Mittariston valot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Mittariston valot

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Jaaha...on sitten ollut jonkun aikaa mittaristo irti autosta ja nyt pitäs laittaa se takasin, ja kas kummaa noista merkkivalojen johdoista on kadonneet ne numeromerkinnät. :evil:

Eli oliskos jollain kertoa minkä väriset johdot tulee mihinkin? SRS, ABS jne. Tai kuvakin olis kiva :?
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Re: Mittariston valot

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Ainiin... W124 kyseessä :oops:
P_J_P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 02.06.2014 15:08

Re: Mittariston valot

Viesti Kirjoittaja P_J_P »

Eikö kukaan osaa auttaa... :shock:

Eli siis S124 E250D mittaristossa SRS ja ABS merkkivalojen johtojen värit olis hakusessa, kun ne pienet numerotarrat on kadonneet.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Mittariston valot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Pengoin vanhoja remonttikuvia, ja mulla -94 E300 turbodieselistä sain sen verran selville, että:

1: hehku: vain yksi tumma johto, jossa ilmeisesti sinertäviä merkkejä
2: ASD: ruskea + vaaleanpunainen/punaraidalla
3: SRS: vaaleanpunainen + vaaleanpunainen/keltaraidalla
4: ABS: ruskea/keltaraidalla + vaaleanpunainen/punaraidalla
5: Rikkinäisen polttimon varoitus: ?
6: Lasinpesunesteen määrän varoitus: ?

... ja nämä nyt sitten sillä varauksella, ettei siitä kuvasta niin kauhean tarkkaan nähnyt. Enkä oo kyllä ihan varma tuosta numeroinnin suunnastakaan, mutta eikös ykkönen ole nimenomaan siellä ulkoreunassa? Sillä ajatusmallilla tää nyt on tehty.

Mutta...

Jos ongelma on enää se, ettei tiedä, kuinka päin pitäisi laittaa ABS vs. SRS, niin se ei ole vaikea ratkaista, jos ne toimivat. Nimittäin ABS -valo palaa niin kauan kuin virrat on päällä ja moottori ei käynnissä. Vastaavasti SRS palaa muistaakseni 4 sekuntia virtojen laittamisen jälkeen ja sitten sammuu. Sen pystyy kyllä helposti kokeilemaan ennen kuin lopullisesti asentaa mittarin paikalleen.

Lasinpesunestemäärän valon saa testattua silleen, että tyhjentää säiliön, laittaa auton käyntiin ja kattoo, mikä valo jäi palamaan. Ja sitten, kun tempaisee sen anturin liittimen säiliön päältä irti, niin valon pitäisi sammua auton käydessä. (Vaihtoehtoisesti ei tartte tyhjentää säiliötä, vaan voi hämätä sitä systeemiä - jos nyt oikein muistan, niin siihen säiliössä olevalle anturille tulee kaksi johtoa. Kun avaa liittimen ja yhdistää ne navat irtojohdolla, niin luultavasti se luulee säiliön olevan tyhjä, mutta tätä saa kokeilla vain omalla vastuulla, kun en nyt ole ihan 100% -varma, että menikö se noin.) Ja tietty vastaavalla kaavalla, jos rikkinäisen polttimon varoitus on kunnossa, niin ei muuta kuin testaamaan irrottamalla polttimoa vaikka takalampuista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin