DBFI kirjoitti:. Moralisointi on usein paikallaan mutta minusta ihan sama joudunko kolariin Sprinter KA:n kanssa kun se ajaa 20 ylinopeutta vaiko samaa vauhtia laillisesti ajavan Sprinter PA:n kanssa.
Olisikohan kuitenkaan ihan sama Sprintteri tyhjänä 2500kg ja kun muistaa, että liikeenergia (J) millä se tuhoaa vastapuolta on suoraan verrannollinen nopeuden neliöön ja suoraan verranollinen kappaleen massaan, eli lopputuloksessa on eroa! Tämä siis fysiikkaa, ei moralisointia
Yllä vertasin tilannetta jossa paku ja KA ajavat samaa nopeutta. Sanoit että ei ole kolaritilanteessa sama ja alla sitten se onkin sama.
tahtoomersun kirjoitti:
Väännetään nyt sitten siitä rautalangasta:
Usko nyt jo: EN VÄITÄ, ETTÄ KUORMA-AUTOKSI REKISTERÖITY SPRINTTERI ON YHTÄÄN SEN VAARALLISEMPI TÖRMÄYKSESSÄ SAMALLA NOPEUDELLA KUIN PAKETTIAUTOKAAN.
En ymmärrä ollenkaan mitä milloinkin sanot, syy voi hyvin olla minussa mutta taitavampi kynäilijä kertoo sitten niin että yksinkertaisempikin pysyy perässä.
Varmaan paikallaan kyllä korostaa että samaa mieltä kanssasi olen rajoittimista sekä niiden peukaloinneista.
Mersuntahtoja lienee yksinkertaisin netissä tapaamani henkilö.
Koitanpa nyt minäkin saada vastausta asiaan.
Eli näin.
Omistan kaksi(2) samanlaista sprintteriä. Toinen on rekisteröity pakuksi, toinen taas kuorkiksi.
Kuorkista olen rajoittimen ohjelmoinut pois käytöstä, tehden siis sinun maailmassasi rikoksista suurimman.
Oletetaan että autoista toinen, vaikka se pakuksi rekattu pitää viedä jonnekin huoltoon.
Päätämme eukon kanssa lähteä viemään sen veholle, akka ajaa pakua, minä taas kuorkkia.
Tulemme nyt peräkkäin sinua vastaa 100km/h vauhdilla.
Jos nyt olen ajatusmaailmastasi pääsyt perille, niin JOS sinun pitäisi ajaa jommankumman kanssa nokkakolari, sinä valitsisit pakun.
Kerro nyt lopulta miksi nämä samaa vauhtia kulkevat, saman painoiset, ja v.ittu vielä saman värisetkin autot eroavat toisistaan tässä kolarissa?
Tämähän nyt meni jännäksi jutteluksi. En nyt halua ottaa jyrkkää kantaa mihinkään suuntaan., mutta ajatellaan että minulla on alamittaan katkaistu haulikko joka on hiton hyvä pyyjahtiin sakeassa pusikossa mutta laiton.
Jos minut tavoitetaan ko. ase hallussa niin lähtee muutkin aseet samantien mutta jos tällainen muutettu kuorkki tavoitetaan tienpäältä niin eipäs menekkään muut ajoneuvot. Tuolla tienpäällä liikkuessani ja liikun aikapaljon niin eipä tahdo päästä rekoistakaan ohi alta 100km/h vauhdilla. Eihän siinä mitään mutta jos alan tavoittaa autoa jonka persuksissa loistaa 80 kn/h lätkä ja lähden ohittamaan sitä kaksikaistaisella tiellä olettaen, että ajoneuvo kulkee noin 80 km/h ja ohitusmatka on senmukainen niin yllätys onkin iso kun matka venyy pitemmäksi ja vastaantuleva ajoneuvo lähestyy turhan nopeasti. Eiköhän joitakin kohtaamiskolereita ole tapahtunut tämänkin vuoksi.
En ole tällä kommentillani kenenkään puolella enkä ketään vastaan. Tämä on vain havaintoni tuolta liikenteestä. Ja rangaistusseuraamuksista.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Tätä minäkin mietin, että mites nämä pakukuormurit!
Normaali kuormurinhan tunnistaa jo ulkomuodosta ja taas bussista näkee lätkän onko ABS:it ja saa mennä 100km/h. Nämä pakukuormurit on sitten se ikuinen mysteeri tuolla tieliikenteessä.
Ihan hyvä huomio Mikko K:lta
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Ihan vaan Gmese:lle diedoksi ettei minun tarvitse soitella kellekkään ohitustani tehdäkseni. Kyllä tuolla minun kulkineella pääsee ohi ihan kevyesti tarvittaessa. Kaikilla ei kuitenkaan ole ohjuksia allansa.
Kuitenkin sanoisin että eikös suomen lait ole tarkoitettu noudattevaksi eikä kierrettäväksi. Näin pääsääntöisesti, itsekkin lakeja rikkoneena ja rangaistuksia saaneena.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
En tunne itseäni maan suurimmaksi kriminaaliksi vaikka rajottimeni alkaa 98km/h.
Kuten jossain taisin jo mainita se on niin vain siksi että pääsen normaalisti ohi siitä rekasta/ mittarinopeutta ajavasta idiootista. Muuten riittää se 90 aivan hyvin. 8km/h lisäkyyti on ohituksessa aika perkeleen paljon.
Sillä minä vaan kun toitotetaan että ,ennakoi tuleva tilanne ja muutenkin liikenteessä painotetaan ennakointiin niin se vaan vaikeuttaa sitä jos jotkin käyttäytyvät annakko-odotusten vastaisesti ja silloinhan on sen rysähtämäsisen vaara suurempi. Jos vain me itse kukin voisimme välttää yhdetkin turhat hautajaiset tai pyörätuoliin joutumiset niin eikö siihen kannattaisi satsata. Sanoisinko niin kuin Jope Ruonansuu "Aatteleppa ite omalle kohalles"
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Lätkä ei ole mikään tae edellä menevän auton (maksimi) nopeudesta.
Pakuissa voi painon mukaan olla 80 lätkä tai olla olematta eikä minkäänlaista rajoitinta. Samoin vanhoissa maastureissa.
Kuorma-autoissa ei ole pakko olla lätkää (saa olla), vanhoissa ei ole rajoitinta, uusissa rajoitin saa olla säädetty max. 88 km/h (vai olisiko ollut peräti 90 km/h)
Jotkut liikennöitsijät säädättävät maksiminopeuden polttoaineensäästön nimissä alemmas, esim. 85 km/h kuten eräskin iso talo on kuulemma tehnyt
Linja-autoissa on 100 km/h lätkä jos sillä saa ajaa niin kovaa, vanhemmissahan ei taaskaan ole lätkää eikä edes rajoitinta
Uudempien linja-autojen rajoittimet on säädetty lain mukaan max. 100 km/h mutta tekninen toteutus vaihtelee vaikka rengasmitat on oikein. Esim. henkilöautosta tehdyssä bussi-Vitossa (639) 100 km/h on käytännössä n. 96-98 km/h, Sprinterit (906) menee 2-3km/h kovempaa ja parhaat Volvot ja Scaniat 103-104 km/h
EDIT: ja nämä on tietysti GPS:llä mitattuja oikeita nopeuksia, ei mittarinopeuksia. Eli mittarin mukaan henkilöautolla 110 km/h ajaessa miinus normaali 3-5% mittarivirhe voi olla vaikea päästä pikavuoron ohi.
Lisäksi voi tietysti jollakin olla päällepäin pakun näköinen asuntoauto jossa on periaatteesa 100 km/h rajoitus ja lätkä perässä, mutta käytännössä ei rajoitinta.
Gmese kirjoitti:Mersuntahtoja lienee yksinkertaisin netissä tapaamani henkilö.
Koitanpa nyt minäkin saada vastausta asiaan.
Eli näin.
Omistan kaksi(2) samanlaista sprintteriä. Toinen on rekisteröity pakuksi, toinen taas kuorkiksi.
Kuorkista olen rajoittimen ohjelmoinut pois käytöstä, tehden siis sinun maailmassasi rikoksista suurimman.
Oletetaan että autoista toinen, vaikka se pakuksi rekattu pitää viedä jonnekin huoltoon.
Päätämme eukon kanssa lähteä viemään sen veholle, akka ajaa pakua, minä taas kuorkkia.
Tulemme nyt peräkkäin sinua vastaa 100km/h vauhdilla.
Jos nyt olen ajatusmaailmastasi pääsyt perille, niin JOS sinun pitäisi ajaa jommankumman kanssa nokkakolari, sinä valitsisit pakun.
Kerro nyt lopulta miksi nämä samaa vauhtia kulkevat, saman painoiset, ja v.ittu vielä saman värisetkin autot eroavat toisistaan tässä kolarissa?
Pässi mikä pässi, mutta vielä kukkahattu...
Taitaa Gmesellä kokemukset liikenteestä ja mersuista rajoittua lähinnä isin tojotan takapenkillä istumiseen, maasturista haaveiluun ja kuorma-autoistakin lähinnä kuvien katseluun ja koiranpaskaan astuttuihin puukenkiin.....
Tapaatko muuten henkilöitä muutenkin kuin netissä
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Eipä yllättänyt ettet vieläkään osaa vastausta kertoa kysymykseen. Muuta shaibaa tuleekin sen edestä.
Isukin takapenkillä on vaikea istua kun ei omista autoa jossa sellainen olisi.
Toyota on tosin löytynyt itseltä -80 luvun puolella. Maasturistakin haaveilen, toki vaan uudemmasta. Nyt ajossa olevat G ja ML alkavat olemaan vanhuksia. Kokemukset kuorma-autoista ovat toki vain muutamia tuhansia kilsoja, ellei sitten sprinttereitä lasketa sellaisiksi muutenkin kuin rek.otteen perusteella. Siinä taitaa 400tkm olla taulussa joten on siellä istuttu.
Puukenkiä en omista. Jos myyt omasi niin voisin olla kiinnostunut.
Niin, viestimääriämme vertailemalla voi päätellä kumman elämä on netissä...
Sitten vaan muuli Sprintterin perään ja mattiesko soimaan!
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tarkoitin nopeudenrajoittimen poistoa kun joku mainitsi aikasemmin tätä delphiä jolla voi rajoittimen poistaa tosin mulla ei rajotinta vielä ole laitettu mutta joudun laittamaan missä olis edullisin laittaa?auto on vm.12 319
Tuommonen löyty sprintterin ecun edestä.
Liittyy ilmeisesti rajoittimeen kun tuolla x39...numerolla googlettaa...
Mitähän tuohon tuommonen rajoitin sitten tehty on. Entisessä autossa se kait oli ihan ecun sisällä ja sieltä näpsäkästi poistettavissa.
Kokeilin ja otin tuon releen irtipois, ei mitään vaikutusta mihinkään. Koko poksi irti, kaasupolkimesta ei tapahtunut enää mitään.
Ja tuommonen irto johto lähtee jossa liitin päässä, oiskohan entisellä omistajalla ollut tuossa rajoittajanohitusnappula, uskaltaskohan kokeilla mitä tapahtuu jos johdot yhdistää
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tuommonen löyty sprintterin ecun edestä.
Liittyy ilmeisesti rajoittimeen kun tuolla x39...numerolla googlettaa...
Mitähän tuohon tuommonen rajoitin sitten tehty on. Entisessä autossa se kait oli ihan ecun sisällä ja sieltä näpsäkästi poistettavissa.
Kokeilin ja otin tuon releen irtipois, ei mitään vaikutusta mihinkään. Koko poksi irti, kaasupolkimesta ei tapahtunut enää mitään.
Ja tuommonen irto johto lähtee jossa liitin päässä, oiskohan entisellä omistajalla ollut tuossa rajoittajanohitusnappula, uskaltaskohan kokeilla mitä tapahtuu jos johdot yhdistää
On haaroiteetu kaasu polkimen johto sarjasta,
siltä läheltä poljin kun ottaa johdot irti ja liitää ne päät yhteen niin rajoitien poistuu ja takisin saa laittamalla
tuon boksin johdot taas siihen väliin tai tai siteen ihan vaan ECU:un ohjelmasta kuten yleensää
(jostaiin ihmeen syystä jotkut laittelevat noit lisä purkeja)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)