Ppd pumpuista kysymys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Siekkinen kirjoitti:
Kuisma_ kirjoitti:Mites tuo morkoolin kello irtoaa? tuntuu että ei ole paljon vaikutusta onko letku paikallaan vai ei niin pitäis tutkia onko tuo jumissa tai jotain vastaavaa. Ilmaa kun puhaltaa niin ei ainakaan suhise läpi niin vois olettaa että kalvo on ehjä? Mites nuo yleensä hajoaa, onko kellään kokemusta?
Lista-avaimella pyörität kellon alta mutterista auki.

Nyt on morkooli irti, irrallaan kun puhaltaa nipasta ilmaa niin suhisee vaan läpi, ja paikalleen kun laittaa niin ei taas suhise.. Mites tuon pitäs kunnossa olevana toimia?
Pumpussa oleva tanko liikkuu alaspäin mutta joutuu painamaan aika kovasti.

Otin takakannen irti, syöttöruuvi on kannen tasopinnan sisäpuolella n.1.5mm, eli ei varmaan ole syöttö täysillä? Täytyy vasta huomenna säädellä niin ei naapurit hermostu :D
W201 250D
W202 250D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kuisma_ kirjoitti:Nyt on morkooli irti, irrallaan kun puhaltaa nipasta ilmaa niin suhisee vaan läpi, ja paikalleen kun laittaa niin ei taas suhise.. Mites tuon pitäs kunnossa olevana toimia?
Pumpussa oleva tanko liikkuu alaspäin mutta joutuu painamaan aika kovasti.

Otin takakannen irti, syöttöruuvi on kannen tasopinnan sisäpuolella n.1.5mm, eli ei varmaan ole syöttö täysillä? Täytyy vasta huomenna säädellä niin ei naapurit hermostu :D
Eipä oo koskaan tullu kokeiltua. Sen kuuluukin olla jäykkä painaa ja alasyöttö on sillon täysillä kun se nupikka on ylhäällä. Painamalla se laskee. Siks alasyöttöä säätäessä ruuvia pyöritetään auki päin. Kokeile käydä ajamassa nyt kun sitä kelloa ei ole paikallaan ja onko iso ero. Mulla tulee syöttöruuvi 1.5 milliä yli takakannen mutta se onki melkolailla maksimissa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Ymmärrän kyllä miten tuo tappi pelaa, mut ihmetyttää tuo kello.. Ei kait sen paineen pitäs siitä läpi päästä suhisemaan? Kauhee homma kasailla ajokuntoon niin taidan ruuvailla pumpun ja selvittää tuon kellon toiminnan ensiks.

Jos jollain irrallista ja ehjää morkoolin kelloa ja viitsis testata toimintaa niin helpottas huomattavasti :) Eli kuuluuko paineen vuotaa ulos kun kello ei ole paikallaan?
W201 250D
W202 250D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kuisma_ kirjoitti:Ymmärrän kyllä miten tuo tappi pelaa, mut ihmetyttää tuo kello.. Ei kait sen paineen pitäs siitä läpi päästä suhisemaan? Kauhee homma kasailla ajokuntoon niin taidan ruuvailla pumpun ja selvittää tuon kellon toiminnan ensiks.

Jos jollain irrallista ja ehjää morkoolin kelloa ja viitsis testata toimintaa niin helpottas huomattavasti :) Eli kuuluuko paineen vuotaa ulos kun kello ei ole paikallaan?
Pitää koittaa huomenna.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Siekkinen kirjoitti:
Kuisma_ kirjoitti:Ymmärrän kyllä miten tuo tappi pelaa, mut ihmetyttää tuo kello.. Ei kait sen paineen pitäs siitä läpi päästä suhisemaan? Kauhee homma kasailla ajokuntoon niin taidan ruuvailla pumpun ja selvittää tuon kellon toiminnan ensiks.

Jos jollain irrallista ja ehjää morkoolin kelloa ja viitsis testata toimintaa niin helpottas huomattavasti :) Eli kuuluuko paineen vuotaa ulos kun kello ei ole paikallaan?
Pitää koittaa huomenna.
Jep, kiitosta vaan.
W201 250D
W202 250D
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Siekkinen kirjoitti:
Kuisma_ kirjoitti:Mites tuo morkoolin kello irtoaa? tuntuu että ei ole paljon vaikutusta onko letku paikallaan vai ei niin pitäis tutkia onko tuo jumissa tai jotain vastaavaa. Ilmaa kun puhaltaa niin ei ainakaan suhise läpi niin vois olettaa että kalvo on ehjä? Mites nuo yleensä hajoaa, onko kellään kokemusta?
Lista-avaimella pyörität kellon alta mutterista auki.

Niin ja se mutteri jää pumppuun kiinni, eli se aukeaa myötäpäivään.
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Jep, tuon tiedon ois tarvinnu eilen :D Meni vähän aikaan telkutessa.
W201 250D
W202 250D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en jaksanu lukee alusta asti, mutta, jos siinä on orkkis kello, niin ei sen paineen kuuluisi suhista sieltä minnekkään. siinähän on sellanen pieni "stefa", taikka miksikä sitä sitten kutsuisi. jos se valskaa, niin sillonhan ne paineet purkautuu pumpun sisään. jatkaako ne siitä sitten matkaansa moottoriin, vai jääkö pumppuun? en tiedä. totuus voi olla, että kaikki noi vanhemmiten falskaa enemmän, tai vähemmän. mutta ei sitä sillain ainakaan ole suunniteltu.

mainittakoon nyt vielä, että siellä ei ole mitään varsinaista kalvoa. siellä on 2 kpl sellasia lautasia, mitkä on sisältä onttoja ja tämä ontto tila on umpinainen. kun lautasten ympärille, eli sinne morkooliin tulee paine, niin lautaset tavallaan painuvat kasaan, koska ympäröivä paine kasvaa suhteessa lautasten sisäiseen paineeseen. näin ollen lautasten lytistyminen liiikuttaa sitten pumpussa vipuja, jotka säätävät sitten taas siitä eteenpäin syöttömäärää rajottavia tekijöitä. ja sekin vielä, että vakio morkooli toimii rajoittavana tekijänä viripumpussa, ainakin jos halutaan laitteesta sellanen, ettei se tuohusta heti tyhjäkäynniltä alkaen koko maailmaa mustaksi. säätövara ei vaan riitä. jos säätää alasyötöt pienelle, niin tippuu samalla myös yläpäästä syöttömäärä jonkun verran.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Näinhän se on. Järkevintä olis heittää morkooli mäelle, muokkailla pumpun sisältä sitä vivustoa ettei se enää ahista ja tehä paineilmasylinterillä ahonalainen säätö sammutinvipuun. Tai sitten vaihat vaparin pumpusta säädinosan :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Olisko kellään ppd pumpun kanssa rassanneella apuja pumpun säätöihin kun mulla on "vähän" ongelmia tuon kanssa, ostin käytettynä tuon pumpun ja on 120 ja tasapää. No se on mulla 603:sessa kiinni ja ongelma on se että savuaa ihan saatanasti, ihan että hävettää.. Myyjän mukaan otettu pumpusta kaikki irti mitä lähtee, on ollut 606:sessa kiinni. Tässä ei ole mitään ulkoista säätöä, pitäiskö olla??? Alakierroksilla savuaa ihan älyttömästi ja ahtopaineellakin meinaa savuta edelleen, ahtimena on hx35 superi 16 pesällä ja painetta on 2,0 bar. Morkoolia on säädelty mutta ei mitään vaikutusta savuamiseen. Ennakkokin on mysteeri mitä kuuluisi olla, nyt on säädetty 16 jykk käynti ok mutta tyhjäkäynnillä kalisee heti kierroksilla lopettaa ja on kokeiltu myös 14 ja 15 jykk, heräili paremmin mutta kalisi hivenen vielä ennen 2000 rpm. Vetoja on mukavasti muttas 2 ja 3 vaihteella meinaa pakopaineet karata tuntuu että menee ahdin tukkoon ku savuaa etenkin 2 vaiheella vielä ahdoillakin rajusti. Rullilla tuli 303 hp ja reilu 500 nm 1,2 bar paineilla kun katastus lappuja ajettiin, täys paineella 2 bar ei vielä kokeiltu. Alkaa vaan tuo savuaminen vituttamaan aika rajusti kun tää on käyttö auto ja pitää tuolla kaupungillakin ajella. Kavereilla kun on mynän tekeleitä niin ei ne savua juuri lainkaan mitä tähän tekeleeseen vertaa.
Heitänkö kuikkaan koko roskan ja ostan UUDEN mynän 8 tapin tilalle??? :evil: :evil: :evil: Onko tää pumppu susi vai onko säätäjässä vika :crazy: :?:
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mikäli savu on mustaa, niin sieltä vaan puuttuu toimiva morkooli. yleensä vaparin pumpuista tehdyissä, mistä puuttuu morkooli, niin kaasupolkimen asennolla säädellään savun määrää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Itellä kyllä morkooli pelasi tuossa pumpussa niinkuin kuuluukin. eikö vaikuta mitään jos morkoolin päältä kääntää ruuvin kiinni?
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja wese500 »

