AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Viikonloppuna vaihdoin kompuran -01 ässään. Kompura kävi lähes kokoajan ja starilla mitattuna ei kehittänyt enään, kun 7 bar paineen (olisi pitänyt tuottaa muistaakseni +14 bar.) Nostot oli todella hitaat (maasturi asentoon ei oikeastaan enää edes noussut) ja jos auton laittoi täyteen tavaraa tuli herjaa liian matalasta koslasta.

Kompura oli alkuperäinen 2000 vuodelta ja imuletku oli halki ennen suodatinta :(. Eli kaikki rojut imenyt sinne sisään. Nyt on autossa 2007-vuotinen kompura. Eli ei nämä ainakaan itsellä kauhean usein vaihtoa vaadi :wink:

Star herjasi muuten vuodosta kaikissa testeissä, mutta mittausten vaatimuksena olikin toimiva kompura. Eli ilman sitä ei testeihin kannata uskoa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

anamankeli kirjoitti: juu w211 airmatic
täytyy varmaan kokeilla suodattimen vaihtoa ekana.. mikään nurkka ei laske parkissa ollessa ollenkaan... ja toi vikailmotus hyppää ruutuun vain joskus ... nyt tullut 2kertaa 5pv sisään
Siis mikä virheilmoitus tulee ruutuun? Tuo paineenvaraajan täyttöaika täytyy olla Starilla luettu vikatieto.
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

DBFI kirjoitti:
anamankeli kirjoitti: juu w211 airmatic
täytyy varmaan kokeilla suodattimen vaihtoa ekana.. mikään nurkka ei laske parkissa ollessa ollenkaan... ja toi vikailmotus hyppää ruutuun vain joskus ... nyt tullut 2kertaa 5pv sisään
Siis mikä virheilmoitus tulee ruutuun? Tuo paineenvaraajan täyttöaika täytyy olla Starilla luettu vikatieto.
Siis visit workshop ja auton kuva ja nuoli ylöspäin... ja vikakoodina löytyy juuri toi aikasemmin mainittu... tota ihmettelin itekki ettei ton vian pitäs auton mittarissa näkyä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

anamankeli kirjoitti: Siis visit workshop ja auton kuva ja nuoli ylöspäin... ja vikakoodina löytyy juuri toi aikasemmin mainittu... tota ihmettelin itekki ettei ton vian pitäs auton mittarissa näkyä
Pitäähän auton kuskille kertoa jos alusta ei toimi turvallisesti. Hain vain sitä että eihän se auto mitään sellaisia yksityiskohtaisia vikakoodeja kerro kuin esim. "paineenvaraajan täyttöaika ylittyy".
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

jaaha kompuran imuletku poikki eikä testin mukaan tuota painetta kun 12.2bar... testin aikana puhaltaa ilmaa siitä imuputkesta? Onkohan ihan ok?
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Kyll tuo vielä kuulostaa ihan kohtuulliselta. Ilma menee kompuraan kuivaimen kautta ja se saattaa olla töhnäinen.
opq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.09.2011 20:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja opq »

opq kirjoitti:
opq kirjoitti:Mulla S211 airmaticin iskunvaimennus ollut ainakin omasta mielestä huononlainen jo pitemmän aikaa. Luultavasti ne ovat alkuperäiset (225tkm). Katsastuksessa meni kyllä läpi tosin sielläkin oltiin sitä mieltä, että kannattaa vaihtaa. Päätin ajoittaa vaihdon tälle kesälle. Vanhoissa tolpissa ei varsinaista päälle näkyvää vikaa.

Etutolpat tilasin tuolta:https://www.arnotteurope.com/ n. 750 €/kpl. Kyllä muuttui ajotuntuma selvästi.

