320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Moro, eli 320CDI -07 autossa pientä ongelmaa varsinkin lämpimänä. Jos auto ajetaan lämpimäksi kunnolla, niin käynnistys sen jälkeen voi olla haasteellista. Auto kyllä käynnistyy, mutta joutuu sahaamaan jonkun aikaa. Vikakoodit luettu ja joskus syttyy vikavalo palamaankin joka kyllä sammuu kun onnistuneita startteja tulee tarpeeksi.

Vikakoodeista ilmoittaa nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistinta, molemmat vaihdettu orkkisosiin vajaa vuosi sitten (kampiakselin 2 viikkoa sitten). Voiko ketju olla venynyt, näyttäisi että ketjukiristin on aika lailla ääriasennossa mutta ei ole lopussa vielä.

Ideoita??!?!!?!?!?!?!?!?!?
BMW-kuski on aina oikeassa
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Frankie kirjoitti:Moro, eli 320CDI -07 autossa pientä ongelmaa varsinkin lämpimänä. Jos auto ajetaan lämpimäksi kunnolla, niin käynnistys sen jälkeen voi olla haasteellista. Auto kyllä käynnistyy, mutta joutuu sahaamaan jonkun aikaa. Vikakoodit luettu ja joskus syttyy vikavalo palamaankin joka kyllä sammuu kun onnistuneita startteja tulee tarpeeksi.

Vikakoodeista ilmoittaa nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistinta, molemmat vaihdettu orkkisosiin vajaa vuosi sitten (kampiakselin 2 viikkoa sitten). Voiko ketju olla venynyt, näyttäisi että ketjukiristin on aika lailla ääriasennossa mutta ei ole lopussa vielä.

Ideoita??!?!!?!?!?!?!?!?!?
Nöy ideä?
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6508
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No vielä uudestaan koodeja, pilipali anturin voi vikaantua hetikin, johtosarjat voi rispaantua, kerran muistan keissin missä kampianturin tunnistinkehä oli irronnut paikoiltaan...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kokeile toisella nokkaakselin asennon tunistimella
Mökkillä
'
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Suuttimet
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja G280E »

työkaverilla 320cdi,oli sama ongelma.yksi suutin vuoti yläpaineen järjestelmästä .
vaihto korjasi ongelman.
W163 400 cdi
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja Frankie »

tuikku kirjoitti:.
Suuttimet
Ok, hyvä vinkki. Eli suuttimet voivat aiheuttaa häröä vaikka vikakoodia ei tulekaan? Mistä tuon voisi luotettavasti diagnosoida? Lukemalla livedataa vain miten?

Mistä muuten kannattaa ostaa suuttimet jos tarvis tulee? voiko niitä kunnostaa?
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6508
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Siis jossei antureista enää tule koodia niin tod. näk. suutin vuotaa liikaa, voi mitata ihan itse laittamalla vuotolinjoihin letkunpätkät ja tukkimalla vaan sen oman paluuletkun (kuvia löytyy täältä tai naapurifoorumilta). Livedatasta taasen näkee nouseeko rail-paine riittävästi, käynnistyslupaa ei anneta jossei painearvo täyty.

Tuollahan on tuo suuttimenkorjaus threadi vahemmille suuttimille, kai niitä luulisi olevan jo näillekin saatavilla, mutta melkein sanoisin että kannattaa ostaa pajalla korjattu suutin (sillekin taisi olla jo oma otsikkonsa foorumilla), satasen pinnassa tais pyöriä hinnat...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja Frankie »

MiHe kirjoitti:Siis jossei antureista enää tule koodia niin tod. näk. suutin vuotaa liikaa, voi mitata ihan itse laittamalla vuotolinjoihin letkunpätkät ja tukkimalla vaan sen oman paluuletkun (kuvia löytyy täältä tai naapurifoorumilta). Livedatasta taasen näkee nouseeko rail-paine riittävästi, käynnistyslupaa ei anneta jossei painearvo täyty.

Tuollahan on tuo suuttimenkorjaus threadi vahemmille suuttimille, kai niitä luulisi olevan jo näillekin saatavilla, mutta melkein sanoisin että kannattaa ostaa pajalla korjattu suutin (sillekin taisi olla jo oma otsikkonsa foorumilla), satasen pinnassa tais pyöriä hinnat...
Ilmeisesti mitään virhettä ei tule suuttimista. Autoa on käytetty Hortilla ja siellä on vaihdettu nuo anturit. Ehdottavat että ketju venynyt mutta ei ainakaan kalkata kylmäkäynnistyksen alussa (vielä siis painetta ketjukiristimessä).

Moottorista muuten kuuluu säksätystä kun kunnolla kaasuttaa, ihan kuin venttiilit säksättäisivät (ei tasakaasulla ääntä). Voiko ne olla suuttimet? Mielestäni ääni on koventunut kilometrien myötä.

Viitisikö joku linkata sen suutinketjun mistä löytyy kunnostettuja suuttimia
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kyllä näissä venynyt ketju aiheuttaa pidentynyttä starttausta.
W213 220d +W242 electric drive
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja Frankie »

markoala kirjoitti:Kyllä näissä venynyt ketju aiheuttaa pidentynyttä starttausta.
Ok, kuulemma kun katsoo öljyntäyttökorkista niin se ketjunkiristin on melkein ääriasennossa eli se kiristysvara on melkein lopussa.
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6508
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Frankie kirjoitti:
markoala kirjoitti:Kyllä näissä venynyt ketju aiheuttaa pidentynyttä starttausta.
Ok, kuulemma kun katsoo öljyntäyttökorkista niin se ketjunkiristin on melkein ääriasennossa eli se kiristysvara on melkein lopussa.
Juh, kuvia löytyy mesen puolelta...

pähkintää käytettyjen ruiskujen ostosta jos sille osastolle joutuu
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=128840" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=115653" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Veikkaan että samaa herjaa heittää edelleen antureista (nokka ja kampiakseli), pitää käydä taas lukemassa ne vikakoodit
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Jos ketjun venymistä epäillään niin siellä WIS:ssä ohjeistettu miten oskilloskoopilla mitataan nokka-aksen anturipulssin ja kampiakselin anturipulssien välinen aika ero. Siinä on tietty raja-arvo mitä ei saa ylittää.
En ole varma, miten moottoriohjain on ohjelmoitu toimimaan, mutta epäilen että jos tämä aikaero ylittyy, nokka-akselin jäädessä tarpeeksi paljon jälkeen, kone ei saa käynnistymislupaa. Turvaominaisuus.

Oliko suuttimien ohivuoto jo mitattu? Starttausvaiheessa rail-paineen pitäisi välittömästi nousta yli 250Baarin. Jos jää roikkumaan 200 baarin alle niin vika on jossakin suuttimessa. Vuotaa liikaa ohi paluupuolelle, eikä paine pääse siksi nousemaan ja starttauslupaa ei tule. Ominaisuus on hyvin paljon riippuvainen koneen lämpötilasta.

Itelläkin riitti kun vaihdoin sen kaikkein huonoimman suuttimen. Kaksi muuuta vähemmän huonoa on sen yhden vaihtamisen jälkeen toiminu vielä 70.000km. Pari uutta odottaa hyllyssä. Nämähän on siis piezoja. Suomessa ei taida kukaan vieläkään kunnostaa näitä.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

HannuS kirjoitti:Jos ketjun venymistä epäillään niin siellä WIS:ssä ohjeistettu miten oskilloskoopilla mitataan nokka-aksen anturipulssin ja kampiakselin anturipulssien välinen aika ero. Siinä on tietty raja-arvo mitä ei saa ylittää.
En ole varma, miten moottoriohjain on ohjelmoitu toimimaan, mutta epäilen että jos tämä aikaero ylittyy, nokka-akselin jäädessä tarpeeksi paljon jälkeen, kone ei saa käynnistymislupaa. Turvaominaisuus.

Oliko suuttimien ohivuoto jo mitattu? Starttausvaiheessa rail-paineen pitäisi välittömästi nousta yli 250Baarin. Jos jää roikkumaan 200 baarin alle niin vika on jossakin suuttimessa. Vuotaa liikaa ohi paluupuolelle, eikä paine pääse siksi nousemaan ja starttauslupaa ei tule. Ominaisuus on hyvin paljon riippuvainen koneen lämpötilasta.

Jos eroa on likka niin synronointi ei onnistu ja siksi ei käynnisty
(tosin sitä eroa pitää olla paljon)

eikö painne puute siis voi johtua mistään muusta vaikapa vialisesta paineen säätimestä
Mökkillä
'
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Re: 320CDI -07, sahaus käynnistettäessä, anturi herjaa

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Ei vuotanut suuttimet tai ketjukaan ollut liian venynyt. Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettiin uudelleen ja vika korjaantui. Anturi vaihdettiin jo kertaalleen, mutta se oli ilmeisesti rikki jo valmiiksi.
BMW-kuski on aina oikeassa
Vastaa Viestiin