w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

Itselläni on kahtena viime talvena perä laskenut kaikista kovimmilla pakkasilla yöllä, palauten heti auton käynnistyksen jälkeen (kyseessä siis ei-Airmaticilla varustettu facelift-w211). Missään vaiheessa sen kummempaa vaivan eskaloitumista ei ole tapahtunut. Olen selvitellyt ja selvitellyt asiaa ja törmännyt aika ajoin kommentteihin, että vaiva on joillain korjaantunut hitsaamalla palkeiden vaihdon sijaan. Nyt kun talveen on vielä aikaa, niin alan tätä selvittää, koska varsinkin jos aion autoa vielä pitää useamman vuoden, niin hitsaamalla korjaaminen lienee aika hyvä sijoitus.

Itse haluaisin tuon kortin kääntää ennen palkeiden vaihtoa ja siksi kysynkin, että kuinka monelle ko. operaatio on tehty ja mistä sitä voisi kysellä? Uskon kuitenkin olevan edullisempi, kuin ilmajousiremppa.
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja epk »

mitäs siinä hitsataan ?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 860
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja -230k- »

jossain lisäilmasäiliön alumiiniputken hitsaussaumoissa on ollut kulemma halkeamia/hapettunut reikä. Noita lisäsäiliöitä ei kai ihan kaikissa malleissa ole edes.
Mutta luulen että sitä tässä tarkoitetaan. silloin kyllä luulisi vuotavan aina.
Ensimmäisenä itse tarkistaisin onko järjeselmässä kuinka kosteutta,se voi pakkasilla jäätyä venttiileihin ja muualle...
Viimeksi muokannut -230k-, Ke 08.07.2015 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Tyyppivikahan on nimenomaan airmaticissa, jossa lisäilmasäiliöt on niiden hapettuminen puhki. Sen korjaamista hitsaamalla varmaan tarkoitetaan.

Jos kyseessä on tuo vika, niin auto kyllä laskee kaikilla keleillä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tyyppivika tuo lisäilmasäiliöiden korroosio mutta jos puhutaan talviongelmista niin satsaus kuivaimen rakeiden kuivaamiseen tai vaihtoon kannattaisi ensimmäiseksi satsata.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja epk »

aa no niinpä tietysti siittä oli kyse. Mites kun arnottihan myy airmatticciin taakse pelkät pussit ilman säilöitä ja tämä on toimiva ratkaisu. Arnottin sivuilla niillä takapusseilla on eri varaosanumerot vs normi farkku. Mikä niissä on erona ? haen tällä takaa sitä että eikös kaikista halvin ja kestävin ratkaisu olisi puukottaaa ne säiliöt pois ja asentaa sinne normifarkun pussit mallia bilstein ?
ola94
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1202
Liittynyt: Ma 23.04.2012 18:58
Paikkakunta: Tampere

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja ola94 »

Kaverin S211 320 cdi -04 hitsattiin E.Venetmäellä viime vuonna n.250e maksoi :)
W212 220CDI A - 09
EX:W211 220 CDI A - 07
EX :W210 200CDI A-02
EX : S203 200CDI A-05
EX : W202 220D A -96
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

No helpoin ja halvin on katkoa ne lisäsäiliölle lähtevät isot letkut ja tulpata pussin juuresta, toimii.
Jättää pussilta päin reilusti letkua näkösälle ja sinne tulpat, muutamalla klemmarilla varmistaa.
Normifarkun pussit ei käy airmaticci autoon, eri töpseli.

Arnotit on kyllä paaaaljon paremmat mitä nää mersun omat.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

ola94 kirjoitti:Kaverin S211 320 cdi -04 hitsattiin E.Venetmäellä viime vuonna n.250e maksoi :)
Tällaista tietoa kaipasin. Mutta onko se nyt niin, että koska ongelmani osuvat vain kylmiin aikoihin, niin hitsaus ei voi auttaa.
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

