Rupesin vaihtamaan lambdaa W124 koriseen 320 mersuun, mutta ennen kun vaihdan niin kysyn mikä ihmeen viritys vanhasta lambdasta löytyi? Lambdan luota mustasta johdosta otettu haara joka menee konehuoneeseen oikealle puolelle liittimeen, (kuvassa kirjoitettu väärin eli kun edestä katsoo niin tulee oikealle) ja liittimestä auton omaan johtosarjaan. Voiko alkuperäinen lambda olla tuollainen, vai mikä ihmeen viritys tuossa on tehty. Auton rekisterinumerolla ostetussa lambdassa on vain kaksi liitintä mitkä tulee sisällä olevaan liittimeen...?
Se johto siis selvisi, se on lambdan signaali mikä menee boksille napaan 35. Ilmeisesti johto on poikki johtosarjasta jostain, ja joku on tehnyt tuollaisen virityksen. Nyt pitää vaan mitata että johdon päällä ja navalla 35 on yhteys, ja rakentaa uusi johto järkevämpään paikkaan auton sisään ettei tarvitse aina lambdan vaihdossa katkoa johtoja. Lambdan lämmitysjohdot on valkoisia, ja maa on harmaa ja tuo musta siis signaali. Ja kyllä minä ymmärrän että täällä ei asuta, mutta silti vastauksen pitää tulla heti
Repsikan mattojen alta mitattu liittimestä (musta signaali joka muuttuu vihreäksi) ja yhteys löytyy pinniin 35. Tästä voisi päätellä että kun uuden lambdan asentaa niin kannattaa unohtaa se ylimääräinen johto mikä ei mene mihinkään. Tai menee se siihen auton johtosarjaan mutta ei ole yhteydessä minkään boksin liittimien yhteenkään pinniin. Nyt kuuluu kysymys että mihin se johto menee ja miksi se on sieltä lambdalta vedetty? Auton omaan johtosarjaan se menee, ja näyttää niin alkuperäiseltä johdolta kun on eristeetkin päällä ja tuollainen vedenpitävä liitin. Kuka selvittää sen minne menee, varmaan sillä on ollut joku tarkoitus mutta mikä??
Tutkittu lisää ja se lambdalta tuleva johto on sittenkin tehdasasennus. Autossa on joku pakokaasujen puhdistus-systeemi, kertokoon joku kuka tietää paremmin. Se lambdasta tuleva johto menee siis eristettyyn johtonippuun, mikä taas menee boksille joka näkyy viimeisessä kuvassa. Boksissa lukee GAT EGS-M1 ja googlettamalla löytyi juttua että se liittyisi jotenkin katalysaattoriin tai ilmaan. En ymmärrä englantia joku voi selvittää jos kiinostaa. Nyt herää kysymys että jos vaihdan sen lambdan uuteen ja jätän pois tuon ylimääräisen johdon, niin vaikuttaako se jotenkin auton päästöihin?
Tiedoksi vaan että systeemi on Saksan päästöjen takia asennettu. Eli sillä saa päästöt puolet pienemmäksi, ja vihreän tarran jolla saa taas alennusta maksuissa. Kannattaa kuulema jättää käyttöön, kuluttaa vähemmin mutta ei vaikuta tehoihin. Tämä topic oli tässä....
Edit.Eipäs ollutkaan. Kun uusi lambda on saatu paikalleen ei auto meinaa pysyä käynnissä vaihde päällä, sellaista hirveää humppaamista. Vapaalla käy hyvin
zambou kirjoitti:Eihän niissä lambdan johdoissa, (etenkään signaalissa) ole yhtään kolvattua liitosta? Jos on niin vaihda ne kunnollisiin puriste liittimiin =)
Ei ole mitään kolvauksia, ihan normaalit alkuperäiset liittimet. Ja miten se kolvaus pitäisi mihinkään liittyä?
Miulla ainakin 1988 500 SE:ssä GAT huononsi tyhjäkäyntiä. Systeemihän syöttää ilmaa imusarjaan ja se oikeasti sotkee auton tyhjäkäyntiä. Kulutukseen en osaa sanoa, en usko että vaikuttaa asiaan koska homma pelaa pääosin vaan tyhjäkäynnillä. Suomessa tuota ei tarvi.
Kokeilin heti sitä GAT piuhan irroitusta, ei vaikutusta. Kun ne lambdan johdot yhdistetään siellä jalkatilassa liittimillä, niin miten se ilma kulkee liittimeen läpi ? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen...
No eihän sitä pientä määrää vertailuilmaa tarvi johtimen alkupäästä asti imeä, vaan ensimmäisestä liitoksesta lambdan jälkeen.
Pitäisi olla "hengittävä".
Risto113 kirjoitti:No eihän sitä pientä määrää vertailuilmaa tarvi johtimen alkupäästä asti imeä, vaan ensimmäisestä liitoksesta lambdan jälkeen.
Pitäisi olla "hengittävä".
En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat, mutta heti lambdan jälkeen ne liittimet on ja siellä se liitos on :O
Mutta päästöt oli kuitenkin kunnossa, ja haettu leima. Päästömittauksessa vaan happi ja lambda ensin liian korkea sekä kierroksilla että tyhjäkäynnillä, mutta kun sen GAT systeemin piuhan nyppäsi irti konehuoneesta niin arvot hyppäsi kohdalleen. Olisi perhana pitännyt jättää se koko systeemi pois käytöstä, mutta kun ammattilaiset suositteli että jätä. Eihän tuo paska edes toimi, sekottaa vaan koko systeemin...
Mika.T kirjoitti:Jos se toimisi niin miksei alunperin ole moottoriohjainta koodattu samaan tapaan?
Eli nakkaa mettään se purkki.
Ilmeisesti sitä ei saa koodattua, eiköhän mersu insinöörit sakasassa sen osaisi. Kaveri on tuonut saksasta mersuja jo 15 vuotta ja sanoi että on törmännyt monta kertaa samaan systeemiin. Joissain kaupungeissa ei saa mennä vanhemmilla suuripäästöisillä autoilla kaupungin alueelle, ja niihin on asennettu sitten tuollainen systeemi. No tässä tapauksessa se ei toimi kunnolla eli mäkeen vaan, mutta jos toimisi niin ihan hyvä laite koska kuulema toimiessa vähentäisi myös kulutusta. Voihan se olla pienikin vika, mutta täällä suomessa ei sillä ole merkitystä koko laitteella...