W123 parempi kuin W124!?
W123 parempi kuin W124!?
Eli 123 on tietyiltä ominaisuuksiltaan mielestäni parempi kuin 124:nen.
Eli tässä lista ominaisuuksista, jotka ovat 123:ssa parempia kuin 124:ssa.
1) Pitkät valot 123:ssa paremmat.
2) Peruuttaessa auton kulmien havainnointi huomattavasti helpompaa 123:lla
3) Ovipahvien kiinnitys. Alkupään 124:ssa repsottaa usein ovipahvien yläreunat.
4) Huonoilla teillä 123:lla voi ajaa huolettomammin. 124:ssa halkeaa "etuspoileri" helposti.
5) Sisätilat ovat 123:ssa avarammat. 124 on monen mielestä yllättävän pieni.Varsinkin takana pääntila on huono.
6) Varaosien hinta 123:ssa selkeästi halvempi
7)Taka-akselisto 123:ssa helppohoitoinen. 124:ssa puslien ja varsien määrä suuri-kuluneisuus heikentää huomattavasti ajo-ominaisuuksia. Lisäksi viat vaikea paikallistaa.
8)Alavääntö on melko laimea 124:lla. 123:nen 300 D jättää liikennevalolähdöissä 200-250 dieselit(124) 300 d(124) pysyy just mukana.
9)Jotkut 124 (huom. eivät kaikki)hytkyvät ja pomppivat kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle. Etenkin ennen 87 valmistetut. Pumppua muutettu myöhemmin ja vaihtaminen huomattavasti helpompaa uudemmissa. Pomppivat yksilöt ovat erittäin herkkiä renkaille-talvirenkailla meno on helpompaa, mutta melko kuluneet kesärenkaat vaikeuttavat ajoa entisestää.Eli vaihtaminen jouhevampaa 123:ssa.
10) Talviajo-ominaisuudet. Kun lähdetään ohittamaan talvella, jolloin kaistojen välissä on paljon lunta niin 123:nen menee polanteen yli määrätietoisesti, mutta 124:sen kanssa on vaikeampaa-lumivallin ylitys on vaivalloista. Renkaiden koko (leveys) on tietysti pääsyy. Ohitukset ovat turvallisempia 123:lla. 124:lla tuntuu että ei meinaa päästä vasemmalle kaistalle ollenkaan-on käännettävä jyrkemmin renkaita.
11) 123:ssa on kansi kestävää tekoa. 124:ssa huomattavasti enemmän kansivaurioita. Materiaalien ero tietysti syynä.
LOPUKSI: 123:ssa on muitakin ominaisuuksia, jotka ovat 124:sia parempia. Mutta tottakai 124 on uudempi ja uudempaa tekniikkaa hyväksikäyttävä laite, ja kiistattomasti hieno auto. Jos 123:sen hyviä ominaisuuksia olis saatu vielä 124:seen olis se vielä legendaarisempi. Esim. valot, tilat, näkyvyys taakse. En kaipaa listaa siitä, miltäosin 124 on parempi kuin 123:nen. Lista on tottakai pitkä esim. kaarreajo, kulutus, meluttomuus. Mutta sehän on mielestäni kiinnostavaa ja ihmeellistä, että vanhempi malli voi olla joltain osin parempi kuin uusi.
Auton teko on aina kompromissi-kaikkea ei voi saada. 124:sen pieni kulutus johtuu osaltaan ilmanvastuskertoimen pienuudesta,joka taas johtaa ahtaaseen koriin-etulasi laskee jyrkemmin ja katon takaosa laskee aiemmin.
124:nen on uskomaton auto omalla tavallaan. Vuoden 85 auto näyttää todella hyvältä lähes kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Dieselien käyntiääni ja äänieristys on esimerkillistä. Käyntiäännin pehmeys kestää kaikki vertailut nykypäivän dieseleihin. Ja etenkin 124:sen kuutosdiesel käy todella hienosti ja murisee kierroksilla todella urheilullisesti.
PS. 124:sen 200 D ei vastaa 123:sen 300 D:tä suorituskyvyltään, vaikka näin usein olen kuullut kerrottavan.
Eli tässä lista ominaisuuksista, jotka ovat 123:ssa parempia kuin 124:ssa.
1) Pitkät valot 123:ssa paremmat.
2) Peruuttaessa auton kulmien havainnointi huomattavasti helpompaa 123:lla
3) Ovipahvien kiinnitys. Alkupään 124:ssa repsottaa usein ovipahvien yläreunat.
4) Huonoilla teillä 123:lla voi ajaa huolettomammin. 124:ssa halkeaa "etuspoileri" helposti.
5) Sisätilat ovat 123:ssa avarammat. 124 on monen mielestä yllättävän pieni.Varsinkin takana pääntila on huono.
6) Varaosien hinta 123:ssa selkeästi halvempi
7)Taka-akselisto 123:ssa helppohoitoinen. 124:ssa puslien ja varsien määrä suuri-kuluneisuus heikentää huomattavasti ajo-ominaisuuksia. Lisäksi viat vaikea paikallistaa.
8)Alavääntö on melko laimea 124:lla. 123:nen 300 D jättää liikennevalolähdöissä 200-250 dieselit(124) 300 d(124) pysyy just mukana.
9)Jotkut 124 (huom. eivät kaikki)hytkyvät ja pomppivat kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle. Etenkin ennen 87 valmistetut. Pumppua muutettu myöhemmin ja vaihtaminen huomattavasti helpompaa uudemmissa. Pomppivat yksilöt ovat erittäin herkkiä renkaille-talvirenkailla meno on helpompaa, mutta melko kuluneet kesärenkaat vaikeuttavat ajoa entisestää.Eli vaihtaminen jouhevampaa 123:ssa.
10) Talviajo-ominaisuudet. Kun lähdetään ohittamaan talvella, jolloin kaistojen välissä on paljon lunta niin 123:nen menee polanteen yli määrätietoisesti, mutta 124:sen kanssa on vaikeampaa-lumivallin ylitys on vaivalloista. Renkaiden koko (leveys) on tietysti pääsyy. Ohitukset ovat turvallisempia 123:lla. 124:lla tuntuu että ei meinaa päästä vasemmalle kaistalle ollenkaan-on käännettävä jyrkemmin renkaita.
11) 123:ssa on kansi kestävää tekoa. 124:ssa huomattavasti enemmän kansivaurioita. Materiaalien ero tietysti syynä.
LOPUKSI: 123:ssa on muitakin ominaisuuksia, jotka ovat 124:sia parempia. Mutta tottakai 124 on uudempi ja uudempaa tekniikkaa hyväksikäyttävä laite, ja kiistattomasti hieno auto. Jos 123:sen hyviä ominaisuuksia olis saatu vielä 124:seen olis se vielä legendaarisempi. Esim. valot, tilat, näkyvyys taakse. En kaipaa listaa siitä, miltäosin 124 on parempi kuin 123:nen. Lista on tottakai pitkä esim. kaarreajo, kulutus, meluttomuus. Mutta sehän on mielestäni kiinnostavaa ja ihmeellistä, että vanhempi malli voi olla joltain osin parempi kuin uusi.
Auton teko on aina kompromissi-kaikkea ei voi saada. 124:sen pieni kulutus johtuu osaltaan ilmanvastuskertoimen pienuudesta,joka taas johtaa ahtaaseen koriin-etulasi laskee jyrkemmin ja katon takaosa laskee aiemmin.
124:nen on uskomaton auto omalla tavallaan. Vuoden 85 auto näyttää todella hyvältä lähes kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Dieselien käyntiääni ja äänieristys on esimerkillistä. Käyntiäännin pehmeys kestää kaikki vertailut nykypäivän dieseleihin. Ja etenkin 124:sen kuutosdiesel käy todella hienosti ja murisee kierroksilla todella urheilullisesti.
PS. 124:sen 200 D ei vastaa 123:sen 300 D:tä suorituskyvyltään, vaikka näin usein olen kuullut kerrottavan.
Re: W123 parempi kuin W124!?
Hmm.
Varmasti on monilta osin parempi tuo vanhempi malli.
Yksi kohta jäi vaivaamaan muita enemmän.
Sen alareunahan on kuitenkin paljon ylempänä kuin esim öljypohja
Varmasti on monilta osin parempi tuo vanhempi malli.
Yksi kohta jäi vaivaamaan muita enemmän.
Melkoinen möykky täytyy tiessä olla jos tuon vakio"spoilerin" saa hajalle.kardaani kirjoitti:4) Huonoilla teillä 123:lla voi ajaa huolettomammin. 124:ssa halkeaa "etuspoileri" helposti.
Sen alareunahan on kuitenkin paljon ylempänä kuin esim öljypohja

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
No, muihin asioihin ottamatta enempi kantaa on edelleen pakko ihmetellä, että W123 on mielestäni selvästi mukavampi auto ajettavuudeltaan kuin 124. Ei tippaakaan sporttinen, mutta ajaminen on älyttömän leppoisaa ja jotenkin luontevan oloista. Kaikki toimii just niin kuin pitäisikin. 

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Olen Aku P:n kansaa samaa mieltä.Aku P kirjoitti:No, muihin asioihin ottamatta enempi kantaa on edelleen pakko ihmetellä, että W123 on mielestäni selvästi mukavampi auto ajettavuudeltaan kuin 124. Ei tippaakaan sporttinen, mutta ajaminen on älyttömän leppoisaa ja jotenkin luontevan oloista. Kaikki toimii just niin kuin pitäisikin.
Kunnossa olevana ja huollettuna W123 on todella mahtava ja mukava ajaa. jopa parempi kuin perus W202

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Kolaritilanteissa minä ainankin valitsisin alleni W124:n W123:n sijaan...
Mielestäni W123 on vähän "kepoisemman" oloinen auto kun W124.
Mutta tuo tekniikan osalta olen kanssa samaa mieltä, että W123 on käyttäjäänsä katsoen miellyttävämpi, koska sen kulutusosat on todellakin huokeita ja sylinterikansien kanssa ei tarvitse niinpaljoa jännätä kun näitä tuoreempia yksilöitä.
Milloinkahan se tuo oma lankku halkeaa...

Mielestäni W123 on vähän "kepoisemman" oloinen auto kun W124.
Mutta tuo tekniikan osalta olen kanssa samaa mieltä, että W123 on käyttäjäänsä katsoen miellyttävämpi, koska sen kulutusosat on todellakin huokeita ja sylinterikansien kanssa ei tarvitse niinpaljoa jännätä kun näitä tuoreempia yksilöitä.
Milloinkahan se tuo oma lankku halkeaa...

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Hyvä auto se on tuo 123:kin mutta ette kai nyt tosissanne ole sitä mieltä että pesee ajoominaisuuksissa 124:sen? Ja nyt tietenkin olettaen että molemmissa alusta kunnossa.
Nythän on tietty että eri kuskit arvostaa eri ominaisuuksia, itse ajattelin nyt lähinnä mutkaista tietä lumisena, jäisenä, märkänä tai kuivana. Eli missä vauhdissa pysyy vielä mutkan jälkeen tiellä.
Omien kokemuksien mukaan 123:sen perä lähtee aika helposti irti kovemmassa vauhdissa jäisellä tiellä.
Nythän on tietty että eri kuskit arvostaa eri ominaisuuksia, itse ajattelin nyt lähinnä mutkaista tietä lumisena, jäisenä, märkänä tai kuivana. Eli missä vauhdissa pysyy vielä mutkan jälkeen tiellä.
Omien kokemuksien mukaan 123:sen perä lähtee aika helposti irti kovemmassa vauhdissa jäisellä tiellä.
Tuo kyllä pitää paikkansa, aivan kuten viestin luoja mainitseekin. W124:llä ei tarvitse jännätä niin paljoa kurviin ajaessa kuin W123:lla, ts. kaarrenopeudet voivat ovat korkeammat W124:llä. Tämä siis normaalikuskin näkökulmasta.Petri K kirjoitti:Hyvä auto se on tuo 123:kin mutta ette kai nyt tosissanne ole sitä mieltä että pesee ajoominaisuuksissa 124:sen? Ja nyt tietenkin olettaen että molemmissa alusta kunnossa.
Nythän on tietty että eri kuskit arvostaa eri ominaisuuksia, itse ajattelin nyt lähinnä mutkaista tietä lumisena, jäisenä, märkänä tai kuivana. Eli missä vauhdissa pysyy vielä mutkan jälkeen tiellä.
Omien kokemuksien mukaan 123:sen perä lähtee aika helposti irti kovemmassa vauhdissa jäisellä tiellä.
Sen ei luulisi olevan epäselvää kenellekään, etteikö vanha malli voisi olla joissakin kohdin seuraajaa etevämpi. Harva auto -merkistä riippumatta- on kaikilla osa-alueilla parempi kuin edeltäjänsä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No, kokeilepa W201:aa vastaavissa oloissa...Petri K kirjoitti:Omien kokemuksien mukaan 123:sen perä lähtee aika helposti irti kovemmassa vauhdissa jäisellä tiellä.

Minusta W123 on kakkosneloseen verrattuna hyvin rauhallinen talvellakin. Ilmeisesti oma 124 on sitten hiukan kulunut ja vanhus sitäkin tiukemmassa kunnossa, eihän sitä saa poikittain liukkaalla vaikka yrittäisi. (Ei sillä, että olisin paria kertaa usemmin tähän pyrkinytkään).
Mutta nämähän on näitä. Huonosti hoidettu MB on kuskinkin kulmasta surullinen kokemus, olen mm. ajanut W126:tta, jossa olin todella helpottunut että pääsin auton puikoista pois. Eikä siinä ollut vasta kuin ravistavat jarrut, iskarit loppu, täristävä voimansiirto, väljä ohjaus, koliseva takapää -- ja auto oli hiljakkoin katsastettu!

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ehkä 124:ssa on parempi pito mutkissa, mutta vastavuoroisesti luisutkin on sitten (joskus) ennalta-arvaamattomia, teräviä ja vaikeita hallita. Sen sijaan W123/W126 lähtee luisuun rauhallisesti ja luisun hallinta on todella helppoa, johon tietenkin 126:sen tapauksessa vaikuttaa hieman pidempi akseliväli. Paikaltaan lähtiessä pitäisin W126:sen etenemiskykyä parempana W124:seen verrattuna, olettaen että alla on edes laillisessa kunnossa olevat renkaat, tämä siis ilman lukkoperää.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Pätee W124:seen, mutta S124:sen kanssa tilanne on aivan toinen huomattavasti tasaisemman painojakauman takia.Pasi M. kirjoitti:Ehkä 124:ssa on parempi pito mutkissa, mutta vastavuoroisesti luisutkin on sitten (joskus) ennalta-arvaamattomia, teräviä ja vaikeita hallita. Sen sijaan W123/W126 lähtee luisuun rauhallisesti ja luisun hallinta on todella helppoa, johon tietenkin 126:sen tapauksessa vaikuttaa hieman pidempi akseliväli. Paikaltaan lähtiessä pitäisin W126:sen etenemiskykyä parempana W124:seen verrattuna, olettaen että alla on edes laillisessa kunnossa olevat renkaat, tämä siis ilman lukkoperää.
Kun tarina nyt lipsahti 126:n puolelle, niin voisi todeta - kuten aiemminkin on ollut esillä - että varsinkin ASD-persuiksinen 126 on uskomattoman hyvä lähtijä ja etenijä pahassakin kelissä. Kyllähän 124:n moniulotteinen takatuenta päästää renkaat koko leveydeltään kunnolla vasten ajoalustaa. Silti 126:n muinainen hevoskärryakselin perillinen pärjää näissä "vetokokeissa" hienosti. Vai olisiko tuo vain painon tuomaa tehokkuutta.Pasi M. kirjoitti: Paikaltaan lähtiessä pitäisin W126:sen etenemiskykyä parempana W124:seen verrattuna, olettaen että alla on edes laillisessa kunnossa olevat renkaat, tämä siis ilman lukkoperää.
Tämäkin on tullut yskäistyä jo kerran, ainakin aikojen alussa Suolen puolella: S nousi iljanteisen kotimäen kovasti kepeämmin kuin Tojon maasturi takavedolla. Asetelmassa on tietysti monta muuttujaa, mutta noin päällisin puolin autoja katsellessa veikkaisi nousukyvyn olevan kyllä toisin päin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tuo on helppo kuitata. Mitä olen W126:lla talvella ajanut, niin jopa kitkoilla etenee ilman luistonestoa hämmästyttävän hyvin. Toki ko. yksilössä on mm. painavat äänentoistovermeet takakontissa, mutta yhtä kaikki auto ei ollut ollenkaan toivoton liukkaallakaan. Käytös on samalla tavoin perusrauhallista kuin W123:ssakin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Väittäisin kyllä aivan muuta.Käyttäytyminen isossakin vaudissa todella rauhallista.Muihin mersuihin ei ole meikäläisellä paljonkaan vertailupohjaa,mutta yleisesti ottaen kummallinen väite 124:sta.Pasi M. kirjoitti:Ehkä 124:ssa on parempi pito mutkissa, mutta vastavuoroisesti luisutkin on sitten (joskus) ennalta-arvaamattomia, teräviä ja vaikeita hallita..
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Siinä kohtaa kun päästiin puhumaan diesel-123 kiihtyvyydestä niin minä jo luulin tätä trolliksi...
Kaikella kunnioituksella W123 -kansaa kohtaan, ja todellakin allekirjoitan että yykaakoo on leppoisa ajettava, mutta ei sunkaan tuossa nyt olleet vastakkain joku 200,000 ajettu juuri entisöity W123 ja miljoonan pyörinyt mustalaisilta ostettu W124 jota on huollettu viimeksi 80-luvulla? Siltä se ainakin kuulosti.
Molempia korimalleja omistaneena en nyt millään sisäistänyt tuota W124 talviautona - väitettä. Olen useamman talvea liukastellut niin nastoilla kuin kuluneilla kitkoilla ja W124 on kyllä rauhallinen luistoissaan. En ole kertaakaan pyörähtänyt satakaksnelosella vaikka ajan kuin heikkopäinen.
Onko noissa sisätiloissa muka eroa? Onko jollakin faktatietoa?
Henkka
Kaikella kunnioituksella W123 -kansaa kohtaan, ja todellakin allekirjoitan että yykaakoo on leppoisa ajettava, mutta ei sunkaan tuossa nyt olleet vastakkain joku 200,000 ajettu juuri entisöity W123 ja miljoonan pyörinyt mustalaisilta ostettu W124 jota on huollettu viimeksi 80-luvulla? Siltä se ainakin kuulosti.
Molempia korimalleja omistaneena en nyt millään sisäistänyt tuota W124 talviautona - väitettä. Olen useamman talvea liukastellut niin nastoilla kuin kuluneilla kitkoilla ja W124 on kyllä rauhallinen luistoissaan. En ole kertaakaan pyörähtänyt satakaksnelosella vaikka ajan kuin heikkopäinen.
Onko noissa sisätiloissa muka eroa? Onko jollakin faktatietoa?
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Itse vertaan W123 240 D 80- ja S124 250D 92-.
Ainakin toi pitkien valoteho pitää paikkansa.
Oma mielipide rauhallisuudesta on että kun vertaa sedania ja farmaria ja 65 sarjalaista rengasta 80 sarjalaiseen niin aika vaikeaa on tuo luotettava vertailu. Mutta ajo on aivan yhtä leppoisaa.
Molempien autojen ratissa viihtyy vaikka 500 km yhdeltä istumalta. Tosin 124 penkillä paremmin, siis ainakin penkin puolesta. Ajomelusta ei varmasti tarvitse mainitakkaan.
123:n ehdoton etu on auton herättämä luottamus mitä 124 ei ainakaan vielä osoita. ( vasta 30 tkm takana).
Harvassa on ne muutaman sadan euron autot joilla uskaltaa lähteä lapin reissuun pienten lasten kanssa kovalla pakkasella.
hyvänen aika. Vertasinko tosiaan 12 vuotta nuorempaa/vanhempaa autoa toisiinsa.
Mutta molempia autoja on ihan yhtä kiva paiskoa vastaheitoilla lumiränneissä
Ainakin toi pitkien valoteho pitää paikkansa.
Oma mielipide rauhallisuudesta on että kun vertaa sedania ja farmaria ja 65 sarjalaista rengasta 80 sarjalaiseen niin aika vaikeaa on tuo luotettava vertailu. Mutta ajo on aivan yhtä leppoisaa.
Molempien autojen ratissa viihtyy vaikka 500 km yhdeltä istumalta. Tosin 124 penkillä paremmin, siis ainakin penkin puolesta. Ajomelusta ei varmasti tarvitse mainitakkaan.
123:n ehdoton etu on auton herättämä luottamus mitä 124 ei ainakaan vielä osoita. ( vasta 30 tkm takana).
Harvassa on ne muutaman sadan euron autot joilla uskaltaa lähteä lapin reissuun pienten lasten kanssa kovalla pakkasella.
hyvänen aika. Vertasinko tosiaan 12 vuotta nuorempaa/vanhempaa autoa toisiinsa.

Mutta molempia autoja on ihan yhtä kiva paiskoa vastaheitoilla lumiränneissä

<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Joo, on. Kangasalla testailtiin Timo L:n 123:sen takatiloja, ja polvitilaa on huomattavasti paremmin takana. Omassa autossa en yksinkertaisesti mahdu takapenkille jos olen ensin kuskinpenkin säätänyt hyvään ajo-asentoon (190 cm pituutta) mutta 123:sessa oli ihan siedettävästi tilaa olla takanakin.Henri Junkkala kirjoitti:Onko noissa sisätiloissa muka eroa? Onko jollakin faktatietoa?
Muuten en noista tiloista tiedä, siis korkeus - ja sivusuunnassa,
Olisko jollain muuten faktaa siitä, miten paljon kattoluukku syö W124:n tilaa korkeussuunnassa? Itsellä kun raapii nuppi aina kattoa, jos pitää vähänkään esimerkiksi jossain risteyksessä kurkotella etiäppäin. W123:ssa on tilaa kupolin päällä hurumykket, mutta siinäpä ei kattoluukkua olekaan.Mauri H. kirjoitti:Muuten en noista tiloista tiedä, siis korkeus - ja sivusuunnassa,
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sellainen tuntuma on hyppysissä, että takatilat on farkussa pienemmät, joten ei kelvollista vertailla Timo L:n sedania ja Maurin farkkua.. Ja onneksi W124 kuskinpenkkiä saa alaspäin, kaukana on katto ja kuitenki 189 pitkä joten epäilen timon väitettä kyllä, ei W124:ssakaan paljoa ole takana tilaa kun penkin roudaa lepo-ajoasentoon.. Kummankin olen omistanut, W124 omistan edelleen, ja väitän että sedanit on tiloiltaan samankaltaiset. Toki W123 on peilien kärjistä mitattuna leveämpi, oliko peräti 7,5 cm. Kattoluukku vie huomattavan osan myös W123:sen tiloista. Takapenkki jos on ryhdissään, niin kattoa saattaa raapia pää. Ja tietty myös edessä.
124.023
Samat takatilat on sedanissa ja farkussa.Hemingway kirjoitti:Sellainen tuntuma on hyppysissä, että takatilat on farkussa pienemmät, joten ei kelvollista vertailla Timo L:n sedania ja Maurin farkkua.. Ja onneksi W124 kuskinpenkkiä saa alaspäin, kaukana on katto ja kuitenki 189 pitkä joten epäilen timon väitettä kyllä, ei W124:ssakaan paljoa ole takana tilaa kun penkin roudaa lepo-ajoasentoon.. Kummankin olen omistanut, W124 omistan edelleen, ja väitän että sedanit on tiloiltaan samankaltaiset. Toki W123 on peilien kärjistä mitattuna leveämpi, oliko peräti 7,5 cm. Kattoluukku vie huomattavan osan myös W123:sen tiloista. Takapenkki jos on ryhdissään, niin kattoa saattaa raapia pää. Ja tietty myös edessä.
Ja minä itse kokeilin niitä tiloja asettamalla kuskin penkin miellyttävään asentoon ja könysin taakse. On se 123:nen suurempi jalkatiloiltaan, varmaan joku 5 cm.
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 22.10.2004 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä W123:n takatilat ovat suuremmat, kuin W124:ssä, ainakin jalkatilan osalta. Tästä aiheestahan autoa kritisoitiin sen tullessa markkinoille vuonna 1985. No, sama linja on taas menossa W210Hemingway kirjoitti:Kummankin olen omistanut, W124 omistan edelleen, ja väitän että sedanit on tiloiltaan samankaltaiset. Toki W123 on peilien kärjistä mitattuna leveämpi, oliko peräti 7,5 cm.

Mutta voin tarkistaa nuo mitat illalla esitteistä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
entäs w116 tai w115
Mitäs mieltä ollaan sitten w116 S:sä Mersusta tai pystylamppuisesta w115:sesta? Entäs sellainen vanhempi S:ssä, jolla Raid ajeli?
Itse olen yhden kerran kokeillut w116 350 SEL:iä ja sitä voisi luonnehtia, että muistuttaa ajoltaan w123:sta, mutta on painonsa vuoksi letkeämpi ajaa ja v8 kone teki reteämpää fiilistä.
Minusta sellainen olisi ihan kuningasvehje kun olisi varustettu jollain modernilla tehokkaalla dieselpadalla.
Itse olen yhden kerran kokeillut w116 350 SEL:iä ja sitä voisi luonnehtia, että muistuttaa ajoltaan w123:sta, mutta on painonsa vuoksi letkeämpi ajaa ja v8 kone teki reteämpää fiilistä.
Minusta sellainen olisi ihan kuningasvehje kun olisi varustettu jollain modernilla tehokkaalla dieselpadalla.
Noista takajalkatiloista tulikin aika hyvin jo kommenttia. Lisäksi enemmän kaartuvat seinämät saavat 124:n tilat tuntumaan sivusuunnassa pienemmiltä. Ja onhan 124 muutenkin 5 cm kapeampi auto.
Heh, tosta luukusta, kyllä se jonkun verran tilaa vie. Tosin mulla on molemmissa autoissa kuskin penkki hiljattain kovetettu ja ala-asentoihinsa säädetty. Dieselissä jossa ei ole kattoluukkua hiukset hipovat kattoa, sen sijaan luukullisessa bensakoneisessa ei ole tätä ilmiötä
Niin no on turha alkaa inttämään, mutta myös minusta jonkunmoisten 124 talvikokemusteni perusteella 123:n etenemiskyky on selvästi parempi. Pasi M:n kommentit ylhäällä 124:n luistoista vastaavat täysin omia sekä muutaman tutun mb-asiantuntijan vertailupohjaisia kokemuksia.
Heh, tosta luukusta, kyllä se jonkun verran tilaa vie. Tosin mulla on molemmissa autoissa kuskin penkki hiljattain kovetettu ja ala-asentoihinsa säädetty. Dieselissä jossa ei ole kattoluukkua hiukset hipovat kattoa, sen sijaan luukullisessa bensakoneisessa ei ole tätä ilmiötä

Niin no on turha alkaa inttämään, mutta myös minusta jonkunmoisten 124 talvikokemusteni perusteella 123:n etenemiskyky on selvästi parempi. Pasi M:n kommentit ylhäällä 124:n luistoista vastaavat täysin omia sekä muutaman tutun mb-asiantuntijan vertailupohjaisia kokemuksia.
No jos hämmennetään vähän vielä lisää soppaa...
Mikäs sitten W201:stä tekee huhujen mukaan niin onnettoman talviauton, eikös sen alustaratkaisut ole pitkälti samoja isoveljensä 124:sen kanssa? 80-luvun TM:issä ainakin haukuttiin talviomituisuuksia moneen kertaan, liukasta oli ja vaikeeta hallita. Muutettiinko 201:sen alustassa mitään sen about 10-vuotisen valmistustaipaleen aikana?
Mikäs sitten W201:stä tekee huhujen mukaan niin onnettoman talviauton, eikös sen alustaratkaisut ole pitkälti samoja isoveljensä 124:sen kanssa? 80-luvun TM:issä ainakin haukuttiin talviomituisuuksia moneen kertaan, liukasta oli ja vaikeeta hallita. Muutettiinko 201:sen alustassa mitään sen about 10-vuotisen valmistustaipaleen aikana?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
124:stä ei ole vielä talvikokemusta mutta isäpapan vanhalla 200D 123:lla ajeltiin kyllä semmoisista paikoista, joihin tavallisesti 2-vetomiehet eivät tohtineet ajaa. Osaltaan tuossa varmaan auttoi aina kaikkea tavaraa täynnä ollut peräkontti mutta oma osansa oli varmasti letkeälllä / löysähköllä jousituksella. Varsinkin lumessa huomasi sen hyvän puolen, että jos kulku tökkäsi yhteen suuntaan, toiseen suuntaan auto vielä kulki. Monet kerrat lapioimme 123:n seuraajaksi hankittua Transporteria – vaikka tuossa on moottori takana ja kaikki, on se jousitukseltaan uskomattoman jäykkä peli.Leka kirjoitti:Niin no on turha alkaa inttämään, mutta myös minusta jonkunmoisten 124 talvikokemusteni perusteella 123:n etenemiskyky on selvästi parempi.
P*rhana, kun juttu lipsahtaa aina sivuraiteille.

t.
Risto
E500 – 211.070
Tekniikan maailma epäili aikanaan talvitestissä (vuonna -87, jolloin mersulta mukana oli W124 230E), että syy rauhallisempaan käytökseen olisi mm. pyöränkulmissa.Pasi M. kirjoitti:No jos hämmennetään vähän vielä lisää soppaa...
