S204 vetää oikealle?
S204 vetää oikealle?
Moi!
Mistähän kannattaa lähteä etsimään ongelmaa, kun S204 facelift 200cdi vetää oikealle ihan älyttömän paljon. Oikeastaan tuntuu kuin ohjaus, siis myös ratti, keskittäisi hieman keskilinjasta oikealle. Auto siis pyrkii koko ajan tekemään isoa ympyrää oikealle, ellei pidä vastaan. Tasaisella, oikealle kallistuvalla tai lievästi vasemmalle kallistuvalla alustalla.
Nopeudella ei ole merkitystä, mottooritie tai 20km/h sama homma. Kädet jos päästää irti niin parissa sekunnissa on nokka kohti ojaa. Jos tie kallistaa reilusti vasemmalle, saattaa auto mennä hetken suoraan, mutta viimeistään pienessä töyssyssä nytkähtelee taas ratti pikkuhiljaa oikealle. Toisaalta jos ohjausta kääntää tuosta keskityspisteestä hieman lisää oikealle, niin palauttaa kyllä takaisin, eli ei vedä kuin tiettyyn pisteeseen asti. Ohjauksessa tuntuu myös aavistuksen verran nypytystä, silloin kun ratti saa olla vapaasti.
Kaksilla vanteilla samat oireet, toiseen vaihdettu kumit, eli ei johdu renkaista. Veholla teetetty nelipyöräsuuntaus kahdesti ja väittävät, ettei auto mihinkään vedä. Raportin mukaan kaikki kulmat onkin toleransseissa. Kuitenkin noita tuoreita mersuja on tullut kuvun kanssa pyöritettyä niin monia, enkä ole missään toisessa autossa havainnut samaa, että ei voi olla ongelma pelkästään korvien välissä. Autossa on 213 parametriohjaus ja avantgarde alusta.
Mistähän kannattaa lähteä etsimään ongelmaa, kun S204 facelift 200cdi vetää oikealle ihan älyttömän paljon. Oikeastaan tuntuu kuin ohjaus, siis myös ratti, keskittäisi hieman keskilinjasta oikealle. Auto siis pyrkii koko ajan tekemään isoa ympyrää oikealle, ellei pidä vastaan. Tasaisella, oikealle kallistuvalla tai lievästi vasemmalle kallistuvalla alustalla.
Nopeudella ei ole merkitystä, mottooritie tai 20km/h sama homma. Kädet jos päästää irti niin parissa sekunnissa on nokka kohti ojaa. Jos tie kallistaa reilusti vasemmalle, saattaa auto mennä hetken suoraan, mutta viimeistään pienessä töyssyssä nytkähtelee taas ratti pikkuhiljaa oikealle. Toisaalta jos ohjausta kääntää tuosta keskityspisteestä hieman lisää oikealle, niin palauttaa kyllä takaisin, eli ei vedä kuin tiettyyn pisteeseen asti. Ohjauksessa tuntuu myös aavistuksen verran nypytystä, silloin kun ratti saa olla vapaasti.
Kaksilla vanteilla samat oireet, toiseen vaihdettu kumit, eli ei johdu renkaista. Veholla teetetty nelipyöräsuuntaus kahdesti ja väittävät, ettei auto mihinkään vedä. Raportin mukaan kaikki kulmat onkin toleransseissa. Kuitenkin noita tuoreita mersuja on tullut kuvun kanssa pyöritettyä niin monia, enkä ole missään toisessa autossa havainnut samaa, että ei voi olla ongelma pelkästään korvien välissä. Autossa on 213 parametriohjaus ja avantgarde alusta.
Re: S204 vetää oikealle?
Hep, tismalleen sama ominaisuus mullaki omassa kulkineessa. Oon ajatellut, että se johtuu noista renkaista.
Re: S204 vetää oikealle?
Tähän ideoita kellään?
Re: S204 vetää oikealle?
Olisiko camber kulmat kuitenkin pielessä? Käytin omaa ässää pyörä suuntauksessa ja säätöä tehtiin. Auto vetää myös aavistuksen oikealle. Totesivat lopuksi, että camber kulmat eivät ole ihan niinkuin pitäisi, mutta eivät viitsi alkaa säätämään, koska on niin iso töinen homma
Minä siihen sitten että jaahas vai silleen, että ette viitsi säätää
No, aikaa olisi mennyt kuulemma ainakin 2,5 tuntia ja ei tuo kuitenkaan pahasti vedä oikealle.


No, aikaa olisi mennyt kuulemma ainakin 2,5 tuntia ja ei tuo kuitenkaan pahasti vedä oikealle.
