ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Ajattelin että tänne vois laittaa vähä vertailun vuoks kokemusperäisiä superturbo-tekniikalla olevien Mersujen kulutustietoja. Asia kiinnostaa, koska tuo oma allekirjotuksen mukanen auto nimittäin kuluttaa mielestäni melko paljon, jos vertaa siihen mitä muiden kokemuksia olen kuullut. Nimittäin olen nyt viimisen noin puolen vuoden aikana laittanut kännykäsovellukseen ylös kulutuslukemat ja keskimäärin kulutus on ollut 12,1 l/100km, joka tosin koostuu pääosin kaupunki ajosta. Pienin moottori/maantiekulutus ollut 8,7 l/100km ja suurin kaupunkikulutus ollut 14,5 l/100 km. Kaupungissa kuitenki lähes aina vähintään se 12 l/100km. Ajotyyli tosin ei taloudellimmista päästä vaan melko reipasta ja tulee välillä vähän käskytettyä, ku sille päälle sattuu. En varmaan ikinä ole kokeillu ajaa tankillista "pisaralla pisimmälle" -tyylillä. Tuli vaan kuitenki mieleen, että saako kukaan muu viemään näin paljoa ainetta, vaikka antais happeakin usein? Tekniikkana on OM603, 7mm Mynän pumppu, välijäähdytin, Holset HX35, 3,5 tuuman pakoputki, alkuperänen automaattiloota ja perä ja 18" vanteet. Siinä oleellisimmat kulutukseen vaikuttavat tekijät. Vakiona vei kyllä sillonki suunnilleen saman verran ja on mielestäni aina vieny, mitä auto mulla kaheksan vuotta ollut.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Itellä on kaikki mennyt seiskan pintaan. 7mm pumput ja 605 ja 606 moottorit.
- Henkkka_
- Vakiokalustoa
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Kaupungissa tulee turhaa kiihdyttelyä paljon, matkaa ajan joku 5-10km rajotuksen yli. Ohi aina jos hitaampi eessä. Tällä ajotyylillä menee 7-9 litraa sataselle.
Viikkoon kilometrejä n.500km josta n.40-80km viikosta riippuen on kaupungissa ajoa.
Ja 603, hx35, 6mm tapit pumpussa ( ite räpelletty vaparin pumppuun, hukkaportin kellosta ahdonalanen syötönsäätö yms.. ), 722,6 270 väykystä ja 3,07 välityksellä perä. 15 tuuman vanteet ja renkaat. Varmaan sais kulutusta laskemaan seiskan tapeilla, ainaki joskus mulle on näin valehdeltu.
Samaa tämä söi vakio kokoonpanollakin.

Ja 603, hx35, 6mm tapit pumpussa ( ite räpelletty vaparin pumppuun, hukkaportin kellosta ahdonalanen syötönsäätö yms.. ), 722,6 270 väykystä ja 3,07 välityksellä perä. 15 tuuman vanteet ja renkaat. Varmaan sais kulutusta laskemaan seiskan tapeilla, ainaki joskus mulle on näin valehdeltu.

Samaa tämä söi vakio kokoonpanollakin.

Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Kuulostaa kyllä paljolle Oikeastaan liian paljolle. Mutta oletkos kattonu sen trippimittarin että paljonko sen virhe on miinuksilla ? Meinaan kun sulla on 18" kiekot alla niin kun ajat todellisen sata kilometriä paljonko yli 90 kertyy trippiin?
Ittellä mitään supereita ole vaikka 7 millisiä mynäläisiä on kahdessakin om603 pumpussa mutta toisella vaunuvedossakaan ei me 12l/100 ja silti saa mennä noin 80 todellista. Vaunu kuitenkin painaa noin 1500kg ja onhan siinä kohtaa muutakin tavaraa kyydissä. Toisella en o vielä kiskonu.
Maantiellä matka-ajossa 700km pätkä kesällä kun ilmastointi on päällä ja pikasen vajaa puolet 120 aluetta loput sataa ja kasikymppiä niin aina se on sen 7.1 - 7.3. Meen aina tuota pätkää 6 - 8 yli ja heti ohi jos sille näyttää. Tässä trippi näyttää vajaat 5km liikaa tuolle 700km pätkälle. Kaupungissa mun ajolla noin 9 ja alle jos ei yhtään kisko. Jos kiskoo ni 10
Mutta kun sulla on nuo kiekot ja mitä ilmeisimmin aika leveätkin niin ei oikeastaan edes voi vettara. Varmaan olet laskenu alustaakin tonttiin? Jos näin niin miten renkaitten suuntausten kanssa oletko kattonu niitä? Leveä jäykkärunkoinen rengas yhdistettynä liikaa auraavaan renkaaseen --> äkkiä näkyy pa kulutuksessa. Korkea normirengas antaa hiukan anteeksi tässä kohtaa vaikka aurausta olisikin liikaa kun rengas myötää enempi kuin leveä ja onhan leveän vierintävastus jokatapauksessa isompi.
Ajoitus tietty kans vaikuttaa mutta se sulla lie on kohdillaan kun tuollainen paketti on ajossa.
Ittellä mitään supereita ole vaikka 7 millisiä mynäläisiä on kahdessakin om603 pumpussa mutta toisella vaunuvedossakaan ei me 12l/100 ja silti saa mennä noin 80 todellista. Vaunu kuitenkin painaa noin 1500kg ja onhan siinä kohtaa muutakin tavaraa kyydissä. Toisella en o vielä kiskonu.
Maantiellä matka-ajossa 700km pätkä kesällä kun ilmastointi on päällä ja pikasen vajaa puolet 120 aluetta loput sataa ja kasikymppiä niin aina se on sen 7.1 - 7.3. Meen aina tuota pätkää 6 - 8 yli ja heti ohi jos sille näyttää. Tässä trippi näyttää vajaat 5km liikaa tuolle 700km pätkälle. Kaupungissa mun ajolla noin 9 ja alle jos ei yhtään kisko. Jos kiskoo ni 10
Mutta kun sulla on nuo kiekot ja mitä ilmeisimmin aika leveätkin niin ei oikeastaan edes voi vettara. Varmaan olet laskenu alustaakin tonttiin? Jos näin niin miten renkaitten suuntausten kanssa oletko kattonu niitä? Leveä jäykkärunkoinen rengas yhdistettynä liikaa auraavaan renkaaseen --> äkkiä näkyy pa kulutuksessa. Korkea normirengas antaa hiukan anteeksi tässä kohtaa vaikka aurausta olisikin liikaa kun rengas myötää enempi kuin leveä ja onhan leveän vierintävastus jokatapauksessa isompi.
Ajoitus tietty kans vaikuttaa mutta se sulla lie on kohdillaan kun tuollainen paketti on ajossa.
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Miten tässä ketjussa määritellään superturbon suorituskyky tai teho?Elkku_ kirjoitti:Ajattelin että tänne vois laittaa vähä vertailun vuoks kokemusperäisiä superturbo-tekniikalla olevien Mersujen kulutustietoja...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
100kw/litra ollu "raja" jo ties kuinka kauan.
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Olen sen trippimittarinkin paikkansa pitävyyden joskus kyllä kokeillut ja mielestäni piti kyllä ihan hyvin kutinsa.Jari Ke kirjoitti:Kuulostaa kyllä paljolle Oikeastaan liian paljolle. Mutta oletkos kattonu sen trippimittarin että paljonko sen virhe on miinuksilla ? Meinaan kun sulla on 18" kiekot alla niin kun ajat todellisen sata kilometriä paljonko yli 90 kertyy trippiin?
Mutta kun sulla on nuo kiekot ja mitä ilmeisimmin aika leveätkin niin ei oikeastaan edes voi vettara. Varmaan olet laskenu alustaakin tonttiin? Jos näin niin miten renkaitten suuntausten kanssa oletko kattonu niitä? Leveä jäykkärunkoinen rengas yhdistettynä liikaa auraavaan renkaaseen --> äkkiä näkyy pa kulutuksessa. Korkea normirengas antaa hiukan anteeksi tässä kohtaa vaikka aurausta olisikin liikaa kun rengas myötää enempi kuin leveä ja onhan leveän vierintävastus jokatapauksessa isompi.
Ajoitus tietty kans vaikuttaa mutta se sulla lie on kohdillaan kun tuollainen paketti on ajossa.
No siinä on vakio Sportlinen alusta. On ne suuntaukset joskus kyllä katottu, mutta tais olla kyllä sillon muistaakseni ihan vakio rengastus sillon paikkallas. Auto ainakin suoraan menee kyllä, mutta toinen eturengas on aina vähän kulunu enemmän ulkosyrjästä. Uskoakseni johtuu liian jyrkästä casterin kulmasta, kun sitä ei aikanaan säädetty ohjearvoihin. Nimittäin kun kääntää toiseen suuntaan niin kyseinen rengas tavallaan murtaa hiukan jos vaikka hiekkaa asvaltin päällä, eikä palauta sieltä ääriasennosta. Toiseen suuntaan käännettäessä ei tapahdu kumpaakaan näistä ilmiöistä, vaan käyttäytyy normaalisti.
Ajotus pitäs olla kyllä kohdallas. On jo moneen kertaan pumppu ollut mun aikana irti ja ei ole kulutus muuttunu siitä mihinkään, aina kun pumpun laittanu takas paikalles.
100 kw/litra on sopiva kriteeri moniventtiilimoottorille, mutta vajaaventtiilisellehän se on ymmärtääkseni 100 hv/litra. Vajaaventtiiliseltä ei mielestäni oikeen voi samoja vaatia kun ei kestä niin paljon paineita kuitenkaan ku moniventtiili.tomant kirjoitti:Miten tässä ketjussa määritellään superturbon suorituskyky tai teho?Elkku_ kirjoitti:Ajattelin että tänne vois laittaa vähä vertailun vuoks kokemusperäisiä superturbo-tekniikalla olevien Mersujen kulutustietoja...
tomant
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
No ei se ole "superturbo" jos ei 100kw/litra ylity... 
Tuo 100hv/litra tulee kapeakantisestakin ihan vahingossa kun vähän päivittää oheislaitteita, eikä ala hölmöyksissään hulluttelemaan ahtopaineilla.
Pikkusipistelyllä irtoaa kyllä se 100kw/litrakin.

Tuo 100hv/litra tulee kapeakantisestakin ihan vahingossa kun vähän päivittää oheislaitteita, eikä ala hölmöyksissään hulluttelemaan ahtopaineilla.
Pikkusipistelyllä irtoaa kyllä se 100kw/litrakin.
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Mika.T kirjoitti:No ei se ole "superturbo" jos ei 100kw/litra ylity...
Tuo 100hv/litra tulee kapeakantisestakin ihan vahingossa kun vähän päivittää oheislaitteita, eikä ala hölmöyksissään hulluttelemaan ahtopaineilla.
Pikkusipistelyllä irtoaa kyllä se 100kw/litrakin.
Mitä on pikkusipistely

Nooh jokatapauksessa samoilla linjoilla

Mutta aloitajalle sanoisin ettei tuo kulutus kyllä ole linjassa. Jarrut laahaa tai p-ainetta vuotaa tai aurausta tai... Tossa W124 250DT:ssä sain tippumaan pienillä asioilla ja auraus oli yksi niistä. Narinat ja alapallot vaihdoin. takaauraussäätötangot + kaikki jarrut kävin läpi ja sit mynäreisu ja himpun laskin alustaa + siinä kohtaa taas auraukset takaa ja edestä + renkaitten pysykallistus ja lopuksi kun keksin miten kierrätys ohitetaan ni kattiin reikä. Nillä se tippu puolitoista litraa. Alkuun söikin minusta selvästi liikaa kun alle seiskan ei millään meinannu päästä. 5 vaihteinen manuaali muuten kaikenlisäksi
Niin ja sekin vuoti mutta niin vähän ettei lätäköitä jääny. Kostea oli ja haisi
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Niin no jos näin on asian laita ni ei tuo munkaan sitte mikään superturbo ole. Siitä nimittäin penkattiin vaan 360 hv ja 680 nm tolla kokoonpanolla ja ahtoja oli noin 1,8 baria. Tosin kyllä hukkaportin ja pakosarjan välinen laippa falskas sillon, mikä tietyst vaikuttaa osaltas tulokseen. Jos se olis ollu tiivis ni vaikee sanoo oliskohan menny teho seuraavalle sataluvulle. Siinä on nyt kuitenki Kivimäen valmistama pitkä pulssipakosarja ja virtaavammaksi muokattu imusarja ja iso ilmansuodin joka taittuu sinne lokarin ilmanottoevääseen, että saa kylmempää ilmaa. En oikeen kekkaa mitä pikkusipistelyä siihen vielä sit kannattas tehdä että se 100 kw/litra menis rikki, ilman että ahtopaineita nostaa. Isompi ahto- ja moottoriöljynjäähdytin ja 8 mm diisselipumppu varmaan ainaki auttas tossa omassa jotain. Tällä hetkellä kun on vaa puskurin takana semmonen levee ja matala ahtocooleri ja vakio öljynjäähy, jonka termostaatti aukeaa mielestäni liian myöhään, vasta 90 asteessa. Siitä tulikin mieleen että missähän se öljytermari sijaitsee ja saiskohan vaihdettua matalampiarvoseen, ni sais vähän hillittyä öljynlämpöjä, vedättäessä?Mika.T kirjoitti:No ei se ole "superturbo" jos ei 100kw/litra ylity...
Tuo 100hv/litra tulee kapeakantisestakin ihan vahingossa kun vähän päivittää oheislaitteita, eikä ala hölmöyksissään hulluttelemaan ahtopaineilla.
Pikkusipistelyllä irtoaa kyllä se 100kw/litrakin.
Sen tiedän että jarrut eivät laahaa, mutta tota polttoainevuotuoa olen itekki miettinyt, mutta luulis että olisin sen kuitenki kaheksan vuoden aikana huomannu jos jostai vuotas, kun ei kerran haise eikä jätä lätäköitä. Pyörien väärät suuntaukset kyllä ehkä saattas aiheuttaa runsaan janosuuden. Täytyy varmaan käyttää se jossain pajalla nelipyöräsuuntauksessa ja kattoo onko vaikutusta.Jari Ke kirjoitti:
Mitä on pikkusipistely![]()
Nooh jokatapauksessa samoilla linjoilla
Mutta aloitajalle sanoisin ettei tuo kulutus kyllä ole linjassa. Jarrut laahaa tai p-ainetta vuotaa tai aurausta tai... Tossa W124 250DT:ssä sain tippumaan pienillä asioilla ja auraus oli yksi niistä. Narinat ja alapallot vaihdoin. takaauraussäätötangot + kaikki jarrut kävin läpi ja sit mynäreisu ja himpun laskin alustaa + siinä kohtaa taas auraukset takaa ja edestä + renkaitten pysykallistus ja lopuksi kun keksin miten kierrätys ohitetaan ni kattiin reikä. Nillä se tippu puolitoista litraa. Alkuun söikin minusta selvästi liikaa kun alle seiskan ei millään meinannu päästä. 5 vaihteinen manuaali muuten kaikenlisäksi
Niin ja sekin vuoti mutta niin vähän ettei lätäköitä jääny. Kostea oli ja haisi
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Täällä on 10vuotta sitten saatu kapeakantisesta kutosesta yli 400hv 1.6barilla.
Ei mikään amerikantemppu.
Nämä vanhemmat "pioneerit" jotka näitä on aikoinaan rakennellut ei tosin enää vaikuta tällä voorumilla.
Ei mikään amerikantemppu.
Nämä vanhemmat "pioneerit" jotka näitä on aikoinaan rakennellut ei tosin enää vaikuta tällä voorumilla.
Re: ST-tekniikan polttoaineenkulutukset?
Varmasti on saanu. En sitä epäile yhtään, etteikö sais jos vaan tietää mitä tekee. Tosiaan eilen penkitin auton ja sen aikana huomasin vasta että jostain pakosarjan seudulta pöläjää kunnolla mustaa savua. Tänään paikallistin vuotokohdan pakosarjassa hukkaportin laipan hitsaussaumassa. Oli sen verta pahassa paikassa ettei nähny muute ko saippuavedellä. Sen hitsailee kuntoon ní täytyy kattoo jos käyttäs uudestaa penkissä. Jäi se kieltämättä itteäki vähä kaivelemaan ku ei se 400 hv menny rikki... 

W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V