Clk 430 täristää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

Heippa ystävät!

Mistäköhän lähtisin katteleen, kun tuo vehjes täristää vähän varsinkin kylmänä tuossa 60-70 km/h:ssa ja sitten n. 110 km/h:ssa tuntuu semmonen, kun olisi jossain syklissä se värinä. Jatkuu vaikka vedän laatikon N:lle vauhdissa. Pikkasen samanlainen, kun oli vanhassa Focus MK1:ssä, jossa oli tyyppivikaiset vetarit, mutta paljon, paljon miedompi.
Ei muuten hirveen häiritsevä, muuta kun muoviosat alkaa hiljaa nitisee ja pelottaa jos pahenee. Oli sama meininki jo kesärenkailla ja ennen etujousien, alapallojen, etulyvejen / palojen ja taka "narinahelojen" vaihtoa.
Jos tulee muistoja mieleen, niin saa kertoa :)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ovatko renkaat ja vanteet kunnossa, tasapainossa ja puhtaat?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

Pitäisi olla, ei sellaiselta kyllä vaikuta. Mitä nyt muuten on levoton noilla talvirenkailla. Kyllä tuo huutaa noita leveitä kesärenkaita alleen.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Atatyrk kirjoitti:Pitäisi olla, ei sellaiselta kyllä vaikuta. Mitä nyt muuten on levoton noilla talvirenkailla. Kyllä tuo huutaa noita leveitä kesärenkaita alleen.
Katohan ny ne renkaat uusiks (paineet, tasapaino, runkovika). Ei se ajettavuus ainakaan huonommaksi mene kun laittaa kapeammat kunnon profiililla olevat renkaat, missä oikeat paineet. Leveä ja matala tuo vaan ulkonäköä, Suomen uraisilla teillä ne vaan monesti pilaa ajettavuuden.
E350CDI&A180CDI
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

No talvirenkaat on 205/55/16 edessä ja takana. Oikeasti tuossa kuuluisi olla 225/50 takana ja kait 17 tuumaset, eli on jo nyt alla valmistajan suositukseen verrattuna aika kapeat. Ainoa vika voi olla, että tuon jousen katkeamisen takia on eturenkaat varmaan hieman kuluneemmat sisäreunalta.
Ihmettelen vaan, kun tuossa 60-70 km/h:ssa nimen omaan kylmänä ajettaessa värisee.
Enkä kyllä ihmettele tuota matalampaa profilia ja leveyttä valmistajan suosituksessa. Meinaa tuo pitkittäinen kasikone vääntää autoa "tallan tiskiin" laittaessa koko koria oikealle alas. Noilla korkeilla, kapeilla ja veltoilla talvirenkailla (hakkapeliitta 8), se vaan tuntuu, että takarenkaat silloin "hyllyy" vasemmalle. Ei kovin kivaa. 245/40/18 kesärenkailla tuota ilmiötä ei ole, vaan perän joka liikkeen aistii ratissa. No mutta, tällä ei nyt ole merkitystä tuon tärinän kanssa. Mitenkähän tuon kardaanin tuenta?
"tulis kevät niin saisin autoni takaisin :thumbup: ;)"
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

Vielä tähän palatakseni:
Eli nyt kesärenkaillakin kylmänä lähettäessä tuo vekotin värisee sillain, et just huomioi sen. Sitten ainakin tuossa 80-110km/h:issa ajaessa kuuluu/ tuntuu sellanen hummaus alta, tod. näk. takaa. En meinaa keksi, et edestä tulisi. Oisko ehdotuksia: kardaanin tukilaakeri, rätit, perä vai ihan pyörän laakerit? Mitään kirskuntaa tai laahausta ei kuulu, ainoastaa tuo matala syklissä menevä humina.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja RH »

Atatyrk kirjoitti:Vielä tähän palatakseni:
Eli nyt kesärenkaillakin kylmänä lähettäessä tuo vekotin värisee sillain, et just huomioi sen.
Omat kokemukset useista, ei kuitenkaan ihan joka yksilöstä, matkan varrella omistuksessa olleista (ikääntyvistä) mersuista just sama. Nykyinen S211 on myös tuommonen kylmänä täristäjä, mutta vaivasta pääsee eroon, kun ei käytä seisontajarrua. Jarruremonttia siis tiedossa. Molemmat edelliset 210-koriset kärsi samasta oireesta tasan niin pitkään, kun laittoi "paikkapysäyttimet" kuntoon.
Voihan se olla jotain muutakin, mutta tällainen kokemus nyt jakoon kuitenkin.
edin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: To 16.10.2014 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja edin »

Täytyykin kokeilla olla käyttämättä tuota seisontajarrua. Omassa CLK:ssa aivan sama vika meinaan. Seisontajarrus oli katsastuksessa aika lujat voima, jotain 1,9 luokkaa ja siltä se kyllä tuntuukin. Perjantaina käy nelipyöräsuuntauksessa ja renkaide tasapainotuksessa, katotaan auttaako.

Alkuperäselle postaajalle tiedoksi. Oma auto on 225/45/17 edessä 245/40/17 takana. Vanteina on noi AMG Monoblock Styling 1:set.
Olen vaihtanut moottorikumit, vaihteistonkumin, kardaaninlaakerin kokonaisuudessaan, raidetangon päät, ohjausiskarin, alapallot, rätit, apusimpukanhelan. Suurin osa osista FEBI:ä.

Tuntu vähä helpottavan värinä ku pudotti paineet edessä 2,5 ja takana 2,7. Täytyy kai tosta vähän vielä kokeilla pudottaa.
Auto:w208 CLK430 -99
pärrät: KTM 950 SM ja kawasaki klr 650
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

Kiitos vastauksista!

Seisontajarrua ei ol tullut kuin kokeiltua ja mitä nyt katsastusessa paineli. Oliskohan tuo 2,2 baria liian pieni paine vai kannattaako pitää isompaa noille 18" 225/40 edessä ja 245/40 takana?
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja acparma »

Atatyrk kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Seisontajarrua ei ol tullut kuin kokeiltua ja mitä nyt katsastusessa paineli. Oliskohan tuo 2,2 baria liian pieni paine vai kannattaako pitää isompaa noille 18" 225/40 edessä ja 245/40 takana?
Itse pistäisin noihin 3 bar. Omassa 17 tuumaisissa on 2.9 bar ja toimii just soppelisti.
W124 300 E -87 Aut.
edin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: To 16.10.2014 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja edin »

Kannattaa kokeilla kaiken näkösillä eri paineilla. Ainakin se on halvin tapana yrittää korjausta. Itse laitan huomenna sen 2.1 eteen ja 2,5 taakse. Katsotaan auttaako. Tuntuu eri autoilla toimivan eri tavalla eri paineilla. Itekki ollu siinä käsityksessä että aina noin 3 bar kun matalampi nakki.
Auto:w208 CLK430 -99
pärrät: KTM 950 SM ja kawasaki klr 650
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

No joo, nyt kävi niin että kun laitatin uudet takakumit samalla profiililla (40), niin vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta yli 75 km/h:ssa. Etukumit taitaa olla, vaikkakin samalla profiililla, sen verran kuluneemmat, ettei toi "äly" tykkää noista. Saakeli, kun on vaikee pitää tasasta vauhtia 120:ssä tolla koneella manuaalisti :(
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Atatyrk kirjoitti:No joo, nyt kävi niin että kun laitatin uudet takakumit samalla profiililla (40), niin vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta yli 75 km/h:ssa. Etukumit taitaa olla, vaikkakin samalla profiililla, sen verran kuluneemmat, ettei toi "äly" tykkää noista. Saakeli, kun on vaikee pitää tasasta vauhtia 120:ssä tolla koneella manuaalisti :(
Nii onko ne renkaat nyt saman levyisetkin edessä ja takana?
laplas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: La 18.06.2011 19:20

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja laplas »

Atatyrk,225/40-18 on noin 16mm matalampi kuin 245/40-18 siksi vakkari ei toimi,taakse 255/35-18 on samankorkuinen kuin edessä
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2608
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

edin kirjoitti: Alkuperäselle postaajalle tiedoksi. Oma auto on 225/45/17 edessä 245/40/17 takana. Vanteina on noi AMG Monoblock Styling 1:set.
Olen vaihtanut moottorikumit, vaihteistonkumin, kardaaninlaakerin kokonaisuudessaan, raidetangon päät, ohjausiskarin, alapallot, rätit, apusimpukanhelan. Suurin osa osista FEBI:ä.

Tuntu vähä helpottavan värinä ku pudotti paineet edessä 2,5 ja takana 2,7. Täytyy kai tosta vähän vielä kokeilla pudottaa.
Samassa kerhossa ollaan tuo tärinän/värinän kanssa W210 -mallissa. Vaihdettuja osia mm. rättinivel (paheni erittäin paljon ja alkoi jo 70-80km/h), laatikon takakumi, kardaanin ristikko+tasapainotus, kardaanin booriliitos kiristettävään malliin+tasapainotus, etualatukivarren pusla+alapallonivel, renkaat, vanteet, moottorin kumityynyt.

On se vaan paska auto kun ei voi edes ajaa ilman tärinää persuksissa. Meillä on viisi muuta autoa ja ainoa huono ajettava on Mercedes-Benz.
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

laplas, taas sitä oppii, kiitos! Auttaisiko jos laittais 45:n profiililla eteen? Ei viittis heti uusia, noita uusia takarenkaita. Tosin näyttää aika traktorilta muutenkin, ilman madalluksia :(
Kaverilla on samass vehkeessä AMG alustasarja ja AMG:n 17":set vanteet. Edessä 205/55 ja takana 225/50 ja näyttää pirun paljon virtaviivasemmalta, kuin omani.

No nyt tuli sit lisämurhetta. Moottorin vikavalo syttyi eilen ja sammui kun kävin illalla tankkaamassa. No nyt se sytty uudestaan tänään motarilla. Jännä kun ei vaikuta mihinkään. Tehot Ok ja kaikki. Uudet ilmanputsarit tulossa, kunhan posti-Pate Merteililtä toimittaa. Täytyy kai putsailla samalla MAF ja mitä tulee tulee mieleen. Onko vinkkejä halpaan koodin luentaan akselilla Porvoo-Vantaa-Tuusula? Noin vanhassa autossa ei noilla mun lukijoilla tee mitään.
Atatyrk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 28.09.2015 16:55

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja Atatyrk »

Juu, vikavalo katosi ilmansuodattimien vaihdolla, MAFin irroittamisella ja totaalisella elektroniikkasprayn suihkuttelulla. Hassua, että tuo ilmamassamittari maksaa noi helkkaristi, vaikka se on meidän firmassa aikoinaan tehty pii-tikku. Valmistus kulut on varmaan tosi mitättömät.
No tuli kuitenkin ostettua carsoftin 7.4 multiplexserin joku kiinan kopio ja nyt on työn alla kahdeksan vuotta sitten hylätty XP-kone vintistä sarjaportilla. Katsotaa saadaanko dataa ulos antiikkilaitteillla antiikkiautosta :D
edin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: To 16.10.2014 13:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Clk 430 täristää

Viesti Kirjoittaja edin »

Meikällä tuli auto kuntoon kun kävin tasapainottamassa renkaat ja nelipyöräsuuntauksessa. Ei ollu Vianorilla onnistuttu tasapainottamaan. ei tärise enää missään nopeudessa.
Auto:w208 CLK430 -99
pärrät: KTM 950 SM ja kawasaki klr 650
Vastaa Viestiin