SLK 230K 1999 ECU ongelma?
SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Hei kaikilla tietäjille.
Viime syksynä Mese alkoi vilkuttelemaan jäähdytysnesteen määrän merkkivaloa. Vettä jäähdyttäjään ja ajoa. No olisi pitänyt hieman miettiä silloin.... Talviseisonnan jälkeen paukahti kansipahvi koneesta. Rempan jälkeen ihmettelin miksei flekti pyöri ollenkaan ja tyhjäkäynti ravistaa kuumana. Lämpötila-anturin vaihto ei auttanut yhtään. Suoraa virtaa puhaltimelle ja käyntiin lähti. Sulakkeet ehjät. ECU:lta tuli ohjausjännitettä ohjausreleelle, joten uutta relettä konehuoneeseen. Ei vaikutusta, toki kun nappaa lämpötila-anturin johdon irti niin puhallin menee täysille. Anturin resistanssi ohjeiden mukainen. Tein "ohituskytkennän" jolla saan puhaltimen katkaisimesta puhaltamaan täysillä.
Tyhjäkäyntiä menee kylmällä koneella ihan OK, mutta kun lämpenee ja esimerkiksi pysähtyy valoihin, niin alkaa sen päiväinen heiluminen.
Vaihdettu: kampuran asentotunnistin, puolat, tulpat ja tulpanjohdot.
Voisiko jotenkin liittyä ECU:n lämpötilan tunnistamiseen. Star ja CarsSoft eivät anna vikakoodeja ongelmiin liittyen.
Carsoftilla kun nollaa ECU:n oppimiset, niin puhallin pyörähtää!!!
Pitäisikö hankkia uusi ECU vai vaihtaa autoa?
Viime syksynä Mese alkoi vilkuttelemaan jäähdytysnesteen määrän merkkivaloa. Vettä jäähdyttäjään ja ajoa. No olisi pitänyt hieman miettiä silloin.... Talviseisonnan jälkeen paukahti kansipahvi koneesta. Rempan jälkeen ihmettelin miksei flekti pyöri ollenkaan ja tyhjäkäynti ravistaa kuumana. Lämpötila-anturin vaihto ei auttanut yhtään. Suoraa virtaa puhaltimelle ja käyntiin lähti. Sulakkeet ehjät. ECU:lta tuli ohjausjännitettä ohjausreleelle, joten uutta relettä konehuoneeseen. Ei vaikutusta, toki kun nappaa lämpötila-anturin johdon irti niin puhallin menee täysille. Anturin resistanssi ohjeiden mukainen. Tein "ohituskytkennän" jolla saan puhaltimen katkaisimesta puhaltamaan täysillä.
Tyhjäkäyntiä menee kylmällä koneella ihan OK, mutta kun lämpenee ja esimerkiksi pysähtyy valoihin, niin alkaa sen päiväinen heiluminen.
Vaihdettu: kampuran asentotunnistin, puolat, tulpat ja tulpanjohdot.
Voisiko jotenkin liittyä ECU:n lämpötilan tunnistamiseen. Star ja CarsSoft eivät anna vikakoodeja ongelmiin liittyen.
Carsoftilla kun nollaa ECU:n oppimiset, niin puhallin pyörähtää!!!
Pitäisikö hankkia uusi ECU vai vaihtaa autoa?
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Vekatroniks ja joku muukin firma korjaa ja osa käytättää saksassa korjuuttamassa boxeja eli ei tartte uutta ja voithan numerosarjan tunkea ebay.de tai varaosahaku.fi tai jos olisi parkkisella,raptekillä ...ebay.de.
Saksassa kun on käynyt boxeja niin ilmoitettu jos ei mitään vikaa tai korjaavat...oli muuten ihan merkki ja malli kohtainen ecunumerolla ihan hinnastokin mitä tulee maksamaan....pitäis vaan etsiä.
Saksassa kun on käynyt boxeja niin ilmoitettu jos ei mitään vikaa tai korjaavat...oli muuten ihan merkki ja malli kohtainen ecunumerolla ihan hinnastokin mitä tulee maksamaan....pitäis vaan etsiä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Juuh, olen jo selvitellyt korjaus vaihtoehtoja.
Unohdin mainita aikaisemmin, että kulku & kulutus ovat ihan ok.
Hiukan olen miettinyt K40 relettäkin, mutta ei taida oireet viitata siihen.
Unohdin mainita aikaisemmin, että kulku & kulutus ovat ihan ok.
Hiukan olen miettinyt K40 relettäkin, mutta ei taida oireet viitata siihen.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Kai se ecu nyt kannattaa ensin yrittää todeta vialliseksi. Tutkia livedataa kun tyhjäkäynnin humppaus alkaa, sekoileeko läpötilatieto? Eculta kumminkin tulee ohjaus jännitettä puhaltimen boksille, muuttuuko sen pulssi taajuus lämpötilan mukaan. Starilla varmaan saa käskettyä puhallinta päälle> tutkia pulssia, jos sen saa käskemällä on ohjainlaite kyllä kunnossa sen puolen.
Liittyykö käyntivika yleensäkään flektin vikaan, kaasuläppä yms. Onko automaatti vai manuaali. Kaikki maadoitukset käydä läpi. Bensanpaineensäätimestä käyttää alipaineletku irti jos sieltä tulee besaa kalvo vuotaa > aiheuttaa myös huonoa tyhjäkäyntiä.
Liittyykö käyntivika yleensäkään flektin vikaan, kaasuläppä yms. Onko automaatti vai manuaali. Kaikki maadoitukset käydä läpi. Bensanpaineensäätimestä käyttää alipaineletku irti jos sieltä tulee besaa kalvo vuotaa > aiheuttaa myös huonoa tyhjäkäyntiä.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
ECU on nyt korjattavana, toivottavasti vika oli siinä ja tulee peli kuntoon. Livedata on toiminut hieman huonosti, mutta kyllä lämmöt olivat minusta ihan uskottavia ja tipahtivat kun pisti lämpöpuhaltimen täysille. Puhaltimen releelle tulevasta pulssista minulle ei ole mitään havaintoa, yritin säätää ohjausjännitettä vastuksella, mutta ei suostunut toimimaan. Johdon kun katkaisee, niin puhallin menee täysille(joku hätä/virhe tila).
Peli on automaatti ja minusta siinä ei ole mitään vikaa.
Maadoituksen A/C kompurasta runkoon korjasin.
Säätimen kalvo täytyy tarkistaa, kun saan taas koneen käyntiin.
Häiriöthän voivat olla toisistaan riippumattomia, lienee jopa todennäköistä?
K40 relettä joku oli tinaillut ja kaksi liitosta oli sulanut yhteen?!
Peli on automaatti ja minusta siinä ei ole mitään vikaa.
Maadoituksen A/C kompurasta runkoon korjasin.
Säätimen kalvo täytyy tarkistaa, kun saan taas koneen käyntiin.
Häiriöthän voivat olla toisistaan riippumattomia, lienee jopa todennäköistä?
K40 relettä joku oli tinaillut ja kaksi liitosta oli sulanut yhteen?!
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Toivotaan että tulee kuntoon. Tämä flektin ohjausjännite on yleensä pulssi tyylinen (PWM) ja sitä ei normaali volttimittarilla pysty havaitsemaan koska se on liian hidas. Olisko ollut niin että jos pulssi on 5V-0V-5V jännitemittari näyttää 2,5V tästä en ole ihan satavarma. Oskilloskoopilla tietysti näkee, mutta niin yksinkertaisella laitteella kuin koetinkynä yleensä pystyy huomaamaan onko kyseessä PWM ohjaus (valo vilkuu). Koskee tietysti vain flektejä joissa on muuttuva pyörintänopeus.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Viimeksi kun mittasin, ECU antoi releelle täyden jännitteen. Pulssitusta en kyllä huomannut tarkastaa(osannut), pistin säätövastuksen piuhan väliin ja ajattelin tiputtaa jännitettä, josko olisi lähtenyt pyörimään. Pyöri ainoastaan, kun jännite oli kokonaan poikki. Ilman Ecusta tulevaa pulssijännitettä ei taida rele alkaa toimimaan(oikein).
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Korjaajalta tuli tuomio Ecusta, ei pysty korjaamaan. Mistä uutta tilalle?
Pitäisikö vaan luovuttaa ja ostaa erillinen puhallin systeemi sekä kärsiä ravistavasta tyhjäkäynnistä.
Pitäisikö vaan luovuttaa ja ostaa erillinen puhallin systeemi sekä kärsiä ravistavasta tyhjäkäynnistä.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Ebay.de sarjanumero ja eikun valitsemaan....voisi olla paras ostaa purkaamoilta eli katsot kuka myy.
Toinen on varaosahaku...sitten purkaamot Suomesta.
Toinen on varaosahaku...sitten purkaamot Suomesta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Noitahan näköjään piisaa... kiitos!
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ECUa vaihdellessa?
eBay:ssa oli myytävän settejä joissa oli: lukot, avaimet ja käynnistyksenesto mukana.
Eikös tuollainen toimi ilman mitään koodauksia?
eBay:ssa oli myytävän settejä joissa oli: lukot, avaimet ja käynnistyksenesto mukana.
Eikös tuollainen toimi ilman mitään koodauksia?
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Käsittääksi täytyy koodata uusi purkki käynnistykseneston kanssa tai vaihtaa kaikki. Foorumilta löytyy varmaan joku joka osaa.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Tilasin Saksa setin, jossa ECU, käynnistyksenesto, virtalukko, tunnistinrengas, lukot ja 2+1 avainta. Ajattelin vaihtaa ECUn lisäksi: tunnistimen ja käynnistyksen eston sekä käyttää vanhaa avainta uudella "mokkulalla". Mahtaako virtalukossa olla mitään "älyä" joka vaatisi senkin vaihtamista? Olisiko kuitenkin helpompaa lähettää uusi ECU koodattavaksi vanhan kanssa?
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Uusi ECU+käynnistyksen esto vaihdettu. Ei mitään vaikutusta vikoihin. Lisäksi pa-mittarikaan ei enää toimi.
ECU antaa tasaista jännitettä ohjausboksiin.
Homma ei kuitenkaan mennyt ihan hukkaan:
CarSoftin livedata alkoi toimimaan ja nyt saa myös yhteyden vaihteistoon.
Avaimia nyt 2+1 kpl ja kaikki lukot toimivat.
Mitä voisi kokeilla seuraavaksi?
ECU antaa tasaista jännitettä ohjausboksiin.
Homma ei kuitenkaan mennyt ihan hukkaan:
CarSoftin livedata alkoi toimimaan ja nyt saa myös yhteyden vaihteistoon.
Avaimia nyt 2+1 kpl ja kaikki lukot toimivat.
Mitä voisi kokeilla seuraavaksi?
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Onko siinä tämän näkönen purkki? Jos on niin tuohon pieneen liittimeen jossa lukee pwm pitäisi tulla pulssi/vaihtua jännite, kun kytket esim. ilmastointia päälle/pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Sähkökaavio
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Yleinen ongelma on nokka-akselin asentotunnistin anturit jos tyhjäkäynti humppaa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Mittailin N76 tulevia jännitteitä:
Lämpötila 60 c-astetta
Jännitteet 15 (0-1-2-tyhjäkäynti) 12,3-12,3-0,04-0,07
Jännitteet PWM (0-1-2-tyhjäkäynti) 0-0-10,9(välkkyi)-12,7(välkkyi)
Luulisi, että 15 pitäisi kokoajan tulla jännitettä?
Kun PWM piuhan katkaisee kokonaan, alkaa puhallin pyörimään täysillä(hätätila?)
Lämpötila 60 c-astetta
Jännitteet 15 (0-1-2-tyhjäkäynti) 12,3-12,3-0,04-0,07
Jännitteet PWM (0-1-2-tyhjäkäynti) 0-0-10,9(välkkyi)-12,7(välkkyi)
Luulisi, että 15 pitäisi kokoajan tulla jännitettä?
Kun PWM piuhan katkaisee kokonaan, alkaa puhallin pyörimään täysillä(hätätila?)
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Eli ohjaus toimii. Mielestäni myös 15 napaan kuuluu tulla akun jännite. Löytyykö konehuoneesta sikariaskin kokosta muovi laatikkoa jonka kannenalla sulakkeita jotka on muttereilla kiinni? Mittaile kulkeeko kaikista virta läpi kunnolla, yksi niistä liittyy flektiin, vaikka kuvaan sitä ei ole piirretty. Muussa tapauksessa 15 navan johdotus ja edelleen voi olla maa vikaa jossain päin. Myös uusi flektinboksi voi olla sökö jos ostit käytetyn.
Tommonen video löyty, mutta ratti eri puolella joten komponentit varmaan eri paikassa konehuoneessa.
https://www.youtube.com/watch?v=NT8aSUCT50s" onclick="window.open(this.href);return false;
Semmonen vielä että kun mittaat, onko liitin kiinni boksissa (mittaus "takaa päin") vai irti kokonaan? Jos mittaat liitin kiinni 15 nappaa vedä se irti ja katso nouseeko jännite 12v jos nousee se ei kestä kuormaa eli hapettuma tms. jossain.
Tommonen video löyty, mutta ratti eri puolella joten komponentit varmaan eri paikassa konehuoneessa.
https://www.youtube.com/watch?v=NT8aSUCT50s" onclick="window.open(this.href);return false;
Semmonen vielä että kun mittaat, onko liitin kiinni boksissa (mittaus "takaa päin") vai irti kokonaan? Jos mittaat liitin kiinni 15 nappaa vedä se irti ja katso nouseeko jännite 12v jos nousee se ei kestä kuormaa eli hapettuma tms. jossain.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Mittasin arvot liitin kokonaan irti, ohessa on mittausohjeet ja minusta niiden mukaan, 15 napaan ei tule jännitettä moottorin käydessä.
A/C:n kytkeminen ei aiheuttanut muutos jännitteissä. Voisikohan se uusi N76 olla eri mallinen/tyyppinen? Kaupan mukaan siinä on jälkipuhallus.
Mötikässä on HW&SW koodit?
Mittasin ECT:n vastusarvon ja oli ihan ohjearvojen mukainen.
Sulake vian sulkee pois, hätätila jolloin puhallin pyörii täysillä.
Pitäisikö vaan tilata uusi N76 yksikkö, näyttäisi saavan 66€+rahti.
A/C:n kytkeminen ei aiheuttanut muutos jännitteissä. Voisikohan se uusi N76 olla eri mallinen/tyyppinen? Kaupan mukaan siinä on jälkipuhallus.
Mötikässä on HW&SW koodit?
Mittasin ECT:n vastusarvon ja oli ihan ohjearvojen mukainen.
Sulake vian sulkee pois, hätätila jolloin puhallin pyörii täysillä.
Pitäisikö vaan tilata uusi N76 yksikkö, näyttäisi saavan 66€+rahti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Älä vielä tilaa, kyllä siihen 15 nastaan täytyy löytää jännite- töpselin ollessa irti. Sen 15 piirin takana paljon muitakin laitteita jotka voi aiheuttaa tämän tai sitte virtalukon pohja, mutta tutkia pitää ennen osien ostoa.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Tuohon X12/1 liittimeen tulee virta virtalukolta ja haarottuu moneen paikkaan, ehkä siinä seuraava mittailukohde.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Kävin katsomassa yksikköä ja on muuten samanlainen kuin liittämässäsi kuvassa, mutta se on EGS400, 89 8941 0000
Vanha boksi oli erilainen kuin nykyinen, taisin vipata sen roskikseen. Vanha oli kuten:
https://www.youtube.com/watch?v=AoUMr6084yo" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanha boksi oli erilainen kuin nykyinen, taisin vipata sen roskikseen. Vanha oli kuten:
https://www.youtube.com/watch?v=AoUMr6084yo" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
kuvija, kun pdf ei saa liitettyä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
15 Napaan kuuluu tulla jännite "ignition on" > mottorin käydessä myös. 3 asento on startti.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Niinpä, olinpa huolimaton.
2. asennossa pitäisi ohjeenkin mukaan tulla jännitettä mötikkään. Nyt tulee vain 0,04-0,07v.
Samasta pisteestähän ne tulee kokoajan, mihin ne voi kadota?!
Onhan minulla ECU operaatiosta virtalukko varalla.
Täytyy tutkia mihin kaikkeen muuhun se x12 liittyy...
Harrasteautoilu on kyllä mielenkiintoista.
2. asennossa pitäisi ohjeenkin mukaan tulla jännitettä mötikkään. Nyt tulee vain 0,04-0,07v.
Samasta pisteestähän ne tulee kokoajan, mihin ne voi kadota?!
Onhan minulla ECU operaatiosta virtalukko varalla.
Täytyy tutkia mihin kaikkeen muuhun se x12 liittyy...
Harrasteautoilu on kyllä mielenkiintoista.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Täytyy vaan ettiä minne virta katoaa, joskus yksi viallinen osa samassa piirissä vaikuttaa kaikkeen. Nuo kaksi ympyröityä sulaketta on helppo mitata käydessä esim. Ja etsiä se liitin X12/1.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Mielenkiintoisesti tuo sulake 11 > ignition coil ja tyhjäkäynnillähän oli myös ongelmaa.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Nyt löyty hyvä sivu SLK miehille http://ryououki.no-ip.com/r170/complocation.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sieltä löytyy myös x12/1 liitospiste.
Sieltä löytyy myös x12/1 liitospiste.
Re: SLK 230K 1999 ECU ongelma?
Olin mittaillut väärät arvot 
Releen kuvassa olevien napojen oikeat tulokset:
2-asento PWM-31 1,15v 15-31 12,25v
Käy PWM-31 1,35v 15-31 14,2v
Menen mittaamaan arvot eri jäähdytysnesteen lämpötiloilla.

Releen kuvassa olevien napojen oikeat tulokset:
2-asento PWM-31 1,15v 15-31 12,25v
Käy PWM-31 1,35v 15-31 14,2v
Menen mittaamaan arvot eri jäähdytysnesteen lämpötiloilla.