606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Terve
Juuri tälläisen hienon (st)mersuharrastuksen aloittaneena vasta-alkajana tulen nyt ensi kertaa kysymään tähän omaan projektiini täältä apua.
Eli mikä kytkin/vp 606:sen ja 270cdi manuaalin väliin? Haualla en tosta laatikosta juuri tietoa löytänyt...
Onko kyseessä nyt joku välimallin kytkinakselilla varustettu laatikko? Akseli tulee n. 8mm kopasta ulos. (Pitkä tulee n.25mm/lyhyt jää sisään)
Foorumilta luetun tiedon perusteella tuntuu että ainoo vaihtoehto olis teettää vauhtipyörä, ilmeisesti mitään kiinteetä vp:tä ei saa hyödynnettyä kun ei ole pitkäakselinen laatikkko.
Kaksoismassa ei myöskään taida st:issä olla se paras vaihtoehto pitemmän päälle.
Sitten viellä kysymys että kuinka paljon tuossa kytkinakselissa saa olla sivusuunnassa välystä kun tuosta päästä heiluttelee?
Juuri tälläisen hienon (st)mersuharrastuksen aloittaneena vasta-alkajana tulen nyt ensi kertaa kysymään tähän omaan projektiini täältä apua.
Eli mikä kytkin/vp 606:sen ja 270cdi manuaalin väliin? Haualla en tosta laatikosta juuri tietoa löytänyt...
Onko kyseessä nyt joku välimallin kytkinakselilla varustettu laatikko? Akseli tulee n. 8mm kopasta ulos. (Pitkä tulee n.25mm/lyhyt jää sisään)
Foorumilta luetun tiedon perusteella tuntuu että ainoo vaihtoehto olis teettää vauhtipyörä, ilmeisesti mitään kiinteetä vp:tä ei saa hyödynnettyä kun ei ole pitkäakselinen laatikkko.
Kaksoismassa ei myöskään taida st:issä olla se paras vaihtoehto pitemmän päälle.
Sitten viellä kysymys että kuinka paljon tuossa kytkinakselissa saa olla sivusuunnassa välystä kun tuosta päästä heiluttelee?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MB c280 w202
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Käypikös se 270cdin aski varmasti edes om60x koneiden perään? olikohan uudempi 320cdi missä oli ainakin jo erinlainen kytkinkopan kiinnitys? Jos se kytkinakseli tulee kopan yli niin saattaisihan se toimia ihan samoilla kytkimillä kun muutkin pitkäakseliset. Käyttäähän ne jotkut tasaseks sorvattua 200d vauhtipyörää mikä on aika pirun ohkanen lätty eli kunnon billettipyörällä se kytkin on jo lähempänä laatikkoa kun semmosella. Mittailua vaan niin selviää saako sen toimimaan.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Joo täytyy vissiin ruveta sitä tosissaan sihtaamaan.
Ja kyllä tuo tuohon sopi, kai nää suorat koneet on samalla kiinnityksellä viä....
Hyvästä kytkimestä tuollaiseen täältä varmaan juttua löytyykin.
Entäs tuo kytkinakselin välys? Paljo saa olla
Ja kyllä tuo tuohon sopi, kai nää suorat koneet on samalla kiinnityksellä viä....
Hyvästä kytkimestä tuollaiseen täältä varmaan juttua löytyykin.
Entäs tuo kytkinakselin välys? Paljo saa olla
MB c280 w202
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
en tiedä CDI:n laatikoista, mutta ainakin noissa vanhemmisas on ollut ihan mitä sattuu toi akselin välys. joisasin on kohtuu timmi ja joissain heiluu melkein oikein kunnolla. tiedä sitten minkälainen sen kuuluu olla. että onko ne uutena ihan timmejä. siis poikittain. akselin suuntasesti ei ole muistaakseni ollut mitään tuntuvia välyksiä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Ei taida kertoa totuutta se kytkinakselin heiluminen irto laatikossa, kun onhan siellä silmälaakerikin tukemassa akselia.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Joo.
