Katsastajien iskunvaimennin tuomioita?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Katsastajien iskunvaimennin tuomioita?

Viesti Kirjoittaja M.K »

Noniin, laitetaanpa oikein oma topici tälle uudelle heilahduksenvaimennin testille. Tarinoita siitä miten Mersut on uudesta testistä selvinneet? Onko tullut ruusuja vaiko risuja? Ja miten se ihan käytännön testaustilanne on sujunut? Onko tulkinta eroja havaittavissa eri puolella maata?
Itse selvisin juuri alta pois, eli testaus olis edessä vasta joskus ens vuonna. :D
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Tuntu että lähtee paikat hampaista, mutta läpi meni, vaikka paskana oli koko hoito. Katsastusmies sanoi vaan että kannataa uusia.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

viikon alla olleilla bilstein sprinteillä ja vakio sportlinen jousilla käytin leimalla ja tulos oli: etuset 75%, takaset 73%. sanoi vielä ompa hyvässä kunnossa :wink:
Avatar
pateri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 08.03.2004 18:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pateri »

Omasta mielestä testi oli aika vaisu ja pelkästään suuntaa antava katos ku omat iskarit on ihan paskana ja testi antoi tuloksen jossa iskarit olivat normaalia paremmassa kunnossa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ässä-mersussa edessä on alkuperäiset Billsteinit melkein 400tkm ajetut. Testi näytti 72/73%

Takana 40tkm ajetut monroet ja testi näytti 68/69%.

Varmaan aika oikein näytti, taidan vaihtaa taakse vanhat Billsteinit takaisin :roll:
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Kalmankupeesta mittailivat ja tulos oli muistaakseni karvan alle 50% joka nurkasta. Ei kuitenkaan mitään kommenttia - iskareista siis. :wink:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Tulihan tuota käytyä katsastusmiehelle näyttämässä ennekuin auton ostin.
Karmea kokemus tuo iskarintestaus, kun en kuitenkaan missään vuosikatsastuksessa ollut niin meinasin jo alkaa huutaa armoa ennenkuin kaikki pultit irtoilevat, melkoista tärinää nimittäin.
Ja hyvässä kunnossa kehui olevan, tiedä sitten onko noita jo joskus ehditty uusimaan.
Prosentteja en muistanut niin kytätä :roll: muuta kuin että keulalla näytti 85/85.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Iskarit olivat viime kesänä edessä 73/74 ja takana 71/72, jos en aivan väärin muista. Ja pumputhan olivat tuolloin vasta reilun 300.000 ajetut Bilsteinit. Testi ei tosin ollut katsastusaseman suorittama, vaan KL:n järjestämä testitilaisuus. Tuota taustaa vasten voisi kuvitella, että laite pitäisi rukata antamaan todellista huonompia arvoja - pitäähän kauppiaankin elää, eikä näillä tuloksilla montaa uutta iskaria myydä.... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

kävinpä minäkin testissä ja hyvät oli tulokset. Vaikka omasta mielestäni kaipaavat jo uusia iskareita alle. edessä 75/76 takana 69/68.
Tuntuupi vaan että on rima aika alhaalla tossa testissä
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tomperi kirjoitti: edessä 75/76 takana 69/68. Tuntuupi vaan että on rima aika alhaalla tossa testissä
Tiedä siten, onko rima alhaalla varsinaisessa testissä, vai piileekö vilunki niissä raja-arvoissa elikäs normeissa, joilla iskari on vielä kelpo. Tällaiset arvot olivat ohjeena omassa testilapussa.

> 40% = normaali
< 40% = heikkotehoinen
< 20% = viallinen

Jos tuollainen päälle 40% on vielä normaali, niin tätä taustaa vasten nämä yli 70% iskarit ovat liki uuden veroiset. Ja hylkyrajakin järkyttävä, ainoastaan 20%
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

~85% taisi olla joka kulmassa. Itse mulkoilin vierestä ja katastusukko kehui että "uudenveroisia ovat melkein." Kilsoja autossa 120tkm, ettei olisi vaan alkuperäiset iskarit. Olen kyllä aina luullut että iskareita vaihdetaan useammin, joten tuskinpa ovat alkuperäiset? :shock:

Kiesissä ei ole mitään huomauttamista, kulkee kuin juna; välillä on tuntunut "vetelältä", mutta on tainnut olla vetelää vaan korvien välissä tai talvirenkaissa? Vetelyys on "poistunut" viimeistään siinä vaiheessa kun on tarttunut johonkin muuhun autoon. :twisted: (kesägummit Nokian NRV 205/60 R15 aluilla ja talvigummit Nokian H1 195/60 R15 aluilla).
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Tuli mieleen, että kuinkahan on tuon testauksen todenperäisyys talvipakkasilla. Perinteinen öljy pumppusin kun tahtoo olla alkukilometreillä hivenen nahea, kun pakkasta on 20-30raatia. Kuinkahan moni, ihan vielä hyväkin öljyiskari kohtaa noutajansa ens talven testeissä. :roll: :?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllä se testeri kuitenkin ilmeisesti toimii.

Tänään tuli nimittäin korjauskehotus, ei Mersuun joka on ollut jo toista kuukautta pressun alla, vaan kakkosauto Hondaan. Kolmessa kulmassa viidenkympin tienoilla ja toinen takaiskari, puhdas ja pyöreä nolla. 8) Eipä ole mikään ihme että kesänakit ovat laahanneet lokasuojan reunaa pitkin, jousitus on pohjannut kun takapenkillä on istunut joku ja autoa on saanut komentaa rystyset valkoisena maantiellä. Korjausaikaa on ens kuun 15 päivään asti, ei kai siinä auta mikään muu kuin mennä neuvottelemaan Euromasterille Eibach + Koni / Bilstein paketista. Voipi olla ihan mukava auto ajaa sen jälkeen, siis ainakin kaupungissa, kesällä ja ilman kuormaa. Alkuperäiset iskarit kesti alle 140tkm...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Täällä Seinäjoella yksityisellä katsastusasemalla on testattu noita iskareita jos vuosia. Ensimmäistä kertaa testissä ollessani kertoivat, että renkaiden paine ja malli ratkaisee äärettömän paljon. Eli jos haluaisi vertailukelpoisia tuloksia pitäisi ensin rengaspaineet tarkastaa ja sittenkin eri profiileille tulee erilaiset arvot.

Nuo prosentit olivat itselläni jossain yli 60% luokassa ja autona oli silloin yli 500 tkm ajettu w124. Katsastusmies kertoi, että liian suuri prosenttiluku tarkoittaa sitä, että iskari on periaatteessa jumissa. Eli tuollainen 70-80 % olisi täysin uuden iskarin arvo. Täysin 100% on siis se, että iskari on korvattu jäykällä metallitangolla. Tosin tuossakin täytyy huomioida renkaan aiheuttama jousto..
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Olen kuullut myös että mersun alusta muutenkin on hyvä testiä ajatellen pitääpä koittaa joku kerta jos on ilmainen testi tarjolla ilman iskareita mitä silloin näyttää. Raskas auto jäykillä jousilla pitää paremmin rengasta tärryyttimellä kuin joku kevyt riisikippo.
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Eilen kävin konttorilla näyttään oma w124 ja kyllähän sielä iskari näytti kunnossa olevan edessä oli 60-70,ja takana 70-80.Ihtee kyllä pelotti et vaihto tuomio tulee ennen kun testiin mentiin mut vaihto tuomio tulikin kuskin puolen alapallolle.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Kävin näyttämässä autoa asemalla oston yhteydessä syksyllä. Perä kolisi jonka katsastusmieskin huomasi koeajolenkillä. Ajattelin että iskaritestissä tulee hylsy (testi sisältyy tuohon autotohtorin tsekkauslistaan).

Mutta ei, väittivät että alla on iskarit hyvässä kunnossa ja kolinan alkuperä jäi epäselväksi. Prosentteja en enää muista eikä niitä ole kuntoarviolappuun merkitty :?

Vein auton Jussille kun halusin kolinoista eroon ja siellä vaihdettiin ensi töiksi finaallissa olleet iskarit (!). Nyt ei kolise, ja olisikin mielenkiintoista nyt käydä asemalla iskaritestissä. Mutta tuli leimattua auto tälle vuodelle pari viikkoa ennen kuin testit tulivat pakollisiksi 8)
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nostetaas tämäkin topicci ylös.

Onkos tässä tulkittava niin, että MB:n iskarien tosiasiallinen kunto ei myöskään W201/W124-perheessä ole testillä aivan kiistatta todettavissa?
Tässähän on pyöritelty sitä, että W123/W126-mallien jousitusgeometria on sellainen, että huonotkin iskarit saavat konttorilla kohtuulisen tuloksen.

Ajattelin vaan, kun tuo oma W...ei kun S124 tuntuu hiukan vaappuvalta tietyissä tilanteissa, ja orginaali-iskarit on alla karvaa päälle 200 tkm ajettuna.
Notta saako kohta edessä olevalta leimasedältä ja sen testeriltä mitään vahvistusta epäilyilleen iskarien kunnosta?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Notta saako kohta edessä olevalta leimasedältä ja sen testeriltä mitään vahvistusta epäilyilleen iskarien kunnosta?
Kyllä sieltä ainakin itselle tuli muutama viikko sitten merkinnät katsastuslipareeseen. Kiesi täristimelle ja päälle 70% näytti testeri joka kulmalle, joten samassa on pysynyt viime kerrasta, joka KL:n pihassa mitattiin. Oli muuten ensi kerta, kun katsastuksesta nämä iskariluvut annettiin tai niitä kaiketi edes mitattiin. Kyseessä oli yksityinen asema.

Samaa mieltä olen siinä, että omalla takapuolituntumalla iskarit olisivat jo vaihdon tarpeessa. Mutta kun katsastusmies sanoo, että varsin hyvät ovat ja samaa inttää hovihidalgo, niin ei kai sitten terveitä telareita kannata vaihtaa.

Toisaalta terävätkään kuopat eivät ravistele paikkoja hampaista ja laajat heijarit vaimenevat laakista. Josko se lievä epämääräisyyden tunne kaarteissa juontaa sitten puslista tai muista alustan kumityynyistä. Tai sitten konttorituolissa laardiutuvasta pörseestä, joka tuollaisen vellauksen tunteen välittää aivorunkoon tai mihin lie (tasapaino)elimeen :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Uusilla takaiskareilla antoi n 55 tulokseksi 8) kattastusukko sano että hyvät on, ja hyvältä ne myös tuntuu, että näin madalletussa autossa :lol: Mutta tossa on sika jäykkä AMG:n "alusta"
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

55/55 ; Katsastusmiehen kommentti oli että onpas ne kuluneet tasaisesti. :shock:
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:Samaa mieltä olen siinä, että omalla takapuolituntumalla iskarit olisivat jo vaihdon tarpeessa. Mutta kun katsastusmies sanoo, että varsin hyvät ovat ja samaa inttää hovihidalgo, niin ei kai sitten terveitä telareita kannata vaihtaa.:
No, eihän se mikään kivireki ole 126 uutenakaan. Joskin siihen ns. perse saattaa kestää ostaakin uusia pumppuja. Vertailun vuoksi KL-varaosien sivulta:

10018 Etuiskunvaimennin W126 (BILLSTEIN)
Hinta: 90,00 EUR
***
2975 etuiskunvaimennin 4-MATIC
Hinta: 195,00 EUR

:evil: :evil:

Wanha kunnon W123 sentään nykäisi iskaritestissä pitkästi yli 70. Joskin siinä myös istumalihaksisto kertoo, että tiukkaa on. Enkä ole muuten oikein vellovaa W123:aa ajanut ikinä, vaikka joukkoon mahtuu yksi sellainenkin, joissa iskari oli jo paukahtanut alapäästään tukivarren läpi lähemäs tienpintaa. :shock:

Omistaja tuumi ko. autosta vaan, että "taitaa vähän pakoputken klemmari olla löysällä kun noin kolisee..." :lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Eipä tuo iskaritesti ainakaan meikäläisen vakioalustalla katsastuksessa miltään tuntunut.Millä tahansa Hesan mukulakivikadulla rynkyttää paljon ikävämmin :lol: . Paljon paljon kovempaa rynkytystä kyllä testissä odotin :? . Prosentit oli jotain 60/70...
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM »

Aku P kirjoitti:Joskin siihen ns. perse saattaa kestää ostaakin uusia pumppuja.
Näin... Koko jousi-/iskaripaketti Bilsteinin iskareilla ja laatuvietereillä 460-500€ jousien tyypistä riippuen. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Koko jousi-/iskaripaketti Bilsteinin iskareilla ja laatuvietereillä 460-500€ jousien tyypistä riippuen. 8)
Tämäkö on KL:n ronttihinta vaiko saksalais-suomalaisen tuontiyhteistyön tulos?
En nyt projektiraportistasi muista, että oletko tehnyt iskari/jousivaihdoksen jo? Pitäisi oikein päästä toteamaan, notta kuinka paljon uudet palikat todellisuudessa vaikuttavat.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Joskin siihen ns. perse saattaa kestää ostaakin uusia pumppuja.
Näin... Koko jousi-/iskaripaketti Bilsteinin iskareilla ja laatuvietereillä 460-500€ jousien tyypistä riippuen. 8)
V****uileeko siellä joku? :lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: V****uileeko siellä joku? :lol:
Hööh, en minä ainakaan*. Päin vastoin, Kaapo kiittää Akua. Nimittäin iskariviestin inspiroimana ujuttauduin KL:n sivuille pitkästä aikaa ja löysin lähes vahingossa sen pitkään etsityn kuskin peilin lasin, poistohintaisena vieläpä.
Puhelimessa tarjottiin tovi sitten vielä ei-oota, mutta "nettihyllyssä" lasi näytti olevan. Soitto ja varaosanumeron antaminen puhelimessa varmisti asian eli haenpa heti pois. Johan sitä tyylikkäästi teipattua lasia on katseltukin.
On muuten todella edullista uusia jouset ja iskarit W126:een* :wink: :lol: :twisted:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Katsastusmies selitti minulle iskaritestin mittaavan lähinnä samalla akselilla olevien iskunvaimentimien kuntoa toisiinsa . Jos siinä on liian suuri heitto, menee korjaukseen. (en tiedä sallittua poikkeamaa) Testi ei mittaa iskunvaimentimien kuntoa sinänsä kovin luotettavasti, koska katsastusmiehillä ei ole käytettävissä kunkin automallin tehtaan tuloksia uusien vaimentimien mittauksista. Mielestäni iskunvaimentimien kunto ei ole tärkeää katsastusmiestä varten vaan omaa turvallisuutta ja mukavuutta ajatellen. Joillekin tuntuu olevan tärkeintä saada auto katsastuksesta läpi keinolla millä hyvänsä esim. niveliin rasvaa ja auto pakkaseen niin ei väljyydet tunnu katsastuksessa.
W124 280 TE vm-93
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Tämäkö on KL:n ronttihinta vaiko saksalais-suomalaisen tuontiyhteistyön tulos?
Tuon suuntainen oli KL:n tarjous aikoinaan, olisko ollut viime vuonna. Jos listahintojen mukaan laskee ja vaihtaa vielä jousikumitkin, niin tuleehan siitä yli 600€. Mutta eiköhän ne köntässä alle 500 juuroon saa tingattua. Saksassa näyttävät olevan aikaslailla samoissa hinnoissa tai jopa kalliimpia, etujousi ~80-150€, etuiskari ~110€, takajousi 100-120€ ja takaiskari 116€.

