Kokemuksia / tyyppivikoja vitoista vm 97-01
Kokemuksia / tyyppivikoja vitoista vm 97-01
olisi tarkoitus vaihtaa autoa ja oon harkitsemassa tollasta 97-01 vuoden vitoa.minkähänlaisia kokemuksia teillä niistä on?entäs yleisimmät tyyppiviat?
-97 malleissa vai oliko se ennen 97 on vissiin ollu jonkinverrran sähkövikoja...
-97 malleissa vai oliko se ennen 97 on vissiin ollu jonkinverrran sähkövikoja...
Vetoakselien suojakumit / nivelet, kallistuksenvakaajan päätytangot, jarrulevyjen kuluminen, tehoton käsijarru.
110 D:ssä (ei Cdi) kannentiivistevika joka tulee eteen jokseenkin joka autossa 150000-250000 km lukemilla.
Ajonestolaitteissa vikoja.
Etujousia katkeaa joskus, samoin takaa.
Jarruletkut usein murtuneet varsinkin edessä.
Jarruvalokatkaisin.
Moniurahihnan kiristinsysteemin viat - iskari ja kiristinpyörä.
Ruostevikoja, jotka näkyvät pinnassa eli alusta ei ole paha ruostumaan.
110 D:ssä (ei Cdi) kannentiivistevika joka tulee eteen jokseenkin joka autossa 150000-250000 km lukemilla.
Ajonestolaitteissa vikoja.
Etujousia katkeaa joskus, samoin takaa.
Jarruletkut usein murtuneet varsinkin edessä.
Jarruvalokatkaisin.
Moniurahihnan kiristinsysteemin viat - iskari ja kiristinpyörä.
Ruostevikoja, jotka näkyvät pinnassa eli alusta ei ole paha ruostumaan.
wiimax.fi
Kannentiivisteen vaihto ei mikään mahdottoman kallis homma ole, katsotaan jos veskola kertoo jossain vaiheessa tuolla
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... light=vito
Ja nuo minun kertomani viat ovat sellaisia mitä Vitoissa on usein ollut - se ei toki tarkoita sitä että kun Viton ostaa niin nuo viat juuri siitä yksilöstä löytyy...
Cdi on sellainen vehje että siinä moottoripuolella vikoja saattaa alkaa olla parinsadantuhannen ajokilometrin paikkeilla - riippuu toki iästäkin.
Ilmamassamittari, turbon painetunnistin ja sellaisia.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... light=vito
Ja nuo minun kertomani viat ovat sellaisia mitä Vitoissa on usein ollut - se ei toki tarkoita sitä että kun Viton ostaa niin nuo viat juuri siitä yksilöstä löytyy...
Cdi on sellainen vehje että siinä moottoripuolella vikoja saattaa alkaa olla parinsadantuhannen ajokilometrin paikkeilla - riippuu toki iästäkin.
Ilmamassamittari, turbon painetunnistin ja sellaisia.
wiimax.fi
No onneks tää menee vaihtoon tossa viimestään 150 tkm. paikkeilla, tai katotaan nyt kuinka pitkälle pelaa...dealer kirjoitti:
Cdi on sellainen vehje että siinä moottoripuolella vikoja saattaa alkaa olla parinsadantuhannen ajokilometrin paikkeilla - riippuu toki iästäkin.
Ilmamassamittari, turbon painetunnistin ja sellaisia.

Eikös joissakin ollut jottain onkelmia noitten automaattilootien kanssa, muistasin vaan joskus kuulleeni...?!
W201 2,3E
Vito 112 cdi
Vito 112 cdi
Heh! Tuli mieleen, että siinähän on justiin samat vaivat kuin uudemmissa Audeissa ja Passateissa. Onneksi tukivarsia ei ole yhtä paljon...dealer kirjoitti:Vetoakselien suojakumit / nivelet, kallistuksenvakaajan päätytangot, jarrulevyjen kuluminen, tehoton käsijarru.
110 D:ssä (ei Cdi) kannentiivistevika joka tulee eteen jokseenkin joka autossa 150000-250000 km lukemilla.
Ajonestolaitteissa vikoja.
Etujousia katkeaa joskus, samoin takaa.
Jarruletkut usein murtuneet varsinkin edessä.
Jarruvalokatkaisin.
Moniurahihnan kiristinsysteemin viat - iskari ja kiristinpyörä.
Ruostevikoja, jotka näkyvät pinnassa eli alusta ei ole paha ruostumaan.
