W123 parempi kuin W124!?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Jaa, hyvä ja hyvä. Näinhän ne ovat. Mutta onhan erojakin, niinku on kirjoiteltukin.
124 sopii autobaanalle ja nopeeseen ajoon, 123 taas letkeään taajama-ajoon. Se on ku vertais omenoita ja päärynöitä. Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Vasta vähän aikaa 123 omistaneena, täytyy sanoa et on se hyvä auto ja jos nyt ei olis autoa ja yks pitäis valita vähillä rahoilla niin kai se 123 olis.
Näkyvyys on 123 parempi, vähän joka suuntaan. 124 on taas selvästi nykyaikasempi ja jämptimpi. No se on mitä asioita arvostaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tomi kirjoitti:124 sopii autobaanalle ja nopeeseen ajoon, 123 taas letkeään taajama-ajoon..
Ja etenkin W123 sopii sellaisille loivamutkaisille maaseudun asfalttiteille. Niillä kun rennosti kaartelee ja pistää Elvistä soittimeen ja aurinko paistaa... 8)
Tomi kirjoitti: Se on ku vertais omenoita ja päärynöitä. .
Just näin. :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Omista kokemuksista voisin sanoa että W123:nen varoittaa kovista kaarrenopeuksista ohjauksen keventämisellä, mitä ei ainakaan havaittavasti S124:nen tee, mutta luistojen rauhallisuudessa olen kuitenkin S124:sen puolella rauhallista ja hyvin ennakoitavaa käyttäytymistä, ilo viedä pitkissä roikotuksissa ohjauksella passaten, sedan 124:sta en onneksi ole koskaan luistossa joutunut ajamaan...

S124:sella aikoinaan 80km/h vauhdista petti penkka takapyörän alta talvella, lievää vikurointia ja perään muutama loiva persiinheitto ja se siitä, W123:sella jos tuo olisi sattunut tapahtumasta ei todennäköisesti olisi paljon kerrottavaa... W123:sella voi uskaltaessaan ja tilanteeseen varautuessaan ajamaan vakio fillareillakin (175/80) järjettömän kovaa otteen lipeämättä tiestä, mutta yllättävät tilanteet riistäytyy helposti käsistä...Yllättävällä tarkoitan tilannetta jossa en ole säätänyt penkkiä lähemmäs, ottanut tukevaa otetta ratista ja valmistautunut henkisesti tapahtumien kulkuun :oops: :lol:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Meikäläisen W123 -kokemukset rajoittuvat kaikkiaan runsaaseen 20 000 kilometriin, W124 -kokemukset muutamaan sataan kilometriin ja S210 -kokemukset n. 20 000 kilometriin.

Sen verran niillä tiedoilla kommentoisin itsekin, että W123:ssa kaikki on ikäänkuin tasapainossa keskenään.
Meno on tasaista ja "letkeää" ilman turhia pakkoliikkeitä tai muita kommervenkkejä.

Matka-ajossa ominaisuudet ovat mielestäni selvästi jopa S210:aa paremmat (tai paremmin tasapainossa).
Uudempi malli hyötyy lähinnä paremmasta äänieristyksestä, ketteryydestä kaupungissa ja suorituskyvystä.

Pitkä matka + hiljainen liikenne + suht' hyvä tie = oma valintani olisi 123.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

kyllä lähtee

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Ainakin omalla w123 300 dieselillä ja 3,07 perävälityksellä tuntuu usein kuin muu liikenne hidastelisi edessä, mutta kuitenkaan ohituskiihtyvyys ei ole mikään räjähtävä. Matka kuitenkin taittuu kivasti ja kohtuullisella kulutuksella.

Pitäisi olla joku w126 560:sen bensakone tai tehokas ehkä 200 hevosvoimainen diesel, että rupeisi pääsemään "urheilullisiin" fiiliksiin.

Sen verta lapsellinen olen, että tekisi mieli vaihtaa vielä nokalle kone, jossa potkua niin maan perkeleesti! :twisted:
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Pasi M. kirjoitti:No jos hämmennetään vähän vielä lisää soppaa...

Mikäs sitten W201:stä tekee huhujen mukaan niin onnettoman talviauton, eikös sen alustaratkaisut ole pitkälti samoja isoveljensä 124:sen kanssa? 80-luvun TM:issä ainakin haukuttiin talviomituisuuksia moneen kertaan, liukasta oli ja vaikeeta hallita. Muutettiinko 201:sen alustassa mitään sen about 10-vuotisen valmistustaipaleen aikana?
Riippuu varmaan paljon mihin verrattuna onneton.. Kun olen valtaosan kilometreistä ajanut takavedoilla niin sanoisin että w201 on vielä loistava taunukseen tai takavetocorollaan verrattuna :) Kun selvisin ekat autoiluvuodet hengissä takavetotoyotalla niin sen jälkeen kaikki autot on olleet loistavia talviautoja :D Toitsi oli ainoa auto mikä jäi nastarenkailla kiinni tasamaalle normaaleilla auratuilla talvisilla kaduilla! Sen jälkeen on tuntunut että mm. w124 lähtee kitkoilla kuin susi luolasta paikasta kuin paikasta ja kelillä kun kelillä!

Yleenä etuvedot on saaneet autolehdissä paremmat pisteet talviajon ominaisuuksissa. Harvoin lehti kehuu auton taipumusta heittää perää sivuun kaasua painaessa tai antaa lisäpisteitä urheilulliseen kahva edellä ajoon houkuttelevista ominaisuuksista. Jumaleissön, siinähän se on kuitenkin talviajon koko hauskuus kun pääsee välillä vähän leikkimään kahva edellä ajoa!

Tietty jos haluaa elää turvallisesti niin kannattaa välttää takavetoja ja ajaa etuvetoisilla autoilla missä on luistonestokikottimet sun muut.. ...Siinä saattaa vaan käydä silleen että joutuu sitten vanhainkodissa valehtelemaan... 8)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

takatuuppareista

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

juha kirjoitti:Riippuu varmaan paljon mihin verrattuna onneton.. Kun olen valtaosan kilometreistä ajanut takavedoilla niin sanoisin että w201 on vielä loistava taunukseen tai takavetocorollaan verrattuna :)
Olen lähes kaikki autoiluni ajanut takavetoautoilla.

Joitain kokemuksia muista kuin Mersusta:
- Toyota Corona Mark II -71 ja Toyota Corona Mark I -73. Renkaat pinnatut 165 R 13" nastoilla. Pito perseestä.

- Datsun diesel avolava -80. Renkaat kuluneet 185 R 14C. Pito perseestä.

- Chevrolet Caprise STW -78. Renkaat pinnatut 215 R 15" ilman nastoja. Aika hyvä pito.

- Toyota Crown farmari 1970. Renkaat pinnatut 215 R 15" nastoilla. Aika hyvä pito.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Joxi kirjoitti:Mites sitte W210, parempi vai huonompi kuin W124:n? Ja miltäosin?
Eikös se ole siten, että mitä suurempi numero W:n jälkeen sen hianompi auto *wink wink wink*

--== W638/2 ==--
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Eiköhän molemmat W123 ja W124 ole hienoja autoja ominaisuuksiltaan varsinkin kun ottaa huomioon millä vuosikymmenellä ko.autot on lanseerattu sen aikaisten vaatimusten ja insin-nyöritaidon malliesimerkkinä.
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Esitteet ja tekniset mitat kertovat miten tila-asia virallisesti on. Minäkin (kuten edellä jo jori r kyseli) omana mielipiteenäni haaveilen: upouuden 115-korisen kun saisi! Siinä oli lebensraumia mielestäni mukavasti ja ajoltaan vakaa, peltikin tuntui olevan riittävän paksua jotta talvipalttoon kangistamana luiston oikaisukaan ei ollut niin nuukaa (lue teho suhteessa ominaisuuksiin)... Suksiboxi katolle ja neljä hiihtäjää kamoineen, kaljoineen kyytiin ja 1070 km yhdellä juoppokuskilla talvikelillä, niin tällä menetelmällä mitattuna mukavuusjärjestykseni:
1)250TD 124 farkku tavaraverkolla ja tasonsäädöllä, 2) 220D W115, 3) 300D W123 tasonsäädöllä. 4) w124 matkamalli perussedan tulee testattua? vasta tänä talvena, mutta epäilen että jääpi tähän neljänneksi.
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Kokemukset: 2x W123 300D, W201 2.3 ja W124 230E automaateja kaikki.

W123 ei lähde niin hyvin liikkeelle kuin W124, W201 ehkä sama kuin W123 siinä suhteessa.

W123 ja W201 "leikkikaluja" kun tulee ajettua kahva edellä aika usein. W201 erittäin mikroautomainen ja ohjaus tarkka - niin ei ehkä W123 ole, mutta helppoja hallitavia molemmat.

W124 ei edes tuo sellaista ajatusta, että lähtis ajamaan kahva edellä, kun se on niin hyvin tiessä kiinni.

W124 ja W201 -sta ei uskalla ajaa niin kovaa hangissa talvella, kun vaara rikkoa "etuspoileri". W123 taas sitten ajettu sellaiseen hankeen, että sai kaivaa 2 tuntia ennen kuin se sieltä lähti :? :lol: 8)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Omaa kokemusta on W123:n suhteen jotain vajaa 40tkm. ja tykkään kyseisestä automallista niin maan perusteellisesti.. :) Loistava talviauto ja voi lähteä mihin vain ja milloin vain, aina toimii kun huoltaa, ainakin W201 on talviautona jotenkin kauhen levoton ja se perä tosiaan karkaa paljon helpommin ja pieni. W124 tuntuu jotenkin heppoisalta ja muoviselta, ei istu mulle ei. Ei oo sitä leppoisaa tunnettakaan edes sisällä. W123 300D ambulanssin pumpulla on aika hauska auto, tuntuu että muut peruskulkuvälineet jää jalkohin. Siis tämä koettu isukkini hiljan ostamansa T123 300D:n puikoissa ja on muuten leppoisa auto ja todella tilava. W126 vaikutti rauhalliselta talvella 500:llakin, jopa! Omaan autooni aion 200Dee motin tilalle hommata 300TD:n tai 300D:n automaatilla, joten saa nähdä tuntuuko sitten hauskalta talviautolta ja rauhalliselta.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Itse molemmat W123 ja W124 omistavana en voi todeta muuta kuin että samanlaisia, mutta kuitenkin erilaisia kivoja ja hyviä autoja kumpikin. W123 hakkaa kyllä uudemman veljensä mennen tullen ainakin kahdessa ominaisuudessa:
1. huollettavuuden ja korjaamisen pyhä yksinkertaisuus
2. jakkara ompi (ihme kyllä) paljon parempi istuksia pitkillä matkoilla.Tietysti sen pitää olla jousitukseltaan kunnossa. Omassa 123:ssa vaihdettiin päisin 300tkm istuttu kuskin penkin istuinosa vähemmän matkustettuun hanttarin puoleiseen, ja pojat, että siinä on mukavan väljää ja tukevaa matkustaa. Eipä tuo mitään mutkapätkä urheilullisuutta tarjoa, mutta eipä liene tarkoituskaan.

Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi. Tommoset pari tuntia menee ihan hyvin, mutta sitten on pakko pysähtyä kaffeelle. (onko MB tehnyt kaffetupien kanssa salaisen sponsorisopimuksen??? :wink: ) Jotenkin se istuinosan muotoilu nousee pahasti reunoilta painaen persusta. Syynä ei ainakaan voi olla, että kuski ei mahdu jakkaralle, 185cm/85kg.
Molemmista autoista tykkään silti kovasti, ja ainakin bensakoneinen 124 on matkalla diisseli 123:a huomattavasti hiljaisempi matkakumppani.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

RH kirjoitti:Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi.
Joo, mullakin ekassa 124:sessa (-88) oli samaa vikaa, penkki oli vähän lysähtänyt keskeltä ja sivut painoivat ikävästi ainakin minua (190 cm / 91 kg) mutta tässä uudemmassa 200 tkm enemmän ajetussa on penkki edelleen kuin uusi eikä perse puudu pitkälläkään matkalla, faceliftin yhteydessä tehty penkin kohennus tuntuu. Nykyinen on siis mallia -92.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mauri H. kirjoitti:
RH kirjoitti:Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi.
Joo, mullakin ekassa 124:sessa (-88) oli samaa vikaa, penkki oli vähän lysähtänyt keskeltä ja sivut painoivat ikävästi ainakin minua (190 cm / 91 kg) mutta tässä uudemmassa 200 tkm enemmän ajetussa on penkki edelleen kuin uusi eikä perse puudu pitkälläkään matkalla, faceliftin yhteydessä tehty penkin kohennus tuntuu. Nykyinen on siis mallia -92.
Onko kukaan purkanut 9/89-> penkkiä, että onko siellä enää ollenkaan jousirakennetta?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
RH kirjoitti:Ihan kuriositeettina: Tuli just viikonloppuna ajettua yli 1200 km 124:llä ja perse kyllä ainakin mulla pakkas tuleen aika kipeäksi.
Joo, mullakin ekassa 124:sessa (-88) oli samaa vikaa, penkki oli vähän lysähtänyt keskeltä ja sivut painoivat ikävästi ainakin minua (190 cm / 91 kg) mutta tässä uudemmassa 200 tkm enemmän ajetussa on penkki edelleen kuin uusi eikä perse puudu pitkälläkään matkalla, faceliftin yhteydessä tehty penkin kohennus tuntuu. Nykyinen on siis mallia -92.
Onko kukaan purkanut 9/89-> penkkiä, että onko siellä enää ollenkaan jousirakennetta?
On kai siellä jouset, ainakin sivusta sen huomaa, mutta tosi paljon jämäkämpi se on, ja varmasti pehmustetta lisätty, että ei ole pelkkää jousta.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Niin, oma auto on vm. -94, parisataa tkm ajettu.Istuin tuntuisi ja näyttäisi olevan ihan ryhdissään, eikä siinä istuessa eroa penkeissä erityisesti huomaa, istuupa sitten kuskin jakkaralla tai kyydissä hanttarin puolella. Saman mallisia ovat molemmat. Siitä en siiten tiedä, onko verhoilumateriaalilla merkitystä, eli panttaako omat nahkapulkat jotenkin vai olisko kangas jotenkin joustavampaa materiaalia istua. Matkustajana on vaan se ilo, että voi oikoa koipiaan eri asennoissa. Helpottaa ainakin mun matkaamista. Eli pitäisköhän asentaa tempo, jotta vois vapauttaa tuon oikeankin jalan rennoksi ajon aikana.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12613
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

-94 on jo kolmatta sukupolvea penkit, eli meneekö siinä taas askel taaksepäin ? :roll:
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Penkit ny ovat mersuissa yleensä kohtuulliset, pakko myöntää.. :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
namila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 06.02.2004 20:29
Paikkakunta: Karkkila

123 /124 vertailu.

Viesti Kirjoittaja namila »

123 on kyllä ajoltaan erinomainen mutta talvella käynnistyminen kovalla pakkasella...
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Re: 123 /124 vertailu.

Viesti Kirjoittaja Arto N »

namila kirjoitti:123 on kyllä ajoltaan erinomainen mutta talvella käynnistyminen kovalla pakkasella...
Kyllä mua aikanaan nauratti muiden kommentit, kun tykkäsin kovilla pakkasilla käytellä autoa ( 123 ) tyhjäkäynnillä välillä pitkiäkin aikoja. Olipahan sitten mannelavetti valmiiksi lämmin kun johonkin piti lähteä. ( Silloin siihen aikaan meidän pihalla savusi välillä useampikin auto. )
Niin siis muiden kommentit oli sellaista " eiks mersu muuten lähtis " tyyliä. Tosiasia oli kuitenkin se että 100 Ah akku, notkeat öljyt ja eberi on sellainen yhdistelmä että kyllä bensa-autot kakkoseksi jää..
Tulipa joskus kiireessä räjäytettyä auto -25 C kelillä käyntiin ilman lämmitystä. Kyllä ne äänet ja vapina sai oman pumpun aina hyppäämään pari ylimääräistä laakia :wink:
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: 123 /124 vertailu.

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

namila kirjoitti:123 on kyllä ajoltaan erinomainen mutta talvella käynnistyminen kovalla pakkasella...
Minulle oli ensimmäisessä koneessa, joka oli kulunut 200 diesel, käynnistysvaikeuksia kesälläkin.

Kun laitoin autoon vanhasta ambulanssista ottamani 300 diesel koneen, niin loppui käynnistysvaikeudet kesällä ja talvella.

300 diesel kone lämpenee mielestäni aika hitaasti - mutta varmasti. Lämpenee se kuitenkin selvästi paremmin kuin kaverin Sprintterin kone ilman webastoa.

Jos laittaisin koslaani webaston, niin lämpöä piisaisi niin maan pirusti kun mulla takatilaan ylimääräinen lämmitysflekti..
Vastaa Viestiin