Lämmöt W124 200D '89
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
- Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta
Lämmöt W124 200D '89
Eli ovat nousseet tuonne satasen viirun pintaan, välillä ylikin. Missähän voisi vielä olla vikaa. Tehdyt toimenpiteet, kokeet ja huomiot.
- 2 eri termostaattia kokeiltu, toinen tarvike, toinen vehosta. Nyt olen ajellut ilman termostaattia, niin lämpö pysyy alle 80.
- uusi syyläri viime kesänä
- laserlämpömittarilla mitattu koneen lämpö ja verrattu mittariin -> mittari näyttäisi toimivan, kun velipojan vastaava vekotin käy normaalilämmöillä ja koneen lämpö laserilla on mittarin mukainen
- jäähdytysneste lantrattu varsin ohueksi
- flektin toiminta todettu toimivaksi ja laitettu "oikariin", että ottaa kiinni koko ajan
- lämmintä/kuumaa ilmaa tulee sisälle tuulettimesta
Vesipumppu vaihdettiin viime viikolla, termostaattia en laittanut paikalleen ja kokeillut, josko lämmöt olisivat alentuneet. Vanha pumppu vaikutti vielä ehjältä. Kun pumppu vaihdettiin, niin letkulla tungettiin vettä pataan, niin kyllä kaikki ulos tuli, joten koneessa ei oikein isoja tukkeumiakaan voi olla.
Olisikohan tuossa kaikki ihmeellisyydet.
Vinkkejä, mitä vielä tehdä? Ajaa ilman termostaattia ja pahvia talvella koneen eteen riittävästi?
t. S
- 2 eri termostaattia kokeiltu, toinen tarvike, toinen vehosta. Nyt olen ajellut ilman termostaattia, niin lämpö pysyy alle 80.
- uusi syyläri viime kesänä
- laserlämpömittarilla mitattu koneen lämpö ja verrattu mittariin -> mittari näyttäisi toimivan, kun velipojan vastaava vekotin käy normaalilämmöillä ja koneen lämpö laserilla on mittarin mukainen
- jäähdytysneste lantrattu varsin ohueksi
- flektin toiminta todettu toimivaksi ja laitettu "oikariin", että ottaa kiinni koko ajan
- lämmintä/kuumaa ilmaa tulee sisälle tuulettimesta
Vesipumppu vaihdettiin viime viikolla, termostaattia en laittanut paikalleen ja kokeillut, josko lämmöt olisivat alentuneet. Vanha pumppu vaikutti vielä ehjältä. Kun pumppu vaihdettiin, niin letkulla tungettiin vettä pataan, niin kyllä kaikki ulos tuli, joten koneessa ei oikein isoja tukkeumiakaan voi olla.
Olisikohan tuossa kaikki ihmeellisyydet.
Vinkkejä, mitä vielä tehdä? Ajaa ilman termostaattia ja pahvia talvella koneen eteen riittävästi?
t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Re: Lämmöt W124 200D '89
**********Sepekyy kirjoitti:Eli ovat nousseet tuonne satasen viirun pintaan, välillä ylikin. Missähän voisi vielä olla vikaa. Tehdyt toimenpiteet, kokeet ja huomiot.
- 2 eri termostaattia kokeiltu, toinen tarvike, toinen vehosta. Nyt olen ajellut ilman termostaattia, niin lämpö pysyy alle 80.
- uusi syyläri viime kesänä
- laserlämpömittarilla mitattu koneen lämpö ja verrattu mittariin -> mittari näyttäisi toimivan, kun velipojan vastaava vekotin käy normaalilämmöillä ja koneen lämpö laserilla on mittarin mukainen
- jäähdytysneste lantrattu varsin ohueksi
- flektin toiminta todettu toimivaksi ja laitettu "oikariin", että ottaa kiinni koko ajan
- lämmintä/kuumaa ilmaa tulee sisälle tuulettimesta
Vesipumppu vaihdettiin viime viikolla, termostaattia en laittanut paikalleen ja kokeillut, josko lämmöt olisivat alentuneet. Vanha pumppu vaikutti vielä ehjältä. Kun pumppu vaihdettiin, niin letkulla tungettiin vettä pataan, niin kyllä kaikki ulos tuli, joten koneessa ei oikein isoja tukkeumiakaan voi olla.
Olisikohan tuossa kaikki ihmeellisyydet.
Vinkkejä, mitä vielä tehdä? Ajaa ilman termostaattia ja pahvia talvella koneen eteen riittävästi?
t. S
Mitenkäs on tuulettimen viscon toimivuus? Omassani vaihdettiin visco-kytkin ja oireilu oli sellainen, että pientä "hikoilua" oli havaittavissa visco-tuulettimen juuressa. Tuon "hikoilun" myötä seuraa ennen pitkää visco-kytkimen jumittuminen ja tuuletin ei pyörikään enää tarvittaessa riittävän hyvin ja seurauksena on sitten jopa moottorin ylikuumeneminen ja kalliimmat vauriot.
Tarkistapa tilanne.
t. kylanpaa
Re: Lämmöt W124 200D '89
Eikös OM601:ssä ole magneettikytkin?kylanpaa kirjoitti:tuulettimen viscon toimivuus?
t. kylanpaa
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
- Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta
Re: Lämmöt W124 200D '89
Autossa pitäisi olla sähkömagneettinen se ropeli ja kuten jo sanoin, niin se on viritetty ottamaan kiinni ja pyörimään koko ajan. Ropeli ei pyörinyt kuumana sen kovempaa kuin veljeni autossakaan.kylanpaa kirjoitti:Mitenkäs on tuulettimen viscon toimivuus? Omassani vaihdettiin visco-kytkin ja oireilu oli sellainen, että pientä "hikoilua" oli havaittavissa visco-tuulettimen juuressa. Tuon "hikoilun" myötä seuraa ennen pitkää visco-kytkimen jumittuminen ja tuuletin ei pyörikään enää tarvittaessa riittävän hyvin ja seurauksena on sitten jopa moottorin ylikuumeneminen ja kalliimmat vauriot.
Tarkistapa tilanne.
t. kylanpaa
Pitää kuitenkin tarkistaa ja tutkia vielä tuokin.
t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
On magneettikytkin.Timo L. kirjoitti:Eikös OM601:ssä ole magneettikytkin?kylanpaa kirjoitti:tuulettimen viscon toimivuus?
t. kylanpaa
Tuo voisi hyvin olla niin että syylari alkaa olemaan vähän vanha, kattilakiveä tai muuta moskaa sisällä / paskaa ulkona. Toisaalta kuten monessa topicissa aiemminkin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8ccb9f6bc5
On todettu että kuuma noiden koneiden kuuluukin käydä...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
- Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta
No syylärin vaihdoin uuteen viime kesänä, niin eikai ne nyt ihan vuosikertakamaa ole?Mauri H. kirjoitti:Timo L. kirjoitti:Tuo voisi hyvin olla niin että syylari alkaa olemaan vähän vanha, kattilakiveä tai muuta moskaa sisällä / paskaa ulkona. Toisaalta kuten monessa topicissa aiemminkin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8ccb9f6bc5
On todettu että kuuma noiden koneiden kuuluukin käydä...
t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Joo
Niinhän tuossa alunperin sanoitkin, omaa huolimattomuutta.
Mutta ensiksikin, se eka viiva 80 asteen jälkeen mittarissa on 90 astetta, siitä seuraava valkoinen ihan punaisen 120 asteen viivan vieressä on 100 astetta.
Oma ilmastoitu auto nostaa lämmöt helposti tuonna 95 asteeseen kuumalla jos seisoo paikallaan ja noilla 30 asteen helteillä sai todella kovalla ajolla sataankin asteeseen, se on ihan normaalia, no hätä.
Termarit kannattaa ostaa merkkiliikkeestä, ne on ainoastaan testattuja, esim. Motonetin termarit on mitä sattuu, kokemusta on.
Yksi mitä kannattaa katsoa on paisuntasäiliön korkki, sen kumit on oltava ehjät ja kimmoisa, jos on vähänkin hapertumaa, heti vaihtoon koska rikkinäinen vuotaa jäähdytysjärjestelmän paineita ulos ja laskee lämmönkestoa. Uudet korkit kestävät 1.4 baria ennen avautumista, vanhat 1.2, eron näkee korkin merkinnöistä 120 tai 140.
Mutta ensiksikin, se eka viiva 80 asteen jälkeen mittarissa on 90 astetta, siitä seuraava valkoinen ihan punaisen 120 asteen viivan vieressä on 100 astetta.
Oma ilmastoitu auto nostaa lämmöt helposti tuonna 95 asteeseen kuumalla jos seisoo paikallaan ja noilla 30 asteen helteillä sai todella kovalla ajolla sataankin asteeseen, se on ihan normaalia, no hätä.
Termarit kannattaa ostaa merkkiliikkeestä, ne on ainoastaan testattuja, esim. Motonetin termarit on mitä sattuu, kokemusta on.
Yksi mitä kannattaa katsoa on paisuntasäiliön korkki, sen kumit on oltava ehjät ja kimmoisa, jos on vähänkin hapertumaa, heti vaihtoon koska rikkinäinen vuotaa jäähdytysjärjestelmän paineita ulos ja laskee lämmönkestoa. Uudet korkit kestävät 1.4 baria ennen avautumista, vanhat 1.2, eron näkee korkin merkinnöistä 120 tai 140.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
- Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta
Re: Joo
Ahaa, luulin jotta 80 jälkeen seuraava olisi satkun viiru. Lasermittarilla mitattuna kannen lämmöt olivat jotain 95 paikkeilla. Pitää tarkistaa tuo korkin tilanne.Mauri H. kirjoitti:Niinhän tuossa alunperin sanoitkin, omaa huolimattomuutta.
Mutta ensiksikin, se eka viiva 80 asteen jälkeen mittarissa on 90 astetta, siitä seuraava valkoinen ihan punaisen 120 asteen viivan vieressä on 100 astetta.
Oma ilmastoitu auto nostaa lämmöt helposti tuonna 95 asteeseen kuumalla jos seisoo paikallaan ja noilla 30 asteen helteillä sai todella kovalla ajolla sataankin asteeseen, se on ihan normaalia, no hätä.
Termarit kannattaa ostaa merkkiliikkeestä, ne on ainoastaan testattuja, esim. Motonetin termarit on mitä sattuu, kokemusta on.
Yksi mitä kannattaa katsoa on paisuntasäiliön korkki, sen kumit on oltava ehjät ja kimmoisa, jos on vähänkin hapertumaa, heti vaihtoon koska rikkinäinen vuotaa jäähdytysjärjestelmän paineita ulos ja laskee lämmönkestoa. Uudet korkit kestävät 1.4 baria ennen avautumista, vanhat 1.2, eron näkee korkin merkinnöistä 120 tai 140.
Sikäli on vaan nuo lämmöt kiinnostaneet, kun velipojan 200D '91:n lämmöt ei juurikaan heilu suuntaan tai toiseen, mutta mulla on vissiin herkemmin viritetty vekotin

Savuarvot on ollu 0,9 hujakoilla ja mittarissa on nyt 520tkm. Venttiilinnostajat menee vaihtoon seuraavaksi ja luultavasti alipainepumppu, tuntuu pitävän hiukka meteliä.
t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Re: Joo
Joo, alipainepumppu äkkiä vaihtoon !!!!! Vanhassa on kuulalaakerit ja jos ja kun pumppu kilahtaa lähtevät laakerit matkalle mm. jakoketjun väliin ---> paljon pahaa jälkeä, eli uusi nokka, kansi, venttiilit ja mahdollisesti männät on sitten ostoslistalla.Sepekyy kirjoitti:Savuarvot on ollu 0,9 hujakoilla ja mittarissa on nyt 520tkm. Venttiilinnostajat menee vaihtoon seuraavaksi ja luultavasti alipainepumppu, tuntuu pitävän hiukka meteliä.
t. S
Uusissa pumpuiissa on liukulaakerit ja ne ovat idioottivarmat.
