Väyrysen ratissa merkillistä vapinaa??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Väyrysen ratissa merkillistä vapinaa??

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

Osaisko joku selittää, mistä johtuu ratissa tuntuva semmonen "aallottainen" vapina varsinkin 80 - 100 nopeudella? Renkaat on tasapainotettu ja pyörien suuntaukset säädetty. Kaikki pitäisi siis olla kohdallaan, mutta vapisee....
Kyseessä on Väyrys-farkku vm 1996, ajettu reilut 280000 km.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oletko kokeillut toisilla renkailla - jos vika olisi kuitenkin renkaissa ?
Välyksiä ei ole ?
wiimax.fi
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Veikkaisin väljyyttä etupään nivelissä, joko alapalloissa tai/ja raidetangonpäissä. Teki itsellä samaa ja parani pallojen vaihdolla. Ei kallista eikä vaikeaa ...
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Mitkä renkaat on kyseessä ?, onko säilytetty ok, ettei ole painunut kasaan tmv.säilytyksen aikana ?
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

dealer kirjoitti:Oletko kokeillut toisilla renkailla - jos vika olisi kuitenkin renkaissa ?
Välyksiä ei ole ?
Kyllä vapina tuntui toisillakin renkailla, joskaan ei niin voimakkaana kuin nyt näillä kitkoilla/vanteilla??
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

Avantgarde kirjoitti:Veikkaisin väljyyttä etupään nivelissä, joko alapalloissa tai/ja raidetangonpäissä. Teki itsellä samaa ja parani pallojen vaihdolla. Ei kallista eikä vaikeaa ...
Katsastin lopuukesällä ja silloin vaihdettiin toinen raidetangon pää. Muuta vikaa ei siellä ollut. Mutta tosin joskus viime talvena Veholla sanoivat joistakin kumeista siellä etupäässä, että ne on loppu ja pitäis vaihtaa. En muista, mitkä ne oli, koska en silloin pitänyt asiaa ajankohtaisena. Muistini mukaan ne eivät olleet kuitenkaan vakaajan kumit?? Mitkähän ne olis voinu olla?? Ja voiskohan niillä olla tekemistä tään voimistuneen, aaltoilevan vapinan kanssa??
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

illinois kirjoitti:Mitkä renkaat on kyseessä ?, onko säilytetty ok, ettei ole painunut kasaan tmv.säilytyksen aikana ?
Ainakin rengasfirmassa vakuuttavat, ettei ongelma johdu renkaista???
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Heitetään vielä yksi arvaus: Olisiko jarrulevyissä epätasapainoa?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

Matti R kirjoitti:Heitetään vielä yksi arvaus: Olisiko jarrulevyissä epätasapainoa?
Tämä on kyllä semmonen juttu, joka täytyy ottaa vakavana vaihtoehtona huomioon. Taidankin tehdä niin, että vaihdatan ensimmäisenä nuo jarrulevyt.
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Hmm jos joku osaisi kääntää Suomeksi, niin ne olisi pendelhoova puksid....

Selittämällä ehkä selviää - raidetangon kumipuslat eli ne mitkä pitää sen systeemin korissa kiinni.

Itsellä oli W124 sama vika - paranee, kun vaihtaa muutakin, mutta sitä veikkaisin varsinaiseksi syyksi.

Jarrulevyjen epätasapaino pitäisi ilmetä jarrutuksessa erittäin hyvin.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

kalev kirjoitti:Hmm jos joku osaisi kääntää Suomeksi, niin ne olisi pendelhoova puksid....

Selittämällä ehkä selviää - raidetangon kumipuslat eli ne mitkä pitää sen systeemin korissa kiinni.

Itsellä oli W124 sama vika - paranee, kun vaihtaa muutakin, mutta sitä veikkaisin varsinaiseksi syyksi.

Jarrulevyjen epätasapaino pitäisi ilmetä jarrutuksessa erittäin hyvin.
Tarkoitatko alatukivarren puslia?
Löysin muuten tällaisen Suomi-Englanti-Ruotsi-Eesti-Suomi- sanakirjan
Harmi kun tuo ei tunne autoteknillistä sanastoa :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Siinäkin voi olla vikaa, mutta en ihan sitä tarkoittanut.

Raidetangon puslatko sitten?? ei päät vaan puslat.
CFU290TDT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 06.05.2004 11:06

Viesti Kirjoittaja CFU290TDT »

Jani kirjoitti:
kalev kirjoitti:Hmm jos joku osaisi kääntää Suomeksi, niin ne olisi pendelhoova puksid....

Selittämällä ehkä selviää - raidetangon kumipuslat eli ne mitkä pitää sen systeemin korissa kiinni.

Itsellä oli W124 sama vika - paranee, kun vaihtaa muutakin, mutta sitä veikkaisin varsinaiseksi syyksi.

Jarrulevyjen epätasapaino pitäisi ilmetä jarrutuksessa erittäin hyvin.
Tarkoitatko alatukivarren puslia?
Löysin muuten tällaisen Suomi-Englanti-Ruotsi-Eesti-Suomi- sanakirjan
Harmi kun tuo ei tunne autoteknillistä sanastoa :roll:
Joo, näistä kumipuslista oli varmaan kyse, kun Veholla sanoivat minulle viime keväänä, että ne pitäisi vaihtaa. Eli: jos vaihdan nuo kumipuslat ja jarrulevyt, niin jokohan homma korjautuisi???
Vastaa Viestiin