Re: S204 vetää oikealle?
Säätöpultit ja nelipyöräsuuntaus oikeilla arvoilla
lakkaa puoltamasta.

wiimax.fi
Re: S204 vetää oikealle?
Selvisikö syy siihen puoltamiseen? Vaihdoin talvirenkaat ja ei vaikutusta.
Re: S204 vetää oikealle?
niinkuin dealerikin jo sanoi. s204 koriinkin luultavasti saa caster säätöpultit ostettua?. Pyöränsuuntauksen ohje-arvoja ,jos noudattaa niin jää pieni oikealle kampeaminen. Pyydettäessä käytetään eri arvoja jotka ei tuota tee.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: S204 vetää oikealle?
Pyytää säätämään nollaan kulmat edestä niin loppuu veto oikealle.
Nummelassa on mersuihin erikoistunut korjaamo jolta löytyy yhteystiedot lähellä olevalle säätäjälle joka osaa ihan oikeasti säätää ne nollaan.
.
Nummelassa on mersuihin erikoistunut korjaamo jolta löytyy yhteystiedot lähellä olevalle säätäjälle joka osaa ihan oikeasti säätää ne nollaan.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: S204 vetää oikealle?
Casteria ei varmastikaan ole syytä muuttaa, eikä taida olla säätöäkään, vaan camper kulmaa. Autopeltikorjaamo Vesa Leskinen Nummelassa saa tuon kyllä kuntoon.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Re: S204 vetää oikealle?
Kyllä se on caster mikä on pielessä, hetken kun pohtii suomen teiden yleistä kaltevuutta casterin vaikutusta niin aukeaa, ja ihan kokemusta on aiheesta 

Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: S204 vetää oikealle?
Tai jos molemmat on pielessä caster ja camber
Eiköhän tämä ole nyt ihan vaan arvuuttelua jokaisen taholta? Alla lainaus erään rengasfirman sivulta:
Caster-kulma
Myös asteissa ilmaistu kulma, joka ilmaisee eroa renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välillä sivulta päin katsottuna.
Kulma vaikuttaa vakauteen suurissa nopeuksissa sekä ohjaukseen. Yleensä caster-kulmaa ei muuteta, vaan sitä säädetään ainoastaan, kun halutaan palauttaa tasapaino onnettomuuden jälkeen.

Caster-kulma
Myös asteissa ilmaistu kulma, joka ilmaisee eroa renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välillä sivulta päin katsottuna.
Kulma vaikuttaa vakauteen suurissa nopeuksissa sekä ohjaukseen. Yleensä caster-kulmaa ei muuteta, vaan sitä säädetään ainoastaan, kun halutaan palauttaa tasapaino onnettomuuden jälkeen.
Re: S204 vetää oikealle?
Ei tämä sen kummempaa arvuuttelua ole?,mersuun saa casterin säätö pultit ostettua jossei sellaisia jo autossa ole.
Ja on mielestäni ihan virallinen korjaamo ohje niitä säätää sillonkun asiakas valittaa auton puoltamisesta oikealle.
Rengasliikkeet/suuntaus työntekiät ,jotka ei ole mersuihin erikoistuneet ei noihin yleensä koske.
Caster vaikuttaa juuri tuohon puoltamiseen ,koska on tehtaalla säädetty suurempaan arvoon toisella puolella. Kun nukahdat rattiin niin ajat ojaan etkä vastaantulevien kaistalle..
Toki jos auton camber kulmissa on vikaa, eli saman akselin eri puolien välillä paljon eroa niin sillon yritetään korjata se ensin.
Myös aurauskulmilla saa osaava kikkailtua tuota puoltamista hieman vähemmäksi.
Ja on mielestäni ihan virallinen korjaamo ohje niitä säätää sillonkun asiakas valittaa auton puoltamisesta oikealle.
Rengasliikkeet/suuntaus työntekiät ,jotka ei ole mersuihin erikoistuneet ei noihin yleensä koske.
Caster vaikuttaa juuri tuohon puoltamiseen ,koska on tehtaalla säädetty suurempaan arvoon toisella puolella. Kun nukahdat rattiin niin ajat ojaan etkä vastaantulevien kaistalle..
Toki jos auton camber kulmissa on vikaa, eli saman akselin eri puolien välillä paljon eroa niin sillon yritetään korjata se ensin.
Myös aurauskulmilla saa osaava kikkailtua tuota puoltamista hieman vähemmäksi.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: S204 vetää oikealle?
Kovin arvuutteluksi näemmä menee vaikkei tarvitsisi kuten edellä todettiin...no, kaikissa tukivarsissa ei ole säätömahdollisuutta ja siitä johtuen voidaan tarvita varasuunnitelmaa. Muutehan asiassa ei ole mitään ihmeellistä.
wiimax.fi
Re: S204 vetää oikealle?
Sain perjantaille ajan mersuhuoltoon, niin tekevät uudestaan nelipyöräsuuntauksen. Kyselin siitä camber tapituksesta, niin tuumas, että varmaanki semmosen sinne joutuu tekemään.
Re: S204 vetää oikealle?
Kiitos vastauksista.
Tiistaina aika veholle. Tosiaan pyöränkulmat jo kahteen kertaan säädetty, toivottavasti ei vain sitä tehdä kolmatta kertaa. Veto ei tapahdu normaalisti tien kallistusten mukaan, vaan ihan tasaisella. Ratissa tuntuu ja näkyy tärinää vapaana ollessaan ja joskus kääntäessäkin. Jotain siellä on oltava irti. Jarruttaessa hiljaa pumppaavalla liikkeellä ongelma on pahimmillaan ja ratti vetää ihan tosissaan vinoon. Liikennevaloihin pysähtyessä saa sellasen 30 astetta rattia käännettyä jos kunnolla pumppailee. Ajossa vasemmalle kääntäminen vaatii selkeesti enemmän voimaa kuin oikealle ja pyrkii kokoajan palauttamaan. Oikeelle kääntäessä ei tarvii kun vähän nojata pikkurillillä.
Tossa videota siitä mitä tapahtuu. Auto on ajettu paikalle niin, että suunta on suoraan työkoneen perää kohti. Kädet on irti ratista. Heti lähdössä vetäsee ratin vinoon ja pompuissa kääntyy vielä enemmän. Lopussa jarruttaessa ollankin jo ihan vinossa. Alusta on pomppuja lukuunottamatta tasanen.
video poistettu
Tiistaina aika veholle. Tosiaan pyöränkulmat jo kahteen kertaan säädetty, toivottavasti ei vain sitä tehdä kolmatta kertaa. Veto ei tapahdu normaalisti tien kallistusten mukaan, vaan ihan tasaisella. Ratissa tuntuu ja näkyy tärinää vapaana ollessaan ja joskus kääntäessäkin. Jotain siellä on oltava irti. Jarruttaessa hiljaa pumppaavalla liikkeellä ongelma on pahimmillaan ja ratti vetää ihan tosissaan vinoon. Liikennevaloihin pysähtyessä saa sellasen 30 astetta rattia käännettyä jos kunnolla pumppailee. Ajossa vasemmalle kääntäminen vaatii selkeesti enemmän voimaa kuin oikealle ja pyrkii kokoajan palauttamaan. Oikeelle kääntäessä ei tarvii kun vähän nojata pikkurillillä.
Tossa videota siitä mitä tapahtuu. Auto on ajettu paikalle niin, että suunta on suoraan työkoneen perää kohti. Kädet on irti ratista. Heti lähdössä vetäsee ratin vinoon ja pompuissa kääntyy vielä enemmän. Lopussa jarruttaessa ollankin jo ihan vinossa. Alusta on pomppuja lukuunottamatta tasanen.
video poistettu
Viimeksi muokannut Kese, Ma 16.11.2015 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: S204 vetää oikealle?
Mulla sama homma W 211 farkussa. Auto on kulkenut suoraan moitteetta, myös kun ostin uudet kesärenkaat, menee suoraan, mutta nyt laitoin alle uudet kitkat, niin rupes menemään oikealle ja ratti on hieman vasemmalle koko ajan suoraan ajaessa.Nelipyörä suuntaus tehtiin uusimmalla tekniikalla, ei vaikutusta, kaikki kuulemma kunnossa. Olisko tosiaan renkaissa vika ?
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: S204 vetää oikealle?
Aloittaja oli sitä mieltä, että renkaissa ei ole vikaa. Yleisesti ottaen voihan kai renkaan rungossa olla jotain mätää. Aikoinaan tuo minun ässä täristi ja ratti vatkasi 110km/h nopeudessa niin, että paikat meinasi lähteä hampaista. Kumit tasapainotettiin kahteenkin kertaan ja olivat prikulleen niinkuin piti. Talvirenkailla ei mitään tärinöitä. Mysteerisintä tässä on se, että täristäminen hävisi ajan kuluessa kokonaan, vaikka asialle ei tehty enää mitään.
Re: S204 vetää oikealle?
Voi renkaissakin olla vikaa, mutta en usko että kokonaan johtuu niistä.
