Pari kysymystä ahtamista suunnitellessa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

enduroman87 kirjoitti:pahus toi on menny ohi silmien :( mutta mitä tolla painekotelolla tekee? :oops: (varmaan todella tyhmä kysymys mutta.....)
Ymmärtääkseni se siis vain vastaa imusarjaa, mutta kestää painetta...se turbon ahtopaine on kuitenki yllättävän kova, eikä ole suotavaa, että ekan 'vedon' jälkeen kaikki muoviosat on säpäleinä konehuoneessa ja turbo ylikierrosten seurauksena rikki.

Tuon mitoituksesta, tai sen vaikutuksesta minulla ei ole harmainta hajua. Helpoin on laittaa turbokoneen vastaava osa, jos sellainen vain löytyy jostakin. Muutoinhan se vain jakaa turbolta tulevan ilman sylintereille.

Tyhmiä kysymyksiä ovat vain ne kysymättä jätetyt, varsinkin sitten kun on kone palasina jonkun pikkujutun takia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Painekotelo vastaa vapaastihengittävän moottorin resonanssikammiota. Se on siis jonkinmoinen pönttö johon turbon paineistama ilma johdetaan. Painekotelosta ilma kulkee imuputkia pitkin moottorin sylintereihin.

Nopeasti löysin kuvan Mauri H:n mersun konehuoneesta
http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... lalla2.jpg

Painekotelo on tässä tapauksessa (edestäpäin katsottuna) moottorin oikealla puolella auton pituussuuntaan kulkeva alumiiniputki aikalailla moottoritilan reunassa (ei näy kovin hyvin). Tästä putkesta sitten lähtevät poikittaiset kaarevat imuputket jokaiselle sylinterille. Etummaisten sylintereiden imuputkien päällä on iso kasa ketjua.

Kuten veskola jo kirjoitti niin vapaastihengittävien moottoreiden imusarjan resonanssikammio ei aina kestä ylipainetta joten jonkinlainen painekotelo täytyy tehdä.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Kiitos :wink: nyt alkaa jo selkeneen noi turbosysteemit :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Melitos kirjoitti:Nopeasti löysin kuvan Mauri H:n mersun konehuoneesta
http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... lalla2.jpg<...>

Kuten veskola jo kirjoitti niin vapaastihengittävien moottoreiden imusarjan resonanssikammio ei aina kestä ylipainetta joten jonkinlainen painekotelo täytyy tehdä.
Tässä vielä nelisylinterisen versio aiheesta:
Kuva
Turbolta, coolerilta paine siis tulee putkella kannen yläpuolelle, ja taittuu sieltä 'joutsenkaulaputkella' tuolle kotelolle kuvan ylälaitaan.

Olikos melitos tuossa mitoituksessa jotain kikkaa, vai onko se aivan sama. Kyllähän tuon mersun tehdas olisi pienemmäksi tehnyt, jollei sen pakosta noin 'suuri' tarvitse olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Joo, tuo on hyvä kuva painekotelosta.

Ahdetuissa koneissa tuo imupuolen mitoitus ei ole niin nöpönuukaa mielestäni. Vapareissa pyrkivät optimoimaan resonansseja ja imuaaltoja että saisivat pienen ylitäytöksen tietyllä kierrosalueella. Lähinnä voisi ajatella että tarpeeksi suuressa painekammiossa paine pysyy tasaisempana moottorin sykkivästä imusta huolimatta, kun paineistettu ilma on suuremmassa tilavuudessa. Lisäksi voisi olettaa että tarpeeksi suuri painekotelo jossa on ilman tuloputki oikeassa paikassa saadaan jokaiselle sylinterille tarkemmin sama määrä ilmaa.

Niin ja tietenkin seinämävahvuudet tulee olla riittävät kun sisällä on paineilmaa. Vaparidieselissä ei tarvi välittää kuin tärinänkestosta koska imusarjassa/resonanssikammiossa on aina likimain sama paine kuin ulkoilmassa.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

epk kirjoitti:
Sjtv kirjoitti:numerossa 3/87 tuulilasissa on juttua tuplaturbo 300d w124:sta ahtimien kokoa en muista mutta heräsi jutun mukaan todella helpolla mukaan ne turbot ja oli paremmat kuin yksi iso(muistaakseni näin kirjoitettiin) pitäis ettiä se lehti kun käy isäukon luona ja katsoa tarkemmin mitä siitä kerrotaan.
oho, rupes kiinnostaa! saatko skannattua? mitä oli irronnut ? 150 heppaa? :lol:
Vähän vanha aihe mutta sattui tuossa päivällä kirjastossa kouraan tuo lehti. Ahtimien siivet oli muistaakseni 42-44mm ja tehoja oli noin 150hv. Auto oli siis vapari 300d johon oli lisätty nuo kaksi turboa. Tuplaturbot siksi, että paineet nousisivat nopeammin. Painekotelon virkaa toimitti alkuperäinen ilmanpuhdistinkotelo, johon oli viritelty lisäjousia pitämään sitä kasassa. Paineita ei varmaankaan ollut paljoa, mitään lukemaa ei taidettu mainita. Pumppuun oli laitatettu "erikoissäädöt". Kuuleria ei vielä juttua tehtäessä ollut, mutta oli ilmeisesti tarkoitus asentaa.

Turbosarjan hinta oli tuolloin noin 14 tmk ja pumpun säätö vähän lisää, kuuleri 3 tmk. Matkamallin 300d maksoi karvan alle 300 tmk, joten virisarja ei sinänsä poskettoman kallis ollut auton hintaan nähden.
So long, and thanks for all the fish
Vastaa Viestiin