Projekti 450 SEL 6.9 on muuttanut Ruotsiin elokuussa 2019
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Pakko hieman nyt täsmentää, ettei jää virheellistä mielikuvaa. Ei nuo vanhat kasit käy sen kuumempina kuin mikään muukaan, nykyaikainen tai uusikaan bensakone. Sopiva koneen lämpö on se sama 85-90 astetta. Ihan sama se on vielä nykymoottoreissakin.
Eri asia sitten on kun moottorissa on tilavuutta tarkoittaa se reilusti massaa, pinta-alaa ja isoja pakosarjoja. Lisäksi moottorin hyötysuhde on himan huonompi. Tällöin moottori luovuttaa ympäristöön paljon enemmän lämpöä kuin 1.2 litrainen minimoottori, vaikka se on saman lämpöinen ulkoapäin.
Timppa
Eri asia sitten on kun moottorissa on tilavuutta tarkoittaa se reilusti massaa, pinta-alaa ja isoja pakosarjoja. Lisäksi moottorin hyötysuhde on himan huonompi. Tällöin moottori luovuttaa ympäristöön paljon enemmän lämpöä kuin 1.2 litrainen minimoottori, vaikka se on saman lämpöinen ulkoapäin.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Kyllä, huomaa SECillä ja 500E:llä että aika hyvin puskee kuumaa ilmaa auton alta, ja tässä 6.9:ssä vähän sama. 6.3 ei tuota sillä lailla kuunmaa, jostain syystä...
Hei nyt sattu mielenkiintoinen episodi; ajoin kotiinpäin viimeiset 10 km leveäkaistatietä sanotaanko rikesakon mahdollistavalla nopeudella. Kun otin rampille ulos ja siitä sitten ensimmäisiin liikennevaloihin niin siihen sammui. Eikä lähtenyt enää käyntiin. Vasta kuudennella seitsemännellä lähti käyntiin kun piti kaasun pohjaan painettuna. Siitä ihan normaalisti toimi kotiin asti paitsi että bensa haisi kovasti kun sammutin kaikki ilmastoinnit ja ajoin ikkunat auki... mikähän sille nyt tuli?
Voiko saastelaitteiden poisto vaikuttaa tuohon "kuumana" käyntiin; jos kuumana sammuttaa ja starttaa parin minsan päästä niin ei kestä käynnissä ellei paina kaasua 20 sekunnin ajan. Jos odottaa vartin tai enemmin niin ei mitään ongelmia.
Hei nyt sattu mielenkiintoinen episodi; ajoin kotiinpäin viimeiset 10 km leveäkaistatietä sanotaanko rikesakon mahdollistavalla nopeudella. Kun otin rampille ulos ja siitä sitten ensimmäisiin liikennevaloihin niin siihen sammui. Eikä lähtenyt enää käyntiin. Vasta kuudennella seitsemännellä lähti käyntiin kun piti kaasun pohjaan painettuna. Siitä ihan normaalisti toimi kotiin asti paitsi että bensa haisi kovasti kun sammutin kaikki ilmastoinnit ja ajoin ikkunat auki... mikähän sille nyt tuli?
Voiko saastelaitteiden poisto vaikuttaa tuohon "kuumana" käyntiin; jos kuumana sammuttaa ja starttaa parin minsan päästä niin ei kestä käynnissä ellei paina kaasua 20 sekunnin ajan. Jos odottaa vartin tai enemmin niin ei mitään ongelmia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Kannattaa mitata katoaako paineet heti moottorin sammuttua. Mikäli paineet katoavat, kiehuu bensa heti kuuman moottorin ruiskuputkissa ja muodostaa höyrylukon. Kaverilla oli paineakku loppu, sekin riitti aiheuttamaan vastaavaan ongelmaan.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Nyt auto on pelannut muuten hyvin pois lukien se tulikuumana käynnistäminen... tutkitaan...
Tässä Luizin eli Sarkeri-71:n ottamia kuvia OD foorumilta linkitettynä:
Tässä Luizin eli Sarkeri-71:n ottamia kuvia OD foorumilta linkitettynä:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
LPR:n JR
-
- Mersumies
- Viestit: 2768
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Lahdessa parkkiksella tuli ihasteltua ja on kyllä komea !
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Päätin kustannussyistä lähteä siihen että muutan penkit veluureiksi, sain käytetyn siistin sarjan oikeassa värissä mutta niskatuet puuttuu. Vanhat voi tietysti verhoilla, jos saa oikeaa kangasta ostettua.
Nahkasarha maksaa 1400 taalaa ja siihen kun laitetaan rahti, tulli ja alv niin ollaan reilusti yli 2 tonnissa, asennus siihen päälle tekenee ainakin tonnin koska R107 etupenkkien verhoilun asennustyö maksoi muistaakseni kuutisen sataa.
Nahkasarha maksaa 1400 taalaa ja siihen kun laitetaan rahti, tulli ja alv niin ollaan reilusti yli 2 tonnissa, asennus siihen päälle tekenee ainakin tonnin koska R107 etupenkkien verhoilun asennustyö maksoi muistaakseni kuutisen sataa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Saako esittää vastalauseen tuolle Penkki swapille?karra kirjoitti:Päätin kustannussyistä lähteä siihen että muutan penkit veluureiksi, sain käytetyn siistin sarjan oikeassa värissä mutta niskatuet puuttuu. Vanhat voi tietysti verhoilla, jos saa oikeaa kangasta ostettua.
Nahkasarha maksaa 1400 taalaa ja siihen kun laitetaan rahti, tulli ja alv niin ollaan reilusti yli 2 tonnissa, asennus siihen päälle tekenee ainakin tonnin koska R107 etupenkkien verhoilun asennustyö maksoi muistaakseni kuutisen sataa.
Pidä tuo nahkasisusta, se näyttää paljon paremmalta varsinkin tuossa jenkkimallissa. Noita veluuri sisustalla olevia S-Mersuja näkee jo ihan tarpeeksi kyllästymiseen asti...
Äläkä välitä jos tarkat Museoauto tarkistajat vähän niuhottaa tuosta sisustasta, suurin osa harrastajista ei edes välitä pienistä kulumista sisustassa, patinaa pitää olla aina vähäsen.
T: taksikoppa harrastaja Helsingistä
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Projektina 450 SEL 6.9
No kun minulla on aina nahkaa nuo penkit niin nyt vaihdan veluureiksi kerran on tilaisuus (säästää rahaa). Oli minulla 1984 280SE veluureilla tosin eka mersuna...Pontus kirjoitti:Noita veluuri sisustalla olevia S-Mersuja näkee jo ihan tarpeeksi kyllästymiseen asti...
Kun nyt ei tarvi dollareita sinne Topsonlineen syytää niin tilasin AutohausAZ;sta tällaisia osia:
0119970548 Distibutor O-Ring; Base of Distributor $1.50
03120 Distributor Cap; With Threaded Stud Wire Connectors; Black Plastic Cover $51.24
04018 Distributor Rotor $12.12
1168000473 Door Lock Actuator; Front Left Door (Master Element) $44.31
0039882078 Grille Molding Clip; Vertical Grille Moulding Clip $2.30 6 $ total 13.80
1001500119 Spark Plug Wire Set; With Coil Wire $107.42
Virranjakajan kansi sekä pyörijä ovat Bosch ja tulpanjohtosarja (kuulemma kehuttu) Karlyn's.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Auto lähtee kylmänä huonosti käyntiin, vaati pari-kolme starttausta. Jossain on nyt jotain, koska tyhjäkäyntikin humputtaa taas hieman... no noita osia odotellessa. Sain sovittua korjaamon kanssa että kaikki katalysaattorit otetaan pois tässä kohta puoliin. Paranee moottorin hengitys.