On turbon pumpusta tehty kampe. Savu on mustaa, isommilla vaihteilla vähän harmaata miksi epäilen myös ennakon myöhäsyyttä..
Tuntuu että kaasun asennolla säädetään savun savun määrä..Morkooli on tarkastettu on ehjä ja pelaa mutta säädöllä ei mitään vaikutusta pumpun käytökseen. Kannen alta säädettäessä syöttöä savutus pienenee mutta silloin loppuu yläältä polttoaine eikä enää ahda... Eikai tän nyt kuulu savuta oikeesti niin että koko tienoo peittyy savuun, vasta kun päästään noin kilon paineille ja + 3000 rpm alkaa savuaminen vähän hälvetä muttei kokonaan. Ja sitä savua tulee paikallaan kierrätettäessä ihan älyttömösti sillon ku ruuvi on siinä asetuksessa että jaksaa vetää loppuun asti ja ahtaa kunnolla.
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ajotus kohdalleen.
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Kone ollu levällään täysin 1000 km sitte ja siellä on uusi ketju ja kampiaksilan merkkin on säädetty tismalleen jiiriin. Nyt ajotus täsmällisesti 16 jykk, uskaltaako kääntää sinne 13 tai 14 jykk mihin nuo vakio pumput on ruukattu laittaa, onko tasapääpumpulle ominaista että kolisee tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla lopettaa? Ei viitsis tätä konetta rikkoa väärillä ennakoilla tai muulla hölmöilyllä ku on vasta tehty paraskuntosimmalla kannella mitä oon kapeakantiseen löytänny. Metallitiivisteellä, uusilla osilla ja koneistettu kaikki kohdalleen...
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
N1ppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 02.11.2012 14:29

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja N1ppe »

Mulla on 603 vaparissa 7mm ppd:n pumppu ja se on 20-21 jykk.
Lähteekö toi sun auto hyvin käymään?

Itellä oli asennuksen jälkeen ajotus aivan persiillään ja mustaa tuli ettei takalasista nähnyt yhtään mitään.
Käyntiin sai sahata pitkään.

Nyt lähtee avainta "näyttämällä".
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Tosiaan ajotus kohdilleen mikä on Ppd:n pumpuilla siellä 20-22 jykk.
W201 250D
W202 250D
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Kiitos, minäpä kokeilen hetimiten säätää ajotusta ja katsotaan miten alkaa peuhaamaan.
Käyntiin lähtee kyllä suht hyvin, mutta kyllä se enemmän sahuuttaa kun vakio diesel.
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja pera8x »

siis tottakai se sauhuttaa ennenkun on ahtoja oli ajotus mikä tahansa, jos siellä ei ole morkooli toiminnassa. eli soppaa saa, mutta ilma ei riitä, niin sauhuttaa kyllä koko auton mustaan savu peittoon. tasapäätapeilla kuuluukin pikkasen rapistella ennenkun on kierroksia jonkun verran. en nyt ulkomuistista muista, mutta jotain n.2000, tai allekkin niin hiljenee.

ajotuksen on kattoni itte tippamentelmällä, että todellinen ajotus on n. 20 eykk. siitä sitten korvakuulolla säätä suuntaan, tai toiseen, jos on tarves.
W201 250DT 20V
w201 190E
wese500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:53
Paikkakunta: Lahti

Re: Ppd pumpuista kysymys

Viesti Kirjoittaja wese500 »

Noniin nyt on pumppu säädetty 20 jykk ja parani muuten koko paljon kaikki toiminta, savutus väheni huomattavasti, käynti parani, käynnistys parani, vedot parani, pakopaineet jäi matalammaksi :thumbup: thänks :!:

Niin ja morkooli on myös toiminnassa ja se on säädetty nyt pienelle ja hyvin herää ahdin siinä 2700 paikkeilla.

Aion vielä tarkistaa tippasemalla sen ennakon sinne 20 eykk kun ehdin. Nyt ei enää edes kolisen kone muuten kun tyhjäkäynnillä.
190E 2,6 -89
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Vastaa Viestiin