Pudotin äsken paineita kaikista renkaista 0,1 baaria, nyt siis 2.1/2.2 Tuntui häviävän kampeeminen yllättävän paljon, ohjauksestakin hävis lyhyellä koeajolla pykällys ja tärinä. Voi myös johtua siitä, että renkaat on nyt liian tyhjät, eikä se jaksa enää vedellä kun pyöriminen on niin raskasta. En sitten tiiä onko sekään hyvä asia. Edessä olevat conti CVC5 kitkat on nyt niin tyhjät, ettei vierestä seisomakorkeudelta kattoessa edes nää alaosan kitkapintaa kun runko pullistuu siihen päälle. Edelliset kului ilmeisesti noilla paineilla reunoilta hajalle ja niiden tilalla uudet CVC kutoset taakse asennettuna. Jos niitä kokeilis eteen, kun näyttää olevan vähän jäykempi runko? Toisaalta aika sama mitä kikkailee, kun se ylikorostettu oikeelle kampeeminen on siellä taustalla kuitenkin renkaista riippumatta.
Joku joka ei auto(i)lla ole ajanut, ei varmaan huomais mitään poikkeavaa tossa. Mutta nyt kun siinä tietää olevan jotain häikkää niin ketuttaa ihan vaan sen säätöjen pielessä olemisen, eikä sen vetelyn vuoksi. Viidestä autoa ajaneesta 3 sanoo sen vetävän ja 2 ei huomaa mitään.
Kannattaako toi nyt viedä tuonne Leskiselle Nummelaan Vehon sijasta? Onko Veholla jotkut tiukat ohjesäännöt, että pitää väkisin säätää auto johonkin ohjearvoihin, eikä sellasiin jotka toimii?
Pudotin äsken paineita kaikista renkaista 0,1 baaria, nyt siis 2.1/2.2 Tuntui häviävän kampeeminen yllättävän paljon, ohjauksestakin hävis lyhyellä koeajolla pykällys ja tärinä. Voi myös johtua siitä, että renkaat on nyt liian tyhjät, eikä se jaksa enää vedellä kun pyöriminen on niin raskasta. En sitten tiiä onko sekään hyvä asia. Edessä olevat conti CVC5 kitkat on nyt niin tyhjät, ettei vierestä seisomakorkeudelta kattoessa edes nää alaosan kitkapintaa kun runko pullistuu siihen päälle. Edelliset kului ilmeisesti noilla paineilla reunoilta hajalle ja niiden tilalla uudet CVC kutoset taakse asennettuna. Jos niitä kokeilis eteen, kun näyttää olevan vähän jäykempi runko? Toisaalta aika sama mitä kikkailee, kun se ylikorostettu oikeelle kampeeminen on siellä taustalla kuitenkin renkaista riippumatta.
Joku joka ei auto(i)lla ole ajanut, ei varmaan huomais mitään poikkeavaa tossa. Mutta nyt kun siinä tietää olevan jotain häikkää niin ketuttaa ihan vaan sen säätöjen pielessä olemisen, eikä sen vetelyn vuoksi. Viidestä autoa ajaneesta 3 sanoo sen vetävän ja 2 ei huomaa mitään.
Kannattaako toi nyt viedä tuonne Leskiselle Nummelaan Vehon sijasta? Onko Veholla jotkut tiukat ohjesäännöt, että pitää väkisin säätää auto johonkin ohjearvoihin, eikä sellasiin jotka toimii?
Re: S204 vetää oikealle?
Sain auton tänään takaisin. Siihen tehtiin se casterin pultitus tänään.
Ja kyllä, nyt menee todella hyvin suoraan. Mulla oli tismalleen samanlainen tapaus ku tuossa videolla.
Ihmettelin, että mikseivät tehneet sitä pultitusta jo ensimmäisellä kerralla kun vein nelipyöräsuuntaukseen.
Ja kyllä, nyt menee todella hyvin suoraan. Mulla oli tismalleen samanlainen tapaus ku tuossa videolla.
Ihmettelin, että mikseivät tehneet sitä pultitusta jo ensimmäisellä kerralla kun vein nelipyöräsuuntaukseen.
Re: S204 vetää oikealle?
Tervehdys
Minun farkussa 300tdt on alatukivarsien päissä epäkeskolla toimvat säätöpultit. Mielestänä ne säätävät vain camberkulmaa. Mikä on casterpultitus? Olisiko mahdollista saada kuva?
Minun farkussa 300tdt on alatukivarsien päissä epäkeskolla toimvat säätöpultit. Mielestänä ne säätävät vain camberkulmaa. Mikä on casterpultitus? Olisiko mahdollista saada kuva?
Re: S204 vetää oikealle?
Kiitos Kale, pyydetään tekemään tuo.