Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Miten tossa pakoputkisto tuli? Jäikö katti vai tuleeko putket suoraan taakse niinkuin 450 :ssä? Pohdin tuossa omassa 380:ssä että turhia mutkia , mutta milläs sen katin paikan täyttää? Hölmö kuoppa , joka nostaa jalkatilaa. Onko muuten tuolla yhdysputkellä iso vaikutus tehokkuuteen?
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Toistaiseksi putkistona on sellainen 450:n hybridi ilman yhdysputkea. Kunhan nyt saa laitteen liikkumaan, katsastettua ja verotettua, niin täytyy muotoilla putkisto uudelleen, Pakovoluumi ei tule kasvamaan, alkuperäinen "suhina" jotenkin mielyttää korvaa. Jos katti joskus tulee takaisin, niin sellainen SEC:n pää-katti, alkuperäinen 380 katti on niin onnettomasti muotoiltu, että se lopettaa hengittämisen n. 4000 1/min. Eipä se katin kuuppa minusta siellä pohjassa juuri haittaa, matothan on muotoiltu siten, että se ei sisälle näy.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Tuli mieleen, kun 500SE:n perää kattelin, että takakontin lätkästähän näyttäisi saavan 500SL:n, jos katkoo E-kirjaimen kaksi ylintä vaakaviivaa pois, jos noita 500 SE:tä (tai vaikka SEC:iä) olisi paremmin saatavissa.Kun 500 SL:n merkkejä ei enään saa uutena... pitää soveltaa
...Tiiä nyt sitten minkälainen tekele tuommosesta tulee, kun en ole kattonut ovatko umpimetallia vai prässättyä peltiä tms., että saako muutostyön siivosti tehtyä.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Lähtökuopissa kesää varten... no, pari pikkujuttua vielä puuttuu mm: kilvet
, listoja yms. pisteosaa pitäisi myös laittaa paikoilleen. Ilmastointi virittää (ehkä) kuosiin. Alustasarja tulee, jos tulee. Asiaa pitää fiilistellä ensin.
Kuvassa oven lista näyttää olevan irti, mikä onkin totta. Se on kulunut lista, joka on tuossa "hollilla" ihan vain kuvan takia...
Tuota peräkontin merkkiasiaa olen pohtinut.... se on oikeastaa hyvä noin. Eihän se auton tyyppi ole muuttunut mihinkään, se on vielä 380 SL ... mutta kone on nyt 5.0.


Kuvassa oven lista näyttää olevan irti, mikä onkin totta. Se on kulunut lista, joka on tuossa "hollilla" ihan vain kuvan takia...
Tuota peräkontin merkkiasiaa olen pohtinut.... se on oikeastaa hyvä noin. Eihän se auton tyyppi ole muuttunut mihinkään, se on vielä 380 SL ... mutta kone on nyt 5.0.

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
No niin, autokin on sitten leimattu ja ensimmäiset testimailit ajettu (mailimittari). Suorituskyky oli aika ok ensitesteillä. RaceChronolla, (suljetulla alueella tietysti), sutivin renkain, +2 lämpöä, kostea ja sorainen asfaltilla ja kahdesti rajotinta vasten (väärä PA-pumpun rele, 2-vaihde riittää vain n. 50 mph) 0-60mph aika oli 7.9 sek (alkuperäinen tehtaan lukema 11.5 sek.)... joten viritys oli jotakuinkin onnistunut.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
X-putki ei ole välttämättä yhtään parempi kuin h-putki, itseasiassa tuossa x-kohdassa jos se on väärällä etäisyydellä moottorista voi käydä x-kohdassa häiritsevä turbulenssi ja olla jopa tehohäviötä . H-putki antaa enempi alavääntöä ja matalemman saundin moottoriin, x-putki taas autaa enempi siellä ylä rpm:llä ja antaa korkeamman metallisemman käyntiäänen.Huikko kirjoitti:Se yhdysputki periaatteessa tasaa vääntökäyrää, sen voi toteuttaa myös laatikon takapuolelle jossa on enemmän tilaa.
Suurin ero on käyntiäänessä. X-putkella voi sitten saada ainakin dynossa näkyviä tuloksia verrattuna H-putkeen.
Kai sen H-putken tarkoitus on tasata kaasunpaineita ja aiheuttaa toiselle puolelle "imupotku" ja sitä kautta parantaa virtauksia. Tosiasiassa se 90 asteen mutka on niin terävä ettei sekavirtausta juurikaan tapahdu.
Alla X-putken idea, joka on siis myös H-putken alkuperäinen idea.
[ http://www.goapr.com/includes/img/products/exhaust_b8_s4_30tfsi_crossover_mid.gif ]
Pakokaasuhan kulkee putkissa pulsseina kuten ilma/seos imusarjassakin. Imu sarjassa on tärkeää että pulssi liikkuu moottoriinpäin silloin kun imuventtiili aukeaa, pakopuolella tavoitellaan samaa eli pulssi ei ainkaan liiku moottoriin päin kuin pakoventtiili aukeaa ja tyhjentää sylinteriä putkistoon.
Tuon h-putken optimaalinen paikka on suht lähellä pakoventtiilistä, siksi siitä ei ole suurta hyötyä vaihdelaatikon takana, eikä koskaan tehdasasenteisena siellä... muutoinhan sen voisi laittaa vaikka takapuskurin eteen. Sen myös kuuluu olla läpimitaltaan huomattavasti pienempi kuin varsinaisen putken
Sama lienee tuon x-putkenkin sijoituksen kanssa, eli joku optimaalinen paikka sillekkin moottorin koosta ja kierroksista riippuen on.
Imusarjan imuputkenpituuden/rpm/pulssi löytyy matematiikka, varmaan pakopuolenkin mitoittamiseen mutta kyllä se käytännössä taitaa dynamometriä tarvita jos sen putkiston toimivuuden haluaa maximoida.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Pientä päivitystä. Noin 2000 km. takana, aika hyvin vekotin toimii, suorituskyky "kohtuullinen"...7-8 sek. 0-100 kmh. kulutus "kohtuullinen" n. 16-17 l/100km. Huippunopeus...riittävä, en ole edes halunnut kokeilla... Pyöränkulmia en ole säätänyt kuin omin avuin, en ole päättänyt viellä alustasarjasta...
Päätin tässä asentaa uusimman mahdollisen K-Jetronic-lambdan ruiskusarjaksi, siis ->83 US-mallin. Asennan kuitenkin toisen ohjauspainesäätimen ja lambda-anturia simuloin vain jännittellä. Näin Autoon saadaan esim. 3 eri ajoaluetta. Normaali, esim. kaupunkiajo, "säästö", rikastukset minimissään ja "sport", reilu rikastus moottorille, lähtökiihdytyksiin
Lisäksi vaihdoin ->87 M117 560:n kaasuläpän, jolla saadaan n. 15% lisää pinta-alaa... syy tähän oli tosin vain se, että halusin uudemman mallisen kaasuläppäkytkimen paikalleen.

Timppa
Päätin tässä asentaa uusimman mahdollisen K-Jetronic-lambdan ruiskusarjaksi, siis ->83 US-mallin. Asennan kuitenkin toisen ohjauspainesäätimen ja lambda-anturia simuloin vain jännittellä. Näin Autoon saadaan esim. 3 eri ajoaluetta. Normaali, esim. kaupunkiajo, "säästö", rikastukset minimissään ja "sport", reilu rikastus moottorille, lähtökiihdytyksiin

Lisäksi vaihdoin ->87 M117 560:n kaasuläpän, jolla saadaan n. 15% lisää pinta-alaa... syy tähän oli tosin vain se, että halusin uudemman mallisen kaasuläppäkytkimen paikalleen.

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ma 12.11.2012 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
viimeisiin syysajoihin valmiina.


"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
onpa siinä kaikki hienosti linjoillaa 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Kyl on komja juu-u.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Millä taajuudella ajat "lambda"venttiiliä?
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Poistin systeemin toistaiseksi, kun huomasin, ettei alkuperäunen K-Lambda ohjaussysteemi toimi ihan lineaarisesti. Eli jatkuva tasainen "Lambdajännite" ei riittänytkään kierrosten muuttuessa vaan systeemi olisi vaatinut jatkuvaa säätöä, toisekseen reagointa jännitemuutokseen oli turhan pitkä, lähes sekunnin.Millä taajuudella ajat "lambda"venttiiliä?
Homman olisi saanut toimimaan helposti oikein ohjelmoitavalla moottorinohjauksella, mutta se olisi vaatinut hiukan enemmän aikaa ja laajakaistalambdan asentamisen. Halusin vain ajella koko kesän ilman sen suurempaa sähläämistä.
Tuota venttiiliähän ohjataan alunperin 40-60% pulssisuhteella.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Vanhoja viestejä kun katselin, niin huomasin, etten päättänyt tätä tarinaa kunnolla.
Eli SL lähti etelään Uudellemaalle ajoon jo pari vuotta sitten. Vaihdossa tuli sopivasti laskeskellen jo kolmatta kertaa omistukseeni vanha SL:ni.
15v. sitten tämän jo rakentelin ja kahdesti möin eteenpäin aina se vain takaisin talliin ilmestyi. Viimeisen "ilmestymisen" jälkeen SL seisoi sitten tallin nurkassa ja kontissa pölyyntymässä pari vuotta. Yhtäkkiä sain inspiraation ja rakentelin takaisin liikenteeseen. Alkaahan tämä olla jo sieltä täältä vähän väsähtänyt, mutta oikeastaan ihan mukava tällä on taas päristellä, mutta se on sitten toinen tarina.
Eli tämä stoori moottorin vaihdosta loppuu nyt tähän. Näihin kuviin ja tunnelmiin.
Timppa

Eli SL lähti etelään Uudellemaalle ajoon jo pari vuotta sitten. Vaihdossa tuli sopivasti laskeskellen jo kolmatta kertaa omistukseeni vanha SL:ni.
15v. sitten tämän jo rakentelin ja kahdesti möin eteenpäin aina se vain takaisin talliin ilmestyi. Viimeisen "ilmestymisen" jälkeen SL seisoi sitten tallin nurkassa ja kontissa pölyyntymässä pari vuotta. Yhtäkkiä sain inspiraation ja rakentelin takaisin liikenteeseen. Alkaahan tämä olla jo sieltä täältä vähän väsähtänyt, mutta oikeastaan ihan mukava tällä on taas päristellä, mutta se on sitten toinen tarina.
Eli tämä stoori moottorin vaihdosta loppuu nyt tähän. Näihin kuviin ja tunnelmiin.
Timppa

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Projektina 500:n koneen vaihto w107:aan
Hieno tarina kaikkiaan ja on ollut todella hyvä pohja tuohon omaan ns. projektiin. Eli oman SL:ään 450:een oli myös
vaihdettu 500 kone, mutta homma oli jäänyt enemmän ja vähemmän puolitiehen, tämä Timpan lista / ohjeet on
ollut todella hyvä pohja, kun olen vienyt omaan projektia eteeenpäin. Nyt oma tuotos alkaa olla myös hyvällä
mallilla, mm. nopeusmittari toimii, moottori on oikeassa asennossa, simpukka ei kolise apurunkoon jne. jne
-pekka-
vaihdettu 500 kone, mutta homma oli jäänyt enemmän ja vähemmän puolitiehen, tämä Timpan lista / ohjeet on
ollut todella hyvä pohja, kun olen vienyt omaan projektia eteeenpäin. Nyt oma tuotos alkaa olla myös hyvällä
mallilla, mm. nopeusmittari toimii, moottori on oikeassa asennossa, simpukka ei kolise apurunkoon jne. jne
-pekka-
MB 450 SL R107