E 290TDT Avantgarde
Kannentiivisteen vaihto, hinta-arvio Veholla 1250...1400 €. Sen voi kuulemman vaihtaa paikallaan tai siten, että otetaan koko moottori/akselisto alas. Samalla kantsii vaihtaa ne hehkutulpat. Minun loppulasku ei ole vielä tullut kun auto on edelleen kesken, mutta siitä tosiaan myöhemmin.dealer kirjoitti:Kannentiivisteen vaihto ei mikään mahdottoman kallis homma ole, katsotaan jos veskola kertoo jossain vaiheessa tuolla
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... light=vito
...ja tosiaan oli se kannantiiviste (vain onneksi) mennyt ja öljyö oli spruutannut ulos/pakopuolelle.
siis näin menee mallit:
- 108 D ilman turboa
- 110 D turbolla, rivipumppukone, eli dieselpaja virittää...
- 108 CDI turbolla (ehkä coolerilla), voi päivittää chipillä tehokkaammaksi
- 110CDI/112 CDI turbolla ja coolerilla.
Sanovat myös että nuo coolerit vaihtelevat eri malleissa, eli ei se ihan pelkkää softaa ole, jolla tuo 108->112 (tai->116) syntyy...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Onkos kenelläkään tietoa tuosta uudesta Vitosta? Saako siinä lastulla päivitettyä autoa 109 tai 111 CDI mallista 115 CDI:tä vastaavaksi? Näyttäisi hinnat alkaen hinta olevan lähes houkutteleva, mutta eihän siihen karvalakkimalliin saa automaattia. Joten tarvitsemallani varustuksella tuon 111 ja 115 mallin ero ei jää suuren suureksi. Vai kannattaako tuo automaatti edes Vitossa? Jos ei kannata, niin 109 malli olisi edullisin jos koneen saisi lastulla vastaamaan noita suurempia veljiään.
Itselläni tuo C200CDI on ollut koht. huoleton pidettävä 390 tkm ajettuna automaattina, joten luulisi tuommoisen uuden kestävän omassa käytössä ihan samalla tavalla.
Itselläni tuo C200CDI on ollut koht. huoleton pidettävä 390 tkm ajettuna automaattina, joten luulisi tuommoisen uuden kestävän omassa käytössä ihan samalla tavalla.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Tässä on justiinsa havaittu, että sähköisesti ohjattu automaattilaatikko ei ole vältämättä helpoin virityskohde, mikäli haluat koneen kiertävän yli 4800 rpm. Kannattaa tarkkaan tutkia mitä eroja 111 ja 115 malleissa on. Tietojeni mukaan vanhoissa 110 ja 112 oli eroja, esim coolerissa. Tutki myös erityisesti onko välityksissä, 'perässä', eroja.Jossi kirjoitti:Onkos kenelläkään tietoa tuosta uudesta Vitosta? Saako siinä lastulla päivitettyä autoa 109 tai 111 CDI mallista 115 CDI:tä vastaavaksi? Näyttäisi hinnat alkaen hinta olevan lähes houkutteleva, mutta eihän siihen karvalakkimalliin saa automaattia. Joten tarvitsemallani varustuksella tuon 111 ja 115 mallin ero ei jää suuren suureksi. Vai kannattaako tuo automaatti edes Vitossa? Jos ei kannata, niin 109 malli olisi edullisin jos koneen saisi lastulla vastaamaan noita suurempia veljiään.
Itselläni tuo C200CDI on ollut koht. huoleton pidettävä 390 tkm ajettuna automaattina, joten luulisi tuommoisen uuden kestävän omassa käytössä ihan samalla tavalla.
...ja etuvetojen automaattilaatikkot ei ole mersun tekemiä, joten ???
Lisää tietoa: www.skg.fi
Oma Vito -97 110D (automaatti) kävi kuukausi sitten Veholla kansipahvin vaihdossa. Samalla vaihdettiin hehkutulpat ym pientä ja kansi koneistettiin (tehdään kuulemma aina pahvin vaihdon yhteydessä). Mitään ylimääräistä kansiremppaan liittymätöntä ei tehty. Hintaa suolaiset 2134 euroa...
Alussa oli kaikennäköistä vikaa, mutta onneksi suurin osa on mennyt takuuseen. Pientä listaa muista korjauksista: Syyläri vaihdettu, startti moottori vaihdettu 2 kertaa, ajonesto, hehkutulppa, vaihdelaatikon öljyputket, kattotelineen kiinnityspisteestä tulee vesi läpi, oven alareunat ruostuvat (alusta on ruosteeton, tosin on ruostesuojattu melkein uutena) jat tietysti kuluvat osat: jarrupalat, vetonivelten kumit. Ensimmäisten parin vuoden jälkeen kun pahimmasta lastentauti sumasta selvittiin auto on ollut ihan kelpo laite.
Alussa oli kaikennäköistä vikaa, mutta onneksi suurin osa on mennyt takuuseen. Pientä listaa muista korjauksista: Syyläri vaihdettu, startti moottori vaihdettu 2 kertaa, ajonesto, hehkutulppa, vaihdelaatikon öljyputket, kattotelineen kiinnityspisteestä tulee vesi läpi, oven alareunat ruostuvat (alusta on ruosteeton, tosin on ruostesuojattu melkein uutena) jat tietysti kuluvat osat: jarrupalat, vetonivelten kumit. Ensimmäisten parin vuoden jälkeen kun pahimmasta lastentauti sumasta selvittiin auto on ollut ihan kelpo laite.
Voin sanoa, ettei tuo niin suolaiselta kuulosta, kun on kerran kansikin koneistettu...onneksi veit Veholle etkä merkkikorjaamoon...j.kossu kirjoitti:Oma Vito -97 110D (automaatti) kävi kuukausi sitten Veholla kansipahvin vaihdossa. Samalla vaihdettiin hehkutulpat ym pientä ja kansi koneistettiin (tehdään kuulemma aina pahvin vaihdon yhteydessä). Mitään ylimääräistä kansiremppaan liittymätöntä ei tehty. Hintaa suolaiset 2134 euroa...
Alussa oli kaikennäköistä vikaa, mutta onneksi suurin osa on mennyt takuuseen. Pientä listaa muista korjauksista: Syyläri vaihdettu, startti moottori vaihdettu 2 kertaa, ajonesto, hehkutulppa, vaihdelaatikon öljyputket, kattotelineen kiinnityspisteestä tulee vesi läpi, oven alareunat ruostuvat (alusta on ruosteeton, tosin on ruostesuojattu melkein uutena) jat tietysti kuluvat osat: jarrupalat, vetonivelten kumit. Ensimmäisten parin vuoden jälkeen kun pahimmasta lastentauti sumasta selvittiin auto on ollut ihan kelpo laite.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=12400
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuo uusi (-04) Vitohan on takavetoinen, joten käytetäänkö siinä mersun omaa automaattia vai jonkun toisen valmistajan? Tämä tieto ratkaisisi jo todella paljon!veskola kirjoitti: Tässä on justiinsa havaittu, että sähköisesti ohjattu automaattilaatikko ei ole vältämättä helpoin virityskohde, mikäli haluat koneen kiertävän yli 4800 rpm. Kannattaa tarkkaan tutkia mitä eroja 111 ja 115 malleissa on. Tietojeni mukaan vanhoissa 110 ja 112 oli eroja, esim coolerissa. Tutki myös erityisesti onko välityksissä, 'perässä', eroja.
...ja etuvetojen automaattilaatikkot ei ole mersun tekemiä, joten ???
Olen pärjännyt nykyisen auton vakiotehoillakin, joten luulisin pärjääväni myös tuolla 111CDI mallilla. Mikäli päädyn manuaaliin, niin sopivilla härpäkkeillä 109CDI tulisi maksamaan n. 32 tonnia sis. n. 1000 euroa lisää tehon nostosta (mikäli vain mahdollista). Vastaavilla varusteilla ja automaattina 111CDI maksaisi n. 36 tonnia ja 115CDI 38 tonnia. Meinaa vain olla 4 ja 6 tonnia iso raha säästää tai ottaa lisää lainaa. Taas toisaalta jos uuteen autoon sijoittaa, niin ikävä sitä on pitää jos siitä puuttuu jotain oleellista ja tärkeää.
Käytetäänkös tuossa uudessa Vitossa Webastoa vai Eberiä? Webastoon löytyy helpot ohjeet, millä siihen saa katkaisimen tai kauko-ohjauksen. Kun lisälämmittimen kellolaite maksaa 390 ja kaukosäädön kera 890, niin vähän tuntuu, etten moista vekotinta tarvitsisi. Nykyisessäkään ei kellolaitetta tule käytettyä, vaan käyn aamulla napsaisemassa Webaston päälle vartti ennen lähtöä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Ota automaatti, on se sen arvoista, varsinkin jollet rupea virittämään yli 150 hepan...ja varmaankin ne uudet pitkittäisautomaatit on kanssa sähköohjattuja nykyään...mikäpä ei olisi jollain tavalla sähköllä ohjattu uusissa autoissa (pelkkää arvailua siis).
Sitten onkin paha kysymys 110 hv vaiko +2 t€ ja 150 hv
...ja paljonkohan tuo sama maksaa myöhemmin lastulla tehtynä.
Eikös hieman käytetyn 115 automaatin saisi sen uuden 109/manualin hinnalla.
Sitten onkin paha kysymys 110 hv vaiko +2 t€ ja 150 hv

Eikös hieman käytetyn 115 automaatin saisi sen uuden 109/manualin hinnalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kävin tänään koeajamassa 115CDI mallin manuaalisena ja ihan varteenotettavalta vaihtoehdoltahan tuokin tuntui. Käyn lähipäivinä koeajamassa myös tuon 109CDI mallin.
Automaatti on tuossa uudessa mallissa mersun valmistama 5 vaihteinen sähkölaatikko. 111CDI ja 115CDI ovat moottorin puolesta täysin samat, vain ohjelmalla tehty ero. 109CDI:ssä turbo on kiinteillä siivillä oleva ja hieman tiheämpi peräinen.
Eli jos päädyn manuaaliin, niin tuo 109CDI on huomattavasti edullisempi ja kyllä siihenkin luulisi lastulla saavan yli 100 hp helposti. Saahan nykyiseen ajokkiinikin 140+ hp ja tuo 109 tuntuisi olevan vastaavalla tekniikalla.
Automaatille tulisi hintaa 4000 euroa miinus karalan virityksen hinta, joten nyt kyllä harkitsen vakavasti myös tuota manuaalia. Ja aika kevyeltä tuo Vito tuntui tyhjänä, joten mahdottomia tehoja tuohon en kaipaa.
Automaatti on tuossa uudessa mallissa mersun valmistama 5 vaihteinen sähkölaatikko. 111CDI ja 115CDI ovat moottorin puolesta täysin samat, vain ohjelmalla tehty ero. 109CDI:ssä turbo on kiinteillä siivillä oleva ja hieman tiheämpi peräinen.
Eli jos päädyn manuaaliin, niin tuo 109CDI on huomattavasti edullisempi ja kyllä siihenkin luulisi lastulla saavan yli 100 hp helposti. Saahan nykyiseen ajokkiinikin 140+ hp ja tuo 109 tuntuisi olevan vastaavalla tekniikalla.
Automaatille tulisi hintaa 4000 euroa miinus karalan virityksen hinta, joten nyt kyllä harkitsen vakavasti myös tuota manuaalia. Ja aika kevyeltä tuo Vito tuntui tyhjänä, joten mahdottomia tehoja tuohon en kaipaa.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Noin minullekin sanottiin mersuliikkeestä kun olivat myymässä 110 cdi:tä ja sitten niissä kuitenkin on eroa kuulemmaJossi kirjoitti:<...>111CDI ja 115CDI ovat moottorin puolesta täysin samat, vain ohjelmalla tehty ero.

Itse en luota enää mersuliikkeiden henkilökunnan asiantuntemukseen, jotain kertoo jo sekin kun piti löytää autoon turbon öljyntuloputki, niin edes kuvaa ei löydetty tietokoneelta putkesta puhumattakaan

se on makuasia sanoi koira kun muniansa nuoliJossi kirjoitti: Automaatille tulisi hintaa 4000 euroa miinus karalan virityksen hinta, joten nyt

Lisää tietoa: www.skg.fi
No niinhän se on, mutta kun rahavarat ovat jo tuohon manualiinkin tiukilla. Toki kaikki riippuu siitä mitä hyvittävät vanhasta menopelistä.veskola kirjoitti:[se on makuasia sanoi koira kun muniansa nuolimutta joo jälleenmyyntihinnassa tuskin näkyy koskaan tuo maatista kärsitty hinta. Se 109:n ahdin kyllä kannattaa skipata varsinkin kun sen siten chippailee. Kyselitkö Karalalta joko lastuja on valmiina ?
Laitoin tänään Karalalle sähköpostia, kun en kehdannut häiritä mestariä töissään enempää vielä tässä vaiheessa. Mikäli hän ei kerkiä vastaamaan muutaman päivän sisällä, niin pirauttelen sitten puhelimella. Kuulemma 111CDI on lastutettu 170 hp keski-suomessa, joten voipi olla, että noihin uusiin Vitoihin on jo keritty ohjelmat värkätä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Aika maukasta (170 hp), mullahan tulee tässä kiire nostaa painetta, ettei jalkoihin jääJossi kirjoitti:Kuulemma 111CDI on lastutettu 170 hp keski-suomessa, joten voipi olla, että noihin uusiin Vitoihin on jo keritty ohjelmat värkätä.

Eli tuossa avatarin sinisessä on jo paikallaan uusi turbo, ja syöttöpumppukin on käynyt Mynä-Dieselin käsittelyssä. Siinä on suuremmat elementit ja ulkoinen syötön säätö. Alkuperäinen ilmanpuhdistin/letku pitää vielä vaihtaa pois, turbon ilmatulo on 60 mm ja kun alkuperäinen tuloletku on vain 45 mm. Samoin pakoputki pitää suurentaa kahdesta tuumasta 'hieman' suuremmaksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi