SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
PWM jännitteet olivat:
58c > 1,14v
76c > 1,20v
87c > 1,20v
89c > 1,37v
93c > 2,60v
97c > 6,0v
Puhallin lähti päälle 2,6v niin kuin kuuluikin.
Sammui kun lämpötila tipahti takaisin 92 c.
Lämmöt mittasin carsoftilla, mutta kai ne ainakin suuntaa antavia on?
Onko puhalluksen kytkeytymisen säätö mitenkään mahdollista?
Mittasin ohimennen Q5:sen lämmöt ja ne olivat 98-100c haarukassa koko testin ajan.
58c > 1,14v
76c > 1,20v
87c > 1,20v
89c > 1,37v
93c > 2,60v
97c > 6,0v
Puhallin lähti päälle 2,6v niin kuin kuuluikin.
Sammui kun lämpötila tipahti takaisin 92 c.
Lämmöt mittasin carsoftilla, mutta kai ne ainakin suuntaa antavia on?
Onko puhalluksen kytkeytymisen säätö mitenkään mahdollista?
Mittasin ohimennen Q5:sen lämmöt ja ne olivat 98-100c haarukassa koko testin ajan.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Eli se siis toimii nyt? Mitä teit?
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Mittailin ne x12/1 jännitteet yms.
Alle 70c arvohan oli ohjeen mukainen ja pulssia vielä.
Päätin tarkistaa, että nouseeko jännite lämpötilan mukaan.
Nousihan se, ei ollut kone ollut ECUn vaihdon jälkeen vaan riittävän kuuma, eikä puhallinta ratin takaa edes huomaa.
ECUn vaihto siis korjasi puolet ongelmista. Ratkaisevaa oli tieto pulssijännitteestä ja koetuslamppu vinkistä.
Suuret kiitokset avusta
Tyhjäkäynnin selvittelyt ajattelin aloittaa pakosarjojen lämpötilamittauksella.
Mitähän muuta voisi koettaa?
Regulaattorin kalvo oli ehjä.
Alle 70c arvohan oli ohjeen mukainen ja pulssia vielä.
Päätin tarkistaa, että nouseeko jännite lämpötilan mukaan.
Nousihan se, ei ollut kone ollut ECUn vaihdon jälkeen vaan riittävän kuuma, eikä puhallinta ratin takaa edes huomaa.
ECUn vaihto siis korjasi puolet ongelmista. Ratkaisevaa oli tieto pulssijännitteestä ja koetuslamppu vinkistä.
Suuret kiitokset avusta

Tyhjäkäynnin selvittelyt ajattelin aloittaa pakosarjojen lämpötilamittauksella.
Mitähän muuta voisi koettaa?
Regulaattorin kalvo oli ehjä.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Juu pulssi jännitettä mitatessa yleismittari näyttää siis keskiarvon joka riippuu on off syklien pituudesta ja tietenkin käytettävästä jännitteestä. Imusarja sulla on ollut irti niin tarkastele sen vuodot kanssa, vaikka vettä voi hieman ruiskutella sarjan juureen kuule kyllä jos vuotoa. Livedatalla ilmamassa arvot ja lambda. Se nokantunnistin minkä joku jo mainitsi.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Käynnistysspraylla jo kokeilin ilmavuotoja, mutta en löytänyt mitään.
Onko Maffille ja lambdalle jotain ohje arvoja?
Lambda arvo vatkasi vielä enemmän kuin moottori
Onko Maffille ja lambdalle jotain ohje arvoja?
Lambda arvo vatkasi vielä enemmän kuin moottori

Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Lambda arvon kuuluu vaihdella n.100-900mV välillä. Ilmamassa arvo tais olla n.4,2-4,7 g/s tyhjäkäynnillä. Käykö kone vain ravistaen vai heitteleekö tyhjäkäynti kierrokset paljon ylös alas?
Lötyykö Fuel Trim arvoja Livedatasta?
Lötyykö Fuel Trim arvoja Livedatasta?
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Tutkiskelin hieman Carsoftilla arvoja eri lämpötiloilla.
MAF arvo oli vakio 16kg/h kaikilla lämpötiloilla.
Lambda arvot vaihtelivat välillä 80-800mV
67c > 94c Ignition timing välillä 3,61-3,90ms
Oikeastaan ainoa vaihtelu mitä huomasin oli Lambda %
67c 675rpm L% 1 (tyhjäkäynti "ihan ok")
81c 790rpm L% -1, (ravistaa)
91c 780rpm L% -1, (ravistaa)
94c 770rpm L% -1, (ravistaa)
94c 1100rpm L% 2, (painoin hieman kaasua)
Käy hieman tasaisemmin kun vaihde on päällä.
Muutenkin tuntumana, kun pysähtyy valoihin, käy hetken hieman tasaisemmin.
Lämpötila ei noussut yli 95 asteen, elikkä puhallin ongelma on poistunut
MAF arvo oli vakio 16kg/h kaikilla lämpötiloilla.
Lambda arvot vaihtelivat välillä 80-800mV
67c > 94c Ignition timing välillä 3,61-3,90ms
Oikeastaan ainoa vaihtelu mitä huomasin oli Lambda %
67c 675rpm L% 1 (tyhjäkäynti "ihan ok")
81c 790rpm L% -1, (ravistaa)
91c 780rpm L% -1, (ravistaa)
94c 770rpm L% -1, (ravistaa)
94c 1100rpm L% 2, (painoin hieman kaasua)
Käy hieman tasaisemmin kun vaihde on päällä.
Muutenkin tuntumana, kun pysähtyy valoihin, käy hetken hieman tasaisemmin.
Lämpötila ei noussut yli 95 asteen, elikkä puhallin ongelma on poistunut

Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Tutkiskelin hieman Carsoft arvoja eri lämpötiloilla.
MAF arvo oli vakio 16kg/h kaikilla lämpötiloilla.
Lambda arvot vaihtelivat välillä 80-800mV
67c > 94c Ignition timing välillä 3,61-3,90ms
Oikeastaan ainoa vaihtelu mitä huomasin oli Lambda %
67c 675rpm L% 1 (tyhjäkäynti "ihan ok")
81c 790rpm L% -1, (ravistaa)
91c 780rpm L% -1, (ravistaa)
94c 770rpm L% -1, (ravistaa)
94c 1100rpm L% 2, (painoin hieman kaasua)
Käy hieman tasaisemmin kun vaihde on päällä.
Muutenkin tuntumana, kun pysähtyy valoihin, käy hetken hieman tasaisemmin.
Lämpötila ei noussut yli 95 asteen, elikkä puhallin ongelma on poistunut
MAF arvo oli vakio 16kg/h kaikilla lämpötiloilla.
Lambda arvot vaihtelivat välillä 80-800mV
67c > 94c Ignition timing välillä 3,61-3,90ms
Oikeastaan ainoa vaihtelu mitä huomasin oli Lambda %
67c 675rpm L% 1 (tyhjäkäynti "ihan ok")
81c 790rpm L% -1, (ravistaa)
91c 780rpm L% -1, (ravistaa)
94c 770rpm L% -1, (ravistaa)
94c 1100rpm L% 2, (painoin hieman kaasua)
Käy hieman tasaisemmin kun vaihde on päällä.
Muutenkin tuntumana, kun pysähtyy valoihin, käy hetken hieman tasaisemmin.
Lämpötila ei noussut yli 95 asteen, elikkä puhallin ongelma on poistunut

Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Maf on ok tyhjäkäynnyllä 16kg/h = 4,4g/s. Miten lambdan mV vaihteleeko? Ja se fueltrim carsoftissa vissiin "jotain mixture" ja prosenttiarvo (2kpl)
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
"Fueltrim" arvot vaihtelivat lambda-arvojen kanssa. n 70-800mV ja korjaus -1 - +2% välillä.
Pakosarjojen lämpötilat olivat suurin piirtein samat kaikissa sylintereissä.
MAFin irrottaminen ei vaikuttanut juuri mitään.
Lambdan irrottaminen ei myöskään vaikuttanut havaittavasti.
Alipaineletkun irrottaminen "kaasarin" juuresta huononsi hiukan käyntiä.
Tuplan johdon irrottaminen vaikutti hiukan huonontavasti.
Pakosarjassa on ilmavuoto! Naputus loppui, kun otti tulpan kylmäksi sylinterin kohdalta.
Ei kuitenkaan vika koodeja CarSoftilla?!
Pakosarjojen lämpötilat olivat suurin piirtein samat kaikissa sylintereissä.
MAFin irrottaminen ei vaikuttanut juuri mitään.
Lambdan irrottaminen ei myöskään vaikuttanut havaittavasti.
Alipaineletkun irrottaminen "kaasarin" juuresta huononsi hiukan käyntiä.
Tuplan johdon irrottaminen vaikutti hiukan huonontavasti.
Pakosarjassa on ilmavuoto! Naputus loppui, kun otti tulpan kylmäksi sylinterin kohdalta.
Ei kuitenkaan vika koodeja CarSoftilla?!
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Ei noilla arvoilla koneen kovin huonosti pitäis käydä, jos tyhjäkäynnin korjausarvot on lähellä nollaa. Sytkä osat jo kuitenkin uusittu ja ecu.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Jep, olen kyllä hiukan ihmeissäni asiasta.
Imusarjasta ei tullut painetietoa ja ajattelin tarkistaa senkin.
En löytänyt koko MAP anturia???!!!!
Piuha ja liitin olivat siinä missä pitäisikin, mutta ei anturia?
Imusarjasta ei tullut painetietoa ja ajattelin tarkistaa senkin.
En löytänyt koko MAP anturia???!!!!
Piuha ja liitin olivat siinä missä pitäisikin, mutta ei anturia?
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Just, 1999 malissa ei kuulu ollakaan koko anturia.