Tuo lämpömittari hämää muitakin, mutta 80 - 100 asteen väli on suuremmalla jaolla koska se on se normaali käyntilämpötila...
Re: Joo
Mistäs tuon tietää millon alipainepumppu on menossa rikki, enhän mä edes tiedä miltä se näyttääMauri H. kirjoitti:Joo, alipainepumppu äkkiä vaihtoon !!!!! Vanhassa on kuulalaakerit ja jos ja kun pumppu kilahtaa lähtevät laakerit matkalle mm. jakoketjun väliin ---> paljon pahaa jälkeä, eli uusi nokka, kansi, venttiilit ja mahdollisesti männät on sitten ostoslistalla.
Uusissa pumpuiissa on liukulaakerit ja ne ovat idioottivarmat.

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Joo
No ainakin siitä että alkuperäisessä pumpussa on niittikiinnitys kannessa, uusissa ruuvit. Omassa on Pierburgin pumppu, kullanvärinen kansi. Pumppuun menee jarrutehostimen paksu alipaineletku, ja ainakin meikäläisellä sijaitsee koneen kuskinpuoleisella sivulla hydraulipumpun ja koneen välissä.Muffler kirjoitti:Mistäs tuon tietää millon alipainepumppu on menossa rikki, enhän mä edes tiedä miltä se näyttääMauri H. kirjoitti:Joo, alipainepumppu äkkiä vaihtoon !!!!! Vanhassa on kuulalaakerit ja jos ja kun pumppu kilahtaa lähtevät laakerit matkalle mm. jakoketjun väliin ---> paljon pahaa jälkeä, eli uusi nokka, kansi, venttiilit ja mahdollisesti männät on sitten ostoslistalla.
Uusissa pumpuiissa on liukulaakerit ja ne ovat idioottivarmat.
Voiko sen jotenkin päälleppäin todeta kumpi pumppu tuossa autossa on kun tohon on jotain remonttia tehty.
Mä en odottanut että se hajuaa vaan vaihdoin heti uuteen kun tajusin että on vanha malli, maksaa vanhan tonnin, mutta kyllä per*ele kannattaa.
Niin mullakin nuo lämmöt pysyy viisarin alle 90 viivan riippumatta ajotyylistä tai kelistä,talvipakkasilla ei nyt tietenkään pidä lämpöjä tyhjäkäynnillä.Jotenkin tuntuu että tuosta termarista kuitenkin johtuu kun ilman sitä lämmöt noin alhaalla?!No enpä sano varmaksi kun en tiedä!
Tuo 200D on siitä hyvä kone ettei se kuumana käymisestä ihan heti säikähdä,itselläkin kävi lämmityslaitteen jäätymisen takia "tapissa" eli reilusti yli punaisen ilman vaurioita.
Tuo pumppuvikaisuus alkaa pikkuhiljaa huolestuttaa kun omassani mittarissa n.700tkm ilman alipainepumppu remonttia.Ei muuten mutta pirullista alkaa autoa hinailemaan tuolta metsätaipaleilta kotiin.No jospa aikanaan saa sitten tehdä raportin palstalaisille mitä tosiaan tapahtuu pumpun hajottua
Tuo 200D on siitä hyvä kone ettei se kuumana käymisestä ihan heti säikähdä,itselläkin kävi lämmityslaitteen jäätymisen takia "tapissa" eli reilusti yli punaisen ilman vaurioita.
Tuo pumppuvikaisuus alkaa pikkuhiljaa huolestuttaa kun omassani mittarissa n.700tkm ilman alipainepumppu remonttia.Ei muuten mutta pirullista alkaa autoa hinailemaan tuolta metsätaipaleilta kotiin.No jospa aikanaan saa sitten tehdä raportin palstalaisille mitä tosiaan tapahtuu pumpun hajottua