Takaiskarit tilasin http://www.air-suspension-shop.com/airmatic_1" onclick="window.open(this.href);return false;, mutta toimitusta on toimitusvaikeuksien takia siirretty nyt kerta toisensa jälkeen. Saa nähdä tuleeko lopulta ollenkaan. Hinta oli n. 900 €/pari.
En tiedä mitä tapahtui etutolpille, mutta ajotuntuma palasi entiselleen. Iskaritestissä katsastusasemalla 50 % tulos. Löytyi vikakoodit 5310 ja -20 + 5360 ja -70. Viittaavaat kontaktivikaan. Valmistaja lähettää uudet piuhat.
No niin, aikaa kulunut koko kesä. Arnottilta tullut ensin vasemman etuiskarin pikkupytty (sanoivat coreksi, se missä johdot kiinni), joka vaihdettiin ja sitten parin viikon päästä oikealle puolelle sama ja vaihdettiin. Eipä ole vaikutusta ajotuntumaan. Huonot ovat edelleen. Kun ajaa reunaviivan yli niin tuntuu melkein siltä kuin ajaisi ratakiskon yli. Kävin katsastusasemalla iskaritestissä, ja tulokseksi saatiin n 60 %, joka parempi tulos johtuu ilmanpaineiden laskemisesta kun olivat aika korkeat. Reklamoin Arnottia ja olen odotellut jotain vastausta vajaan viikon.

Mitään vikakoodeja ei korjaajan mukaan ole. Kompurastakin aina välillä kysyn, mutta ei pitäisi siinäkään kuulemma olla vikaa.

Takaiskaritilaus ei koskaan saapunut enkä ole sitä edes sen kummemmin edes kiirehtinyt.

Mitä seuraavaksi kannattaisi tehdä?
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja epk »

jaahas jaahas, onkos bilsteinillä taas toimitus vaikeuksia normi farkun pusseille , ei oota koko euroopan markkinat ? linkkiä kiitos jos olet jostain sillä normi hinnalla tilannut lähiaikoina (~650e pari kuluineen) :)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

epk kirjoitti:jaahas jaahas, onkos bilsteinillä taas toimitus vaikeuksia normi farkun pusseille , ei oota koko euroopan markkinat ? linkkiä kiitos jos olet jostain sillä normi hinnalla tilannut lähiaikoina (~650e pari kuluineen) :)
taitaa olla taas pannat löysääs kuten parivuotta sitten
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja epk »

Dodii Ollikainen Suomesta toimitti järkihintaan, 700e pari ovelle.
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja NRajis »

Näitä topickeja on useita, mutta laitan tähän nyt kysymyksen. Nyt kun on kylmät tullut ja kaikki huoltaa ilma-alustojaan niin onko joku vaihtanut kokonaan uudet silica geelit kompuraan? Itse nappasin sen auki ja ne on melko pieniä ja vaaleita väriltään. Onko siinä joku määrätty raekoko? Kun meillä olisi töissä noita oransseja jotka vettyessään muuttu vihreiksi, mutta ne ovat isompia, 2-5mm raekoolla.
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Nehän oli alunperin koboltinsinisiä. Ne oli EU-direktiivin mukaan muutettava sitten oranssisiksi koska pelättiin niiden (sinisten) terveysvaikutuksia. Oranssi ei absorboi vettä niin tehokkaasti, raekoko vaikuttaa kokonaispinta-alaan eli myös tehokkuuteen. Aikoinaan niitä tuli regeneroitua uunissa tai kuumailmapuhaltimella, muistaen hyvän tuuletuksen. Itse en näkisi mitään estettä oranssin käyttämiselle...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja NRajis »

Potifaari kirjoitti:Nehän oli alunperin koboltinsinisiä. Ne oli EU-direktiivin mukaan muutettava sitten oranssisiksi koska pelättiin niiden (sinisten) terveysvaikutuksia. Oranssi ei absorboi vettä niin tehokkaasti, raekoko vaikuttaa kokonaispinta-alaan eli myös tehokkuuteen. Aikoinaan niitä tuli regeneroitua uunissa tai kuumailmapuhaltimella, muistaen hyvän tuuletuksen. Itse en näkisi mitään estettä oranssin käyttämiselle...
Kylläkyllä, töistä löytyy sinisiäkin, mutta ne on jo kiellettyjä kuten sanoit. Otin litran pussin täyteen oransseja ja se oli 3 tunnissa imenyt ilmankin minigrip pussista.
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Itse asiassa siitä ilmasta on vaan kosteus poistettu. Jos ilman suhteellinen kosteus on noin 70%, niin litrassa ilmaa on 23 asteessa normaalipaineessa noin 20 millilitraa vettä, joka sinne silikaan ilmaistaan. Samalla tietysti pussukan tilavuus pienenee, mutta ilmaahan on ihan saman verran kuin aikaisemminkin....
-ne siniset on tehokkaampia ja eikä ne vaikuta sieltä kompuralinjasta mitenkään kuskin terveystilaan...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
ixu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 02.03.2014 13:29

