Om 646 tilalle 611 motti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

Kyse w203 2006mallista.
Kone vika 2 kiertokanki väljänä.. männän vapaa liikke 2-3mm männästä painamalla.
Löysin etuveto viton jossa "järkevät kilometrit".. saisiko tästä koneen tuohon w203:seen?
Vitossa om611 alkuinen kone.
Jos ottaa vanhasta koneesta: öljypohjan,apulaitteet yms. Niin saisiko sen viton ns.perusmoottorin toimimaan?
Hyvää vappua.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JACKHAMMER kirjoitti:Kyse w203 2006mallista.
Kone vika 2 kiertokanki väljänä.. männän vapaa liikke 2-3mm männästä painamalla.
Löysin etuveto viton jossa "järkevät kilometrit".. saisiko tästä koneen tuohon w203:seen?
Vitossa om611 alkuinen kone.
Jos ottaa vanhasta koneesta: öljypohjan,apulaitteet yms. Niin saisiko sen viton ns.perusmoottorin toimimaan?
Hyvää vappua.
Jep
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

Tämäkö tieto on sitten varmaa? Ettei osta vitoa ns.turhaan.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Noita om611 koneita saa nykyään tosi halvalla (parilla sadalla). En tosiaan tiedä minkä hintainen se vito on mutta kuhittelisin halvemmalla saavan irto moottorin ja laittaa sinne uudet laakerit ja männät.
Jäähän siitä vitosta varmaan paljon muutakin osaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ittellähän se vastuu jokatapauksessa on joten siinä mielessä kannattaa asia selvitellä perinpohjin ennen kun menee kauppaa tekemään.

Mitään aisasta tiedä mutta jos ö-pohja on erilainen niin miten öljyn imukaula ja pumppu? Mittatikku samassa kohtaa? Käykö ne tarvittaessa vanhasta? Ö-pohjan kiinnitysreiät onko ne samanlaiset? Moottorin tuenta luulis olevan sama mutta kannattaa sekin tarkistaa? Jos toinen on manuaali ja toinen tomaatti niin tuleeko siinä mitään huomioitavaa? Katsastushommelithan taisi pikkasen helpottua mutta ei välttämättä huono juttu jos senkin varmistaisi tuntien nitten käytännöt?

Kaikki tekniset jutut on aivanvarmasti tehtävissä ei siinä mitään mutta silläkin perusteellinen kartoitus kannattanee tehdä et saa kokonaisvaltaisen käsityksen kustannuksista ja sen että vaikka aihio olisikin järkihintainen niin muodostuuko hinta silti sellaiseksi että kannattaa vielä etsiä? Tai jopa korjata se mikä siellä nyt rikki on? Työt tuossa varmaankin näyttelee isoa osaa jos ittellä ei ole mahdollisuutta niitä tehdä?

Rikkonaisen moottorin korjaaminen ei tapahdu yhdellä tonnilla vaika töitä itte siihen tekisikin tai sit mulle on sattunu vaan niin kovahintaisia korjauksia :) Kansi nyt jokatapauksessa on peruskunnostettava ja paalanattava suuttimet tarkistettava / tarvittaessa vaihdettava. Lohkon plaanaus ja hoonaus, perusteellinen pesu näitten jälkeen kuumapesurilla. Kaikki moottorin tiivisteet kampurankin ja kaikki laakerit, mäntärenkaat jne. jne. Jos joku moottori on 200€ hintainen niin oletusarvo ainakin ittellä on se että se on rikki. Voi sit harkita korjaako sen mikä siellä nyt rikki on vai ostaakko rikkonainen ja korjata se vai ostaakko varmasti ehjä?
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

Nykyinen kone kiertokangessa tai männässä 2-3mm väljää ylös/alas suunnassa.
Joku edellinen hitsannut jakokettingin kiristimen päähän JATKOA?? Ja muutenki koneen liikkuvat osat nuhruisia/kuluneita.. öljyä ei syönyt mutta kiristintä jatkettu hitsaamalla.. montakohan miljoonaa sillä vedetty.. kansi pahvissa kupariliimaa,mielestäni mersu ei liimaile kansipahveja..
Vitolla juuri 300thkm ajettu.. niiin mielestä ei paljoa häviä jos kone muuten toimii.
Laskin äkkiä että jos sais vitosta myymällä vaikka 200-300e niin remppa ei montaa satasta maksa.
Kun taas ehjä om646 reilun 1500e saksassa /suomessa/ruotsissa.
Viimeksi muokannut JACKHAMMER, Ma 02.05.2016 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

CDI203 mukaan onnistuu ja varmaan onnistuneekin häneltä, kun osaamista on ihan erilailla normiheppuihin verrattuna. mutta muuten ei taida ihan heittämällä onnistua kuitenkaan. Ei taida toimia 646:sen ECUlla 611 motti, joten mitenkäs ajonestot ja sovittaminen muuten W203:seen ohjaimien kannalta (Ymmärtääkö väylän tietoja oiken ym.)? Taitaa tarvita vähän kikkailua/apua joltain mestarilta, esim CDI203:lta...

Kannattaa tämäkin selvittää, jos mielii muutamalla satasella saada toimimaan.

Jos toimii alkuperäisellä ECUlla, niin sitten puhun taas ihan höpöjä...
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17300
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei mitään ongelmaa, siirtelee vaan vanhasta koneesta romut (johtosarja, suuttimet, anturit, imusarja jne...) vaihtokoneeseen.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Om 646 tilalle 611 motti?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

noroljan kirjoitti:CDI203 mukaan onnistuu ja varmaan onnistuneekin häneltä, kun osaamista on ihan erilailla normiheppuihin verrattuna. mutta muuten ei taida ihan heittämällä onnistua kuitenkaan. Ei taida toimia 646:sen ECUlla 611 motti, joten mitenkäs ajonestot ja sovittaminen muuten W203:seen ohjaimien kannalta (Ymmärtääkö väylän tietoja oiken ym.)? Taitaa tarvita vähän kikkailua/apua joltain mestarilta, esim CDI203:lta...

Kannattaa tämäkin selvittää, jos mielii muutamalla satasella saada toimimaan.

Jos toimii alkuperäisellä ECUlla, niin sitten puhun taas ihan höpöjä...
Siis jos oikeen ymmärsin niin tarkoitus on vaihtaa moottori ei ECU :)
sitten vaihtelee vaan moottorin ilman mitään sähkö osia
(näissä syntyy helposti väärin käsityksiä jollekin kaikki konepellin alla oleva on moottori)
boxsit ei siten tiedä sen vaihtuuneen eikä tule mitään onkelmia niiden kanssa
(käytänössä 611=646 joitakin pieniä muutoksia sisällä lukuun ottamatta ulkona taisi olla ainoa ero öljyn paluu turbolta)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin