W211 +Comand:ssa sähköt sekaisin

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MarkusW211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 20.02.2016 11:43
Paikkakunta: Vaasa

W211 +Comand:ssa sähköt sekaisin

Viesti Kirjoittaja MarkusW211 »

Heps!

Tulin hankkineeksi lopultakin tunnukset ,kun vastaavaa ongelmaa en ole löytänyt foorumilta. Ennen avautumista haluan kiittää Mersuforum:in osaavaa yhteisöä, etenkin mieleeni on jäänyt mm. DBFI ,Dealer ,Epk ,Cdi203.. Olen saanut apuja monesti lukemalla vanhoja keskusteluja.

Autoni on Mb W211 270 farmari 2004 Avantgarde. Auto on ollut minulla puoli vuotta ja toimii moitteetta. Auto on siisti ja hyvin huollettu. Autoni ongelman historia alkaa tästä ,että auto ollut varustettuna Saksassa Comand aps ntg1. Sitten tullaan Suomeen -09 ,niin autosta varastetaan autolautalla ainakin navi, comand ntg1, johdot ja ehkä suppari. Cd-boksia ei ole. Puhelin valmiutta ei ole. Agw saattaa olla alkuperäinen. Auto on ostettu Saksassa "company car":na ,eli joku Mersu-kauppias ostanut sen vaimolleen ja tilannut sen ilman mitään viihde-elektroniikkaa ja asentanut tarvittavat soittimet omassa pajassa. Siksi Vin-koodistakaan ei ole apua ,kun selvitetään ,että mitä autoon on kuulunut. Sen verran nokkela soittimen nyysinyt talttahammas oli ,että heitti paikalleen soittimen Aps 50 (ehkä) ja peitellyt näin tekosiaan. Soitinhan ja AGW pitää koodata ,että keskustelevat keskenään. Tätä ei ilmeisesti tiedetty ,että soitin sammuu 30 min välein automaattisesti ,kun comand pyytää käynnistämään auton tai sammuttaa itsensä. Sitten otetaankin sivuleikkurit ja aletaan "kylmiltään" asentamaan soittimen paikalle ihan normaalia autosoitinta (Sony,Jvc...). Naps,naps,naps ja tuota kolvataan ja tuota teipataan ja tuo liitetään tuohon. Tämän työn teki jokin osaava firma.. SOITINTA EI SAATU TOIMIMAAN JOTEN EBAYS:TA TILATTIIN KOLMAS UUSI SOITIN COMAND NTG1 ,ELI SAMA ,MIKÄ AUTOSTA VIETIIN. Nyt kytkennät onkin sitten monen sepän ja kolmen soittimen jälkeen sekaisin ,että olen ottanut asiakseni alkuperäistää soittimen ja poistaa muutaman sähköongelman. Tästä jäikin ongelmaksi seuraavat tai ainakin osa vioista.

- Kokeiltu osaavalla pajan starilla ja Käyttöauton starilla päästä soittimeen käsiksi. Ei onnistu.
- Radio ei tunnista most:ia.
- Radion kuuluvuus ajoittain heikko. Vain vahvimmat taajuudet kuuluu hyvin?
- Mittaristo ei löydä radiota.
- Mittaristossa ei lue informaatiota nyt soivasta radiokanavasta.
- Kellon asetus comandista ei onnistu.
- Soitin sammuu 30 min välein.
- Ratin oikeanpuoleiset napit ei toimi ( Volyymi). Napit toimii moitteetta ,kun päivitän tekemiäni huoltoja.
- "Cd-luukku" ei aukea.
- Hehkutuksen merkkivalo ei pala. Star-testillä palaa. Hehkut ehjät rele ehjä. Hehkuttaa moitteetta!!
- Comand ei käynnisty / sammu virta-avaimesta


Comand ntg1:sen kytkennät nyt. Radion johdot jännite ja maa (0.75mm2) on kytketty samanvärisiin johtoihin (rusk / pun.kelt. -raita) ,mutta koko on 1.5mm2. Comandiin tulee jatkuva jännite ja jännite katkee ,kun irroitan sulakkeen f028 (Radio ok!). Pinkki 0.5mm2 lähtee Awg:lle ja siinäkin on jatkuva jännite 12V. Pinkki piuha testattu ja on ehjä Agw:lle. Comandin MOST valokuitu on kiinni ,on ehjä ja menee AGW:lle. Tässä johdot jotka lähtee Comandista. Bluetooth:kin otin autos pois ,ettei sekaa mitään.