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja ixu »

Eli tämä tuttu tarina. W211 farmarissa (ei airmatic), toinen takanurkka tippuu 2-3 tunnissa tonttiin pakkasilla. Nousee kyllä noin 10 sekunnissa ajokorkeuteen kun auton käynnistää. Toisen takapussin edellinen omistaja uusinut noin vuosi sitten ja tämä siis pysyy ylhäällä kyllä. Kompuran suodatin ja kumiletkut uusittu tänä syksynä.

Millä todennäköisyydellä tulee uudella takapussilla kuntoon? Kun olen nyt vähän kahden vaiheilla, että heittäisikö taakse rautajouset. Hinnallisesti melkein sama. Onko tästä Arnottin muutossarjasta kokemuksia? Mille korkeudelle perä asettuu tuolla, tuleeko avantgardeen sellainen tyylikäs "teiniDX" perän korotus?
uky
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 06.05.2014 15:31

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja uky »

Onkohan käytännössä minkälainen noilla rautajousilla muuten farmari?
Minkälainen on kuormankesto / kovuus ?
Kyllä tulee jo vaikka mitkä vippaskeinot mieleen kun saa parin
vuoden välein uusia pussit!
Avatar
veltsu_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: La 22.07.2006 12:35
Paikkakunta: Oulainen

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

ixu kirjoitti:Eli tämä tuttu tarina. W211 farmarissa (ei airmatic), toinen takanurkka tippuu 2-3 tunnissa tonttiin pakkasilla. Nousee kyllä noin 10 sekunnissa ajokorkeuteen kun auton käynnistää. Toisen takapussin edellinen omistaja uusinut noin vuosi sitten ja tämä siis pysyy ylhäällä kyllä. Kompuran suodatin ja kumiletkut uusittu tänä syksynä.

Millä todennäköisyydellä tulee uudella takapussilla kuntoon? Kun olen nyt vähän kahden vaiheilla, että heittäisikö taakse rautajouset. Hinnallisesti melkein sama. Onko tästä Arnottin muutossarjasta kokemuksia? Mille korkeudelle perä asettuu tuolla, tuleeko avantgardeen sellainen tyylikäs "teiniDX" perän korotus?
Mulla kokemusta muutossarjasta nyt koht puoliin 2v. En ole löytänyt moitittavaa. Ehkä lähinnä se mietittyy jos jousi menee poikki niin saako pelkkää jousta sit vai pitääkö taas koko sarja ostaa. Itellä tuo classic ehkä 1-2cm alempana mitä pusseilla oli ja se jäi harmittaa mut eihän tuo putkisto raavi vielä montuissa. kaaresta navan keskelle takana 34cm ja edessä madallusjousilla 32cm.

Sitä en tiiä mikä tuossa muutossarjassa on ettei passaa muka elegance sarjoihin mut classic ja avantgardeen passaa :roll:

Toinen vaihtoehtohan on laittaa sedan mallista alatukivarret ja jouset
S211 220cdi vm.03

EX autot:

MB 180c Elegance vm.94 (saksan tuonti)
MB 230e 2,3i Vm.87
Chevrolet astro 4.3efi Vm.90
Bmw 628csi Vm.79
Chevrolet Astro Vm.89
MB 190 2.3i Vm.89
Mitsubishi galant 2.0 glsi Vm.93
Ford sierra 2.0 Vm.89
Toyota corolla 1.6 se Vm.87
Toyoyta corolla dx 1.6 Vm.82
SupiCas
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 05.03.2013 10:30

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja SupiCas »

veltsu_ kirjoitti:
ixu kirjoitti:Eli tämä tuttu tarina. W211 farmarissa (ei airmatic), toinen takanurkka tippuu 2-3 tunnissa tonttiin pakkasilla. Nousee kyllä noin 10 sekunnissa ajokorkeuteen kun auton käynnistää. Toisen takapussin edellinen omistaja uusinut noin vuosi sitten ja tämä siis pysyy ylhäällä kyllä. Kompuran suodatin ja kumiletkut uusittu tänä syksynä.