Vielä ei ole tullut uusia resooreita vaihdettua, kun ei noissa vanhoissa tunnu mitään vikaa olevan. Toki uusi satsi voisi tuoda jämäkkyyttä, mutta... Noh, ens vuonna vois noita kattella, ehkä siten jopa Eibachin sarja korkeimmilla jousikumeilla ja Bilsteineilla höystettynä. Tai edes normaalijouset noiden koodi 482:sten tilalle, tarvii kattoa...

Sen sijaan tuohon vetelyyteen, epämääräisyyteen ja voimansiirtolinjan kuminauhamaisuuteen tulee toivottavasti muutos, kun saisi vaihdettua nuo takakelkan limput ja vetopyörästön tuen. Tarvis varmaan lähiaikoina laittaa projekti käyntiin, kun alkaa oleen sopivan kirpeet ja kosteet ilmat auton alla makaamiseen. :P Kunnolla vaan lämmikettä följyyn ja aamusella jo auton alle, eiköhän se ennen pimeän tuloa oo valmis. Eihän siinä pitäisi mitään kummallisuuksia olla, kunhan saa vaan kiinnityspultit auki ja vanhat molot pois koloistaan... :oops: Mutta tukivarsien puslia en kyllä ala itse vaihtamaan auton alla könyten, siinä voi hermot palaa lopullisesti. Eikä niissä mitään vikaa vielä edes taida olla, auto menee suoraan, peräpää ei kolise, renkaat kuluu tasaisesti ja näyttäisivät olevan vielä oikeassa kulmassakin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Jatkoa kesän jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pasi M. kirjoitti: Sen sijaan tuohon vetelyyteen, epämääräisyyteen ja voimansiirtolinjan kuminauhamaisuuteen tulee toivottavasti muutos, kun saisi vaihdettua nuo takakelkan limput ja vetopyörästön tuen. Tarvis varmaan lähiaikoina laittaa projekti käyntiin.
Taidan itsekin aloittaa alustasavotan noista limpuista ja ehkä tukivarsien puslista. Hovijönglööri sanoi moisen hoituvan kuin lampaan potkaisu, jos tosiaan vaan saa pultit auki ja molot pois... tuohon tiukkuuteen auttaa, kun antaa pulteille pillistä kuumaa :roll: Sitten voi katsoa uudemman kerran, missä (oletettu) velttous lopulta piilee, vaiko ainoastaan kuskin korvien tai pahimmassa tapauksessa jalkoj.... no joo.
Katsastusmies kyllä kertoi noidenkin osien olevan varsin kunnossa, mutta mistäs niistä päältä katsoen varmaksi tietää.
Mutta jos takakelkan mylpyrät alkavat olla kypsää tavaraa, niin varmasti ne aiheuttavat jonkinlaista losuamista hyvilläkin iskareilla ja jousilla.

Reilun parin viikon päähän on varattu ensimmäinen operaatio eli käydään läpi alustan kohennettavat kohteet ja sitten kauppaan veronpalautuksia etukäteen tärväämään :twisted:
Perkules kun olisi mahdollisuus makuuttaa Daamia pari viikkoa pukilla, niin homma etenisi. Nyt tulee ikävä sitä amiksille annettua talvi-Talbotia... tai ei sittenkään :x
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin