Olis menossa moottorin vaihto -84 200D ja alkup. koneen tilalle tulee -79 vuosimallin autosta purettu moottori (voi olla tietysti vielä tätäkin vanhempi) ja muutamia ongelmia on tullut vastaan,
Kansi on erillainen ainakin hehkutulppien osalta alkup. koneessa tulpat tulee suoraan kanteen ja jokaisella on oma johto ja nyt paikalla olevassa koneessa on ko. tulppien alla manttelit joihin tulpat tulee ja hehkuille tulee yksi johto ja ne ovat peltiriman kanssa yhteydessä toisiinsa, sitten on vielä erillinen maa johto sylinterikanteen,
Toimiikohan hehkut jos laitan kaikki 4 johtoa vaikka yhden tulpan ruuvin alle? onko hehkureleissä eroa muutenkuin hehkutusajassa? onko joku jollain kokemusta tästä hommasta?
Toinen ongelma on öljynpaine mittarin letku, alkup. koneen suodattimen jalasta hajosi letkun mutteri/nippa ja jouduin katkaisemaan letkun,
nyt paikalla olevassa koneessa on 30cm pätkä letkua jäljellä ja ne pitäisi saada liitettyä,
Tämähän on ehkä 5-6mm nylon putkea ja paksulla seinämällä eli Raufoss liitin siihen ei varmaan käy, onkohan jotain helmi/mutteri liitintä jolla nämä saisi liitettyä suoraan, ehkä jokin työkoneen rasvarin jatkonippa kävisi?
W123 200D hehkut jne.
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
W123 200D hehkut jne.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Re: W123 200D hehkut jne.
Laita alkuperäisestä koneesta hehkutulpat johtoineen kaikkineen.
wiimax.fi
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Re: W123 200D hehkut jne.
Mahtaako mennä paikalle kun näyttää isommilta tuossa vanhemassa koneessa, Täytyy ottaa irti ja kattoa.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Re: W123 200D hehkut jne.
Uudemmassa moottorissa on hehkut kytketty rinnan: resistanssi on 1/ 1/R1+1/R2+1/R3+1/R4), vanhemmessa ne on kytketty sarjaan joten resistanssi on 1R+2R+3R+4R. Aika vaikeeta miksata noita "järjestelmiä" koska ne poikkeaa merkittävästi toisistaan. Vaikka sopisikin jollain virityksellä niin välttämättä hehkujen valo ei enään toimi mittaristossa koska se boksi voi "luulla" että joku hehku on rikki. Rinnan kytketyt hehkut on muuten nopeampia kuin sarjaan kytketyt.Ville Komulainen kirjoitti:Toimiikohan hehkut jos laitan kaikki 4 johtoa vaikka yhden tulpan ruuvin alle? onko hehkureleissä eroa muutenkuin hehkutusajassa? onko joku jollain kokemusta tästä hommasta?
Tähän on helppo vastata, ei sovi. Vanhassa paljon isompi kierre kuin uudemmassa. Vanhempi on halkaisijaltaan sytytystulpan kokoa ja uudempi yijykynän.Ville Komulainen kirjoitti:Mahtaako mennä paikalle kun näyttää isommilta tuossa vanhemassa koneessa, Täytyy ottaa irti ja kattoa
Ongelmaan on kyllä helppo ratkaisu. Boschilla on erikoishehkuja joissa on iso kanta mutta hehkut on muuten samanlaisia kuin uudemmissa moottoreissa, eli rinnan kytkettäviä. Mulla on sellaisia muuten varastossa, taisi olla 4 tai 5 kpl joista yhtä on vähän käytetty. Voisin myydä ne pois koska en tee niillä mitään. Laita YYVEETÄ jos kiinnostaa ostaa ne.
Re: W123 200D hehkut jne.
Jaha, olin siinä luulossa että hehkuille olisi jokin holkkisysteemi jolla voi vaihtaa uudemmat tilalle. Harmi ettei ole 

wiimax.fi