Löytyykö keneltäkään taitoa kertoa mitkä ovat oikeat takaiskarit autooni? Perä roikkuu, jouset ovat kuitenkin ehjät ja ainakin toinen iskareista vaikuttaa antautuneen. Kyseessä siis w124 e300 diesel touring vm.96. Valmistusnumero wdb1241911f344533 kantakortista. Ainaki tuolla Merteilillä oli useampi vahtoehto, motonetissä vaan 2 erilaista.
kiitoksia avusta etukäteen!
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
atlas kirjoitti:Siis eiköhän siellä ole tasonsäätö iskari ja nyt järjestelmä ei toimi ja pitäisi selvittää syy ensin.
siks mie sinne korjaamolle meninkin että selviäisi miksi perä alhaalla. illan olen näitä tutkinut ja näyttää että sellaiset tasonsäätöiskarit siellä olisi. mistähän sais varmistuksen asialle? korjaamon ehdotus oli että vaihetaan jouset ja iskarit ja katotaan auttoiko. ei ehkä taloudellisin vaihtoehto. osanumerolla a1243203913 tulee esim autonvaraosat24.fi sivuilta kaksi eri mallia.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
kukahan tän osais korjata eli sellaiset tasonsäätöpallotko olis hommattava? tai ainakin tutkittava että mikä vikana nykyisissä? onko tietoa kuka tätä osaisi tehdä etelä-savossa?
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
No onko säiliössä öljyä,onko tasonsäätö tanko paikallaan ja irroittamalla se niin liikkuukose ja mitä sen liike tekee perän korkeudelle,vuotaako iskarit öljyä,onko perä kova jos pompit vaikka vetokoukunpäällä.
Siis iskareiden ja jousien vaihto ei auta ja muutenkin jouset on hennommat tavallisia.
Jos ja miten toinen iskari on antautunut..poikki ,veltto öljyt ulkona...jos öljyt ulkona niin säiliökin tyhjä.
Oletko ostanut auton juuri vai mennyt nyt rikki ja ennen ollut ok.
Ilman kuormaahan jousien pitäisi pystyä pitämään perä kohtuu ylhäällä ja tasosäädön pitäisi kantaa vain kuorma, eli lienevät ne jousetkin kuoleentuneet jos kovin alas on tippunut perä. Kannattanee samalla vaihtaa.
Iskareihinkin sai kai ainakin joskus jotain korjaussarjaa jos vuotavat. Uudet kun ovat melko arvokkaat. Palloista ei pitäisi johtua perän tippuminen.
Itse vaihdoin juuri joku aika sitten taakse uudet jouset. Vaikka vanhat oli ehjät,niin kyllä uusilla jousilla asento muuttui paremmaksi ja vaikutus ajoonkin.Onhan tässäkin tasonsäätö ja toimii,mutta kyllä jousetkin tärkeät ovat.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
joskus kun multa kyrvähti 124 farkusta iskari, niin perä roikkui todella alhaalla. syynä oli tasonsäätöiskarin varren tiiviste. siihen saa varaosana tuota tiivistettä, jos tässä nyt kyselijällä samaa vikaa. voi olla myös linjastossa vuoto, jossain siellä keulalla säiliöstä aina peräpään iskareille saakka. putket ovat rautaa ja ruostuu ajan kanssa puhki.
kiitoksia vastauksista! siellä siis on oletusarvoisesti aina nuo tasonsäätöiskarit? poislukien sporrtialustat yms.? nyt täytyy vaan löytää paja, joka jotain tuosta järjestelmästä tietäisi ja osaisi siihen perehtyä. lueskelin foorumilta, että jotkut ovat purkaneet posi nuita tasonsäätöjärjestelmiä, onkohan iso homma? ja tietääkö kukaan, millainen iskari siihen sitten käy?
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
nimen omaan, kannattaa kunnostaa ennemmin, kun vaihtaa jotain saabin iskareita sinne.
se järjestelmähän on kohtuu yksinkertanen. tutki, että mikä siellä on vikana, niin on helpompi alkaa korjaamaankin. painelinja lähtee moottorilta perään iskareille. alota nyt vaikka siitä, että katsot onko siellä nokkapellin alla säiliössä öljyä ja jos ei ole, niin jonnekkin se on sitten vuotanut. mahdollisia vuotopaikkoja on kaikki nokkapellin alta aina takaiskareille saakka.
Tuo peräpään konstruktio muistuttaa hyde-citikoita sillä erotuksella, että mesessä on myös rautajouset apuna.
Eli, palleroiden tehtävänä on hoitaa jousto. Pallojen sisällä on kalvo, jonka toisella puolella on kaasua (muistaakseni typpeä, tai jotain sekoitetta) ja toiselle puolella vastaavasti nestettä. Kaasu haihtuu pikkuhiljaa pallosta (n. 10%/vuosi) ja tuo korvautuu nesteellä. Kun kaasua on hävinnyt tarpeeksi muuttuu jousitus kovaksi, kun neste ei anna periksi.
Tuossa nykyisessäni nuo pallerot vaihtoi edellinen omistaja (olen minäkin yhteen aikaisempaan ne itsekin vaihtanut), minulle jäi sitten alapäävammaisten iskareiden (tai liekö oikeampi termi työsylinteri) vaihto.
Siitä tulikin mieleeni, jotta miten nuo fiksuimmin päästetään paineettomiksi, ettei tule hydenesteet silmäklaseille? Aiemmista iskarirupeamista on niin pitkä aika, etten enää muista.
Mercedessourcessa on viime aikoina julkaistu self levelling suspension-aiheisia videoita. Nämä saattaa olla avuksi järjestelmää ihmetellessä https://www.youtube.com/watch?v=_Q6H1WCDsLQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Terve taas!
Palataan aiheeseen eli on todettu tässä tapauksessa fiksummaksi vaihtaa sinne tavalliset iskarit ja poistaa tasonsäätö pelistä. Muistelen lukeneeni jopa tällä palstalla näistä vaihdetuista iskareista. Eli mitkä tuonne kävis suoraan, osaako joku ko. operaation tehnyt antaa vinkkiä?
Kiitos
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Oon tosiaan lueskellu varsin kaikki ketjut tältä foorumilta aiheesta mut ihan sellaista varmuutta ei oo oikein välittyny kenenkään posteista. Kiinnostaa just sellainen, kuka on ne tavalliset iskarit sinne vaihtanut ja vielä hyviksi havainnut ajossa. Tällä hetkellä transporter t3 etuiskarit näyttää varmimmalta lukemani perusteella. Tai sitten jos itä- suomi /etelä-savo akselilla löytyy joku, joka haluaa ja osaa tuon tasonsäädön korjata korvausta vastaan toki niin ilmoittautua voi erittäin mielellään. Ei kait sekään tasonsäädön korjaaminen poissuljettua ole, jos vaan siitä ehjä saadaan. Ei näytä ainakaan iskarien kohdalta vuotavan.
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
Kuntoon vaan. Tapahtuuko sielä mitään jos siitä auton alla olevasta venttiilistä kääntää sitä vipua? Onko sielä säiliössä öljyä? Se hydraulipallo elikkäs paineakku toimii lisäjousena, ja öljyn määrällä iskarissa saadaan säädettyä korkeutta.
Perä roikkuu, jouset ovat kuitenkin ehjät ja ainakin toinen iskareista vaikuttaa antautuneen.
Perä ei roiku yhtään ilman lastia jos jouset on kunnossa. Tasonsäätö ei vaikuta kuormaamattoman auton asentoon. Jouset kuntoon ja sitten tasonsäätöä korjaamaan, mikä ongelma siinä edes on ?
Ei nyt ihan suoraan liity aiheeseen mutta sellainenkin ihmetys on nähty että W124 300D vm85 alkuperäiset iskarit on "väärinpäin" paikallaan Siis se kirkas varsi alaspäin . En oikein uskonu kun ukkeli sitä mulle selitti puhelimessa mutta sit kun näin iskarit niin kyyyyllä se niin oli ollu. Näki iskarin kiinnityssysteemeistä. Omituinen viritys enkä äkkiä keksiny syytä moiseen.
Tässä oli alkuperäiset paikoillaan meinaan tämä oli se auto joka hankittiin 118t ajettuna. Kilometrien oikeellisuus oikein kaivelemalla kaiveltiin ennen kauppoja. Kuolinpesä myi useammankin keräilyauton.
No se sikseen mutta en olis uskonu jos en olis nähny.