W123 parempi kuin W124!?
Jaa, hyvä ja hyvä. Näinhän ne ovat. Mutta onhan erojakin, niinku on kirjoiteltukin.
124 sopii autobaanalle ja nopeeseen ajoon, 123 taas letkeään taajama-ajoon. Se on ku vertais omenoita ja päärynöitä. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Vasta vähän aikaa 123 omistaneena, täytyy sanoa et on se hyvä auto ja jos nyt ei olis autoa ja yks pitäis valita vähillä rahoilla niin kai se 123 olis.
Näkyvyys on 123 parempi, vähän joka suuntaan. 124 on taas selvästi nykyaikasempi ja jämptimpi. No se on mitä asioita arvostaa.
124 sopii autobaanalle ja nopeeseen ajoon, 123 taas letkeään taajama-ajoon. Se on ku vertais omenoita ja päärynöitä. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Vasta vähän aikaa 123 omistaneena, täytyy sanoa et on se hyvä auto ja jos nyt ei olis autoa ja yks pitäis valita vähillä rahoilla niin kai se 123 olis.
Näkyvyys on 123 parempi, vähän joka suuntaan. 124 on taas selvästi nykyaikasempi ja jämptimpi. No se on mitä asioita arvostaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Ja etenkin W123 sopii sellaisille loivamutkaisille maaseudun asfalttiteille. Niillä kun rennosti kaartelee ja pistää Elvistä soittimeen ja aurinko paistaa...Tomi kirjoitti:124 sopii autobaanalle ja nopeeseen ajoon, 123 taas letkeään taajama-ajoon..
Just näin.Tomi kirjoitti: Se on ku vertais omenoita ja päärynöitä. .
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Omista kokemuksista voisin sanoa että W123:nen varoittaa kovista kaarrenopeuksista ohjauksen keventämisellä, mitä ei ainakaan havaittavasti S124:nen tee, mutta luistojen rauhallisuudessa olen kuitenkin S124:sen puolella rauhallista ja hyvin ennakoitavaa käyttäytymistä, ilo viedä pitkissä roikotuksissa ohjauksella passaten, sedan 124:sta en onneksi ole koskaan luistossa joutunut ajamaan...
S124:sella aikoinaan 80km/h vauhdista petti penkka takapyörän alta talvella, lievää vikurointia ja perään muutama loiva persiinheitto ja se siitä, W123:sella jos tuo olisi sattunut tapahtumasta ei todennäköisesti olisi paljon kerrottavaa... W123:sella voi uskaltaessaan ja tilanteeseen varautuessaan ajamaan vakio fillareillakin (175/80) järjettömän kovaa otteen lipeämättä tiestä, mutta yllättävät tilanteet riistäytyy helposti käsistä...Yllättävällä tarkoitan tilannetta jossa en ole säätänyt penkkiä lähemmäs, ottanut tukevaa otetta ratista ja valmistautunut henkisesti tapahtumien kulkuun
S124:sella aikoinaan 80km/h vauhdista petti penkka takapyörän alta talvella, lievää vikurointia ja perään muutama loiva persiinheitto ja se siitä, W123:sella jos tuo olisi sattunut tapahtumasta ei todennäköisesti olisi paljon kerrottavaa... W123:sella voi uskaltaessaan ja tilanteeseen varautuessaan ajamaan vakio fillareillakin (175/80) järjettömän kovaa otteen lipeämättä tiestä, mutta yllättävät tilanteet riistäytyy helposti käsistä...Yllättävällä tarkoitan tilannetta jossa en ole säätänyt penkkiä lähemmäs, ottanut tukevaa otetta ratista ja valmistautunut henkisesti tapahtumien kulkuun
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Meikäläisen W123 -kokemukset rajoittuvat kaikkiaan runsaaseen 20 000 kilometriin, W124 -kokemukset muutamaan sataan kilometriin ja S210 -kokemukset n. 20 000 kilometriin.
Sen verran niillä tiedoilla kommentoisin itsekin, että W123:ssa kaikki on ikäänkuin tasapainossa keskenään.
Meno on tasaista ja "letkeää" ilman turhia pakkoliikkeitä tai muita kommervenkkejä.
Matka-ajossa ominaisuudet ovat mielestäni selvästi jopa S210:aa paremmat (tai paremmin tasapainossa).
Uudempi malli hyötyy lähinnä paremmasta äänieristyksestä, ketteryydestä kaupungissa ja suorituskyvystä.
Pitkä matka + hiljainen liikenne + suht' hyvä tie = oma valintani olisi 123.
Sen verran niillä tiedoilla kommentoisin itsekin, että W123:ssa kaikki on ikäänkuin tasapainossa keskenään.
Meno on tasaista ja "letkeää" ilman turhia pakkoliikkeitä tai muita kommervenkkejä.
Matka-ajossa ominaisuudet ovat mielestäni selvästi jopa S210:aa paremmat (tai paremmin tasapainossa).
Uudempi malli hyötyy lähinnä paremmasta äänieristyksestä, ketteryydestä kaupungissa ja suorituskyvystä.
Pitkä matka + hiljainen liikenne + suht' hyvä tie = oma valintani olisi 123.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
kyllä lähtee
Ainakin omalla w123 300 dieselillä ja 3,07 perävälityksellä tuntuu usein kuin muu liikenne hidastelisi edessä, mutta kuitenkaan ohituskiihtyvyys ei ole mikään räjähtävä. Matka kuitenkin taittuu kivasti ja kohtuullisella kulutuksella.
Pitäisi olla joku w126 560:sen bensakone tai tehokas ehkä 200 hevosvoimainen diesel, että rupeisi pääsemään "urheilullisiin" fiiliksiin.
Sen verta lapsellinen olen, että tekisi mieli vaihtaa vielä nokalle kone, jossa potkua niin maan perkeleesti!
Pitäisi olla joku w126 560:sen bensakone tai tehokas ehkä 200 hevosvoimainen diesel, että rupeisi pääsemään "urheilullisiin" fiiliksiin.
Sen verta lapsellinen olen, että tekisi mieli vaihtaa vielä nokalle kone, jossa potkua niin maan perkeleesti!
Riippuu varmaan paljon mihin verrattuna onneton.. Kun olen valtaosan kilometreistä ajanut takavedoilla niin sanoisin että w201 on vielä loistava taunukseen tai takavetocorollaan verrattuna Kun selvisin ekat autoiluvuodet hengissä takavetotoyotalla niin sen jälkeen kaikki autot on olleet loistavia talviautoja Toitsi oli ainoa auto mikä jäi nastarenkailla kiinni tasamaalle normaaleilla auratuilla talvisilla kaduilla! Sen jälkeen on tuntunut että mm. w124 lähtee kitkoilla kuin susi luolasta paikasta kuin paikasta ja kelillä kun kelillä!Pasi M. kirjoitti:No jos hämmennetään vähän vielä lisää soppaa...
Mikäs sitten W201:stä tekee huhujen mukaan niin onnettoman talviauton, eikös sen alustaratkaisut ole pitkälti samoja isoveljensä 124:sen kanssa? 80-luvun TM:issä ainakin haukuttiin talviomituisuuksia moneen kertaan, liukasta oli ja vaikeeta hallita. Muutettiinko 201:sen alustassa mitään sen about 10-vuotisen valmistustaipaleen aikana?
Yleenä etuvedot on saaneet autolehdissä paremmat pisteet talviajon ominaisuuksissa. Harvoin lehti kehuu auton taipumusta heittää perää sivuun kaasua painaessa tai antaa lisäpisteitä urheilulliseen kahva edellä ajoon houkuttelevista ominaisuuksista. Jumaleissön, siinähän se on kuitenkin talviajon koko hauskuus kun pääsee välillä vähän leikkimään kahva edellä ajoa!
Tietty jos haluaa elää turvallisesti niin kannattaa välttää takavetoja ja ajaa etuvetoisilla autoilla missä on luistonestokikottimet sun muut.. ...Siinä saattaa vaan käydä silleen että joutuu sitten vanhainkodissa valehtelemaan...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
takatuuppareista
Olen lähes kaikki autoiluni ajanut takavetoautoilla.juha kirjoitti:Riippuu varmaan paljon mihin verrattuna onneton.. Kun olen valtaosan kilometreistä ajanut takavedoilla niin sanoisin että w201 on vielä loistava taunukseen tai takavetocorollaan verrattuna
Joitain kokemuksia muista kuin Mersusta:
- Toyota Corona Mark II -71 ja Toyota Corona Mark I -73. Renkaat pinnatut 165 R 13" nastoilla. Pito perseestä.
- Datsun diesel avolava -80. Renkaat kuluneet 185 R 14C. Pito perseestä.
- Chevrolet Caprise STW -78. Renkaat pinnatut 215 R 15" ilman nastoja. Aika hyvä pito.
- Toyota Crown farmari 1970. Renkaat pinnatut 215 R 15" nastoilla. Aika hyvä pito.
Eikös se ole siten, että mitä suurempi numero W:n jälkeen sen hianompi auto *wink wink wink*Joxi kirjoitti:Mites sitte W210, parempi vai huonompi kuin W124:n? Ja miltäosin?
--== W638/2 ==--
Lisää tietoa: www.skg.fi
Esitteet ja tekniset mitat kertovat miten tila-asia virallisesti on. Minäkin (kuten edellä jo jori r kyseli) omana mielipiteenäni haaveilen: upouuden 115-korisen kun saisi! Siinä oli lebensraumia mielestäni mukavasti ja ajoltaan vakaa, peltikin tuntui olevan riittävän paksua jotta talvipalttoon kangistamana luiston oikaisukaan ei ollut niin nuukaa (lue teho suhteessa ominaisuuksiin)... Suksiboxi katolle ja neljä hiihtäjää kamoineen, kaljoineen kyytiin ja 1070 km yhdellä juoppokuskilla talvikelillä, niin tällä menetelmällä mitattuna mukavuusjärjestykseni:
1)250TD 124 farkku tavaraverkolla ja tasonsäädöllä, 2) 220D W115, 3) 300D W123 tasonsäädöllä. 4) w124 matkamalli perussedan tulee testattua? vasta tänä talvena, mutta epäilen että jääpi tähän neljänneksi.
1)250TD 124 farkku tavaraverkolla ja tasonsäädöllä, 2) 220D W115, 3) 300D W123 tasonsäädöllä. 4) w124 matkamalli perussedan tulee testattua? vasta tänä talvena, mutta epäilen että jääpi tähän neljänneksi.
Kokemukset: 2x W123 300D, W201 2.3 ja W124 230E automaateja kaikki.
W123 ei lähde niin hyvin liikkeelle kuin W124, W201 ehkä sama kuin W123 siinä suhteessa.
W123 ja W201 "leikkikaluja" kun tulee ajettua kahva edellä aika usein. W201 erittäin mikroautomainen ja ohjaus tarkka - niin ei ehkä W123 ole, mutta helppoja hallitavia molemmat.
W124 ei edes tuo sellaista ajatusta, että lähtis ajamaan kahva edellä, kun se on niin hyvin tiessä kiinni.
W124 ja W201 -sta ei uskalla ajaa niin kovaa hangissa talvella, kun vaara rikkoa "etuspoileri". W123 taas sitten ajettu sellaiseen hankeen, että sai kaivaa 2 tuntia ennen kuin se sieltä lähti
W123 ei lähde niin hyvin liikkeelle kuin W124, W201 ehkä sama kuin W123 siinä suhteessa.
W123 ja W201 "leikkikaluja" kun tulee ajettua kahva edellä aika usein. W201 erittäin mikroautomainen ja ohjaus tarkka - niin ei ehkä W123 ole, mutta helppoja hallitavia molemmat.
W124 ei edes tuo sellaista ajatusta, että lähtis ajamaan kahva edellä, kun se on niin hyvin tiessä kiinni.
W124 ja W201 -sta ei uskalla ajaa niin kovaa hangissa talvella, kun vaara rikkoa "etuspoileri". W123 taas sitten ajettu sellaiseen hankeen, että sai kaivaa 2 tuntia ennen kuin se sieltä lähti
Omaa kokemusta on W123:n suhteen jotain vajaa 40tkm. ja tykkään kyseisestä automallista niin maan perusteellisesti.. Loistava talviauto ja voi lähteä mihin vain ja milloin vain, aina toimii kun huoltaa, ainakin W201 on talviautona jotenkin kauhen levoton ja se perä tosiaan karkaa paljon helpommin ja pieni. W124 tuntuu jotenkin heppoisalta ja muoviselta, ei istu mulle ei. Ei oo sitä leppoisaa tunnettakaan edes sisällä. W123 300D ambulanssin pumpulla on aika hauska auto, tuntuu että muut peruskulkuvälineet jää jalkohin. Siis tämä koettu isukkini hiljan ostamansa T123 300D:n puikoissa ja on muuten leppoisa auto ja todella tilava. W126 vaikutti rauhalliselta talvella 500:llakin, jopa! Omaan autooni aion 200Dee motin tilalle hommata 300TD:n tai 300D:n automaatilla, joten saa nähdä tuntuuko sitten hauskalta talviautolta ja rauhalliselta.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Itse molemmat W123 ja W124 omistavana en voi todeta muuta kuin että samanlaisia, mutta kuitenkin erilaisia kivoja ja hyviä autoja kumpikin. W123 hakkaa kyllä uudemman veljensä mennen tullen ainakin kahdessa ominaisuudessa:
1. huollettavuuden ja korjaamisen pyhä yksinkertaisuus
2. jakkara ompi (ihme kyllä) paljon parempi istuksia pitkillä matkoilla.Tietysti sen pitää olla jousitukseltaan kunnossa. Omassa 123:ssa vaihdettiin päisin 300tkm istuttu kuskin penkin istuinosa vähemmän matkustettuun hanttarin puoleiseen, ja pojat, että siinä on mukavan väljää ja tukevaa matkustaa. Eipä tuo mitään mutkapätkä urheilullisuutta tarjoa, mutta eipä liene tarkoituskaan.
Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi. Tommoset pari tuntia menee ihan hyvin, mutta sitten on pakko pysähtyä kaffeelle. (onko MB tehnyt kaffetupien kanssa salaisen sponsorisopimuksen??? ) Jotenkin se istuinosan muotoilu nousee pahasti reunoilta painaen persusta. Syynä ei ainakaan voi olla, että kuski ei mahdu jakkaralle, 185cm/85kg.
Molemmista autoista tykkään silti kovasti, ja ainakin bensakoneinen 124 on matkalla diisseli 123:a huomattavasti hiljaisempi matkakumppani.
1. huollettavuuden ja korjaamisen pyhä yksinkertaisuus
2. jakkara ompi (ihme kyllä) paljon parempi istuksia pitkillä matkoilla.Tietysti sen pitää olla jousitukseltaan kunnossa. Omassa 123:ssa vaihdettiin päisin 300tkm istuttu kuskin penkin istuinosa vähemmän matkustettuun hanttarin puoleiseen, ja pojat, että siinä on mukavan väljää ja tukevaa matkustaa. Eipä tuo mitään mutkapätkä urheilullisuutta tarjoa, mutta eipä liene tarkoituskaan.
Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi. Tommoset pari tuntia menee ihan hyvin, mutta sitten on pakko pysähtyä kaffeelle. (onko MB tehnyt kaffetupien kanssa salaisen sponsorisopimuksen??? ) Jotenkin se istuinosan muotoilu nousee pahasti reunoilta painaen persusta. Syynä ei ainakaan voi olla, että kuski ei mahdu jakkaralle, 185cm/85kg.
Molemmista autoista tykkään silti kovasti, ja ainakin bensakoneinen 124 on matkalla diisseli 123:a huomattavasti hiljaisempi matkakumppani.
Joo, mullakin ekassa 124:sessa (-88) oli samaa vikaa, penkki oli vähän lysähtänyt keskeltä ja sivut painoivat ikävästi ainakin minua (190 cm / 91 kg) mutta tässä uudemmassa 200 tkm enemmän ajetussa on penkki edelleen kuin uusi eikä perse puudu pitkälläkään matkalla, faceliftin yhteydessä tehty penkin kohennus tuntuu. Nykyinen on siis mallia -92.RH kirjoitti:Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi.
Onko kukaan purkanut 9/89-> penkkiä, että onko siellä enää ollenkaan jousirakennetta?Mauri H. kirjoitti:Joo, mullakin ekassa 124:sessa (-88) oli samaa vikaa, penkki oli vähän lysähtänyt keskeltä ja sivut painoivat ikävästi ainakin minua (190 cm / 91 kg) mutta tässä uudemmassa 200 tkm enemmän ajetussa on penkki edelleen kuin uusi eikä perse puudu pitkälläkään matkalla, faceliftin yhteydessä tehty penkin kohennus tuntuu. Nykyinen on siis mallia -92.RH kirjoitti:Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
On kai siellä jouset, ainakin sivusta sen huomaa, mutta tosi paljon jämäkämpi se on, ja varmasti pehmustetta lisätty, että ei ole pelkkää jousta.Timo L. kirjoitti:Onko kukaan purkanut 9/89-> penkkiä, että onko siellä enää ollenkaan jousirakennetta?Mauri H. kirjoitti:Joo, mullakin ekassa 124:sessa (-88) oli samaa vikaa, penkki oli vähän lysähtänyt keskeltä ja sivut painoivat ikävästi ainakin minua (190 cm / 91 kg) mutta tässä uudemmassa 200 tkm enemmän ajetussa on penkki edelleen kuin uusi eikä perse puudu pitkälläkään matkalla, faceliftin yhteydessä tehty penkin kohennus tuntuu. Nykyinen on siis mallia -92.RH kirjoitti:Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi.
Niin, oma auto on vm. -94, parisataa tkm ajettu.Istuin tuntuisi ja näyttäisi olevan ihan ryhdissään, eikä siinä istuessa eroa penkeissä erityisesti huomaa, istuupa sitten kuskin jakkaralla tai kyydissä hanttarin puolella. Saman mallisia ovat molemmat. Siitä en siiten tiedä, onko verhoilumateriaalilla merkitystä, eli panttaako omat nahkapulkat jotenkin vai olisko kangas jotenkin joustavampaa materiaalia istua. Matkustajana on vaan se ilo, että voi oikoa koipiaan eri asennoissa. Helpottaa ainakin mun matkaamista. Eli pitäisköhän asentaa tempo, jotta vois vapauttaa tuon oikeankin jalan rennoksi ajon aikana.
123 /124 vertailu.
123 on kyllä ajoltaan erinomainen mutta talvella käynnistyminen kovalla pakkasella...
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Re: 123 /124 vertailu.
Kyllä mua aikanaan nauratti muiden kommentit, kun tykkäsin kovilla pakkasilla käytellä autoa ( 123 ) tyhjäkäynnillä välillä pitkiäkin aikoja. Olipahan sitten mannelavetti valmiiksi lämmin kun johonkin piti lähteä. ( Silloin siihen aikaan meidän pihalla savusi välillä useampikin auto. )namila kirjoitti:123 on kyllä ajoltaan erinomainen mutta talvella käynnistyminen kovalla pakkasella...
Niin siis muiden kommentit oli sellaista " eiks mersu muuten lähtis " tyyliä. Tosiasia oli kuitenkin se että 100 Ah akku, notkeat öljyt ja eberi on sellainen yhdistelmä että kyllä bensa-autot kakkoseksi jää..
Tulipa joskus kiireessä räjäytettyä auto -25 C kelillä käyntiin ilman lämmitystä. Kyllä ne äänet ja vapina sai oman pumpun aina hyppäämään pari ylimääräistä laakia
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: 123 /124 vertailu.
Minulle oli ensimmäisessä koneessa, joka oli kulunut 200 diesel, käynnistysvaikeuksia kesälläkin.namila kirjoitti:123 on kyllä ajoltaan erinomainen mutta talvella käynnistyminen kovalla pakkasella...
Kun laitoin autoon vanhasta ambulanssista ottamani 300 diesel koneen, niin loppui käynnistysvaikeudet kesällä ja talvella.
300 diesel kone lämpenee mielestäni aika hitaasti - mutta varmasti. Lämpenee se kuitenkin selvästi paremmin kuin kaverin Sprintterin kone ilman webastoa.
Jos laittaisin koslaani webaston, niin lämpöä piisaisi niin maan pirusti kun mulla takatilaan ylimääräinen lämmitysflekti..