Bensaakin menee nyt aika reippaasti, reilun 500 km ajo vei koko tankillisen, itse asiassa niin paljon että bensa loppui 15 km päästä kotoa eilen . Ei toimi tuossa polttoaineen varoitusvalo ei...
Tähän mahtuu hyvin tavaraa .
Bensaakin menee nyt aika reippaasti, reilun 500 km ajo vei koko tankillisen, itse asiassa niin paljon että bensa loppui 15 km päästä kotoa eilen . Ei toimi tuossa polttoaineen varoitusvalo ei...
Tähän mahtuu hyvin tavaraa .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
taisin eilen bongata tuon kuorman Topeliuksen kadun ja linnakoskenkadun kulmassa, mulla oli Punainen 911.....
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Joo ajoin Töölöntorilla harhaan ja onnistuin kääntymään sinne Topeliuksenkadulle. Ajoin sitten Pasilan kautta vaikka meinasin siitä Sturenkatua pitkin ajaa...Hokke kirjoitti:taisin eilen bongata tuon kuorman Topeliuksen kadun ja linnakoskenkadun kulmassa, mulla oli Punainen 911.....
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Komppaan pontusta... kävin tuolta aloitussivulta äkkiä vilkaisemassa sisäkuvaakin, eikä tuo kuskinkaan jakkara minusta kuvassa siltä näyttänyt, etteikö pelkkä pesu riittäisi(??) (säästät eniten rahaa!)karra kirjoitti:No kun minulla on aina nahkaa nuo penkit niin nyt vaihdan veluureiksi kerran on tilaisuus (säästää rahaa).Pontus kirjoitti:Noita veluuri sisustalla olevia S-Mersuja näkee jo ihan tarpeeksi kyllästymiseen asti...
Toki, teet niin kuin lystäät, mutta kai sentään säilöt ne nahkaverhoilut talteen, jos mahdollinen tuleva ostaja joskus kuitenkin enempi arvostaisi sitä alkuperäistä nahkaa.
Rikki ja rähjä on eri asia kuin patina. Patina on hienoa. Sen toimitusaikakin yleensä jo pakkaa olemaan vähän pitkää sorttia .
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Kun oiskin vaan patina. Kuskin istuinosa on halkeillut läpi parista kohtaa ja apparin istuin jo menossa halki. Ne oli ehjät mutta patinoituneet kun vajaat 2 v sitten auton sain, tein niille kunnollisen käsittelyn mutta viime kesän ajelut rikkoi sen nahan ihan läpi. Takapenkin perforoitu osuus alkaa olla kanssa ihan muruna, sinnen kun joku istuu niin sen nahan saa imuroida pois.RH kirjoitti:Komppaan pontusta... kävin tuolta aloitussivulta äkkiä vilkaisemassa sisäkuvaakin, eikä tuo kuskinkaan jakkara minusta kuvassa siltä näyttänyt, etteikö pelkkä pesu riittäisi(??) (säästät eniten rahaa!)karra kirjoitti:No kun minulla on aina nahkaa nuo penkit niin nyt vaihdan veluureiksi kerran on tilaisuus (säästää rahaa).Pontus kirjoitti:Noita veluuri sisustalla olevia S-Mersuja näkee jo ihan tarpeeksi kyllästymiseen asti...
Toki, teet niin kuin lystäät, mutta kai sentään säilöt ne nahkaverhoilut talteen, jos mahdollinen tuleva ostaja joskus kuitenkin enempi arvostaisi sitä alkuperäistä nahkaa.
Rikki ja rähjä on eri asia kuin patina. Patina on hienoa. Sen toimitusaikakin yleensä jo pakkaa olemaan vähän pitkää sorttia .
Toki voisi istuinosat teettää ja etupenkeistä osan selkänojaakin kunnostaa mutta sitten penkit on ihan tilkkutäkit, siitä en tykkää yhtään. Itseäni kiinnostaa veluuri juuri koska muissa autoissani on sitä nahkaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Täytyy kyllä sanoa että karralla on kalusto kohdallaan – vanhoja isomoottorisia Mersuja Vaikutatko siis Lappeenrannassa vai Helsingissä?