Agw:llä olen mitannut Can-piuhat (rusk / rusk.pun). Ruskea/punainen raita saan arvoksi 0.4V ,kun Comand on suljettu. Comand auki 0.2V. Täysin ruskea piuhan näyttää 0 V. Onko ok??

Mittaristokin on ollut irti ,kun eräästä keskusteluketjusta sain vihiä ,että mittaristossa voi olla nopeuden huijaava boksi ,joka mahdollistaa elokuvien katselun ajonaikana. Ei ollut ,mutta navigaattotin antennin löysin kaks´puoliteipillä liimattuna mittariston päältä. Elikkäs vanha APS 50 soitinkos tarvitsi naviantennin?

Virtalukkokin oli minulla irti pöydällä ,kun epäilin radion herätevirrattomuuden johtuvan lukosta. Ei nähtävää vikaa. Putsaus ja kokoonpano. Sitten keskustelupalstalta sain hajua ,että cd-luukku saa jännitteensä kuljettajan penkistä. Boksi A2118202685. Päättelin ,että virtalukko asento 1 = penkkiin tulee jännite ,eli radiokin saa siitä herätteen. Ei se apuja sieltäkään.

Töitä on tehty ja lopullinen läpimurto voikin olla lähellä tai kaukana. Nyt minua kiinnostaa suora tieto ,sähkökuvat ja valokuvat on tervetulleita. Minulle on myös epäselvää ,miten virtalukko ,agw ,comand toimii. Missä järjestyksessä mitäkin tapahtuu. Miksi soittimelta menee jatkuva most wake-up?

Auto on vuosimallia 2004. Nyt viimeisin ebay-soitin on vuosimallia 26/08. Model No. BE 7039. Onko softassa tapahtunut vuosimallien välillä jotain?

Linkki Päivityksien maailmaan, mutta onko tarpeellista? :

http://service-parts.mercedes-benz.com/ ... ageId=4795" onclick="window.open(this.href);return false;

- Tässä meille pähkinää purtavaksi. Kiitos jo etukäteen kaikille auttaville käsipareille ja valonnäyttäjille -

Aurinkoista kevättä !! T: MarkusW211
MarkusW211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 20.02.2016 11:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 +Comand:ssa sähköt sekaisin

Viesti Kirjoittaja MarkusW211 »

Nyt asiat rullaa!! Löysin puuttuvan can-piuhan auton lattialta ,joka oli täysin poikki. Autossa on ollut viihde-elektroniikkaa ,jonka siis varas vei. Peräluukussa agw:n ja taka-sam:in luona on ylimääräisiä johtoja liittimineen ,joista muutamat aiheuttaa päänvaivaa. Voisiko joku asiasta perillä oleva auttaa ja kertoa taka-sam:in liitäntäpaikkojen tarkoitukset. Tarkoitan Taka-sam:in takana olevia pistokevarauksia /portteja.

Olenko oikeassa ,että AGW:ltä lähtee can-piuhat taka-sam:lle ( Mutta mihin porttiin?). Sitten can-piuhat kytketään X30/7 (riviliitin kuskin jalkatilassa vasemmalla. Ja siitä sitten lopuksi N93:lle (Central gateway control module).

- Kiitos -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13745
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 +Comand:ssa sähköt sekaisin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

AGW:ltä lähtee CAN B (liitin 5a, pin 2 CAN-B high, pin 4 CAN-B low) taka-SAMille liittimeen 11, pinnit 1 ja 2 vastaavassa järjestyksessä.

Taka-SAMin liittimestä 2 (pin1, pin2) piuhat X30/7 CAN-B distributorille ja sieltä mm. CGW:lle.

Taka-SAMissa on niin paljon liittimiä että menisi viikonloppu kaikkien selvittämiseen. Jos on roikkuvia johtoja joiden paikkaa etsitään niin johtojen värikoodit voisi auttaa. Saattaa vaan niinkin olla turhan työlästä etsiä oikeita paikkoja.
Vastaa Viestiin