Ei taida pystyä tuossa käyttämään mitään mersun omaa kiinteää pitkäakselisiin lootiin tarkoittettua vauhtipyörää aihiona kun tuo silmälaakerihan tulee näissä lyhyt akselisissa siihen kaksoismassavauhtipyörään eikä suoraan kampuran päähän.
Mitäs tuo vakio 270cdi kaksoismassa vp/kytkin kestää, sehän olis vissiin ihan pulttaa kiinni juttu. Tosin kaksoismassa on kuin ampuisi itseään jalkaan jos vähän pitemmällä tähtäimellä aattelee
Mites, sopiiko esimerkiksi joku tällänen viton tai sprinterin kaksoismassavp, eli toisinsanoen tuollainen korvaussarja 606:seen?
http://www.tuningstudio.fi/www.tuningst ... unnossarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten viellä luin että olisi noita pitkiä ja lyhyitä kytkinakseleita vaihdettu keskenään mutta tästä cdi:n siihen välille osuvasta kytkinakselin vaihto mahdollisuudesta pitkään en löytänyt tietoa? Mahtaa olla erilainen tälläsessä kuusvaihteisessa....?
Teenkö nyt tässä yksinkertaisesta asiasta itelleni kaksinkertaista kun tää on tällästä rautalangasta vääntämistä
Ei taida pystyä tuossa käyttämään mitään mersun omaa kiinteää pitkäakselisiin lootiin tarkoittettua vauhtipyörää aihiona kun tuo silmälaakerihan tulee näissä lyhyt akselisissa siihen kaksoismassavauhtipyörään eikä suoraan kampuran päähän.
Mitäs tuo vakio 270cdi kaksoismassa vp/kytkin kestää, sehän olis vissiin ihan pulttaa kiinni juttu. Tosin kaksoismassa on kuin ampuisi itseään jalkaan jos vähän pitemmällä tähtäimellä aattelee
Mites, sopiiko esimerkiksi joku tällänen viton tai sprinterin kaksoismassavp, eli toisinsanoen tuollainen korvaussarja 606:seen?
http://www.tuningstudio.fi/www.tuningst ... unnossarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitten viellä luin että olisi noita pitkiä ja lyhyitä kytkinakseleita vaihdettu keskenään mutta tästä cdi:n siihen välille osuvasta kytkinakselin vaihto mahdollisuudesta pitkään en löytänyt tietoa? Mahtaa olla erilainen tälläsessä kuusvaihteisessa....?
Teenkö nyt tässä yksinkertaisesta asiasta itelleni kaksinkertaista kun tää on tällästä rautalangasta vääntämistä
MB c280 w202
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Eikös tuossa tullut se kytkinakseli pidemmälle kuin normaali lyhytakselisessa? Jos se akselin pää yltää vaan tarpeeksi pitkälle niin miksi se silmälaakeri ei voisi olla normaalisti kampuran päässä? Voihan sinne laittaa jonkun koroke holkin että laakeri tulis ulommaks.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Niin ja http://www.Superturbodiesel.com" onclick="window.open(this.href);return false; foorumilla oli juttua kun yhdellä jampalla on kaksoismassa ja reilusti yli 400hp tehoa, ilmeisesti on toiminutkin jollain lailla. Nimimerkki oli joku hansenbarger tai vastaava.
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Semmoista holkkia mietiskelinkin jos semmosen sorvais ja tulis kiinni viä vauhtipyörän pulteilla mutta kaksoismassahan on reilusti vahvempi niin eihän tuota kytkintä saa sen takia pelaamaan...
Tämä nykyinen akselihan jää nyt aikalailla tasalle kampuran pään kanssa.
Ei kukaan tietäs sopiiko joku viton/srprinterin kaksoismassavp tämmöseen, eli hommais tuollaisen korvaussarjan kytkimineen ja se olis siinä, tai ainakin melkein?
Tämä nykyinen akselihan jää nyt aikalailla tasalle kampuran pään kanssa.
Ei kukaan tietäs sopiiko joku viton/srprinterin kaksoismassavp tämmöseen, eli hommais tuollaisen korvaussarjan kytkimineen ja se olis siinä, tai ainakin melkein?
MB c280 w202
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Juurikin tämmöinen manuaali on itellä hakusalla 605:sen perään. Raportoi kaikki mitä teet, kiinnostaa!
Eikös tuon kytkinakselin pään pitäs tosissaan yltää laakeriin kun menee kopasta vähä yli? Aika tarkalle taitaa jäähä.
Eikös tuon kytkinakselin pään pitäs tosissaan yltää laakeriin kun menee kopasta vähä yli? Aika tarkalle taitaa jäähä.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Luulisi että yltäisi nipin napin. Oon kuullut kun on jotkut vaihtaneet noihin bemarin ZF askeihin kytkinkoppaa ja on jäänyt akseli sisemmälle kuin normaalisti ja silti ois saanut jotenkin pelaamaan? Jos tuon akselin pään vain sais laakeriin yltämään niin kaiken muun voisi soveltaa..
W201 250D
W202 250D
W202 250D
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Ei yllä kun tosiaan ton kampiakselin "tasalle". Laakerihan ei tule kampiakselin sisältä yhtään ulos?
En siis ikinä ole tuollaista kytkintä edes nähnyt, olen rakennusmies joka on nyt vasta saanut mahdollisuuden ruveta purkaan mieletöntä vimmaa näihin vehkeisii
Kai se vp on vaan prkl teetettävä että saa kunnollisen.
Tietääkö kukaan Pirkanmaalta päin pätevää koneistamoa missä homma hoituis?
En siis ikinä ole tuollaista kytkintä edes nähnyt, olen rakennusmies joka on nyt vasta saanut mahdollisuuden ruveta purkaan mieletöntä vimmaa näihin vehkeisii
Kai se vp on vaan prkl teetettävä että saa kunnollisen.
Tietääkö kukaan Pirkanmaalta päin pätevää koneistamoa missä homma hoituis?
MB c280 w202
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Mites, onko hommat ejenny? Mulle tulee näillänäkymin tilailtua samanmoista loovaa ja vähän jo tutkiskelin tuota kytkinakselin pituushommaa. Tallilta löyty yks leviäkoolinen n. 2-3cm leviä laakeri joka oli jonku verran liian pieni, mutta siitä sainkin idean että pitäs alkaa kyseleen josko löytys suoraan passelia leviäkoolista laakeria. Tämä mun laakeri oli remmillisen auton jakopäästä.
Saisitko mitattua noin mitan paljonko kytkinakselin pää tulee laatikon tasopinnan yli? 10mm?
Mites, oliko tuo semmosella hydraulisella painelaakerilla, saisko kuvaa siitä, pystyykö sitä soveltaan heleposti?
Saisitko mitattua noin mitan paljonko kytkinakselin pää tulee laatikon tasopinnan yli? 10mm?
Mites, oliko tuo semmosella hydraulisella painelaakerilla, saisko kuvaa siitä, pystyykö sitä soveltaan heleposti?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Niinkuin tuolla alotusviestissä lukee niin n. 8mm tulee ulos tadopinnasta.
Voin tutkia/kuvata tuota painelaakeria viellä ku kerkiää.
Ite suunnitellu jos tuohon passais pitkäakselisen laatikon akseli. (tuskin?) Sais sit jotain kiinteetä vptä käyttää aihiona tossa.
Voin tutkia/kuvata tuota painelaakeria viellä ku kerkiää.
Ite suunnitellu jos tuohon passais pitkäakselisen laatikon akseli. (tuskin?) Sais sit jotain kiinteetä vptä käyttää aihiona tossa.
MB c280 w202
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Näillänäkymin ei tarvi mitään vippaskonsteja. Purin yhestä om603 koneesta 5v loovan irti ja se oli joku -93 niin se oli tuommosella välimallin lyhkäsellä akselilla eikä varmasti tuon enempää tullu niin siinä oli keskitys ihan vaan laakerilla kampuraan, ja kaksoismassapyörä oli. Aiemmin oon nähny pari semmosta missä on laakeri ite kaksoismassapyörässä eikä kampuran päässä.
Pitää vielä mittailla varmaksi mutta tältä näyttäs.
Pitää vielä mittailla varmaksi mutta tältä näyttäs.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Tähän aiheeseen liittyen haluaisin itsekin lisää tietoa. Itellä nimittäin menossa kanssa tollanen 6 vaihteine manuaali 605:sen perään ja mielellään laittasin sen kovan vauhtipyörän kanssa. Minun mittausten mukaan se kytkinakseli jää 0,5mm vajaaksi silmälaakerin huulilta eli justiin siihe kampuran pään tasalle. Siihenhän olisi helppo sorvata vaikka joku väliholkki, mutta mihin kohdalle kytkinlevy sitten istuu esimerkiksi tasaseks sorvatun vauhtiksen kanssa ja saako kytkintä ikinä irroittamaan..?
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Katkase laikalla laatikko ja ota tarvittava suikale pois ja hitsaa koppa takaste. Tai ohjarit irti ja näyttää pikkusen jyrsintä siihen etupuolelle. Minä ainakin tein oman zf niin että tulee booriakselin kartio-osa just samalle kohdalle kun tossa pitkä akselisessa laatikossa.tai sitten sorvuutat holkin kampuran päähän millä tuot laakeria lähemmäksi kytkinakselia.eikä sinne ole pakko laittaa kuulalaakeria vaan voihan sinne väsätä neulalaakerinkin. Rolling.hu tuolta löytyy erikoisempaakin laakeria ja nopee toimitus tuli omaan zf laakerit kyseisestä firmasta.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Mitä ihmettä!
Ei nyt hyvää vaihdelaatikko kannata alkaa pilkkoa, eikä muuta vastaavaa alkaa säveltäään sinne.
Eli 5- pyttysten lootat ja yhtälailla 4-pyttysten (kun CDI:stä puhutaan) ovat yhteensopivia laipoiltaan esim. OM601-606 koneiden kanssa. 200 CDI:ssä on "pikku loota" ja 220CDI:ssä sama loota kun 270:ssä. Viisivaihteisena molemmissa on 717.466.
Kuusivaihteisen numeroa nyt en muista...
Eli ei tuo tarvii muuta kun kiinteän vauhtipyörän ja kytkinsarjan. Ei mitään pilkkomista, turailua / muuta.
Vain kiinteä vauhtipyörä, missä pulttijako käy OM601---6.
Maailmalta noita löytyy paljonkin.
Mulla yksi ylimääräinen jemmassa ja paljon halvemmaksi tulee vs. vaihteiston kopan pilkkominen yms.
Jos joku kiinnostui, niin hintaa voi kysellä vaikka YV:nä.
Mihinkään julkiseen markkinointiin en taida alkaa asian tiimoilta.
Ei nyt hyvää vaihdelaatikko kannata alkaa pilkkoa, eikä muuta vastaavaa alkaa säveltäään sinne.
Eli 5- pyttysten lootat ja yhtälailla 4-pyttysten (kun CDI:stä puhutaan) ovat yhteensopivia laipoiltaan esim. OM601-606 koneiden kanssa. 200 CDI:ssä on "pikku loota" ja 220CDI:ssä sama loota kun 270:ssä. Viisivaihteisena molemmissa on 717.466.
Kuusivaihteisen numeroa nyt en muista...
Eli ei tuo tarvii muuta kun kiinteän vauhtipyörän ja kytkinsarjan. Ei mitään pilkkomista, turailua / muuta.
Vain kiinteä vauhtipyörä, missä pulttijako käy OM601---6.
Maailmalta noita löytyy paljonkin.
Mulla yksi ylimääräinen jemmassa ja paljon halvemmaksi tulee vs. vaihteiston kopan pilkkominen yms.
Jos joku kiinnostui, niin hintaa voi kysellä vaikka YV:nä.