Millä todennäköisyydellä tulee uudella takapussilla kuntoon? Kun olen nyt vähän kahden vaiheilla, että heittäisikö taakse rautajouset. Hinnallisesti melkein sama. Onko tästä Arnottin muutossarjasta kokemuksia? Mille korkeudelle perä asettuu tuolla, tuleeko avantgardeen sellainen tyylikäs "teiniDX" perän korotus?
Mulla kokemusta muutossarjasta nyt koht puoliin 2v. En ole löytänyt moitittavaa. Ehkä lähinnä se mietittyy jos jousi menee poikki niin saako pelkkää jousta sit vai pitääkö taas koko sarja ostaa. Itellä tuo classic ehkä 1-2cm alempana mitä pusseilla oli ja se jäi harmittaa mut eihän tuo putkisto raavi vielä montuissa. kaaresta navan keskelle takana 34cm ja edessä madallusjousilla 32cm.

Sitä en tiiä mikä tuossa muutossarjassa on ettei passaa muka elegance sarjoihin mut classic ja avantgardeen passaa :roll:

Toinen vaihtoehtohan on laittaa sedan mallista alatukivarret ja jouset
Mitäs se katsastusmies sanoo tuosta muutossarjasta? :o
1. Valojen korkeudensäätöautomatiikka poissa käytöstä
2. Vaatinee muutoskatsastuksen
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja NRajis »

On tuo ihme alusta. Kompura avattu ja kuivailtu, ei pahasti ollut vettä. Geelit kuivattu ja suodatin vaihdettu. Autocom näytti paineeksi 13,9bar mikä on kai ihan hyvin. Muttamutta, ulkolämpötila kun on +5 tai alle niin visit workshoppi ja nuoli ylös tulee ruutuun. Eilen +2 hetken ajeltua vähän väliä Airmatic kuva vilahti näytössä sen merkiksi että toimii, mutta vaan vilahti ja tarpeeksi kauan kun ajeli niin lähti toimimaan ja alustan sai säädettyä kivikovasta pehmeäksi. Ja auto kyllä pysyy ylhäällä eli tuskin vuotoja on, jossain vaan taitaa olla linjastossa vielä vettä?? Sen lisäksi auto kävi korjaamolla, kun oikea etukulma kolisee, voisi sanoa jopa suoralla tiellä. He eivät löytäneet väljää, mutta huomasin tuossa kompura huollon yhteydessä että eturenkaassa on klappia ja samaten kun pelkkää jarrulevyä heiluttaa? Joku kirjoitti että viallinen iskari kolisisi, mutta tuolta ei ole ainakaan nesteet tullut pihalle. Mahdollisesti laakeri vika sitten kun kyllähän ne korjaamolla olisi alapallon välyksen ainakin huomannut.
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Minkä sam boxin kautta kompuran sähköt menee? Akun vaihdon jälkeen ei ilmoittanu enää että perä liaan alhaalla ja kompura ei lähdenyt päälle. Kaikki sulakkeet ja anturi tanko tarkistettu. Kaikki muu toimii autossa paitsi tuo perä. Ja tämä ilman airmaticcia
-s124 300tdt -92
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mgo- kirjoitti:Minkä sam boxin kautta kompuran sähköt menee? Akun vaihdon jälkeen ei ilmoittanu enää että perä liaan alhaalla ja kompura ei lähdenyt päälle. Kaikki sulakkeet ja anturi tanko tarkistettu. Kaikki muu toimii autossa paitsi tuo perä. Ja tämä ilman airmaticcia
Ei taida olla kyse tuosta allekirjoituksen autosta.
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

DBFI kirjoitti:
Mgo- kirjoitti:Minkä sam boxin kautta kompuran sähköt menee? Akun vaihdon jälkeen ei ilmoittanu enää että perä liaan alhaalla ja kompura ei lähdenyt päälle. Kaikki sulakkeet ja anturi tanko tarkistettu. Kaikki muu toimii autossa paitsi tuo perä. Ja tämä ilman airmaticcia
Ei taida olla kyse tuosta allekirjoituksen autosta.
Heh, joo ei oo kyse siitä. Siinä onkin vielä pomminvarma hyyraulinen tasonsäätö :thumbup:

Tosiaan, nyt oli kyse s211.
-s124 300tdt -92
opq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.09.2011 20:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja opq »

Etupään tukivarret vaihdettiin. Auton vasen puoli nyt 5 cm alempana kuin oikea. Mistä moinen? Vien takaisin korjaamolle kunhan korjaaja palaa reissuiltaan. Ja vetää vasemmalle ellei pidä ratista kiinni.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
opq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.09.2011 20:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja opq »

opq kirjoitti:Etupään tukivarret vaihdettiin. Auton vasen puoli nyt 5 cm alempana kuin oikea. Mistä moinen? Vien takaisin korjaamolle kunhan korjaaja palaa reissuiltaan. Ja vetää vasemmalle ellei pidä ratista kiinni.
Korkeudentunnistimien tangot eri rei'issä eri puolilla. Korjaantui helposti.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Väykkä69
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 13.10.2015 13:18
Paikkakunta: Eipäpuro

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja Väykkä69 »

Hoi.
Onneksi ei ole niin hoppu ettei aina yhtä viestiketjua ehtisi lukemaan ennen autokauppoja :D . Osaako kukaan sanoa kuinka paljon airmaticin kompura (R-mese) saa käydä auto ylhäällä? Kuuluuko sen käydä ollenkaan sen jälkeen kun on lakikorkeus saavutettu? Käykö kompura aina täysillä ts. niin että todella kuuluu?
S210
W124
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13255
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Väykkä69 kirjoitti:Hoi.
Onneksi ei ole niin hoppu ettei aina yhtä viestiketjua ehtisi lukemaan ennen autokauppoja :D . Osaako kukaan sanoa kuinka paljon airmaticin kompura (R-mese) saa käydä auto ylhäällä? Kuuluuko sen käydä ollenkaan sen jälkeen kun on lakikorkeus saavutettu? Käykö kompura aina täysillä ts. niin että todella kuuluu?
Kompressori käy aina "täysillä", siis jos yleensä käynnistyy. Airmaticissa saattaa jatkaa käyntiä asetetun korkeuden saavuttamisen jälkeen (kai tarkoitat lakikorkeudella tätä) jos varailmasäiliö vaatii täyttöä. Miettisin silti miksi sitä ilmaa niin paljon tarvitaan, missä ajassa se on kadonnut jne.
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 713
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Seuraavaa vaivaa ollut S212 220cdiA:ssa (WDB212202) 2010 avantgarde jossa on tasonsäätö, ei airmatic.

Marraskuussa vaivat alkoivat, kun pakkasta oli reilummin. Perä laskee yön aikana jonkin, joten oletin että vuotohan se takapussissa on niinkuin edellisessä S211:ssa.
Meni reilu viikko ja tuli sitten "vehicle rising" kun lähdin pihasta ja 200m perä alhaalla, eikä noussut ylös. Myös mittarissa oli Malfunction tasonsäädölle.
No tunnin päästä kaikki toimi niinkuin pitikin ja auto lähti korjaamolla käymään.
Vikakoodina oli ylivuoto venttiili (koodia en muista tai tarkkaa koodin selitystä) sekä tasonsäätö anturit.
Tason säätö toimi ihan ok, ja mitään vuotoja ei testeri näyttänyt. No päätettiin seurata tilannetta mihin muuttuu.

Reilu kuukausi meni ilman mitään ongelmia, kuin perä laskee jonkin verran yön aikana.
Joulun alla rupesi hiukan enenmmän vuotoa olemaan.

Tammikuun alussa auto korjaamolle, vuotoa etsittiin ja kummatkin takapussit vaihdettiin sekä kompressorin rele.
Seuraava päivä meni ok, vuotoa ei pahemmin näkynyt tai mitään herjaa.
Sitten alkoi päivittäinen ongelma. Malfunction mittarissa 5-20 minuutin ajon jälkeen ja auto käyttäytyy "normaalisti"
Samalla huomasin että perän taso on korkea, renkaan ja lokarin väliin mahtuu koko käsi pystyssä (eli n. 10-12cm) ja edessä sama väli n. kolme sormea (3-4cm)
Tätä sitten jatkui seuraavat viisi päivää ennen kuin kuuden päivän aamua. Pihasta aamulla päiväkodille (lyhyt matka), perä korkealla sieltä lähdettynä.
Pääsin 3km niin malfunction mittarissa ja perä laski alas.
Tien risteyksessä sitten sammutin auton, laitoin uudestaan päälle ei herjaa mittarissa. Perä ei nouse ylös, kompura mykkä, sama uudestaan, ja uudestaan,
neljännellä kerralla kompura kävi 30s perä ei noussut ja kompura sammui. Uudelleen käynnistys 2 min jälkeen ja kaikki toimi taas.

Sama malfunction ja perä ylhäällä jatkuu. Auto oli taas pajalla ja nyt löytyi yöllinen vuoto vika, jakoblokin & pussin välisessä paine letkussa pieni hankauma josta
vuotaa. Samalla vaihdettiin ylipaine venttiili kompurasta, koska olettamus oli että se on jumissa ja tämän takia perä ei ajossa laske normi korkeuteen sekä tulee mittariston Malfunction herja.
Vikakoodit luettiin mutta herjaa tasonsäätö antureista (kummastakin samaan aikaan), jotka antavat järkevää lukemaa, mutta menevät
vikatilaan nopeasti kun auto on ollut käynnissä.


Onko joku törmännyt tähän vikaan että tason säätö nostaa perän ajossa ylikorkeaksi ja herjailee tuota Malfunctionia mittaristossa?
Onko mahdollista että esim. tuo kuskin puolen tason säätö anturin johto olisi ehkä hajalla, josta tuo herja tulisi?
Monta topiccia on tullut luettua S212 airmatic/takapussi vuodoista, mutta samaa vikaa ei ole oikein tullut vastaan. Saatika ollut viitteitä vastaavaan vikaan (ainakaan en ole löytänyt)

Myös tietona että kompura käy "yö vuodon" jälkeen n. 30s ja perä nousee ylös. Ei vaikuta että olisi väljä, eikä saisi tehtyä painetta pusseille.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jos tuo tasonsäädön anturi on rikki niin nostaa ylös asti kunnes tulee rajat vastaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Berglund kirjoitti:Seuraavaa vaivaa ollut S212 220cdiA:ssa (WDB212202) 2010 avantgarde jossa on tasonsäätö, ei airmatic.

Marraskuussa vaivat alkoivat, kun pakkasta oli reilummin. Perä laskee yön aikana jonkin, joten oletin että vuotohan se takapussissa on niinkuin edellisessä S211:ssa.
Meni reilu viikko ja tuli sitten "vehicle rising" kun lähdin pihasta ja 200m perä alhaalla, eikä noussut ylös. Myös mittarissa oli Malfunction tasonsäädölle.
No tunnin päästä kaikki toimi niinkuin pitikin ja auto lähti korjaamolla käymään.
Vikakoodina oli ylivuoto venttiili (koodia en muista tai tarkkaa koodin selitystä) sekä tasonsäätö anturit.
Tason säätö toimi ihan ok, ja mitään vuotoja ei testeri näyttänyt. No päätettiin seurata tilannetta mihin muuttuu.

Reilu kuukausi meni ilman mitään ongelmia, kuin perä laskee jonkin verran yön aikana.
Joulun alla rupesi hiukan enenmmän vuotoa olemaan.

