Ihminen miettii aina erilaisia asioita. Esimerkiksi sitä, kuinka korkealle golfpallo pomppaa, jos sen tiputtaa kerrostalon katolta asfaltille, tai sitä, kuinka paljon elmukelmua Eiffel-tornin kelmuttamiseen kuluisi.
Tällä viikolla olen lähinnä miettinyt, miksi W114:n M110-koneen kaasutin- ja ruiskuversioiden (M110.921 ja M110.982) pakosarjat ovat erilaiset. Koneethan ovat niin sanotusti läpihengittäviä, joten imusarjan muoto ei vaikuta pakosarjaan. Silti kaasarikoneessa on melko normaali pakosarja mutta ruiskuversiossa pakosarja johdetaan ensin alas ja eteen ja vasta vasta taakse. Osaako joku selittää, miksi näin on? Onko siihen jokin tilankäytöllinen syy, antaako ruiskuversion pakosarja enemmän tehoa vai onko insinööri unohtanut, kummassa päässä autoa se pakoputki on, kun on ruiskun pakosarjaa piirtänyt? Vai onko tähän ylipäätään mitään järjellistä syytä?
Lisäksi: näettekö jotain syytä, jonka perusteella kaasutinversion pakosarjaa ei voisi käyttää ruiskun imusarjan kanssa?
Jos asiaan saadaan selvitys, tässä threadissa julkaistaan kuva W115-matkailuautosta. Se on sininen. Joten nyt jos koskaan kannattaa osallistua keskusteluun!
Tässä vielä kuvat puheena olevista sarjoista (kaasutin ylempänä, kuten imusarjoista voi päätellä):
![Kuva](http://solex.kuvat.fi/M110921.jpg)
![Kuva](http://solex.kuvat.fi/M110981.jpg)
-Daaz