Tälläinen osui silmään netistä:
Virittelin autoon myös solenoidiohjatun ahtopainesäädön. Kyktemällä solenoidi auki saadaan ahtopaine nousemaan 0,7 barista 1 bariin. Systeemin on hyvin yksinkertainen ja koostuu t-haarasta, parista Dellorton tyhjäkäyntisuuttimesta ja em. solenoidista. Kojelaudassa on katkaisija, jos tulee tarvetta nostaa paineita.
Olisiko tuossa ideaa lähteä kehittelemään ? Meneekös tuo mielestänne siten, että ahtopaine ohjataan kahden kuristimen (suutin) läpi t-haaralle ja siitä edelleen painekellolle. Toinen suutin tukitaan tarvittaessa solenoidilla, jolloin kellolle meneekin pienempi paine, ja ahto nousee...ja rikastuspiiri myös.
Eikös tuollaisia yksinkertaisia kuristimia kasva vaikka missä, mutta miten ne osaa mitoittaa, kokeilemalla. Freetechnics on tuossa naapurissa, joten pitäisköhän kysyä onko siellä jotain romusuuttimie hyllyssä...ja tuohan on helppo testata auton ulkopuolella, kunhan löytää jostain toisen painemittarin.
Ahtopaineen säädöstä
Ahtopaineen säädöstä
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hmmm...toisaalta, jos rajoitan syöttöä niin onko se taattu satavarmasti, ettei ahtopaine nouse liikaa. Viimeaikaiset koeajot kyllä osoittavat sen olevan noin eli ahdot pysyneet alle kilossa vaikka hukka antaa enemmän. Haluaa varmistusta varmistuksen päälle kun auto pitää antaa naisen käsiin joskus/usein.Mauri H. kirjoitti:Ei tee mitään, laita rikastukseen magneettiventtiili niin siinä on kaikki mitä tarvii, Dieselissä kun ahtopaine ei oikeastaan lisää syöttöä, vaan syöttö ahtopainetta.
Juu mutta tarkoitinkin ahtopaineen rajoitusta eli hukkaporttia saisi löysemmälle sähköisesti. Vitossahan tuo hukkaportti ei ole ihan niin hyvin käsillä. Itseasiassa se hukkaportti on ihan helvetillisessä paikassa, joten olisi mukava hienosäätää sitä max.painetta koneen etupuolelta. Tosiaan tuon Viton KKK:ssa saa painetta säädettyä siitä portin tangostakin, ainakin joissain rajoissa. Minulla taitaa loppua tuon portin kellon 'alue' sitten kun painetta oikeasti otetaan eli KKK:n hukka ja garretin ahdin on nyt risteytetty. KKK:n hukka työntää tangon ulos kohtuu aikaisin, mutta kokeilen tuota vielä pöydällä kun saan taas ahtimen irti ja uuden 'paineastian', kun se kanisterin korkki räjähti

Siis se mitä haen on kolme asentoa:
- turvallinen kaikille, jolloin rikastus on kokonaan irti, ja ahdot 0,6 paikkeilla. Nythän se taitaa nostaa paineet lähemmäs kiloa vaikka rikastus on irti. Täytyy testata vielä onko tosiaan noin. Pikkuahtimen etuja nääs. [Economy]
- katuviri omaan käyttöön, jolloin max.paineet on vaikka 1,2 ja rikastus ehkä osittain tai kokonaan mukana. [Standard]
- kaikki irti, jolloin paineet on niin paljon kuin nyt uskaltaa ottaa [paljonkohan] ja rikastus täysillä tietty mukana. [Grazy] Tätä käytettäisiin vain satunnaisesti. Tosin rikastuspiirihän antoi jo kilolla täydet vai ?
Juu semmoinen magneettiventtiili on tulossa...jostain...ehkä vasta kevääksi, tai sitten heti

Magneettiventtiili hoitaa switchauksen Economy ja Grazy välillä ja hukkaportin 'löysentämisellä' saisi tuon 2 toteutettua.
Kommentteja ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuollaista meinasin aikoinaan itsekin, mutta sopivalla alasyötön säädöllä sai pikkutehot kivoiksi, aika kuminauhamaiset 230 hv on sopviasti normaaliiliikkumiseen, eikä revi missään vaiheessa, sitten täsyteho on täysteho, välimuotoa en enää kaipaa.
Vaikka se paine on kilossa pikkusyötöllä, ei se mitään varsinaisesti haittaa, jollei se ahda normaaliajossa koko aikaa...
Vaikka se paine on kilossa pikkusyötöllä, ei se mitään varsinaisesti haittaa, jollei se ahda normaaliajossa koko aikaa...
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hieman sivusta, ehkä
Kun lukee juttuja näistä vakioturboista ja vähän isommistakin, niin jää se kuva, ettei vakioturbo jaksa nostaa paineita 1 kilon yläpuolelle. Jos tuonne nokalle virittää kunnon coolerin, niin eihän hukkaportilla ole enää mitään virkaa, vakio turbossa. Jos meinaan pitää tavoitteena noita yhden kilon paineita.... Ja paineethan saavutetaan, kun syöttöä on tarpeeksi tuota varten.
Jäikö jokin juttu ymmärtämättä?
Jäikö jokin juttu ymmärtämättä?

Terveisin
Tero
Tero
Re: Hieman sivusta, ehkä
Kyllä se vakioturbo nostaa matalilla kierroksilla liian suureksi. Kun kone kiertää tarpeeksi, 'superpumpuilla', ei se pikkuropelli jaksa enää puhaltaa tarpeeksi samaa painetta. Eikös nuo Vitonkin cdi turbot ohjelmoida johonkin 1,7 kilon paineille, ja sitten suuremmilla kierroksilla se ei enää jaksa pitää tuota painetta yllä.flosse kirjoitti:Kun lukee juttuja näistä vakioturboista ja vähän isommistakin, niin jää se kuva, ettei vakioturbo jaksa nostaa paineita 1 kilon yläpuolelle. Jos tuonne nokalle virittää kunnon coolerin, niin eihän hukkaportilla ole enää mitään virkaa, vakio turbossa. Jos meinaan pitää tavoitteena noita yhden kilon paineita.... Ja paineethan saavutetaan, kun syöttöä on tarpeeksi tuota varten.
Jäikö jokin juttu ymmärtämättä?
Isomman turbon ei tarvitse nostaa painetta niin suureksi, kun kanavat on avarammat. Samasta kanavasta menee enemmän ilmaa läpi pienemmällä paineella.
Lisää tietoa: www.skg.fi