Onko ideoita, mitä seuraavaksi?
S124 E250D alkoi höyryämään liikennevaloissa pari viikkoa sitten ja paisuntasäiliö oli haljennut. Laitettiin uusi paisari, jonka jälkeen lämpötila on noussut turhan korkeaksi.Rauhallista 80 km/h pystyy ajamaan.
Paisuntasäiliön korkki ei pitänyt painetta lainkaan, joten laitoin eilen tarvikemallisen, joka nyt toimii ja pitää paineen.
Tarvikemittarin mukaan nousee melkein 100 asteeseen, mutta laskee 90 asteen tienoille, kun laittaa lämmityslaitteen täysille. Paikoillaan lämpömittari pysyy 85 asteessa.
Oma lämpömittari on sökö, siksi tarvikemittari.
Ihan kuin jäähdyttimeen ei menisi riittävästi nestettä. Tänään otin letkut irti ja hyvin virtasi neste jäähdyttimen läpi. Termari on nyt uusi myös 85 asteinen. Ei vaikutusta.
Välillä tuntuu, että jäähdyttimen kylmempi pääty olisi ihan kylmä eli neste ei virtaisi jäähdyttimen läpi. Kun moottorin sammuttaa, tuo kylmäkin pääty lämpenee nopeasti eli silloin kyllä neste kiertää.
Jäähdytinneste ei katoa minnekään ja öljy on normaalin väristä.
Tarvikemittarin lämpötila-anturi on uusi, sillä edellinen kesti puoli vuotta. Mielessä on käynyt, onko uusikin anturi sökö, mutta toisaalta päällepäin on nähtävissä, että lämmitys-/jäähdytysjärjestelmä ei toimi oikein.
Erillisellä yleismittarin lämpötunnistinpäällä mittasin kannen lämpötilaksi 88 astetta, kun tarvikelämpömittarin näytti 90 astetta eli sikäli suunta on oikea. Tarvikemittarin näyttäessä sataa en ole päässyt mittaamaan irtomittarilla, koska ongelma esiintyy pääasiassa moottoritievauhdissa.
Mielessä on käynyt, voisiko vesipumpun siivet sutia tyhjää tms. Vesipumppu on puoli vuotta vanha ja nestettä kyllä virtaa paisuntasäiliöön jäähdyttimen ylivuotoputkeasta eli jonkunlaista kiertoa kyllä on.
Piti lähteä pitkälle reissulle huomenna, mutta nyt joutuu lähtemään toisella autolla.
Samalla vaihdoin "munuaisiin" uudet o-renkaat, koska vanhat vuotivat. Nyt toinen munuainen kuumenee yli sataan asteeseen, kun toisen lämpötila pysyy neljänkymmenen korvilla. Tämä kuumeneminen tapahtuu sähkövirralla, ei jäähdytinnesteellä.
Molemmat munuaiset kyllä toimivat ja säätävät sisälämpöä normaalisti. Pariin kertaan purin uudestaan ja samalla tavoin on kasattu + liikkuu herkästi. Mikähän sille nyt tuli?
S124 E250D lämpenee liikaa + munuaisvikaa
S124 E250D lämpenee liikaa + munuaisvikaa
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: S124 E250D lämpenee liikaa + munuaisvikaa
Jos vesipumpussa on muovisiivikko niin se voi olla halki ja "suttaa" akselilla.
aika "yleinen" vika moniventiilissä.
aika "yleinen" vika moniventiilissä.
Re: S124 E250D lämpenee liikaa + munuaisvikaa
Edellisen kanssa samaa mieltä. Ei tule muuta mieleen, joka noin rajusti lämpöjä nostaa kuvatussa ajossa. Ainoa, mikä hieman ihmetyttää on se, että topickin aloittaja ilmoitti vaihtaneensa vesipumpun vuosi sitten. On kyllä sattunut heikko osa, mikäli vesipumppu on jo taas rikki.
Re: S124 E250D lämpenee liikaa + munuaisvikaa
Joo vaihdettu vesipumpou viime vuonna ja oli metallisiivillä. Vaikutti tukevalta rakenteelta, joten siksi tuntuisi hullulta, jos se on rikki. Vesi kuitenkin kiertää selvästi paisarin kautta eli jotain kiertoa on. Eipä ole kyllä tämmöistä tullut vastaan...
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: S124 E250D lämpenee liikaa + munuaisvikaa
Meni mullakin neste jäähdyttäjän läpi mutta ei vaan jäähdyttänyt vaan jotain kerrostumaa ja pesukaan ei auttanut..toinen jäähdytin tilalle ja lämmöt pysyi kurissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: S124 E250D lämpenee liikaa + munuaisvikaa
Nyt on jäähdytysjärjestelmää pesty soodalla kunnolla ja moneen kertaan. Melkein tukkoonhan se jäähdyttimen kenno oli mennyt sitten kuitenkin. Oli enää pienehkö virtaus läpi. Moskaa kyllä tuli ulos jonkun verran.
Jännä kyllä, että sisälle on lämpöä tullut koko ajan reilusti eli se kenno ei ole mennyt tukkoon ja pesulla ei ollut vaikutusta sisäkennon tehoon.
Nyt vesi virtaa jo oikein hyvin jäähdyttimen läpi, mutta silti ei jäähdytä eli sama homma kuin Atlaksella. On pari päivää ajeltu ilman termostaattia, mutta ei vaan jäähdy kone. Jäähdyttimen tulopuoli on kyllä tulikuuma, mutta poistopuoli on kädenlämpöinen, vaikka lämmöt on melkein sadassa asteessa. Lämmöt nousee vasta 100-120km/h ajettaessa ja pysyy kuumana, kunnes on joutokäynnillä jonkun aikaa.
Kone sammutettaessa jäähdytin lämpenee kauttaaltaan kuumaksi.
Tilasin uuden jäähdyttimen kaverihintaan 90€ (lähtö 180€). Saas nähdä, mitä tulee. Kahden viikon toimitusaika. Vielä on epävarmuutta, onko siinä varmasti automaattivaihteiston jäähdytin samassa, mutta luettelon mukaan pitäisi sopia.
Munuaisista toinen päätti sulaa eli uusia etsitään
Jännä kyllä, että sisälle on lämpöä tullut koko ajan reilusti eli se kenno ei ole mennyt tukkoon ja pesulla ei ollut vaikutusta sisäkennon tehoon.
Nyt vesi virtaa jo oikein hyvin jäähdyttimen läpi, mutta silti ei jäähdytä eli sama homma kuin Atlaksella. On pari päivää ajeltu ilman termostaattia, mutta ei vaan jäähdy kone. Jäähdyttimen tulopuoli on kyllä tulikuuma, mutta poistopuoli on kädenlämpöinen, vaikka lämmöt on melkein sadassa asteessa. Lämmöt nousee vasta 100-120km/h ajettaessa ja pysyy kuumana, kunnes on joutokäynnillä jonkun aikaa.
Kone sammutettaessa jäähdytin lämpenee kauttaaltaan kuumaksi.
Tilasin uuden jäähdyttimen kaverihintaan 90€ (lähtö 180€). Saas nähdä, mitä tulee. Kahden viikon toimitusaika. Vielä on epävarmuutta, onko siinä varmasti automaattivaihteiston jäähdytin samassa, mutta luettelon mukaan pitäisi sopia.
Munuaisista toinen päätti sulaa eli uusia etsitään

-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"