Onko normaalia että moniurahihna menee vuodessa "vaihtokuntoon" eli alkaa pitämään melkoista pärinää pienillä kierroksilla ja varsinkin ilmastointi päällä. Viime kesänä oli sama juttu ja vaihdoin hihnan kun pelotti että se hajoaa, hihna hiljeni silloin välittömästi. Hinan iskari on uudehko (40tkm sitten vaihdettu iskari ja kiristinpyörä) ja ihan ehjän oloinen. Voisiko kiristinjousi olla niin kuoleentunut että ei kiristä tarpeeksi ja hihna alkaa soimaan kun kuluessaan veltostuu? Resonoinnin näkee tyhjäkäynnillä ihan selvästi hihnan pitkältä sivulta, vähän kun laittaa lisää kierroksia niin loppuu.
Moniurahihnan vaihto 40tkm välein kuulostaa aika turhalta, miten on muilla kestänyt? Tai noh, kestäähän se mutta kestääkö myös hiljaisena Onneksi nyt on varahihna mihin voi turvautua jos pettää, mistä muuten näkee moniurahihnasta koska se on vaihtokunnossa?
moniurahihna pärrää
Heh
Heh heh, kyllä se iskari varmaan on sökö, itse laitoin kansirampan yhteydessä uuden kiristinpukin, rullan päätylevyt ja iskarin. Puolentoista VIIKON päästä oli iskari paskana ja hihna rämisi tyhjäkäynnillä sairaasti, pukki tärisi ihan silminnähden ja kun kompura otti kiinni niin ai sitä vikinää. No ei kun paikalliseem merkkiliikkeeseen valittamaan ja asentaja otti iskarin ylhäältä auki jo kokeili painaa sitä, aika joustava oli, ja vaihtoonhan se heti meni, liike maksoi viulut, tietty.
Oma iskari tuntui jäykältä mutta oli vähän kuin ilmapatjaa olisi painanut, uusi sikari oli tosi kova, selvä ero kun kokeilu kumpaakin peräkkäin.
Oma iskari tuntui jäykältä mutta oli vähän kuin ilmapatjaa olisi painanut, uusi sikari oli tosi kova, selvä ero kun kokeilu kumpaakin peräkkäin.
iskari ehjä
Otin iskarin irti yläpäästä ja vetäisin löysät pois, takaisin sai painaa kaksin käsin että pultti ylsi kiinni! Iskarissa on kaikki mehut tallella eikä väljää ole iskarin päässä olevassa kumiholkissakaan... Omituinen juttu? Pitää seuraavaksi koittaa jotenkin kampeamalla kiristää sitä kiristysjousta ja katsoa vaikuttaako pärinään. Nyt on vaan niin kuumat kelit ettei konepellin alla kauaa viihdy, täytyy odotella sadepäiviä
vika löytyi
No niin, vika löytyi sattumalta kun öljyn tasoa tarkistelin. Moniurahihnasta oli urapuolelta lentänyt mäkeen noin 3cm matkalta hihnan kumia aina metallikudosta myöten!! Urapinta oli irronnut toisesta nurkasta kuin veitsellä leikaten poikittaissuuntaisesti eli on saanut alkunsa hihnan saumasta. Valmistusvika siis?, contitech hinan laatu ei tällä kertaa säväyttänyt ;-(
Koska hihnan metallikudos hakkasi neljä kertaa per kierros johonkin hihnapyöristä kuulosti ääni pärinän ja resonoinnin lisäksi ikäänkuin venttiilinnostajan naputukselta ja mä jo melken kirosin tebiksen dieselöljyt suohon Onnkeksi naputusvika oli hihnassa, vaihdoin ehjän varahihnan tilalle ja tuo rikkinäinen saa toimia hazard hihnana peräkontissa jos joskus sattuu tarviimaan. Tuossa urahihnassa näkyy olevan vahvikkeena useita vaijereita joten se tuskin koskaan katkeaa täydellisesti vaan korkeintaan materiaali murtuu ympäriltä. Nythän selvisi sattumalta sen hihnan rakennekkin...
Koska hihnan metallikudos hakkasi neljä kertaa per kierros johonkin hihnapyöristä kuulosti ääni pärinän ja resonoinnin lisäksi ikäänkuin venttiilinnostajan naputukselta ja mä jo melken kirosin tebiksen dieselöljyt suohon Onnkeksi naputusvika oli hihnassa, vaihdoin ehjän varahihnan tilalle ja tuo rikkinäinen saa toimia hazard hihnana peräkontissa jos joskus sattuu tarviimaan. Tuossa urahihnassa näkyy olevan vahvikkeena useita vaijereita joten se tuskin koskaan katkeaa täydellisesti vaan korkeintaan materiaali murtuu ympäriltä. Nythän selvisi sattumalta sen hihnan rakennekkin...
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
hihnasta
No johan on, täytyy itsekkin ostaa varahihna matkalle jos se noin
nopeasti voi mennä...
nopeasti voi mennä...
Ootappas kun olet hihna poikki tammikuussa jossain jumalan selän takana sunnuntaiyönä ja pakkasta kolmekymmentä raitaa. Kännykästä akku loppu ja autolaturi toisessa autossa. Kossupullo peräkontista viimeviikonloppuna juotu ja naisen kans on tullu oltua viimeksi juhannuksena. Kaiken lisäksi ketuttaa muutenki. Silloin tuo kakskymppiä on pieni raha. Ei kyllä moista ole tapahtunu, mutta ne läheltäpiti tielle jäämiset on kyllä ollut lähes vastaavissa olosuhteissa.Muffler kirjoitti:Heh tarvikeliikkeessä (lue=motonet) tuo moniurahihna maksaa hulppeat 20e
OM601:seen. En ole ihan heti ostamassa
Nimim. ei kyllä itelläkään varahihnaa mukana
Heh kännykän laturi on aina autossaJone M kirjoitti: Ootappas kun olet hihna poikki tammikuussa jossain jumalan selän takana sunnuntaiyönä ja pakkasta kolmekymmentä raitaa. Kännykästä akku loppu ja autolaturi toisessa autossa. Kossupullo peräkontista viimeviikonloppuna juotu ja naisen kans on tullu oltua viimeksi juhannuksena. Kaiken lisäksi ketuttaa muutenki. Silloin tuo kakskymppiä on pieni raha. Ei kyllä moista ole tapahtunu, mutta ne läheltäpiti tielle jäämiset on kyllä ollut lähes vastaavissa olosuhteissa.
Nimim. ei kyllä itelläkään varahihnaa mukana
Enpä osaa tuota hihnaa muutenkaan vaihtaa, on sen verran monimutkaisen näköinen tuo kokonaisuus. Kaks kymppiä on iso raha kun oon ostanu kaikenlaisia (turhiakin) varaosia esim. termarin ja kasan 1,2w lamppuja, jotka nekään ei sopinu mittariston merkkivaloihin jostain kumman syystä, ja korjausopaskin maksoi 27e.
Vanhan astran osasin korjata silmät ummessa kädet sidottuina seläntaakse.
Pitää opetella seuraavaksi laittamaan näitä diiseleitä.
Ja tuo 250 pystäri onkin jo toinen tarina.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/