DBFI kirjoitti:Tyyppivika tuo lisäilmasäiliöiden korroosio mutta jos puhutaan talviongelmista niin satsaus kuivaimen rakeiden kuivaamiseen tai vaihtoon kannattaisi ensimmäiseksi satsata.
Mikä paja tekee ko. operaatioita? Ei liene yhtä kallista, kuin palkeiden vaihto osineen/töineen.?
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Niin sun autossahan ei ole niitä lisäsäiliöitä, mitä voisi hitsailla, koska ei ole airmatic.
Pussit vaihtoon vaan.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 860
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Kaupparatsu kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Tyyppivika tuo lisäilmasäiliöiden korroosio mutta jos puhutaan talviongelmista niin satsaus kuivaimen rakeiden kuivaamiseen tai vaihtoon kannattaisi ensimmäiseksi satsata.
Mikä paja tekee ko. operaatioita? Ei liene yhtä kallista, kuin palkeiden vaihto osineen/töineen.?
osakulut 0e koska nuo silica rakeet voi kuivata uunissa,toki kannattaa uusi ilmansuodatin asentaa samalla,maksaa kympin.
Muutama tunti töitä jos kerran haluaa jossain teetättää. ei siis kallis homma ja hyvin mahdollisesti auttaa ongelmiisi.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja RH »

Vaikka täällä taajaan seikkailenkin, niin jäänyt kokonaan pimentoon nuo rakeet. Suodattimen olen omasta farkustani kyllä ymmärtänyt vaihtaa ja lisäilmasäiliöiden kunnonkin silmämääräisesti todennut hyväksi, mutta missäs päin autoa nämä uunikuivatusta vaativat rakeet oikein ovat piilossa. Voisko joku valottaa asiaa vähän tarkemmin, niin voisi tuommoisenkin itsehuollon joskus toteuttaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja DBFI »

RH kirjoitti:Vaikka täällä taajaan seikkailenkin, niin jäänyt kokonaan pimentoon nuo rakeet. Suodattimen olen omasta farkustani kyllä ymmärtänyt vaihtaa ja lisäilmasäiliöiden kunnonkin silmämääräisesti todennut hyväksi, mutta missäs päin autoa nämä uunikuivatusta vaativat rakeet oikein ovat piilossa. Voisko joku valottaa asiaa vähän tarkemmin, niin voisi tuommoisenkin itsehuollon joskus toteuttaa.
valotus on jo valottanut:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9&p=986045" onclick="window.open(this.href);return false;
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

ola94 kirjoitti:Kaverin S211 320 cdi -04 hitsattiin E.Venetmäellä viime vuonna n.250e maksoi :)
Ainakin Hort auto myy (myi?) kunnostettuja lisäilmasäiliöitä kohtuuhintaan (reilun satkun oli pari vuotta sitten).

Periaatteessahan lisäilmasäiliötä ei ole tarkoitus irrottaa ja vaihtaa, mutta vähintään yhtä toimiva operaatio se on kuin tuo tässäkin ketjussa mainittu tulppaaminen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja RH »

DBFI kirjoitti: valotus on jo valottanut:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9&p=986045" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja vielä perusteellisen kattavan kuvamateriaalin kera 8) .
Kiitokset linkistä :thumbup: .
Avatar
Kaupparatsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Su 26.06.2011 23:02
Paikkakunta: Lahti

Re: w211 ilmajousituksen korjaaminen hitsaamalla

Viesti Kirjoittaja Kaupparatsu »

Joku pajahan voisi nuo rakeet kai vaihtaa? Tähän asti minulle on vain ehdotettu palkeiden vaihtoa tai sitä, että antaa asian olla. Onko kellään tiedossa Päijät-Häme-Uusimaa väliltä pajaa, joka tuollaisia operaatioita tekee? Eli ei mennä sillä perinteisellä "osa vaan vaihtoon"-tyylillä, vaan oikeasti korjataan/huolletaan osia.
Nyt:
s204 -10 200 CDI autom. Premium Business
Aiemmat:
s211-facelift -08 280 CDI V6 autom. Avantgarde
BMW 520d Business -08 autom. E60-facelift
w211 -02 270 CDI autom. Elegance
Volvo S80 -02 D5 autom.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

http://www.ebay.at/itm/ORIGINAL-WABCO-M ... 3cfd686319" onclick="window.open(this.href);return false;
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Vastaa Viestiin