SEC -Mesen puhaltimen vaihto!

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lanta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 31.05.2013 09:37

SEC -Mesen puhaltimen vaihto!

Viesti Kirjoittaja Lanta »

No hyvää kevättä niin mersumiehille kuin naisillekin!

500 pamahti tulille niin pirteästi, joskin naapurin käynnissä olevan auton avulla kun omassa akussa jotain häikkää. Mutta tämä keväinen kysymys ei koske akkua eikä muita pikkuvikoja, vaan ihan sellaista asiaa kun puhaltimen vaihto.

Elikkäs, mahtaako näissä 1985 vuoden C126:ssa olla tuo puhallin siellä oikeen puolen jalkatilassa, vai onko se lie ihan konehuoneessa siellä 'etu'osassa pyyhkimien sun muiden takana?

Puhallin vinku ja räpisi tietyllä nopeudella, toimi kuiteskin ihan ok ja sitten yks päivä vaan lakkas toimimasta. Nyt hönkii suoraan moottorin kuumat ohjaamoon, niin pitäis tehdä jotain puhaltimelle. Mietin notta oiskohan sulake menny mutta ajattelin että se sulake on varmaan jonkun muun kanssa samassa yhteydessä ja muut toiminnot pelaa.

Oisko jollain pientä vinkkiä? Eri asia on toki että osaanko tehdä puhaltimen moottorille mitään mutta jos nyt ees pääsisi käsiks siihen vekottimeen ja heiluttelis ja pyörittelis ainaskin :crazy:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: SEC -Mesen puhaltimen vaihto!

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no sieltähän se vänkärin puolen jalkatilasta vaihetaan, erittäin heleppo homma :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: SEC -Mesen puhaltimen vaihto!

Viesti Kirjoittaja seppola »

Minun Ässässä (300SE ´90) on puhaltimelle oma laattasulake heti siinä sulakerasian ulkopuolella tulipellissä semmoisessa pikkusessa mustassa kotelossa, sen vois tarkastaa jos nyt sitten löytyy moinen '85 mallista...
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 475 000 km (ajossa)
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ruostumassa)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~707 000 km (ruostumassa)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Lanta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 31.05.2013 09:37

Re: SEC -Mesen puhaltimen vaihto!

Viesti Kirjoittaja Lanta »

Kiitos jälleen Touhottajalle sekä myös Seppolalle! Itse asiassa bongasin justiin sulakerasiasta ihan oman sulakkeen sille. Mutta enempi kiinnostaa tuo moottori ja se touhu.

Käynnistysvikakin selvisi, akussahan se oli. En itse aluksi osannut sitä epäillä kun viisi vuotta vanha satanen akku siinä joka on toiminut,mutta on sitä sahattukin miten sattuu.

Sitten bonuksena tällainen juttu jonka väitän olevan aika harvinainen juttu useimmille SEC-SE-SEL omistajille. Nimittäin tämä on neljäs kevät, kun starttaan autoa niin vaihelaatikko toimii ihan pimeän oudosti, joskin todella hyvin. Eli se vaihtaa automaattisesti sinne ykkösvaihteelle asti. Mutta myös manuaalisesti. Kun kesä etenee, niin sitten se lakkaa vaihtamasta kokonaan tai mitenkään sinne ykköselle. Täytyy kaasulla kikkailla ja kunnolla polkea että ottaa hetkeksi edes käyttöön. Ja kone kiertää niin hemmetin hyvin ja tiukkana.

Kaiken touhun jälkeen olen maallikkona arvioinut, että kyse olisi laatikon öljyistä. Ehkä ne lämpenee sitten kelien myötä eikä enää vaihda sillai. Koska sen mitä historiaa tiedän niin mitä ilmeisemmin laatikolle on jotain tehty kuten myös autolle muutakin sekamelskaa.

Sorry off-topic, kiitosta puhallinvastauksesta!

---> Wroooom!
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: SEC -Mesen puhaltimen vaihto!

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo, se puhaltimen irrotus on helppo, niinku todettiinki, sieltä vänkärin puolen jalkatilasta vaan lähtee kaivamaan. Hyvällä tuurilla moottori on vaan syystä tai toisesta paskanen ja voi pelkkä putsaus riittää...tai sitte se on loppu. Periaatteessa se moottori ei oo aukastavaks tehty, eikä siihen taida varaosiakaan saada, mutta ite moottoria saa kyllä erikseenkin, ettei oo pakko koko paskaa ostaa. Ihtellä kans pari vuotta sitte lakkas puhallin toimimasta ja mulla oli kyllä aivan loppuun kulunu kollektori ja hiilet, mutta väliaikasesti purin ja korjasin sen vielä, hiilet otin jostain muusta vehkeestä ja viilasin suunnilleen sopivaks. Toimii kyllä vieläkin, mutta vähä pitää ääntä ja tiiän, ettei oo pitkäikäinen, joten joutuu vaihtaa. Mutta tosiaan kun saat puhaltimen kouraan ja jos hiilet ja kollektori ei oo ihan loppu niin sen vois koittaa vielä elvyttää.

Ja tuosta lootastahan ollaan puhuttuki, se on kyllä vähä jännä, mutta voi olla öljyyn liitännäinen. Oliko siitä muuten öljyt vaihtaessa laskettu turbiinistaki öljyt pois? Mersusa on kyllä hienoa ku on siinäki proppu, muuten jää melkein puolet vaihtumatta. Siihen vois koittaa vaihtaa uuden suodattimen ja vaikka dexron3 öljyt jotain kunnon merkkiä, Kendall ja Gulf on ainaki omisa vehkeisä osottautunu hyvin toimiviks.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Vastaa Viestiin