velimies ajoi joskus armon vuonna 97 tai 98 tuolla minun 240D:llä pakkasessa 45-50 celcius astetta. Ensimmäiset 10 km renkaat oli kantikkaat ja auto muutenkin kulki noin vain 50 km/h kaasu pohjassa. Oli kuitenkin päässyt ekalle huoltoasemalle jossa tankkasi 15 litraa bensaa noin puoleen tankkiin dieseliä. Tämän jälkeen vanhus oli käynyt puolisen tuntia tyhjäkäyntiä ja sitten oli kuulemma pelannut kuin tyhjää vain
Melko legendaarista, että tarvii ajella -50 asteen pakkasilla, mutta minkäs teet kun susirajan takana on tuo kotipaikka (ylläksellä)
Tuo on ainoa kerta kun on ollut yksikään meän pihan autoista jäämässä välille pakkasen takia (isäpappa on ajanut + 2 000 000 km dieseli mersulla )
Kyllä näillä leveyspiireillä ruukaa tulla arktinen laatu hyvinkin nopeasti pumppuihin kun pakkaset hipoo -40 ja yli. Sehän kestää melko paljon pakkasta......
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Eilen selailin koeajossa olevan uuden Viton ohjekirjaa ja siellä kerrottiin, että talvilaadulla ja arktisella pärjää pitkälle. Jos noita ei ole saatavilla tai niiden pakkaskestävyys ei riitä, niin silloin sekaan voi laittaa petroolia (max 50/50) tai erityistä lisäainetta pakkasenkeston parantamiseksi. Muistettinpa tuossa ohjeessa vielä mainita, että petroolin käyttö Suomessa on laitonta verotuksen takia. Bensiinin käyttö taas ehdottomasti kiellettiin ja sen kerrottiin vaurioittavan ruiskutuksen osia.
Eli, nähtävästi ohjeet ovat vähän muuttuneet uudempien autojen kohdalta. W124 suositeltiin mieluimmin petroolia, mutta myös bensaa sai käyttää.
Muuan tuttava jolla on ruotsalais valmisteinen auto, sai talvella Levillä lomaillessaan sen webaston korvikkeen (artic?) toiminnassa pitämiseen ohjeen laittaa tankkiin bensaa. Kun se lämmittimelle menevä polttoaine putki on niin ohut, että nafta jähmettyy sinne putkeen. Seos piti kuulemma olla esim 10%:nen seos.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Muistan tuossa jokin vuosi sitten(nykyaikana kuitenkin) lukeneeni jostain polttoaine oppaasta max. lisäysprosenttien olleen bensalla 40% ja valopetroolilla 60%, väliaikaisessa käytössä. Varmaan parempi kuitenkin olla käyttämättä, ainakaan omaan Tdi:hin en aivan vähässä kummassa laittaisi, mutta hätä ei taida lukea lakia jossain kairassa kun pakkasta on -40.
Vennamohan antoi aikoinaan luvan käyttää valopetroolia kun ei ollut talvilaatua tarpeeksi saatavilla. Lieneekö ollut liikenneministerinä, en muista.
Parin tankillisen välein loraukset Sinoilia tankkiin niin ei varmasti diisselivehkeet pysähdy härmän takia. Ja ne pa-suodattimethan on hyvä uusia loppusyksystä, ei ne mikään menoerä ole.
aikaan kun vielä oli serällä ja isällä molemmilla mersut niin ympäri vuoden on kesälaadulla ajettu...katsos firmassa oma diiseli tankki...nykyään sedällä volvo ja eihän se mitään kesälaatua talvella huoli...itte ajelin +20 asteenpakkasilla kesälaadulla ja hyvin pelas...se sen takia kun talvilaatu loppu hetkeks tankista...