Mihinkään julkiseen markkinointiin en taida alkaa asian tiimoilta.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Ei riitä tossa lyhytakselisessa lootassa tuo akselin pää laakeriin asti. kyllä ne laipat sopii.pitäs siinä tapauksessa jos tuon meinaa nakkomalla laittaa paikolleen käyttää vähintään sitä kaksoismassan vauhtista jne.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Joo, niin käyttää pitäisi. Tiedän sen.
Mulla on siis kaksoismassa vauhtikasen tilalle tarkoitettu kiinteä vauhtis.
Täydellinen "replacement kit". Plug and pray mallia
Mulla on siis kaksoismassa vauhtikasen tilalle tarkoitettu kiinteä vauhtis.
Täydellinen "replacement kit". Plug and pray mallia
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Tuolla se onnistuukin. Eikös ollutkin niin että kaksoismassassa akseli keskittyy vauhtipyörään ja siinä on neulalaakeri keskellä? Jos meinaa tuota kevyempää lyhytakselisen vp käyttää niin sillon joutuu soveltaan koska näissä kytkinakseli keskittyy kampuraan.Junnu kirjoitti:Joo, niin käyttää pitäisi. Tiedän sen.
Mulla on siis kaksoismassa vauhtikasen tilalle tarkoitettu kiinteä vauhtis.
Täydellinen "replacement kit". Plug and pray mallia
värit väreihin ja loput maihin.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Noinhan se just on.
Nimenomaan tuo lyhyt akselinen loota keskittyy vauhtipyörään ja siinä on neulalaakeri keskellä.
Kohtuu raskas on tuo kiinteä vauhtis, mutta joka kylästä sorvi löytyy
Tasapainostuslaitteet joka viidennestä kylästä
Jos vertaillaan eroja, kiinteä vs. kaksoismassa olen huomannut seuraavia asioita.
Paskalla kaksoismassalla, kun kytkntä kokeilin luistattaa hakkasi polvi miltei leukaa. Näykki silleen kiinni.
Toisaalta: Kaksoismassa hiljensi ääntä. Nykysin kun pienillä kierroksilla (alle 2 k rpm) vetää niin jyristää.
Jo sitten vertaa pakettihintaa. 240 mm levy (joka esim. x.16 Sprinterissä, kestää vääntöä noin 600 Nm) ja paineasetelma. Mukana kiintee vauhtipyörä, jossa silmälaakeri ja muuta.
Ehkä päätyisin tähän tulokseen: Kannattaako alkaa ostaa uutta kytkintä erikseen paineasetelman kanssa? Maksaa n. 250 egee. Sitten värkkäily vaihelootan kopan kanssa... Hitsaaminen / jyrsintä / muuta... sattuuko edes suoraan?
Paljon työtä, paljon vaivaa jne.
Tuollasen valmiin kytkinsetin, missä kiinteä vauhtis (kaksoismassan tilalle) paineasetelma ja levy... saa alle 500 egen hintaan.
Mukana on myös uuden pultit jne.
Mielestäni se kytkinkopan yms. pilkkominen ei kannata.
Kumminkin tuollainen "Plug and Pray" setti ois niin helppo. Ja jos ei halua keventää, on aika hyvin tasapainossa.
Hinta on siinä mielessä kohtuullinen, että paljon enemmän huutavat jo käytetystä kaksoismassa vauhtiksesta. Taitaa uusi kaksoismassa vauhtis maksaa n. 900 euroa halvin. Joka on vaan... surkea kaksoismassa vauhtis. Rikkoontuu n. 450 Nm väänöillä.
Sen verran tullut asioiden osalta päätä puuhun taottua, että jotain oon oppinut.
Nimenomaan tuo lyhyt akselinen loota keskittyy vauhtipyörään ja siinä on neulalaakeri keskellä.
Kohtuu raskas on tuo kiinteä vauhtis, mutta joka kylästä sorvi löytyy
Tasapainostuslaitteet joka viidennestä kylästä
Jos vertaillaan eroja, kiinteä vs. kaksoismassa olen huomannut seuraavia asioita.
Paskalla kaksoismassalla, kun kytkntä kokeilin luistattaa hakkasi polvi miltei leukaa. Näykki silleen kiinni.
Toisaalta: Kaksoismassa hiljensi ääntä. Nykysin kun pienillä kierroksilla (alle 2 k rpm) vetää niin jyristää.
Jo sitten vertaa pakettihintaa. 240 mm levy (joka esim. x.16 Sprinterissä, kestää vääntöä noin 600 Nm) ja paineasetelma. Mukana kiintee vauhtipyörä, jossa silmälaakeri ja muuta.
Ehkä päätyisin tähän tulokseen: Kannattaako alkaa ostaa uutta kytkintä erikseen paineasetelman kanssa? Maksaa n. 250 egee. Sitten värkkäily vaihelootan kopan kanssa... Hitsaaminen / jyrsintä / muuta... sattuuko edes suoraan?
Paljon työtä, paljon vaivaa jne.
Tuollasen valmiin kytkinsetin, missä kiinteä vauhtis (kaksoismassan tilalle) paineasetelma ja levy... saa alle 500 egen hintaan.
Mukana on myös uuden pultit jne.
Mielestäni se kytkinkopan yms. pilkkominen ei kannata.
Kumminkin tuollainen "Plug and Pray" setti ois niin helppo. Ja jos ei halua keventää, on aika hyvin tasapainossa.
Hinta on siinä mielessä kohtuullinen, että paljon enemmän huutavat jo käytetystä kaksoismassa vauhtiksesta. Taitaa uusi kaksoismassa vauhtis maksaa n. 900 euroa halvin. Joka on vaan... surkea kaksoismassa vauhtis. Rikkoontuu n. 450 Nm väänöillä.
Sen verran tullut asioiden osalta päätä puuhun taottua, että jotain oon oppinut.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Tuon holkin sorvuutus kampuran päähän on huomattavasti halvempi. Täällä teetettynä 60-80e ja sorvarin mielestä sopivat toleranssit vaan kappaleeseen ja kikkula pakkaseen kampuran pää toholla +200c ja kikkula paikoilleen eikä irtoa jos on oikeen sorvattu kampuran päässä on melkeen 50mm varaa sisällepäin että saa varmasti tarttumapintaa lämpösovite. Tähän sitten vaikka se neulalaakeri tietenkin ensin sorvattuna sille reikä. Ja näin voidaan käyttää pitkäakselisen hiluja lyhytakselisessa. Painelaakeria joutuu tuomaan lähemmäs mutta ei se ole mikään ylitsepääsemätön asia. Tuo laatikon pilkkominen oli vaan vaihtoehto ja sekin on huomattavasti halvempi kun ruveta kytkintä vauhtipyörää jne hommaamaan koska jokakylässä on tiggi ja jokatoisessa jyrsinJunnu kirjoitti:Noinhan se just on.
Nimenomaan tuo lyhyt akselinen loota keskittyy vauhtipyörään ja siinä on neulalaakeri keskellä.
Kohtuu raskas on tuo kiinteä vauhtis, mutta joka kylästä sorvi löytyy
Tasapainostuslaitteet joka viidennestä kylästä
Jos vertaillaan eroja, kiinteä vs. kaksoismassa olen huomannut seuraavia asioita.
Paskalla kaksoismassalla, kun kytkntä kokeilin luistattaa hakkasi polvi miltei leukaa. Näykki silleen kiinni.
Toisaalta: Kaksoismassa hiljensi ääntä. Nykysin kun pienillä kierroksilla (alle 2 k rpm) vetää niin jyristää.
Jo sitten vertaa pakettihintaa. 240 mm levy (joka esim. x.16 Sprinterissä, kestää vääntöä noin 600 Nm) ja paineasetelma. Mukana kiintee vauhtipyörä, jossa silmälaakeri ja muuta.
Ehkä päätyisin tähän tulokseen: Kannattaako alkaa ostaa uutta kytkintä erikseen paineasetelman kanssa? Maksaa n. 250 egee. Sitten värkkäily vaihelootan kopan kanssa... Hitsaaminen / jyrsintä / muuta... sattuuko edes suoraan?
Paljon työtä, paljon vaivaa jne.
Tuollasen valmiin kytkinsetin, missä kiinteä vauhtis (kaksoismassan tilalle) paineasetelma ja levy... saa alle 500 egen hintaan.
Mukana on myös uuden pultit jne.
Mielestäni se kytkinkopan yms. pilkkominen ei kannata.
Kumminkin tuollainen "Plug and Pray" setti ois niin helppo. Ja jos ei halua keventää, on aika hyvin tasapainossa.
Hinta on siinä mielessä kohtuullinen, että paljon enemmän huutavat jo käytetystä kaksoismassa vauhtiksesta. Taitaa uusi kaksoismassa vauhtis maksaa n. 900 euroa halvin. Joka on vaan... surkea kaksoismassa vauhtis. Rikkoontuu n. 450 Nm väänöillä.
Sen verran tullut asioiden osalta päätä puuhun taottua, että jotain oon oppinut.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
oliko nimimerkki HANSEBANGER77 nykyään nimittäin hiukka yli 400hp...Kuisma_ kirjoitti:Niin ja http://www.Superturbodiesel.com" onclick="window.open(this.href);return false; foorumilla oli juttua kun yhdellä jampalla on kaksoismassa ja reilusti yli 400hp tehoa, ilmeisesti on toiminutkin jollain lailla. Nimimerkki oli joku hansenbarger tai vastaava.
https://www.youtube.com/watch?v=QwIm93b ... NPsp84XjDd" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Erittäin hyvä näkemys. Noinkin sen voi tosiaan toteuttaa.masa201 kirjoitti: Tuon holkin sorvuutus kampuran päähän on huomattavasti halvempi. Täällä teetettynä 60-80e ja sorvarin mielestä sopivat toleranssit vaan kappaleeseen ja kikkula pakkaseen kampuran pää toholla +200c ja kikkula paikoilleen eikä irtoa jos on oikeen sorvattu kampuran päässä on melkeen 50mm varaa sisällepäin että saa varmasti tarttumapintaa lämpösovite. Tähän sitten vaikka se neulalaakeri tietenkin ensin sorvattuna sille reikä. Ja näin voidaan käyttää pitkäakselisen hiluja lyhytakselisessa. Painelaakeria joutuu tuomaan lähemmäs mutta ei se ole mikään ylitsepääsemätön asia. Tuo laatikon pilkkominen oli vaan vaihtoehto ja sekin on huomattavasti halvempi kun ruveta kytkintä vauhtipyörää jne hommaamaan koska jokakylässä on tiggi ja jokatoisessa jyrsin
Vähintäänkin yhtä hyvä näkemys kun minunkin
Onhan se tiggi täälläkin pajalla, mutta tasavirta vehe, niin ei alumiinille mitään maha
Sen takia pitänyt muuta keksiä.
Toki tarkotus hommata oikea TIG.
Miten muuten sovitit nuo kopat toisiinsa? Siis linjaus ja kaikki muu?
Katoit että kaksi tasopintaa on suorassa toisiinsa nähden?
Millä tavalla varmistit kytkinakselin "keskeisyyden"?
Nimerkilä: Tyhmä kyselee, 717.466 ois tarkoitus asentaa OM617:n perään
Re: 606:seen 270cdi:n manuaali. Mikä kytkin/vp?
Tuollaisella
ja ihan vaan rälläkällä katkasin laatikon ei tartte jyrsiä. Sitten vaan kattoo että tulee pohjaan nähden suoraan ja hitsaa kiinni. Tuon jigin saa pultattuu zf laatikkoon kiinni niin ei vääntelekkään hitsatessa.mitata pitää tietenkin tarkasti että ottaa oikeen viipaleen molemmista
ja ihan vaan rälläkällä katkasin laatikon ei tartte jyrsiä. Sitten vaan kattoo että tulee pohjaan nähden suoraan ja hitsaa kiinni. Tuon jigin saa pultattuu zf laatikkoon kiinni niin ei vääntelekkään hitsatessa.mitata pitää tietenkin tarkasti että ottaa oikeen viipaleen molemmista
värit väreihin ja loput maihin.