Tammikuun alussa auto korjaamolle, vuotoa etsittiin ja kummatkin takapussit vaihdettiin sekä kompressorin rele.
Seuraava päivä meni ok, vuotoa ei pahemmin näkynyt tai mitään herjaa.
Sitten alkoi päivittäinen ongelma. Malfunction mittarissa 5-20 minuutin ajon jälkeen ja auto käyttäytyy "normaalisti"
Samalla huomasin että perän taso on korkea, renkaan ja lokarin väliin mahtuu koko käsi pystyssä (eli n. 10-12cm) ja edessä sama väli n. kolme sormea (3-4cm)
Tätä sitten jatkui seuraavat viisi päivää ennen kuin kuuden päivän aamua. Pihasta aamulla päiväkodille (lyhyt matka), perä korkealla sieltä lähdettynä.
Pääsin 3km niin malfunction mittarissa ja perä laski alas.
Tien risteyksessä sitten sammutin auton, laitoin uudestaan päälle ei herjaa mittarissa. Perä ei nouse ylös, kompura mykkä, sama uudestaan, ja uudestaan,
neljännellä kerralla kompura kävi 30s perä ei noussut ja kompura sammui. Uudelleen käynnistys 2 min jälkeen ja kaikki toimi taas.

Sama malfunction ja perä ylhäällä jatkuu. Auto oli taas pajalla ja nyt löytyi yöllinen vuoto vika, jakoblokin & pussin välisessä paine letkussa pieni hankauma josta
vuotaa. Samalla vaihdettiin ylipaine venttiili kompurasta, koska olettamus oli että se on jumissa ja tämän takia perä ei ajossa laske normi korkeuteen sekä tulee mittariston Malfunction herja.
Vikakoodit luettiin mutta herjaa tasonsäätö antureista (kummastakin samaan aikaan), jotka antavat järkevää lukemaa, mutta menevät
vikatilaan nopeasti kun auto on ollut käynnissä.


Onko joku törmännyt tähän vikaan että tason säätö nostaa perän ajossa ylikorkeaksi ja herjailee tuota Malfunctionia mittaristossa?
Onko mahdollista että esim. tuo kuskin puolen tason säätö anturin johto olisi ehkä hajalla, josta tuo herja tulisi?
Monta topiccia on tullut luettua S212 airmatic/takapussi vuodoista, mutta samaa vikaa ei ole oikein tullut vastaan. Saatika ollut viitteitä vastaavaan vikaan (ainakaan en ole löytänyt)

Myös tietona että kompura käy "yö vuodon" jälkeen n. 30s ja perä nousee ylös. Ei vaikuta että olisi väljä, eikä saisi tehtyä painetta pusseille.


...

Semmoista vika on mitä muissakin ilmapallo alustoissa
jos painen poisto ventiili tempuilee niin kaikki ilmapallot vain täytyy ja hetken ajelun päästä auto noussut tapiin asti
usein vika on ventilin johdossa,
on myös ollut ohjainboxsi viokja ehkä hiukan enemän kuin 211 mutta ei kiutenkaan mitään epdemia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Viesti Kirjoittaja simosami »

Noi talvioireet viittaa kompressorin kosteuden poisto ryyneihin. Silica Gel, ne ovat liti-märät, siksi temppuilee pakkasilla.
Huolto on helppo tehdä. (Kuitenkin liian vaikea Vehon porukalle, kun tykkäävät myydä uuden, 1200€)

Huolla siis kompura, ja sen jälkeen vasta mitään muuta.
Säätötangot kannattaa rasvata. Jos jumii, niin korkeuden säätö ei toimi. CRV tai WD öljyä niiden nivelille

Kompuraa löytyy ohjeita ja tube videoita. 1-2 tunnin homma, yhteensä 20€ Sijaitsee vetokoukun vieressä, vasemmalla, vara-rengas kotelon vieressä. Musta muovisuojus. Helppo irroittaa ja fixata pöydällä.


Ilmansuodatin , saa tilattua omaan motonettiin noudettavaksi, ilman lisähintaa.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/160327/504106" onclick="window.open(this.href);return false;

Kosteudenpoisto ryynit
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/ ... ttava-300g" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: ja ei varmaan ole kaukaa haettu, että magneettiventtiilien toiminta jumii, kun jäätyvät kiinni tai eivät sulkeudu kunnolla, jos niissä on vettä?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Vastaa Viestiin