tj86430 kirjoitti:specialsmith kirjoitti:autosta näyttäisi löytyvän
Jännä sanavalinta. Eli myyjällä ei ollut aavistustakaan mitä autosta löytyy, ja nyt sitten oli löydetty BT ja tehty siitä päätelmiä.
No, helppohan tuo on testata. Ei kun puhelin mukaan ja auton luo kokeilemaan. Myyjä varmaan uuden tietämyksensä avulla auttaa mielellään.
Nyt off-topicia:
Aivan... En yleistä, mutta pakko sanoa, että tällä lyhyellä kokemuksella mitä olen nyt autokauppoja kiertänyt, saa kyllä tietynlaisen kuvan automyyjien ammattikunnasta. Olen käynyt merkkiliikkeissä katsomassa vaihtoautoja, sekä "vaihtoautoihin erikoistuneissa" liikkeissä.

Kaikki olleet siistejä sisätiloja kuitenkin. Vessat ja kaikki. Olen nyt käynyt yhteensä viidessä liikkeessä, ja lähes kaikissa henkilökuntaa tuntuu vaivaavan ammattiylpeyden ja/tai motivaation puute. Pieniä ja isompia virheitä esiintyy puheessa, viesteissä ja kaikessa kanssakäymisessä. Asioita hoidetaan vähän huolimattomasti ja asiakkaalle annetaan joko liian vähän tai liikaa tietoa ("joo, mutta se ei olekaan vielä käynyt fiksarilla, mutta laitan kyllä sinne heti!").
"Maalipinta on virheetön, mutta pari parkkipaikkalommoa löytyy", näistä sain muuten tarkan ja hyvän kuvauksen. Ikävä kyllä todellisuus oli karumpi. Monien riipujen-ja-raapuhen ja kiveniskemien kirjaileman konepellin lisäksi toinen takakulma oli oikeasti tölväisty johonkin kovaan. Siitä naarmut ja halkeama/painauma puskurissa, sekä valon umpiosta pala pois.
Sama myyjä kertoi takapenkin olevan moitteettomassa kunnossa, kun kyselin kuvien puutetta. Paikan päällä tekonahkapenkistä ei fyysistä vikaa löytynyt, mutta suklaata kuitenkin.

Että eikö "fiksari" osannut rättiä käyttää? Itse en kehtaisi alkaa _likaista_ *premium-autoa* myymään. Tai, en siis alkaisi, koska haluaisin myös tehdä kaupat, en vain myydä. Hitto 30k€:n auto on nyt kuitenkin jotain sentään, että satku pesuun pitäis pystyä laittamaan.
"Autolla ollut kolme henkilöomistajaa", itseasiassa auto oli taksi, mikä selittää melkein 200tkm kahdessa ja puolessa vuodessa. Toisaalta, miksi niin vähän... Tässä toinen myyjä puhui toisen pussiin.

Tässä liikkeessä kaikki autot oli muutenkin sisältä silikonilla pilattu. Ajamani mersun "nahkapenkki" oli niin perkeleen liukas, että pikkupojan istuin ei meinannut kyydissä pysyä.
Yhdessä liikkeessä myyjä vastasi meileihin ensin yhdellä-kahdella sanalla, korkeintaan lauseella. Paikan päällä kaveri oli vähintään yhtä juro möllöttäjä. Sisälläni pudistelin päätä ja mietin, että mitenkä tämäkin liike vuokransa maksaa...
Otan itse aina ensin yhteyttä meilitse. Yksinkertaisesti siitä syystä, että arkena en muuta kerkeä kuin kännykästä sähköpostia lähettämään. Jos siihen ei tänä päivänä osaa vastata... En tiedä, ei riitä ymmärrys. Kun vielä kirjoitan, että minulle ei kannata soittaa, olen Zimbabwessa työmatkalla, niin eikö puhelin soi 10 minuutin kuluttua. O.o
Kaikista myyjistä yksi on ollut heti alkuunsa asiallinen, ja palvelualtis. Lähetti pyytämättä huoltokirjan kuvat sähköpostiin ja kertoi seikkaperäisesti autosta. No oli siinä mukana pari epätarkkuutta, mutta paremmin meni kuitenkin kuin keskimäärin. Toinenkin myyjä oli asiallinen sitten paikan päällä kuitenkin. Sähköpostivastaus nyt oli vähän tylyhkö "suoralla kaupallako piti ostaa, ja mitä jotta...". Ei esim: "Hei, kuulin että olitte kiinnostunut meillä myytävänä olevasta hienosta ässä-mersusta. Haluaisitteko tulla toteamaan paikan päälle auton hienon kunnon? Rahoitus onnistuu meillä, ja vielä pienellä korolla. Tulkaa vielä ennen välipäivien hulinaa, ettei lähde toisen matkaan." No en tiedä, mutta kuitenkin.
Itse arvostan ammattitaitoa alalla kuin alalla, ja sellaisesta saa ja pitää olla ylpeä. Vielä on ollut osumatta tielle läpeensä hyvä, kivenkova ammatti-mies/nainen. Sellaisen olemassa oloon uskon silti.
End of off-topic.