On komea auto tämä 6.9, joskin jenkkipuskurit on tämän aikakauden Mersuissa aivan kamalia. Respectiä näitä kunnostaville!
On komea auto tämä 6.9, joskin jenkkipuskurit on tämän aikakauden Mersuissa aivan kamalia. Respectiä näitä kunnostaville!
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Lappeenrannassa vaikutan kuten tuossa vasemmalla se näkyy
Jotain on pielessä, tänään koleana aamuna ei meinannut jäädä käyntiin millään, piti puolen tusinaa kertaa startata ja jonkin aikaa lämmittää moottoria että kesti antaa kaasua. Katalysaattoreiden poisto on sovittu 11.7. ja virtapuolen vaihtamattomat osat tulee juhannuksen alusviikolla.
Onhan tuossa se logiikka että aina 20 km/h vaudin kasvu nostaa lukemaa 12 yksikköä mittarissa. 120 km/h todellinen nopeus toteutuu nimittäin 84 km/h näyttämällä.karra kirjoitti:Nykyrengastuksella sisempi eli kilometrimittari toimii tällä tavalla:
48 km/h - todellinen 60 km/h
60 km/h - todellinen 80 km/h
72 km/h - todellinen 100 km/h
80 km/h - todellinen 113 km/h
Ei tuossa mitään logiikkaa ole, mutta navigaattorilla tarkastettu.
Jotain on pielessä, tänään koleana aamuna ei meinannut jäädä käyntiin millään, piti puolen tusinaa kertaa startata ja jonkin aikaa lämmittää moottoria että kesti antaa kaasua. Katalysaattoreiden poisto on sovittu 11.7. ja virtapuolen vaihtamattomat osat tulee juhannuksen alusviikolla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Oliskohan tuossa nyt vakio 450:n nopeusmittari...3.07 : 2:65 perävälitysten suhde tuntuisi sopivalta mittarivirheeseen...oletko tarkastanut matkamittarin mittavirheen?
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Viikonloppuna kokeilin irroitella virranjakajan kannesta tulpanjohtoja yksi kerrallaan koneen käydessä. Ei ollut juurikaan vaikutusta koneen käyntiin vaikka yksi pytty putosi kerrallaan pois ... ellei sitten hehkuva karsta tehnyt itsesytytystä siellä
Mittasin sitten yhtenä aamuna laserlämpömittarilla pakosarjojen lämpenemistä kylmäkäynnistyksestä. Oikea puoli lämpenee nopeasti, sinne noin 200 asteeseen. Vasen puoli jäi viileämmäksi, taisi olla 100 ... 140 astetta siinä vaiheessa kun oikealla oli yli 200 astetta. Olettaisin että vasen katalysaattori on tukkeessa tai jotain muuta vastaavaa. Parempi nyt vaikka seisottaa autoa kunnes nuo katit saa veke...
Ei noita saa kait rautakangellakaan lyötyä auki kun ei ole liitosta tarpeeksi lähellä? Mallikuva:
Mittasin sitten yhtenä aamuna laserlämpömittarilla pakosarjojen lämpenemistä kylmäkäynnistyksestä. Oikea puoli lämpenee nopeasti, sinne noin 200 asteeseen. Vasen puoli jäi viileämmäksi, taisi olla 100 ... 140 astetta siinä vaiheessa kun oikealla oli yli 200 astetta. Olettaisin että vasen katalysaattori on tukkeessa tai jotain muuta vastaavaa. Parempi nyt vaikka seisottaa autoa kunnes nuo katit saa veke...
Ei noita saa kait rautakangellakaan lyötyä auki kun ei ole liitosta tarpeeksi lähellä? Mallikuva:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Niin, ei ole ollutkaan enempää tarinaa tästä HPFstä. Tuttavapiirissä on/on ollut sitikkamiehiä ja he kun aina kehuvat sitä hydropneumaattista jousitusta. No onhan se todella mukava, mukulakivillä toki vanha 6.9 vähän rämisee mutta hidastetöyssyjä ei tarvitse paljoa varoa eli sitikkamiesten legenda oli ihan totta. Tässä videota:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_T_LKsLSyFY[/youtube]
Olin siinä uskossa että auton ei kuuluisi heilahtaa lainkaan mutta mersu-lossi kyllä vähän nytkähtää, ei se ihan huomaamatta siitä yli mee. Ja sitikkavideo todistaa että kyllä se kissakin heilahtaa.
Mutta autoilunvastaisuuden vastatoimiin tämä mersun HPF on kyllä oiva taistelulaiva eli hidastetöyssyt ei juuri haittaa
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_T_LKsLSyFY[/youtube]
Olin siinä uskossa että auton ei kuuluisi heilahtaa lainkaan mutta mersu-lossi kyllä vähän nytkähtää, ei se ihan huomaamatta siitä yli mee. Ja sitikkavideo todistaa että kyllä se kissakin heilahtaa.
Mutta autoilunvastaisuuden vastatoimiin tämä mersun HPF on kyllä oiva taistelulaiva eli hidastetöyssyt ei juuri haittaa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumies
- Viestit: 2768
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Kyllä tuo hyvä ja ainakin omalla kohdalla on ollut toimivakin systeemi. Muutama Citroen ennen Merssuja on ollut: BX:ää ja pari Xantiaa, joista toinen vanha taksi, eikä hydrauliikan kanssa koskaan mitään onkkelmia ollut.karra kirjoitti:Niin, ei ole ollutkaan enempää tarinaa tästä HPFstä. Tuttavapiirissä on/on ollut sitikkamiehiä ja he kun aina kehuvat sitä hydropneumaattista jousitusta. No onhan se todella mukava, mukulakivillä toki vanha 6.9 vähän rämisee mutta hidastetöyssyjä ei tarvitse paljoa varoa eli sitikkamiesten legenda oli ihan totta. Tässä videota:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_T_LKsLSyFY[/youtube]
Olin siinä uskossa että auton ei kuuluisi heilahtaa lainkaan mutta mersu-lossi kyllä vähän nytkähtää, ei se ihan huomaamatta siitä yli mee. Ja sitikkavideo todistaa että kyllä se kissakin heilahtaa.
Mutta autoilunvastaisuuden vastatoimiin tämä mersun HPF on kyllä oiva taistelulaiva eli hidastetöyssyt ei juuri haittaa
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Tänään tuli ABC Viipurin portille matkalaukussa Grovetownista Georgiasta AutohauAZ:sta tilatut osat eli virranjakajan kansi&pyörijä sekä Bremi/Karlyns tulpanjohtosarja. Ja muuta pikku sälää.
Sain Lahdesta jokin aika sitten virtalukon ympärille tulevan alumiinisen rinkulan ja siihen tilasin kumisen tiivisteen merkkiliikkeestä, maksoi jopa euron! Mutta, se alumiininen rinkula ei mahdu virtalukon panssarirenkaan ympärille, on liian ahdas. Onko noita eri kokoisia satakuustoistasissa?
Virranjakovehkeet vois asentaa ja tarkkailla vaikuttaako miten käyntiin. Pakoputkihuoltoa tässä odotellessa...
Sain Lahdesta jokin aika sitten virtalukon ympärille tulevan alumiinisen rinkulan ja siihen tilasin kumisen tiivisteen merkkiliikkeestä, maksoi jopa euron! Mutta, se alumiininen rinkula ei mahdu virtalukon panssarirenkaan ympärille, on liian ahdas. Onko noita eri kokoisia satakuustoistasissa?
Virranjakovehkeet vois asentaa ja tarkkailla vaikuttaako miten käyntiin. Pakoputkihuoltoa tässä odotellessa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Mitä tos nyt muutaman kerran ajellu niin kone tuntuu käyvän taas nätisti, kaikissa lämpötiloissa. No pitkiä reissuja en ole ajellut ennen kun katalysaattorit otetaan pois.
Kävin montulla katsomassa ja nehän on kertaalleen uusittu, ainakin hitsaussaumat ei olleet tehdastekoisen näköisiä, varaosanumero niissä näytti olevan 116 490 00 14. Nyt tarvitaan 44 cm suoraa 50 millistä rööriä per putki. Muuten oli pakoputki aika siistissä kunnossa...ja pohja myös, toki
Ei kerinny tässä hakeen niitä velours penkkejä Hämeestä vielä kun ei tullut Vääksyynkään tänään lähdettyä, sateisen kelin ja muiden kiireiden takia.
Kävin montulla katsomassa ja nehän on kertaalleen uusittu, ainakin hitsaussaumat ei olleet tehdastekoisen näköisiä, varaosanumero niissä näytti olevan 116 490 00 14. Nyt tarvitaan 44 cm suoraa 50 millistä rööriä per putki. Muuten oli pakoputki aika siistissä kunnossa...ja pohja myös, toki
Ei kerinny tässä hakeen niitä velours penkkejä Hämeestä vielä kun ei tullut Vääksyynkään tänään lähdettyä, sateisen kelin ja muiden kiireiden takia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5680
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Projektina 450 SEL 6.9
kaiketi pakoputkien liitosten irrottaminen toisistaan kyseessäkarra kirjoitti:Viikonloppuna kokeilin irroitella virranjakajan kannesta tulpanjohtoja yksi kerrallaan koneen käydessä. Ei ollut juurikaan vaikutusta koneen käyntiin vaikka yksi pytty putosi kerrallaan pois ... ellei sitten hehkuva karsta tehnyt itsesytytystä siellä
Mittasin sitten yhtenä aamuna laserlämpömittarilla pakosarjojen lämpenemistä kylmäkäynnistyksestä. Oikea puoli lämpenee nopeasti, sinne noin 200 asteeseen. Vasen puoli jäi viileämmäksi, taisi olla 100 ... 140 astetta siinä vaiheessa kun oikealla oli yli 200 astetta. Olettaisin että vasen katalysaattori on tukkeessa tai jotain muuta vastaavaa. Parempi nyt vaikka seisottaa autoa kunnes nuo katit saa veke...
[ http://www.timevalve.com/cat/us/p12a.gif ]
Ei noita saa kait rautakangellakaan lyötyä auki kun ei ole liitosta tarpeeksi lähellä? Mallikuva:
[ http://www.doanemotorwerks.com/img/Mercedes-Benz-450-SEL-6.9-Rebuilt-Transmission-Exhaust-System.jpg ]
itte olen irrotellu niitä toisistaan lämmittamällä ne punaiseksi ja samalla kopistelemalla lämmitettyä "karvi" kohtaa muutamia kertoja ja aina on irronnut, sitten suihkinu jotakin irrotus ainetta toisistaan irti vedettäessä niin luistaa paremmin
muutaman irrotuksen olen joutunut puottamaan koko putkiston alas ja sitten lattialla irrottanu kaikki toisistaan
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Ihan kuriositeettina; mahdanko muistaa oikein, kun mieleeni on joskus kauan sitten jostain aikalaismakasiinista lukiessa jäänyt, että mersun olisi pitänyt hankkia tuon alustaratkaisun käyttöön sitikan lupa... vai olikohan se sittenkin RR...karra kirjoitti:Niin, ei ole ollutkaan enempää tarinaa tästä HPFstä. Tuttavapiirissä on/on ollut sitikkamiehiä ja he kun aina kehuvat sitä hydropneumaattista jousitusta. No onhan se todella mukava, mukulakivillä toki vanha 6.9 vähän rämisee mutta hidastetöyssyjä ei tarvitse paljoa varoa eli sitikkamiesten legenda oli ihan totta. Tässä videota:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_T_LKsLSyFY[/youtube]
Olin siinä uskossa että auton ei kuuluisi heilahtaa lainkaan mutta mersu-lossi kyllä vähän nytkähtää, ei se ihan huomaamatta siitä yli mee. Ja sitikkavideo todistaa että kyllä se kissakin heilahtaa.