Mikäs sitten W201:stä tekee huhujen mukaan niin onnettoman talviauton, eikös sen alustaratkaisut ole pitkälti samoja isoveljensä 124:sen kanssa? 80-luvun TM:issä ainakin haukuttiin talviomituisuuksia moneen kertaan, liukasta oli ja vaikeeta hallita. Muutettiinko 201:sen alustassa mitään sen about 10-vuotisen valmistustaipaleen aikana?
Itse olisin valmis väittämään, että hiukan pidempi akseliväli vaikuttaa sekin, ja kai siinä jousitusgeometriassa on sitten juuri sen verran muutoksia, että käytöskin on erilaista.
Itse W201:lla ajaneena toteaisin, että ei se nyt mitenkään onneton talviauto ole. Nuo W123/W126-mallit nyt ovat ihan erihenkisiä "junia" huonollakin tiellä, mutta W201 on sitten vastaavasti paljon herkempi, "mikroautomaisempi" kuin isommat mallit.
Tietyillä keleillä kaarteessa perä lähtee helposti liitelemään, mutta persauksessa tuntee verrattoman hyvin, mitä tien ja renkaan välillä tapahtuu,ja hallinta on ´tietystä luistoherkkyydestä huolimatta helppoa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
talviajosta...
Leka kirjoitti: Niin no on turha alkaa inttämään, mutta myös minusta jonkunmoisten 124 talvikokemusteni perusteella 123:n etenemiskyky on selvästi parempi. Pasi M:n kommentit ylhäällä 124:n luistoista vastaavat täysin omia sekä muutaman tutun mb-asiantuntijan vertailupohjaisia kokemuksia.
Minun kokemukseni mukaan 124-korinen on ajo-ominaisuuksiltaan kyllä ihan kelvollinen talviauto. Kaikkein paras puoli tuossa vanhassa d-turbossani oli semmoinen hyvä "näppituntuma", eli aina tuntui tietävän tarkalleen, milloin auto hieman luistaa ja millaisen liikkeen se tekee seuraavaksi. Luistojen hallinta oli loogista ja helppoa.
Etenemiskyky paikaltaan lähtien taas ei ollut mikään kummoinen, vaikka alla oli aina hyvät renkaat, lukuunottamatta niitä ensimmäisenä talvena alla olleita Semperit ice grippejä, joilla jäin pari kertaa kiinni.
Minun autossani ei ollut asd-perää, vaan ihan tavallinen lukoton vaan.
Eipä tällä uudemmalla 211-mallilla tahdo uskaltaa ajaa ollenkaan esp poiskytkettynä. Ohjaustunto on sen verran huono, että auto lähtee sitten hanskasta todella nopeasti, kun luisto alkaa.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Hemingway kirjoitti:Kummankin olen omistanut, W124 omistan edelleen, ja väitän että sedanit on tiloiltaan samankaltaiset. Toki W123 on peilien kärjistä mitattuna leveämpi, oliko peräti 7,5 cm.
Tässäpä näitä:Timo L. kirjoitti:Mutta voin tarkistaa nuo mitat illalla esitteistä.
Leveys pehmusteiden kohdalla takana:
W123: 1480 mm
W124: 1438 mm
Leveys hartioiden korkeudella takana:
W123: 1416 mm
W124: 1416 mm
Etuistuimen selkänoja-takaistuimen selkänoja*:
W123: 692 mm (ennen 9/82: 652 mm)
W124: 690 mm
* riippuu istuinasennosta
Istumakorkeus takana:
W123: 948 mm
W124: 958 mm
Mitat ovat otetut myyntiesitteistä. Kaikki mitat eivät kyllä puhu W123:n suuremman tilavuuden puolesta. Mutta takapenkillä on kyllä tosielämässä väljemmän tuntuista kuin W124:ssä.
Heh, kuriositeetti: kaikkihan tietävät, että 1. sarjan W126:ssa mallissa 500 SEL on vakiona lehtiverkot etuistuinten selkänojissa. No, tämähän tietysti vaikuttaa takamatkustajien jalkatilaan reduseeraavasti. Näin ollen mallissa 380 SEL on perusvarusteisena 3 mm suurempi takajalkatila!

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi