W123 ei ole oldtimer
W123 ei ole oldtimer
...ainakaan vielä. Kuten aikaisemmin on sovittu, W123:n tekniikkaa käsittelevät jutut kuuluvat Tekniikkaa-osastolle, ja ainoastaan keskustelu W123:n historiaa (tai esimerkiksi yhteensopivuutta W115:n kanssa) koskien kuuluisi tänne. Tämä siksi, että suurin osa W123:sta on vielä käyttöautoina.
Nyt täällä kuitenkin on kummitellut tuo sähkökatkoksia käsittelevä juttu, joka tällä kategorisoinnilla selvästi kuuluisi Tekniikkaan. Mitä siis tehdään?
a) Luovutaan vanhasta periaatteesta ja ruvetaan siirtämään kaikki W123:a koskeva keskustelu tänne
b) Vältetään jatkossa W123:n tekniikkakeskustelua täällä ja vittuillaan rankasti sitä harjoittaville
c) Siirretään tuo keskustelu (vihdoinkin) oikealle osastolle ja/tai hankitaan Oldtimers-osastolle mode (en minä) joka heittelee nuo jutut jatkossakin oikeaan osoitteeseen
Vai onko tämä nyt turhaa niuhottamista? Vedänkö vain lärvit ja rentoudun?
-Daaz
Nyt täällä kuitenkin on kummitellut tuo sähkökatkoksia käsittelevä juttu, joka tällä kategorisoinnilla selvästi kuuluisi Tekniikkaan. Mitä siis tehdään?
a) Luovutaan vanhasta periaatteesta ja ruvetaan siirtämään kaikki W123:a koskeva keskustelu tänne
b) Vältetään jatkossa W123:n tekniikkakeskustelua täällä ja vittuillaan rankasti sitä harjoittaville
c) Siirretään tuo keskustelu (vihdoinkin) oikealle osastolle ja/tai hankitaan Oldtimers-osastolle mode (en minä) joka heittelee nuo jutut jatkossakin oikeaan osoitteeseen
Vai onko tämä nyt turhaa niuhottamista? Vedänkö vain lärvit ja rentoudun?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Aivan, pahoittelen kömmähdystä. Luin tuon Kirjoittajan ohjeet Oldtimers-forumille eikä siellä ollut mainintaa että W123 ole vielä "Oldtimer". Toisaalta Oldtimers -osion alla lukee: "Kaikki 25+ vuotiaita Mersuja koskeva keskustelu.", joten näiden perusteella oletin että tänne myös tuo kyselytopicini kuului.
Mutta näinhän se on että jos yksi päästetään -> pitäisi päästää muutkin. Kuitenkin hyvin moni W123 on vielä alle 25 vuotias mahtikulkine, joten ehkä viisaampi on siirtää nuo (hyvin tekniset) kysymykset tuolle Tekniikka-osastolle.Tuohon Oldtimers-osion ohjeistukseen kannattaisi saada asiasta maininta, ettei minun kaltaiseni tampiot päädy tänne Oldtimers-osiolle W123 tekniikkakysymyksineen.
Mutta näinhän se on että jos yksi päästetään -> pitäisi päästää muutkin. Kuitenkin hyvin moni W123 on vielä alle 25 vuotias mahtikulkine, joten ehkä viisaampi on siirtää nuo (hyvin tekniset) kysymykset tuolle Tekniikka-osastolle.Tuohon Oldtimers-osion ohjeistukseen kannattaisi saada asiasta maininta, ettei minun kaltaiseni tampiot päädy tänne Oldtimers-osiolle W123 tekniikkakysymyksineen.

Juu, ei tarvitse pahoitella, eihän tämä ole kirjoittajan syy, vaan huonon ohjeistuksen ja laiskojen modejen. Pitäisi muuttaa ohjeistusta, mutta kysyinkin lähinnä että ovatko muut samaa mieltä vai olenko vain niuho.GoldenMB kirjoitti:Tuohon Oldtimers-osion ohjeistukseen kannattaisi saada asiasta maininta, ettei minun kaltaiseni tampiot päädy tänne Oldtimers-osiolle W123 tekniikkakysymyksineen.
Mutta jossain yhdessä paikassahan noi W123:n tekniikat tulee olla, ei ne (mun mielestä) voi olla ympäriinsä foorumia.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pieni siirto
Terve!
Käytin modeoikeuksiani ja siirsin 123-sähkökeskustelun tuonne tekniikka puolelle.
Käytin modeoikeuksiani ja siirsin 123-sähkökeskustelun tuonne tekniikka puolelle.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Pieni siirto
OK, tuohan on hyvä ratkaisu. Mutta jonkinlaista periaatekeskustelua tästä voisi käydä ja sitten lisätä ohjeet tuonne ohjeisiin.flosse kirjoitti:Käytin modeoikeuksiani ja siirsin 123-sähkökeskustelun tuonne tekniikka puolelle.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: W123 ei ole oldtimer
Ei. Kyllä.Daaz kirjoitti:Vai onko tämä nyt turhaa niuhottamista? Vedänkö vain lärvit ja rentoudun?
-Daaz
Johonkin se raja pitää vetää, ja tässä vaiheessa ajanlaskua se raja pitää minunkin mielestäni vetää W123:n alapuolelle (rajan yläpuolella uudemmat).
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Pieni siirto
No minun vaatimaton mielipiteeni on, että jos auto on 25+ -vuotiaaksi vielä tien päällä eikä paalattu, niin saisi kunnian Oldtimers -osastolla ollakin.Daaz kirjoitti:[OK, tuohan on hyvä ratkaisu. Mutta jonkinlaista periaatekeskustelua tästä voisi käydä ja sitten lisätä ohjeet tuonne ohjeisiin.![]()
Ja tuohan se lukijoita tällekin palstalle, muuten täällä turisee vain muutama henkilö (paitsi jos ei sellaisena haluta pitääkin)

Vielä lohdutuksen sana:
Ajatelkaapa jos tämä olisi VW Kupla -foorumi.
Ikinä ei pääsisi Oldtimers -osastolle kirjoittelemaan, kun Kuplia kulkee vielä varmaan jokaiselta tuotantovuosikymmeneltä

Ja seuraava potilas... oliko muita mielipiteitä ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: Pieni siirto
Tuossa on vaan se ongelma, että 1976-79 ja 1980-85 vuosien W123-malleissa ei ole (ratkaisevaa) eroa, mutta silti niiden (samoista) teknisistä ongelmista keskusteltaisiin eri paikoissa. Jotenkin tuntuisi, että koko mallisarjasta pitäisi keskustella samassa paikassa.Ari66 kirjoitti:No minun vaatimaton mielipiteeni on, että jos auto on 25+ -vuotiaaksi vielä tien päällä eikä paalattu, niin saisi kunnian Oldtimers -osastolla ollakin.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Pieni siirto
Se on kyllä ihan totta.Daaz kirjoitti:Jotenkin tuntuisi, että koko mallisarjasta pitäisi keskustella samassa paikassa.
Mutta kuten itsekin totesit, niin johonkin on raja vedettävä.
Entäs muutaman vuoden kuluttua, kun yksi vuosimalli on enää "Ei vielä ihan just Oldtimer" ?
Heh, mietittävää tosiaan riittää

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Totta helevatissa 123:n on oldtimer siinä missä 115 koppakin. Perustuuhan molemmat saman kaltaiseen tekniikkaankin. Arkisina käyttöautoina on 115 korisiakin. Olihan jo uusimmassa Classic lehdessäkin " Wilkommen im Club:Der W 126 wird 25"
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
oldtimer
Kyllä minunkin mielestä 123 keskustelut saavat olla täällä, varsinkin jos omistaja itse mieltää 123:nsa oldtimeriksi ja +25 täyttyy. Ihan hyvä pointti jollain oli lukijakunnan laajuudestakin. Toisaalta samat ongelmat on 123: ja 115:n välillä. Varmaan kyseessä on nyt se paljonpuhuttu välimalli , tämäkin malli ihan vuorenvarmasti lähivuosina vankistaa asemiaan oldtimerien joukoissa, jalka on jo ovenraossa....
Terveisin Esa
- Vaihtotähti
- Mersumies
- Viestit: 726
- Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
- Paikkakunta: Loimaa
Saksassa näistä käytetään nimitystä "youngtimer" - ei vielä kelpaa museoon, mutta klassisia malleja kuitenkin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
W123:lle oma "youngtimer"-osasto tuohon "oldtimers"-osaston alapuolelleTimo L. kirjoitti:Saksassa näistä käytetään nimitystä "youngtimer" - ei vielä kelpaa museoon, mutta klassisia malleja kuitenkin.

No ei. Taisi joskus aikaisemminkin täällä olla ihan samanaiheinen topikki...
Mulle on suht sama missä W123-keskustelut sijaitsevat. Toisaalta W123-korimallia on jo nyt melko paljon museorekisterissä. No klassikkokorimalli joka tapauksessa ja ensimmäiset sarjatuotantoautot tehtiin melko tarkkaan 29 vuotta sitten.
Oldtimers
Mitä tämän foorumin "Oldtimers" otsikon alla pitäisi olla??? Oldtimers tarkoittaa sanakirjan mukaan saksan kielessä veteraaniautoa. Mikä on veteraaniauto??? Saksassahan on jo aikoja sitten W123-mersut luokiteltu "oldtimerseihin". Esimerkiksi linkissä http://freizeit.trampelpfad.de/sq1/20/Oldtimer/ on lukuisia W123 aiheisia sivustoja nimikkeen Oldtimers alla.
Mutta jos tämä ongelma nyt sitten todella on niin suuri, että vanhempien mersujen omistajien mielenrauha järkkyy, jos W123:sta keskustellaan Oldtimers-osastolla, niin miksei voisi moderaattori tehdä uudet otsikot W,C ja S-tyyppien mukaan. Esimerkiksi olisi oma otsikkonsa W115, w116, W123, S123 - tyypeille jne.Silloin voisi jättää koko tuon Oldtimers-nimikkeen pois, ja jokaiselle foorumilaiselle jäisi itselleen oikeus ja mahdollisuus luokitella mersunsa aivan niinkuin itse tykkää.
Mutta jos tämä ongelma nyt sitten todella on niin suuri, että vanhempien mersujen omistajien mielenrauha järkkyy, jos W123:sta keskustellaan Oldtimers-osastolla, niin miksei voisi moderaattori tehdä uudet otsikot W,C ja S-tyyppien mukaan. Esimerkiksi olisi oma otsikkonsa W115, w116, W123, S123 - tyypeille jne.Silloin voisi jättää koko tuon Oldtimers-nimikkeen pois, ja jokaiselle foorumilaiselle jäisi itselleen oikeus ja mahdollisuus luokitella mersunsa aivan niinkuin itse tykkää.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hyvä, nyt on tullut paljon mielipiteitä ja kaikki ihan hyviä ja perusteltujakin.
Jos tästä ei moderaattorit vielä omaa linjanvetoaan tee, niin mitä mieltä olette siitä minun alkuperäisestä ehdotuksestani ?
Eli kaikki 25+ olisivat "oldtimereita" ?
Jokainen topiciin kirjoittava tietenkin huolehtii itse siitä, että po. (puheena oleva) auto täyttää ne kriteerit.
Näin joka vuosi luiskahtaisi aina oldtimers-osastolle muutama auto lisää, mutta taas luonnollisen poistuman kautta niitä katoaisikin.
Tasapaino siis saavutettu?
Hoituisiko tämä tällä, vai vaaditaanko tiukempaa rajanvetoa?
(Tämäkin vain oma mistäänmitääntietämätön ehdotukseni sopuratkaisuksi).
Jos tästä ei moderaattorit vielä omaa linjanvetoaan tee, niin mitä mieltä olette siitä minun alkuperäisestä ehdotuksestani ?
Eli kaikki 25+ olisivat "oldtimereita" ?
Jokainen topiciin kirjoittava tietenkin huolehtii itse siitä, että po. (puheena oleva) auto täyttää ne kriteerit.
Näin joka vuosi luiskahtaisi aina oldtimers-osastolle muutama auto lisää, mutta taas luonnollisen poistuman kautta niitä katoaisikin.
Tasapaino siis saavutettu?
Hoituisiko tämä tällä, vai vaaditaanko tiukempaa rajanvetoa?
(Tämäkin vain oma mistäänmitääntietämätön ehdotukseni sopuratkaisuksi).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Omasta mielestäni 123 koppaset ovat jo olleet oldtimereita jo pitkään. Onhan niitä jo useampiakin hyväksytty museorekisteriin.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Pitäisin itsekin W123:a jo jonkinlaisena museo ja harrasteajoneuvona JOILLEKIN ihmisille, vaikka ko. tuote on taas toisille ihan jokapäiväinen käyttöväline.adenauer300 kirjoitti:Omasta mielestäni 123 koppaset ovat jo olleet oldtimereita jo pitkään. Onhan niitä jo useampiakin hyväksytty museorekisteriin.
Tämä(kin) on vaan oikeastaan osoitus Mercedes-Benzin tuotteiden hyvästä suunnittelusta ja teknisestä toteutuksesta sekä kulutuskestävyydestä joissa ajan hammas ei välttämättä aina ota näkyäkseen. Toisille jo ikäloppu katiska ja toisille mitä parhain auto maan päällä...
Itse tahtoisin että tämä youngtimer käsite koskisi W123:a .
Automalli on vanha autona, mutta ei ominaisuuksiltaan.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Otsikot uusiksi?
Saako sellainen idea kannatusta, että Oldtimers, tekniikka ym. otsikot korvattaisiin tähän tyyliin http://www.ollihart.de/mercedes/pkw/inh ... _coolmenus , sitten olisi mallikohtaiset keskustelupaikat.
- saksantähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 128
- Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:28
- Paikkakunta: TURKU
Re: Otsikot uusiksi?
asia voisi toimia jos käyttäjämäärä olisi jokaisen mallin kohdalla runsas mutta toi saattaisi aiheuttaa sen että tietäjägurut eivät huomaisi niitä kaikkia avunpyyntöjä joita mm. allekirjoittanut tänne viljelee. Eli tahtoo sanoa sitä että jotta kun on vain muutamaan paikkaan jaettu forumi niin myös sellaiset henkilöt saattavat tietää ratkaisun ongelmaasi vaikka kyseisen mallista menopeliä ei omistaisikaan. Toisin kun tuollainen moniluokkajärjestelmä saattaa aiheuttaa sen että harvinaisempien mallien osioita ei lue kun muutama käyttäjä jolloin tekniikkavinkkien saatavuus heikkenee...Jyry kirjoitti:Saako sellainen idea kannatusta, että Oldtimers, tekniikka ym. otsikot korvattaisiin tähän tyyliin http://www.ollihart.de/mercedes/pkw/inh ... _coolmenus , sitten olisi mallikohtaiset keskustelupaikat.
ja tuo raja on ainakin allekirjoittaneen mielestä ihan ok.. vaikkakin alkaa se pystärin ja mannelavetin raja hämärtymää kun oldtimeristä puhutaan...
-S-
Tähdellisempää tekemistä kaikille...
W123 300TD ´79/84
C107 350SLC ´75 "-Elviira-"
W123 300TD ´79/84
C107 350SLC ´75 "-Elviira-"
123
Useimmista poiketen katsoisin 123:sen kuuluvan samaan porukkaan muiden mallien kanssa.Asiaa voi tietysti tarkastella eri näkökulmista.Itse perustelisin sillä että noita autoja on niin hirveä määrä liikenteessä ettei mitään rajaa,eli ei oikein tule tunnetta että onpas siinä harvinaisempi malli,todellinen harrastelija-auto!Mutta väliäkö tuolla nyt sitten?
Pakko muuten sanoa että kun oikein helmen 123:sen näkee liikenteessä niin sydän hypähtää,on se niin komea peli kun hyvin laitettu..toki katoavaa lajia,ikävä kyllä.Sitäkin enemmän on alkanut näkemään ruosteen raiskaamia.Viimeksi eilen huoltsikalla piti katsoa kaksikin kertaa...että onko ehjää peltiäkin jossain.
Pakko muuten sanoa että kun oikein helmen 123:sen näkee liikenteessä niin sydän hypähtää,on se niin komea peli kun hyvin laitettu..toki katoavaa lajia,ikävä kyllä.Sitäkin enemmän on alkanut näkemään ruosteen raiskaamia.Viimeksi eilen huoltsikalla piti katsoa kaksikin kertaa...että onko ehjää peltiäkin jossain.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Tämähän keskustelu on kuin Mersuklubilla konsanaan. Saman kaltaista "ahdasmielisyyttä"
"Vanhat patut" pitää vain 50-lukua ( siis täällä forumilla 60/70-lukua ) vanhempia autoja Oldtimerina. Kuitenkin esim 114/115/123 mersut on jo lähi tulevaisuudessa katoava luonnonvara(, joita ei saa takaisin), vaikka esim 123 on vielä jopa joka päiväsesssä käytössä useampia( hei!!! Ekat 123:set valmistuivat jo miltei 30-vuotta sitten).
Yksi syy on ( siis omasta mielestäni ) aliarvostus ja vähättely ko automalleja kohtaan. Itse katson jokaisen museorekisteriin kelpaavan automallin olevan oldtimer.
"Vanhat patut" pitää vain 50-lukua ( siis täällä forumilla 60/70-lukua ) vanhempia autoja Oldtimerina. Kuitenkin esim 114/115/123 mersut on jo lähi tulevaisuudessa katoava luonnonvara(, joita ei saa takaisin), vaikka esim 123 on vielä jopa joka päiväsesssä käytössä useampia( hei!!! Ekat 123:set valmistuivat jo miltei 30-vuotta sitten).
Yksi syy on ( siis omasta mielestäni ) aliarvostus ja vähättely ko automalleja kohtaan. Itse katson jokaisen museorekisteriin kelpaavan automallin olevan oldtimer.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Ei kai abs (abs on vain tässä esimerkkinä) tee autosta välttämättä "yougtimeriä" eihän uusi a-sarjalainenkaan ole "oldtimer" vaikka siinä onkin ohjaustehostin, joka sekin keksintönä on vanha. Jotkut varusteet alkavat olemaan sitä ikäluokkaa että niitä on autoissa jotka kuuluu palstalle oldtimer. Ja taas varustuksen mukaanhan autoja eri palstoille ei jaeta vaan jos oikein ymmärsin niin se on +25v.PKivireki kirjoitti:Mää ilmoitan rehellisesti olevani puolesta ja vastaan!
Syyt; esim tuo MUSEOREKISTERI -sana hyppäsi silmille sellaisena hyvänä periaaterajana. Ja toisaalta taas: Oldtimers-palsta tuntuu väärältä paikalta ihmetellä viimeisimpien 123sten ABS -ongelmia..
Siinäpä riittää pulmaa kerrakseen mielletäänkö jokin automalli oldtimeriksi siitä lähtien kun mallisarjan ensimmäinen tai tuotantolinjan viimeinen auto on saavuttanut 25 vuoden iän.
Pasi
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Toisin esiin vielä pari asiaa, jotka eivät nähdäkseni ole tulkinnanvaraisia, vaan joko/tai. Eli jompi kumpi (ja minua syyttävät mustavalkoisesta maailmankuvasta...
):
1) Saksassa on virallinen Oldtimer-luokitus, jonka tekee tehdas. Siihen siirtyy koko mallisarja kerralla, ei siis niin että 1979 vuoden W123:n kytkinongelmat kuuluvat Oldtimers Centerin entisöintihommiksi ja vuoden 1980 W123:n kytkinongelmat tietysti aivan tavanomaiseen huoltoon.
2) Nyt ei keskustella siitä, millaiset W123:n ominaisuudet ovat, vaan siitä, siirretäänkö koko W123-keskustelu tänne Oldtimers-osastolle vai pidetään se poissä täältä (lähinnä siis tekniikan osalta). Ja mikä sen merkitys on, jos kaikilta muilta eri osastoilta W123-keskustelu siirretään tänne (noin 2000 viestiä). Eihän siis noin radikaaliksi tarvitse ryhtyä, mutta periaatteessa siis.
Tässä on nähdäkseni muutamia mahdollisia menettelytapoja:
a) (Nykyinen systeemi) W123-keskutelu menee muihin aihetta käsitteleviin lokeroihin, lukuunottamatta seuraavia aiheita
- mallin historiaa tai kehitystä koskeva keskustelu
- esim. osien yhteensopivuutta W115:n kanssa koskeva keskustelu
- W123:n museorekisteröintiä tai entisöintiä koskeva keskustelu
jotka tulevat tänne Oldtimers-osastolle.
b) Kaikki W123-keskustelu siirtyy tänne Oldtimers-osastolle, jolloin muu foorumi jää W201 ja W124 -heeboille ja uudempien autojen omistajille (joku voisi laskea viestien suhteen ja kertoa onko tämä järkevää, eli menevätkö viestit suunnilleen tasan silloin jokaisella osastolla).
c) Perustaa mallikohtaisia lokeroita, joilla voi sitten keskustella yhdestä tietystä mallista rajattomasti. Nythän Oldtimers on ollut pitkälti W114/5 ja W110/1 -harrastajien osasto (mistä syystä hapan pussihousu hermostuikin, kun tänne alkoi tulla juttua nykyautoista).
d) Unohtaa koko tämä keskustelu, laittaa se lukkoon ja jatkaa elämää kuten ennenkin. En minä ainakaan jaksa tästä rajattomasti vääntää - käyttäköön ihmiset omaa harkintaansa. On maailmassa tärkeämpiäkin kysymyksiä (esimerkiksi miten USA saadaan mukan Kioton ilmastosopimukseen).
