkustajille) käynyt pahemmin, voihan olettaa että korjaavat, jos ei tuon suurempaa vahinkoa tosiaan ole tapahtunut. Nythän voit samalla päivittää sitä etupuskuriakin johonkin "tyylikkämpään".
Ei muuta kun Celica käyttöön ja Mersu talviteloille.
Vois varmaan vaihdella ne talvikumit tässä joku päivä, vaikka tuleekin ajeltua oikeastaan vain kaupunkialueella. Ja toiseksi ei viitsisi oikein kokeilla syökö suola kiiltoa vanteista.

Ei muuta kun Celica käyttöön ja Mersu talviteloille.

Vois varmaan vaihdella ne talvikumit tässä joku päivä, vaikka tuleekin ajeltua oikeastaan vain kaupunkialueella. Ja toiseksi ei viitsisi oikein kokeilla syökö suola kiiltoa vanteista.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Ford Mustang Cobra 1997
EMW R35 vm. 1955
Pitääköhän tässä lähteä autonvaihtoon jos väyryset on alkaneet noin omapäisiksi ettei noissa nopeuksissa pysy hansikkaassa. Mutta kyllähän se lähtee jos kitkaa on 0% niin äkkiä tuollaista sattuu.
Osanottoni autosta mutta onneksi ei henkilövahinkoja tullut, taitaakin olla aika harkita talvirenkaiden vaihtoa ihan tosissaan.
Osanottoni autosta mutta onneksi ei henkilövahinkoja tullut, taitaakin olla aika harkita talvirenkaiden vaihtoa ihan tosissaan.
Ikävä tapaus
Mutta ihan vinkkinä, että vaikka nyt tuntuukin, että et pahemmin loukkaantunut, niin kannattaa silti käydä lääkärintarkastuksessa. Jotkut vammat saattavat näet ilmeentyä vasta pitkänkin ajan päästä kolarista, mutta niistä on vaikea hakea vakuutuskorvausta, jos ei ole käynyt lääkärin pakeilla kolarin tapahduttua.
Itse ajoin muutama vuosi takaperin kolarin moottoritiellä, ja ambulanssin henkilökunta tiesi minua näin neuvoa, vaikka omasta mielestäni selvisin rytäkästä vain pienellä polvisäryllä.

Mutta ihan vinkkinä, että vaikka nyt tuntuukin, että et pahemmin loukkaantunut, niin kannattaa silti käydä lääkärintarkastuksessa. Jotkut vammat saattavat näet ilmeentyä vasta pitkänkin ajan päästä kolarista, mutta niistä on vaikea hakea vakuutuskorvausta, jos ei ole käynyt lääkärin pakeilla kolarin tapahduttua.
Itse ajoin muutama vuosi takaperin kolarin moottoritiellä, ja ambulanssin henkilökunta tiesi minua näin neuvoa, vaikka omasta mielestäni selvisin rytäkästä vain pienellä polvisäryllä.
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Omistaja. Eli vakuutukset ei ole minun nimissä. Mutta onneksi oli If:n lunastus turva. Ja mielestenäni sain hyvä hinnan. vai mitä ootte mieltä.
Autosompa (ent. Veho) Arvioi hinnaksi 16000€ + 25%(lunastusturva)
Jostain systä en saa kuvi nettii, mutta laitan linkkiä heti kun saan.
Autosompa (ent. Veho) Arvioi hinnaksi 16000€ + 25%(lunastusturva)
Jostain systä en saa kuvi nettii, mutta laitan linkkiä heti kun saan.
Honda
Ex. MB E220D -96
Toyota Celica ST 1.6 -74
(orggis)
Ex. MB E220D -96
Toyota Celica ST 1.6 -74
(orggis)
Jokos on uusi mulkosilmä tallissa? 

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Ford Mustang Cobra 1997
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Ford Mustang Cobra 1997
EMW R35 vm. 1955
Ei Väyrysen pitäs kyllä lähteä heittelehtimään ihan pienestä, kun siinä on se sutimisen/ luistonesto. Ainakin oma -97 oli ihan vakaa ajettava liukkaalla tiettyyn rajaan asti, ASR-päällä. Ojassa ja kaiteessa tuli tuota omaakin kyllä käytettyä, mutta fysiikan laille nuo sähköiset apuvälineet ei mahtaneet mitään.
- Ari66
- Valvoja
- Viesti:
Minäkin olen oikein tyytyväinen talviajo-ominaisuuksiin, sen vähän mitä nyt sellaisia kelejä vasta on ollut, että on saanut tuntumaa.
Luistonesto toimii loistavasti ja ESP vielä täydentää mukavasti.
ESP toimii nyt vielä aiempaa pehmeämmin, kun tuli etulevyt uudet.
Tuntuu, että tuolla saa vetää talvella menemään enemmän kuin kuskilla kantti kestää
Luistonesto toimii loistavasti ja ESP vielä täydentää mukavasti.
ESP toimii nyt vielä aiempaa pehmeämmin, kun tuli etulevyt uudet.
Tuntuu, että tuolla saa vetää talvella menemään enemmän kuin kuskilla kantti kestää

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Toimihan se. Sopiihan ne.PT kirjoitti:Teillä toimitus näköjään toimi nopeasti. Ja valot näyttävät ihan sopivilta!!Juhis2000 kirjoitti:Jokos on uusi mulkosilmä tallissa?

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Ford Mustang Cobra 1997
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Ford Mustang Cobra 1997
EMW R35 vm. 1955
Siinähän se just sattu...Pepekyy kirjoitti:Tätä juttua en ookkaa vielä lukennu. Ei kai vaan tuo sattunu tuossa Värälän kohdallaKattelin vaan silloin töistä tullessa ottä ois mese ollunna pöpelikössä
Ostin uuden auton, mutta en kylläkää mersua. Ei oikee varallisuus antanu viel myöden. Mutta armeijan jälkee olis tarkotus ostaa ja tehä siitä ihan kunnon peli. (jos vaikka american car shouhun)

Honda
Ex. MB E220D -96
Toyota Celica ST 1.6 -74
(orggis)
Ex. MB E220D -96
Toyota Celica ST 1.6 -74
(orggis)