Mutta autoilunvastaisuuden vastatoimiin tämä mersun HPF on kyllä oiva taistelulaiva eli hidastetöyssyt ei juuri haittaa
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Tässä ne katalysaattorit on osa etuputkistoa, eli hitsattu jo tehtaalla kiinni:touhottaja kirjoitti:kaiketi pakoputkien liitosten irrottaminen toisistaan kyseessä
itte olen irrotellu niitä toisistaan lämmittamällä ne punaiseksi ja samalla kopistelemalla lämmitettyä "karvi" kohtaa muutamia kertoja ja aina on irronnut, sitten suihkinu jotakin irrotus ainetta toisistaan irti vedettäessä niin luistaa paremmin
muutaman irrotuksen olen joutunut puottamaan koko putkiston alas ja sitten lattialla irrottanu kaikki toisistaan
Tuolla taaempana on eka pönttö mihin putket menee rinnakkain sisään. Kyse siis katalysaattoreiden poistosta osana etuputkea
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5680
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Projektina 450 SEL 6.9
eipä tuo kattien poisto ole kummonenkaan homma, mutta kait laitat jonkinmoiset vaimentimet tilalle vai meinaakko "oikasta" putket voi olla että äänet kovenee
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Projektina 450 SEL 6.9
Tarkoitus oli "oikaista" juurikin, autossa on vielä kaksi varsinaista äänenvaimenninta. Olen kuullut että vastaava homma tehty juurikin identtiselle autolle niin äänet eivät juurikaan koventuneet. Siksi näin, saahan sitä vähän pöhinää kuuluakin. Omassa 300 SEL 6.3 on juuri sopivat äänet, kuulee että siellä on hiukkasen isompi pannu tulilla kun polkasee. Mutta ei kuulu sisälle pakoäänet onneksi, siinhähän on rst-putkisto itse asiassa.touhottaja kirjoitti:eipä tuo kattien poisto ole kummonenkaan homma, mutta kait laitat jonkinmoiset vaimentimet tilalle vai meinaakko "oikasta" putket voi olla että äänet kovenee
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5680
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Projektina 450 SEL 6.9
sehän on sitten mukava ticillä uitella liimasauma kiinnikarra kirjoitti:siinhähän on rst-putkisto itse asiassa.touhottaja kirjoitti:eipä tuo kattien poisto ole kummonenkaan homma, mutta kait laitat jonkinmoiset vaimentimet tilalle vai meinaakko "oikasta" putket voi olla että äänet kovenee
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Projektina 450 SEL 6.9
touhottaja kirjoitti:sehän on sitten mukava ticillä uitella liimasauma kiinnikarra kirjoitti:siinhähän on rst-putkisto itse asiassa.touhottaja kirjoitti:eipä tuo kattien poisto ole kummonenkaan homma, mutta kait laitat jonkinmoiset vaimentimet tilalle vai meinaakko "oikasta" putket voi olla että äänet kovenee
Mutta tässä mistä katit poistetaan on ihan mersun oma ruostuva putkisto .karra kirjoitti:Omassa 300 SEL 6.3 on juuri sopivat äänet, kuulee että siellä on hiukkasen isompi pannu tulilla kun polkasee. Mutta ei kuulu sisälle pakoäänet onneksi, siinhähän on rst-putkisto itse asiassa.
Pajalle mihin vien onnistuu kyllä rst-hommatkin mutta ei nyt tarvinne tig-hitsausta. http://www.saminautotila.fi/palvelut.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224