-Daaz

1) Saksassa on virallinen Oldtimer-luokitus, jonka tekee tehdas. Siihen siirtyy koko mallisarja kerralla, ei siis niin että 1979 vuoden W123:n kytkinongelmat kuuluvat Oldtimers Centerin entisöintihommiksi ja vuoden 1980 W123:n kytkinongelmat tietysti aivan tavanomaiseen huoltoon.
2) Nyt ei keskustella siitä, millaiset W123:n ominaisuudet ovat, vaan siitä, siirretäänkö koko W123-keskustelu tänne Oldtimers-osastolle vai pidetään se poissä täältä (lähinnä siis tekniikan osalta). Ja mikä sen merkitys on, jos kaikilta muilta eri osastoilta W123-keskustelu siirretään tänne (noin 2000 viestiä). Eihän siis noin radikaaliksi tarvitse ryhtyä, mutta periaatteessa siis.
Tässä on nähdäkseni muutamia mahdollisia menettelytapoja:
a) (Nykyinen systeemi) W123-keskutelu menee muihin aihetta käsitteleviin lokeroihin, lukuunottamatta seuraavia aiheita
- mallin historiaa tai kehitystä koskeva keskustelu
- esim. osien yhteensopivuutta W115:n kanssa koskeva keskustelu
- W123:n museorekisteröintiä tai entisöintiä koskeva keskustelu
jotka tulevat tänne Oldtimers-osastolle.
b) Kaikki W123-keskustelu siirtyy tänne Oldtimers-osastolle, jolloin muu foorumi jää W201 ja W124 -heeboille ja uudempien autojen omistajille (joku voisi laskea viestien suhteen ja kertoa onko tämä järkevää, eli menevätkö viestit suunnilleen tasan silloin jokaisella osastolla).
c) Perustaa mallikohtaisia lokeroita, joilla voi sitten keskustella yhdestä tietystä mallista rajattomasti. Nythän Oldtimers on ollut pitkälti W114/5 ja W110/1 -harrastajien osasto (mistä syystä hapan pussihousu hermostuikin, kun tänne alkoi tulla juttua nykyautoista).
d) Unohtaa koko tämä keskustelu, laittaa se lukkoon ja jatkaa elämää kuten ennenkin. En minä ainakaan jaksa tästä rajattomasti vääntää - käyttäköön ihmiset omaa harkintaansa. On maailmassa tärkeämpiäkin kysymyksiä (esimerkiksi miten USA saadaan mukan Kioton ilmastosopimukseen).
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Raulin kanssa samaa mieltä.raul kirjoitti:Itse olen sitä mieltä että hieman aiheesta riippuen tulee valita sopiva osasto kirjoitukselle. Selkeästi tekniikkapuolen jutut kuuluvat tekniikkaosastolle, oli mielestäni kyse sitten pystäristä tai W123:sta.
Jyryn ehdottama tyyppikohtaisten palstojen perustaminen oli varteenotettava vaihtoehto foorumia perustettaessa, mutta siitä luovuttiin mm. koska tällöin foorumi olisi pirstoutunut moniin pieniin palstoihin ja sitämyöten myös keskustelu. Joku mainitsikin siitä tässä topicissa.
Autotyyppejäkin on esitelty sotien jälkeen karkeasti laskien reippaat 40...

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No siitähän teille palkkaa maksetaan!Timo L. kirjoitti:Autotyyppejäkin on esitelty sotien jälkeen karkeasti laskien reippaat 40...Joten tämänhetkisen yli 100 000 viestin uudelleenjärjestely on lähes mahdoton sarka tehtäväksi.

Ehkä on siis kallistuttava järjestelyyn d), joka vastaa parhaiten tätä esittämäänne linjaa.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)