Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

MouTine kirjoitti:Mites pakolaiskriisi näkyy rajoilla? Syynätäänkö ja pysäytelläänkö tavan eurooppalaista kulkijaa autoinensa?

Palasin torstaiaamuna Saksasta ja ei rajoilla mitään uusia toimia ollut. Saksassa oli puistoissa paljon telttoja ja pakolaisia näkyi n 150 hlöä Travemunden laivaterminaalissa. Mietin itse vain, että mahtukoohan kaikki siihen Sipilän lupaamaan taloon?
No, ainakin Suomessa on taas yksi MB cabrio lisää liikenteessä.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Viikko sitten Rodbyn satamassa jalkatoimisella starttimoottorilla varustettu romanialainen Sprinter täynnä nahkatakkeja ja pitkiä hameita otettiin poliisin toimesta sivuun. Sen sijaan Böblingenin kilvillä ja valkoisella naamalla sai ajaa vapaasti Tanskaan.

Kuva
Avatar
AMGMika
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 20.09.2015 14:20

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja AMGMika »

m/owBaOm]Kuva[/url]

Vihdoinkin saatiin mersu kotiin. Kerenny varmaan kokonaista 5 km ajaa kun haittaa nuo työt harrastuksia.
Kyllähän se aika mukasti murahtaa kun edes vähän oikeaa ojentaa :D

Pitää laittaa parmpia kuvia kunhan saa matkapölyt pestyä pois.
- Glc 300 e 4Matic A Business EQ Power amg -20
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3119
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mites tuo maahantuontikatsastus on nykyjään, pitääkö esim. Saksantuonti W124:ssä olla ne sivuvilkut paikoillaan? Eikö sivuvilkkupakko poistettu aikoinaan? Ainakin itellä on semmoinen muistikuva.. Mietin vain kun olisi ehkä kohta tulossa paketti Saksasta.. :wink:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja joskami »

Mitenkäs nykyään näkyykö saksan rekisteriotteessa aikaisempien omistajien määrä? Jos niin missä kohdassa?
Itsellä ei taida olla enää yhtään kopiota tallessa..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
anttiso
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 21.01.2013 19:56

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja anttiso »

Palasin Saksasta ensimmäisellä Mersullani viikonloppuna. 2012 W204 automaatti 180cdi T on uusi tulokas. Edellinen omistaja (1 kpl) Daimler Leasing. Eihän tuo mikään raketti ole, mutta ihan kivasti sillä pitää matkanopeutta 160+ baanalla.

Kulkee kuin kiskoilla maantiellä, ainakin perus 205/50/16 renkailla. Tiedän jo nyt, neljän ajopäivän jälkeen, etten tod.näk. tule muuta automerkkiä enää tosissaan harkitsemaan.



Vinkkinä muille autonhakijoille pitää mainita ote väestötietojärjestelmästä, eli rekisteröinnissä pitää vahvistaa oma kotiosoite. Tämä tuli minulle ihan uutena, koska aiemmasta hakureissusta on kulunut jo muutama vuosi. Eihän minulla sitä paperia ollut, joten virkailija palautti tylysti muut paperit eteeni ja totesi, ettei tee mitään ilman sitä todistusta. Onneksi Turun maistraatti pelasti, ja sain todistuksen sähköpostiin n. 20min puhelusta. Eivät Saksassa ensin meinanneet hyväksyä todistusta tabletin näytöltä, joten se kannataakin ottaa mukaan paperiversiona. Lisäksi maininta, että rekisteröinti pitää suorittaa samassa kaupungissa, johon auto on rekisteröity kaupantekohetkellä.

Daimler AG:n omasta kaupasta Dusseldorfista löytyi kyseinen yksilö. Normaalisti kuulemma luovuttavat auton viikossa kaupanteosta, mutta nyt oli vähän kiire, joten joustivat tässä. Kaupat ti aamupäivällä, luovutus pe aamulla (tankki täytettynä, huollettuna). Loistava palvelu muutenkin..

Saksassa olut ja autot on hyviä, muuten voi siteerata Seppo Rätyä.. ;-)
W204 aut. 180 cdi T 2012
Avatar
postimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 06.12.2003 16:06
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja postimies »

Vinkkinä muille autonhakijoille pitää mainita ote väestötietojärjestelmästä, eli rekisteröinnissä pitää vahvistaa oma kotiosoite. Tämä tuli minulle ihan uutena, koska aiemmasta hakureissusta on kulunut jo muutama vuosi. Eihän minulla sitä paperia ollut, joten virkailija palautti tylysti muut paperit eteeni ja totesi, ettei tee mitään ilman sitä todistusta. Onneksi Turun maistraatti pelasti, ja sain todistuksen sähköpostiin n. 20min puhelusta. Eivät Saksassa ensin meinanneet hyväksyä todistusta tabletin näytöltä, joten se kannataakin ottaa mukaan paperiversiona. Lisäksi maininta, että rekisteröinti pitää suorittaa samassa kaupungissa, johon auto on rekisteröity kaupantekohetkellä.
Noin kolme vuotta sitten väestörekisterinotetta kysyttiin Bochumissa, mutta ei naapurikunnassa Hernessä.
SLK200 -96 & C 200 Coupé -16
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

postimies kirjoitti:
Vinkkinä muille autonhakijoille pitää mainita ote väestötietojärjestelmästä, eli rekisteröinnissä pitää vahvistaa oma kotiosoite. Tämä tuli minulle ihan uutena, koska aiemmasta hakureissusta on kulunut jo muutama vuosi. Eihän minulla sitä paperia ollut, joten virkailija palautti tylysti muut paperit eteeni ja totesi, ettei tee mitään ilman sitä todistusta. Onneksi Turun maistraatti pelasti, ja sain todistuksen sähköpostiin n. 20min puhelusta. Eivät Saksassa ensin meinanneet hyväksyä todistusta tabletin näytöltä, joten se kannataakin ottaa mukaan paperiversiona. Lisäksi maininta, että rekisteröinti pitää suorittaa samassa kaupungissa, johon auto on rekisteröity kaupantekohetkellä.
Noin kolme vuotta sitten väestörekisterinotetta kysyttiin Bochumissa, mutta ei naapurikunnassa Hernessä.
Tämän vuoden maaliskuussa sitä olisi tarvittu Rostockissa, mutta ei n. 30 km päässä (en muista paikan nimeä, rannikolla Rostockista itään)
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

tj86430 kirjoitti:No niin, tarina omasta autonhakureissusta, joka on tänään saatu päätökseen.

Lensin torstai-iltana Hampuriin, josta jatkoin junalla Rostockiin. Ensimmäinen yllätys tuli jo ennen lähtöä, kun automyyjä laittoi iltapäivällä sähköpostitse tiedon, että mukana pitäisi olla virallinen paperi, josta ilmenee osoite. Tällaista minulla ei tietenkään ollut eikä siinä vaiheessa mahdollista mistään saadakaan, mutta tulostin mukaan yhden tiliotteen. Perjantai-aamuna kun menin autokauppaan, olivat sitä mieltä, että kyllä tiliotteella varmaan pärjätään.

Ensin tarkastettiin auto, kaikki oli kuten pitikin pl. se, että takapuskurissa oli hieman jälkiä kun sitä oli selvästi käytetty astinlautana ja että webaston kaukosäädintä ei uutterasta etsinnästä huolimatta löytynyt mistään. Papereissa kuitenkin lukee, että “gebrauchspuren”, joten en urputtanut takapuskurista, mutta niissä lukee myös “standheizung mit fernbedienung”, joten siitä urputin ja sellainen luvattiin lähettää postissa jälkikäteen - joko auton oma jos se jostain löytyy tai uusi tilalle. Autoon oli myös pyytämättä laittettu uudet Pirelli P7:t koska vanhat kesärenkaat olivat kuulemma vähän kuluneet. Hyväkuntoiset talvirenkaat (saksankitkat) vanteineen olivat takaluukussa.

Sanoin haluavani punapäiset kilvet, mikä hieman hämmästytti myyjää, mutta sellaisetkin oli toki mahdollista saada. Niistä vaan peritään jonkun instanssin vero, 50,- euroa, mutta pidin silti pääni. Täytin lappusen jossa valtuutin autoliikkeen maksamaan veron puolestani ja maksoin heille sen 50,-. Sitten lähdettiin liikkeen harjoittelijan kanssa Rostockin kilpipajalle. Kilpipajan tuimailmeinen herra tutki tiliotettani hetken, ja ilmoitti että tällä voi pyyhkiä vaikka takapuolensa, kilpiä ei sen sijaan saa, vaan pitää olla joku virallisempi todistus osoitteesta. Harjoittelija oli hämillään ja soitti paikalle toisen henkilön autoliikkeestä, jonka kanssa ravattiin pari kierrosta rekisteritoimiston ja kilpipajan väliä selvittelemässä asiaa, mutta tuomio ei muuttunut hovissakaan: ei kilpiä. Samalla soittelin kotimaahan ja rupesin selvittelemään mistä voisin saada sopivan paperin faksattuna (esim. poliisin antama todistus osoitteesta olisi kilpisedälle kelvannut), mutta sitä tehdessäni joku keksi, että homma voisi onnistua toisella kilpipajalla, soitti sinne, ja sai tiedon että onnistuu. Niinpä ajelimme 30km päähän Ribnitziin toiselle kilpipajalle, jossa osoitteen lukeminen tiliotteesta ei ollut mikään ongelma, otin vakuutuksen, kävimme rekisteröintitoimistossa hakemassa rekisterinumeron, takaisin kilpipajalle josta kilvet ja takaisin rekisteröimään. 15 päivän vakuutus maksoi 85,-, rekisteröinti 35,60 ja itse kilvet 18,50 (ja aiemmin mainittu vero 50,-), yhteensä Saksan byrokratiaan siis 189,10.

Kilpien ja rekisteripaperien kanssa ajelimme takaisin liikkeeseen, jossa apupoika Antero (oikeasti Kevin) pisti ne autoon kiinni, samalla kun juttelin myyjän kanssa mukavia. Kahvia ei tarjottu edes pahvimukista, posliiniastiastosta puhumattakaan, ei silti että olisin sitä ihmeemmin kaivannutkaan. N. 11:20 pääsin liikenteeseen, liikkeeseen olin tullut aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Koska Gedserin lautta oli lähdössä 11:30 enkä olisi ehtinyt siihen, päätin ajaa Puttgardeniin, sainpahan samalla vähän tuntumaa autoon Suomessa sallittuja kovemmissakin nopeuksissa. Rödbystä matka jatkui Malmöhön, jossa yövyin, ja lauantaina sitten Tukholmaan, josta yli Turkuun ja sunnuntai-aamuna kotiin. Lento-, juna- ja laivalipuille, takseille Rostockissa, siltamaksuille ja hotelleille (****, Malmössä autohalli) tuli hintaa n. 673 euroa, joten yhteensä hakeminen kustansi (ilman polttoaineita) n. 862 euroa.

Tässä pari kuvaa mersuliikkeen pihasta:
auto1.jpg
auto2.jpg
Mites elämä tämän auton kanssa on mennyt ts. onko autosta oma topikki, jossa olisi kertomusta käytöstä ja kokemuksista (kuvien kera tietenkin, muistaakseni tästä oli jossain enemmänkin kuvia, joissa näkyi vaalea sisusta)?
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Bercedes Menz kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:No niin, tarina omasta autonhakureissusta, joka on tänään saatu päätökseen.

Lensin torstai-iltana Hampuriin, josta jatkoin junalla Rostockiin. Ensimmäinen yllätys tuli jo ennen lähtöä, kun automyyjä laittoi iltapäivällä sähköpostitse tiedon, että mukana pitäisi olla virallinen paperi, josta ilmenee osoite. Tällaista minulla ei tietenkään ollut eikä siinä vaiheessa mahdollista mistään saadakaan, mutta tulostin mukaan yhden tiliotteen. Perjantai-aamuna kun menin autokauppaan, olivat sitä mieltä, että kyllä tiliotteella varmaan pärjätään.

Ensin tarkastettiin auto, kaikki oli kuten pitikin pl. se, että takapuskurissa oli hieman jälkiä kun sitä oli selvästi käytetty astinlautana ja että webaston kaukosäädintä ei uutterasta etsinnästä huolimatta löytynyt mistään. Papereissa kuitenkin lukee, että “gebrauchspuren”, joten en urputtanut takapuskurista, mutta niissä lukee myös “standheizung mit fernbedienung”, joten siitä urputin ja sellainen luvattiin lähettää postissa jälkikäteen - joko auton oma jos se jostain löytyy tai uusi tilalle. Autoon oli myös pyytämättä laittettu uudet Pirelli P7:t koska vanhat kesärenkaat olivat kuulemma vähän kuluneet. Hyväkuntoiset talvirenkaat (saksankitkat) vanteineen olivat takaluukussa.

Sanoin haluavani punapäiset kilvet, mikä hieman hämmästytti myyjää, mutta sellaisetkin oli toki mahdollista saada. Niistä vaan peritään jonkun instanssin vero, 50,- euroa, mutta pidin silti pääni. Täytin lappusen jossa valtuutin autoliikkeen maksamaan veron puolestani ja maksoin heille sen 50,-. Sitten lähdettiin liikkeen harjoittelijan kanssa Rostockin kilpipajalle. Kilpipajan tuimailmeinen herra tutki tiliotettani hetken, ja ilmoitti että tällä voi pyyhkiä vaikka takapuolensa, kilpiä ei sen sijaan saa, vaan pitää olla joku virallisempi todistus osoitteesta. Harjoittelija oli hämillään ja soitti paikalle toisen henkilön autoliikkeestä, jonka kanssa ravattiin pari kierrosta rekisteritoimiston ja kilpipajan väliä selvittelemässä asiaa, mutta tuomio ei muuttunut hovissakaan: ei kilpiä. Samalla soittelin kotimaahan ja rupesin selvittelemään mistä voisin saada sopivan paperin faksattuna (esim. poliisin antama todistus osoitteesta olisi kilpisedälle kelvannut), mutta sitä tehdessäni joku keksi, että homma voisi onnistua toisella kilpipajalla, soitti sinne, ja sai tiedon että onnistuu. Niinpä ajelimme 30km päähän Ribnitziin toiselle kilpipajalle, jossa osoitteen lukeminen tiliotteesta ei ollut mikään ongelma, otin vakuutuksen, kävimme rekisteröintitoimistossa hakemassa rekisterinumeron, takaisin kilpipajalle josta kilvet ja takaisin rekisteröimään. 15 päivän vakuutus maksoi 85,-, rekisteröinti 35,60 ja itse kilvet 18,50 (ja aiemmin mainittu vero 50,-), yhteensä Saksan byrokratiaan siis 189,10.

Kilpien ja rekisteripaperien kanssa ajelimme takaisin liikkeeseen, jossa apupoika Antero (oikeasti Kevin) pisti ne autoon kiinni, samalla kun juttelin myyjän kanssa mukavia. Kahvia ei tarjottu edes pahvimukista, posliiniastiastosta puhumattakaan, ei silti että olisin sitä ihmeemmin kaivannutkaan. N. 11:20 pääsin liikenteeseen, liikkeeseen olin tullut aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Koska Gedserin lautta oli lähdössä 11:30 enkä olisi ehtinyt siihen, päätin ajaa Puttgardeniin, sainpahan samalla vähän tuntumaa autoon Suomessa sallittuja kovemmissakin nopeuksissa. Rödbystä matka jatkui Malmöhön, jossa yövyin, ja lauantaina sitten Tukholmaan, josta yli Turkuun ja sunnuntai-aamuna kotiin. Lento-, juna- ja laivalipuille, takseille Rostockissa, siltamaksuille ja hotelleille (****, Malmössä autohalli) tuli hintaa n. 673 euroa, joten yhteensä hakeminen kustansi (ilman polttoaineita) n. 862 euroa.

Tässä pari kuvaa mersuliikkeen pihasta:
auto1.jpg
auto2.jpg
Mites elämä tämän auton kanssa on mennyt ts. onko autosta oma topikki, jossa olisi kertomusta käytöstä ja kokemuksista (kuvien kera tietenkin, muistaakseni tästä oli jossain enemmänkin kuvia, joissa näkyi vaalea sisusta)?
Ei ole omaa topikkia, käyttö on enimmäkseen sitä että ajetaan ja tankataan.... Ei tästä taida olla enempiä kuvia missään. Vaalea sisustahan siinä kyllä on.

Pari juttua on ollut, ortopedipenkkien säädöt eivät toimineet, yksi parkkitutkan anturi pimeni ja keyless-go temppuilee välillä. Lisäksi distronic/katvetutka on sammuttanut itsensä pari kertaa (+aina Veikkolan kohdalla, mutta sehän olikin jo tiedossa). Penkit saatiin kuntoon heti kolmannella käynnillä Vehossa, en nyt muista tarkkaan miksi piti käydä kolme kertaa, yksi kerta johtui ainakin siitä että osaa ei ollut hyllyssä. Työt ja 80% osista meni JS-takuuseen, ja loput 20% maksoi myyjä koska vika oli kaikesta päätellen autossa jo sitä noutaessa, vaikken sitä heti huomannutkaan. Parkkitutkan anturista maksoin 20% osasta itse. Keyless-go:n ja distronic/katvetutkien osalta veho päivitti ohjelmistoja, ja ne olisi pitänyt maksaa itse, mutta sovittiin, että maksan toisen ja Veho toisen. Keyless tosin temppuilee satunnaisesti edelleen, mutta hyvin harvoin. Myyjän lupaama webaston kaukosäädin tuli postissa ja uusimman navilevyn tilasin Saksasta omaan piikkiin. Saksankitkojen tilalle tilasin etelänaapurista ContiIceContact 2:t, mutta ne eivät ole vielä saapuneet.

Kilsoja on nyt tullut vajaa 14tkm, keskikulutus on tuolla 8,7-8,8 kieppeillä (vs. edeltäjän n. 8,9, ei ole siis kulutus uudella koneella ihan tippunut sitä luvattua 1,5 litraa - en tosin olettanutkaan). Kilsoja olisi tullut paljon enemmänkin, mutta Tulli ei saanut tätä verotettua ennen kevään Euroopan kiertuetta, joten se piti heittää tuolla vanhemmalla autolla.

Lyhyesti voin sanoa, että olen autoon erittäin tyytyväinen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

tj86430 kirjoitti:
Bercedes Menz kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:No niin, tarina omasta autonhakureissusta, joka on tänään saatu päätökseen.

Lensin torstai-iltana Hampuriin, josta jatkoin junalla Rostockiin. Ensimmäinen yllätys tuli jo ennen lähtöä, kun automyyjä laittoi iltapäivällä sähköpostitse tiedon, että mukana pitäisi olla virallinen paperi, josta ilmenee osoite. Tällaista minulla ei tietenkään ollut eikä siinä vaiheessa mahdollista mistään saadakaan, mutta tulostin mukaan yhden tiliotteen. Perjantai-aamuna kun menin autokauppaan, olivat sitä mieltä, että kyllä tiliotteella varmaan pärjätään.

Ensin tarkastettiin auto, kaikki oli kuten pitikin pl. se, että takapuskurissa oli hieman jälkiä kun sitä oli selvästi käytetty astinlautana ja että webaston kaukosäädintä ei uutterasta etsinnästä huolimatta löytynyt mistään. Papereissa kuitenkin lukee, että “gebrauchspuren”, joten en urputtanut takapuskurista, mutta niissä lukee myös “standheizung mit fernbedienung”, joten siitä urputin ja sellainen luvattiin lähettää postissa jälkikäteen - joko auton oma jos se jostain löytyy tai uusi tilalle. Autoon oli myös pyytämättä laittettu uudet Pirelli P7:t koska vanhat kesärenkaat olivat kuulemma vähän kuluneet. Hyväkuntoiset talvirenkaat (saksankitkat) vanteineen olivat takaluukussa.

Sanoin haluavani punapäiset kilvet, mikä hieman hämmästytti myyjää, mutta sellaisetkin oli toki mahdollista saada. Niistä vaan peritään jonkun instanssin vero, 50,- euroa, mutta pidin silti pääni. Täytin lappusen jossa valtuutin autoliikkeen maksamaan veron puolestani ja maksoin heille sen 50,-. Sitten lähdettiin liikkeen harjoittelijan kanssa Rostockin kilpipajalle. Kilpipajan tuimailmeinen herra tutki tiliotettani hetken, ja ilmoitti että tällä voi pyyhkiä vaikka takapuolensa, kilpiä ei sen sijaan saa, vaan pitää olla joku virallisempi todistus osoitteesta. Harjoittelija oli hämillään ja soitti paikalle toisen henkilön autoliikkeestä, jonka kanssa ravattiin pari kierrosta rekisteritoimiston ja kilpipajan väliä selvittelemässä asiaa, mutta tuomio ei muuttunut hovissakaan: ei kilpiä. Samalla soittelin kotimaahan ja rupesin selvittelemään mistä voisin saada sopivan paperin faksattuna (esim. poliisin antama todistus osoitteesta olisi kilpisedälle kelvannut), mutta sitä tehdessäni joku keksi, että homma voisi onnistua toisella kilpipajalla, soitti sinne, ja sai tiedon että onnistuu. Niinpä ajelimme 30km päähän Ribnitziin toiselle kilpipajalle, jossa osoitteen lukeminen tiliotteesta ei ollut mikään ongelma, otin vakuutuksen, kävimme rekisteröintitoimistossa hakemassa rekisterinumeron, takaisin kilpipajalle josta kilvet ja takaisin rekisteröimään. 15 päivän vakuutus maksoi 85,-, rekisteröinti 35,60 ja itse kilvet 18,50 (ja aiemmin mainittu vero 50,-), yhteensä Saksan byrokratiaan siis 189,10.

Kilpien ja rekisteripaperien kanssa ajelimme takaisin liikkeeseen, jossa apupoika Antero (oikeasti Kevin) pisti ne autoon kiinni, samalla kun juttelin myyjän kanssa mukavia. Kahvia ei tarjottu edes pahvimukista, posliiniastiastosta puhumattakaan, ei silti että olisin sitä ihmeemmin kaivannutkaan. N. 11:20 pääsin liikenteeseen, liikkeeseen olin tullut aamulla vähän kahdeksan jälkeen. Koska Gedserin lautta oli lähdössä 11:30 enkä olisi ehtinyt siihen, päätin ajaa Puttgardeniin, sainpahan samalla vähän tuntumaa autoon Suomessa sallittuja kovemmissakin nopeuksissa. Rödbystä matka jatkui Malmöhön, jossa yövyin, ja lauantaina sitten Tukholmaan, josta yli Turkuun ja sunnuntai-aamuna kotiin. Lento-, juna- ja laivalipuille, takseille Rostockissa, siltamaksuille ja hotelleille (****, Malmössä autohalli) tuli hintaa n. 673 euroa, joten yhteensä hakeminen kustansi (ilman polttoaineita) n. 862 euroa.

Tässä pari kuvaa mersuliikkeen pihasta:
auto1.jpg
auto2.jpg
Mites elämä tämän auton kanssa on mennyt ts. onko autosta oma topikki, jossa olisi kertomusta käytöstä ja kokemuksista (kuvien kera tietenkin, muistaakseni tästä oli jossain enemmänkin kuvia, joissa näkyi vaalea sisusta)?
Ei ole omaa topikkia, käyttö on enimmäkseen sitä että ajetaan ja tankataan.... Ei tästä taida olla enempiä kuvia missään. Vaalea sisustahan siinä kyllä on.

Pari juttua on ollut, ortopedipenkkien säädöt eivät toimineet, yksi parkkitutkan anturi pimeni ja keyless-go temppuilee välillä. Lisäksi distronic/katvetutka on sammuttanut itsensä pari kertaa (+aina Veikkolan kohdalla, mutta sehän olikin jo tiedossa). Penkit saatiin kuntoon heti kolmannella käynnillä Vehossa, en nyt muista tarkkaan miksi piti käydä kolme kertaa, yksi kerta johtui ainakin siitä että osaa ei ollut hyllyssä. Työt ja 80% osista meni JS-takuuseen, ja loput 20% maksoi myyjä koska vika oli kaikesta päätellen autossa jo sitä noutaessa, vaikken sitä heti huomannutkaan. Parkkitutkan anturista maksoin 20% osasta itse. Keyless-go:n ja distronic/katvetutkien osalta veho päivitti ohjelmistoja, ja ne olisi pitänyt maksaa itse, mutta sovittiin, että maksan toisen ja Veho toisen. Keyless tosin temppuilee satunnaisesti edelleen, mutta hyvin harvoin. Myyjän lupaama webaston kaukosäädin tuli postissa ja uusimman navilevyn tilasin Saksasta omaan piikkiin. Saksankitkojen tilalle tilasin etelänaapurista ContiIceContact 2:t, mutta ne eivät ole vielä saapuneet.

Kilsoja on nyt tullut vajaa 14tkm, keskikulutus on tuolla 8,7-8,8 kieppeillä (vs. edeltäjän n. 8,9, ei ole siis kulutus uudella koneella ihan tippunut sitä luvattua 1,5 litraa - en tosin olettanutkaan). Kilsoja olisi tullut paljon enemmänkin, mutta Tulli ei saanut tätä verotettua ennen kevään Euroopan kiertuetta, joten se piti heittää tuolla vanhemmalla autolla.

Lyhyesti voin sanoa, että olen autoon erittäin tyytyväinen.
Kiitoksia raportista! Laita johonkin topikkiin lisää kuvia näkyville niin voidaan porukalla ihastella! :thumbup:
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Jiikoojr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 21.05.2015 23:35

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja Jiikoojr »

Turisempa tänne tempauksesta.

Elokuussa lähdin hetken mielenjohteesta etsimään uutta mersua ulkomailta. Muutaman päivän nettisurffailun ja yhteydenottojen jälkeen löytyi pari vaihtoehtoa Ruotsista, joista toinen lähtisi mukaan. Lento- ja laivaliput uhkarohkeasti samalle päivälle, aamusta Tukholmaan ja junalla puolentoista sadan kilometrin päähän, Eskilstunaan. Siellä myyjäliikkeen herra oli asemalla vastaanotossa, ja vei itse kauppaan. Auto ulos liikkeestä, kuntotarkastus niin autolle kuin papereille, ja ajokokeen jälkeen olikin tinkimisen aika. Sehän meni aivan nappiin, kun ensimmäinen tarjottu summa helähti myyjästä läpi, ja ei muuta kun avaimet kouraan ja takaisin Suomeen.
Mukaanhan siis lähti W204 -08 C180 kompura farkkumallina. Mukavan kokemuksen jätti, kun ensikertalaisena kaikki sujui ilman mitään ongelmia. Tulli- ja vakuutusasiat heti kuntoon ja autoveroilmotuksen raapastua vielä kyseiselle viranomaistaholle olikin vaan odottelun aika, johon vastattiin melko ketterästi muutamassa päivässä. Ja vielä ihan mieluisastikin, eli jäi vähemmän maksettavaa mitä odotin.
Auto toiminut moitteettomasti tähän asti. Hankinta kohtasi tarpeet, joita arkipäivässä tarvitsen/haluan, eli tila sekä varusteet. Pitkää työmatkaa ajavana arvostaa suuresti mm. ilmastointia ja vakkaria, joita ei aiemmassa W202:ssa ollut. Farmarivalinta oli hieman yllätys itsellekin aluksi, mutta harrastukset kyllä vaativat sen. W202 sedaniin ei tuo maastopyörä tahtonut taipua paksiin, edes osissa.
Kaikin puolin tyytyväinen tähän mielenjohteeseen, ja todnäk tulevaisuudessakin suoritan autokauppoja rapakoiden toisella puolen.
bluelion
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 02.01.2011 15:46

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja bluelion »

Onko foorumilaisilla tietoa/kokemusta tullin oikaisuvaatimusten etenemisestä? 2015 alussa jätettyjä vaatimuksia alettaneen nyt käsittelemään..? Mutta onko asia sillä selvä että eurot kolahtaa tilille ilman sen kummenpia lomakkeita tai anomuksia?
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

bluelion kirjoitti:Mutta onko asia sillä selvä että eurot kolahtaa tilille ilman sen kummenpia lomakkeita tai anomuksia?
Se riippuu mitä olet vaatinut. Jos Tulli on samaa mieltä, niin asia on sillä selvä, jos niillä on eri näkemys niin esittelevät sen sinulle, ja sinulla on sitten mahdollisuus olla samaa mieltä heidän kanssaan tai jatkaa väittelyä.

Tilille kolahtaminen edellyttää tietysti sitä, että olet antanut tilinumeron. Muuten kysyvät sitä erikseen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
hpl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2014 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja hpl »

bluelion kirjoitti:Onko foorumilaisilla tietoa/kokemusta tullin oikaisuvaatimusten etenemisestä? 2015 alussa jätettyjä vaatimuksia alettaneen nyt käsittelemään..? Mutta onko asia sillä selvä että eurot kolahtaa tilille ilman sen kummenpia lomakkeita tai anomuksia?
12.09.2014 verotettu auto
03.02.2015 valitus kirjattu
22.12.2015 kirje Tullilta päätöksestä
03.01.2015 maksupäivä tilille

Eli valituksesta maksuun 11 kuukautta selvässä asiassa :(
C207 rouvalla, Fordilla mä itte ;)
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1901
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tony »

Tyhmänä kysyn kun en tiedä. Eli toin rouvalle sakuista 11/14 vm: 2009 W169:sin jossa vero n,3.600€ onko tästä mahdollista hakea veroja takas ?
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

tony kirjoitti:Tyhmänä kysyn kun en tiedä. Eli toin rouvalle sakuista 11/14 vm: 2009 W169:sin jossa vero n,3.600€ onko tästä mahdollista hakea veroja takas ?
Millä prosentilla verotettiin ja paljonko on päästöt?

Autoahan pitäisi verottaa enintään sillä prosentilla mikä oli käytössä silloin kun auto oli uusi. 2009 oli voimassa päästöpohjainen verotus, joten prosentti katsotaan päästöjen mukaan 1.1.2008-31.3.2012 voimassa olleesta taulukosta.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1901
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tony »

tj86430 kirjoitti:
tony kirjoitti:Tyhmänä kysyn kun en tiedä. Eli toin rouvalle sakuista 11/14 vm: 2009 W169:sin jossa vero n,3.600€ onko tästä mahdollista hakea veroja takas ?
Millä prosentilla verotettiin ja paljonko on päästöt?

Autoahan pitäisi verottaa enintään sillä prosentilla mikä oli käytössä silloin kun auto oli uusi. 2009 oli voimassa päästöpohjainen verotus, joten prosentti katsotaan päästöjen mukaan 1.1.2008-31.3.2012 voimassa olleesta taulukosta.
Päästöt oli 147 ja vero % 25,20
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

tony kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
tony kirjoitti:Tyhmänä kysyn kun en tiedä. Eli toin rouvalle sakuista 11/14 vm: 2009 W169:sin jossa vero n,3.600€ onko tästä mahdollista hakea veroja takas ?
Millä prosentilla verotettiin ja paljonko on päästöt?

Autoahan pitäisi verottaa enintään sillä prosentilla mikä oli käytössä silloin kun auto oli uusi. 2009 oli voimassa päästöpohjainen verotus, joten prosentti katsotaan päästöjen mukaan 1.1.2008-31.3.2012 voimassa olleesta taulukosta.
Päästöt oli 147 ja vero % 25,20
Katso: Ottoauto veropäätökset ja vastaava auto niin näät kaikki verotetut ja jos oma on linjassa niin ok!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

jussilampi kirjoitti:
tony kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:
tony kirjoitti:Tyhmänä kysyn kun en tiedä. Eli toin rouvalle sakuista 11/14 vm: 2009 W169:sin jossa vero n,3.600€ onko tästä mahdollista hakea veroja takas ?
Millä prosentilla verotettiin ja paljonko on päästöt?

Autoahan pitäisi verottaa enintään sillä prosentilla mikä oli käytössä silloin kun auto oli uusi. 2009 oli voimassa päästöpohjainen verotus, joten prosentti katsotaan päästöjen mukaan 1.1.2008-31.3.2012 voimassa olleesta taulukosta.
Päästöt oli 147 ja vero % 25,20
Katso: Ottoauto veropäätökset ja vastaava auto niin näät kaikki verotetut ja jos oma on linjassa niin ok!
Tai sitten vaan katsoo tuon 1.1.2008-31.3.2012 voimassa olleen taulukon ja jos siellä on 147g = 25,2 niin kaikki on ok.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
hpl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2014 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja hpl »

Autoveron arviolaskelma

10.01.2016 19:40

Verolaskelma nykyisen lain mukaan:
Polttoaine bensa
CO2 147 g/km
Verotusarvo 14300 euroa
Veroprosentti 25.2 %
Vero voimassa olevan lain mukaan 3603 euroa

Vertailulaskelma:
Ensirekisteröinti vvvvkk 200905
CO2 147 g/km
Verotusarvo 14300 euroa
Vertailuprosentti 22.8 %
Vertailuvero 3260 euroa

Vertailun tulos: Sovelletaan vertailuverotusta. 3260 euroa.
Tulosta
C207 rouvalla, Fordilla mä itte ;)
hpl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2014 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja hpl »

Kyllä tuossa tuntipalkoille pääsee.
Puolen tunnin homma ja kirje postiin
C207 rouvalla, Fordilla mä itte ;)
hpl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2014 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja hpl »

Jos kyseessä alkuvuodesta 2009 käyttöönotettu auto, niin kannattaa todellakin valittaa.
MERCEDES-BENZ A 180 2.0 D 5D HB AUT 80KW 20141126 20090217 71 13 278,00 3 346,05

Laskelma Ottoauton verolaskurilla.

Autoveron arviolaskelma

11.01.2016 07:29

Verolaskelma nykyisen lain mukaan:
Polttoaine diesel
CO2 147 g/km
Verotusarvo 13278.00 euroa
Veroprosentti 25.2 %
Vero voimassa olevan lain mukaan 3346 euroa

Vertailulaskelma:
Ensirekisteröinti vvvvkk 200902
CO2 147 g/km
Verotusarvo 13278.00 euroa
Vertailuprosentti 18.7 %
Vertailuvero 2482 euroa

Vertailun tulos: Sovelletaan vertailuverotusta. 2482 euroa.
C207 rouvalla, Fordilla mä itte ;)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Miten tuo ottoauto saa eri veroprosentin helmikuussa 2009 ja toukokuussa 2009 käyttöönotetulle? Verotaulukko pysyi kuitenkin samana 1.1.2008 - 31.3.2012
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja sportsman »

tj86430 kirjoitti:Miten tuo ottoauto saa eri veroprosentin helmikuussa 2009 ja toukokuussa 2009 käyttöönotetulle? Verotaulukko pysyi kuitenkin samana 1.1.2008 - 31.3.2012
Käsittääkseni ottoauto kerää nuo veropäätökset tullin sivuilla olevista julkaista veropäätöksistä. Vastaus kysymykseesi on se , että tulli on käyttänyt eri veroprosenttia.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

I C

Oikean vastauksen saa siis edelleenkin katsomalla tuolloin voimassa ollutta taulukkoa, eikä ottoautoa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1901
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tony »

Vero on ollut 3,346,05€ Eli, onko tuossa valituksen paikka ?
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
hpl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2014 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja hpl »

Käyttöönotto 1.1.2008 - 31.3.2009

Veroprosentti määritetään ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Tulli soveltaa veroprosenttina alinta ajoneuvon hiilidioksidipäästön mukaan määräytyvää veroprosenttia, jolla samanlaista uutena tai käytettynä maahan tuotua ajoneuvoa on verotettu.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... 2_2007.pdf

Eikös tuossa välissä maksettu alv vielä päälle ja 1.4 2009 alkaen alv jäi pois ja autoveroprosentti nousi.
joten tuon perusteella veroprosentti olisi 18,7%

Valittaa kannattaa koska joka tapauksessa rahaa tulossa takaisin :)

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
C207 rouvalla, Fordilla mä itte ;)
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1901
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja tony »

hpl kirjoitti:Käyttöönotto 1.1.2008 - 31.3.2009

Veroprosentti määritetään ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Tulli soveltaa veroprosenttina alinta ajoneuvon hiilidioksidipäästön mukaan määräytyvää veroprosenttia, jolla samanlaista uutena tai käytettynä maahan tuotua ajoneuvoa on verotettu.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... 2_2007.pdf

Eikös tuossa välissä maksettu alv vielä päälle ja 1.4 2009 alkaen alv jäi pois ja autoveroprosentti nousi.
joten tuon perusteella veroprosentti olisi 18,7%

Valittaa kannattaa koska joka tapauksessa rahaa tulossa takaisin :)

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp

Selvä, kokeillaan. Onko jotain ns valmiskaavakkeita, vai tehdäänkö vain vapaamuotoinen valitus ja minne ? Sori tyhmät kysymykset, mutta varmasti moni tehny ja tietää paremmin, niin ei tartte tonkia nettiä läpi. Kiitos.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
hpl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2014 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Tarinointia tuontiautoista

Viesti Kirjoittaja hpl »

Oikaisuvaatimuksen sisältö

Ilmoita oikaisuvaatimuksessa

autoverotuspäätös, johon vaadit oikaisua (voit yksilöidä verotuspäätöksen asianumerolla, ajoneuvon valmistenumerolla tai vähintään henkilötiedoillasi ja ajoneuvon verotusvuodella, merkillä ja mallilla – oikaisuvaatimukseen ei tarvitse liittää kopiota autoverotuspäätöksestä)
miltä kohdin päätökseen vaaditaan oikaisua ja miten sitä vaaditaan oikaistavaksi perusteet, joilla oikaisua vaaditaan: autoverolaki 1481/2015 tai korkeimman hallinto-oikeuden päätös KHO:2014:182
muutoksenhakijan nimi
laillisen edustajan, asiamiehen tai muun muutoksenhakukirjelmän laatijana toimineen henkilön nimi
muutoksenhakijan yhteystiedot (osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite)
IBAN-muotoinen tilinumero ja BIC-koodi
muutoksenhakijan tai laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus
asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimukseen valtakirja.

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
C207 rouvalla, Fordilla mä itte ;)
Vastaa Viestiin