W126 280SE -84

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

-----------------------------
Viimeksi muokannut JPM, Ti 23.06.2015 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Ohjearvo hammasvälykselle on 0,08-0,14mm. Pitää kokeilla onko poskilaakereilla esijännitystä ja ellei niin syy isoon hammasvälykseen todennäköisesti löytyi.
Viimeksi muokannut JPM, Ti 23.06.2015 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Peräremontti jatkuu minimi panostuksella eli uusiksi menee vain stefat. Poskilaakereilla on aavistus esijännitystä ja se saa nyt riittää. Homma tuli testattua yksinkertaisesti, ilman työkaluja, toteamalla lukkorenkaiden olevan tiukat paikkaansa. Hammaskosketus näyttäisi olevan hyvä, joten ei korjata melkein ehjää.
Viimeksi muokannut JPM, Ti 23.06.2015 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Naapurimaasta saisi tällaista rosteriputkistoa. Onkohan kellään näistä kokemusta?Kuva
http://www.rakaror.o.se/Rostfrittavgass ... 26_01.html" onclick="window.open(this.href);return false;
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
könölä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 13.05.2014 13:07

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja könölä »

Moro,
Laitoin juuri tuonne firmaan kyselyä että mitä maksaa putkisto toimitettuna Tornioon..Oma auto 280se -84.
Kun ostan putkiston oman yrityksen nimissä niin hinnasta lähtee 25% pois,,siis ALV.
Ilmoittelen mitä ne vastaa,,
TV Jyrki
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Moi,
Hienoa, laita ihmeessä tietoa mitä vastaavat. Näihin yhdellä keskipöntöllä alun perin oleviin joutunee rakentelemaan kannattimet tuplapönttöjä varten, mutta ei pitäisi olla ylivoimainen homma. Terv, JPM
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja tango »

JPM kirjoitti: Lopuksi kaikki takaisin paikalleen putsattuna + pari uutta tiivistettä ja pyyhkimen sulat.
Löysitkö jostain uutena tuon kaukalon päällä olevan muovin ja tuulilasin välissä olevan tiivisteen, vai laitoitko jotain yleismallin tiivistettä?
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Itse asiassa otin sen purkuautosta. Eli ei ollut uusi, vaan uuden veroinen, jos tarkkoja ollaan. Tuollaisen voisi kyllä löytää ihan Etralta tai joltain muulta toimittajalta, kun ei ole mikään erikoismalli.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
könölä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 13.05.2014 13:07

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja könölä »

JPM kirjoitti:Moi,
Hienoa, laita ihmeessä tietoa mitä vastaavat. Näihin yhdellä keskipöntöllä alun perin oleviin joutunee rakentelemaan kannattimet tuplapönttöjä varten, mutta ei pitäisi olla ylivoimainen homma. Terv, JPM
Rosteri putket ruottista maksaa 491€. Rahti esim,Tornioon 33€.
Lisäksi rosteri klemmari maksaa 3,5€/kpl.

Hinnat ovat ilman veroa kun suomalainen yritys ostaa ruotsista!! :thumbup: :thumbup:
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiitos tiedosta. Rahti on edullinen, eikä putken hintakaan paha ole. Siihen taisi olla saatavana ne pitkät putket alkukäyrien jälkeen myös. Tilasitko muuten putkiston jo?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
könölä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 13.05.2014 13:07

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja könölä »

JPM kirjoitti:Kiitos tiedosta. Rahti on edullinen, eikä putken hintakaan paha ole. Siihen taisi olla saatavana ne pitkät putket alkukäyrien jälkeen myös. Tilasitko muuten putkiston jo?
Moro!
En tilannut, se on ensitalven projekteja. Nyt vain oottelen että lumet sulaa ja pääsee fiilistelemään! :D
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Moi, Ok, ei makeaa mahan täydeltä :) Kevät tulee pikemmin kuin huomaakaan.

Käteen osui tuollainen pohjapanssari. Oikean puoleinen kiinnitystanko on saanut osumaa, pikku juttu oikaista. Onko panssari lisävaruste vai pitäisikö sellainen olla kaikissa autoissa tehtaan peruja? Oman auton varustelistauksesta ei löytynyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja seppola »

Mielestäni tämä on lisävaruste.

Omassa '90 300SE:ssä oli aluperin muovinen pohja"panssari", johon kuului myös sivuille sellaiset erilliset muoviosat, jotta moottorin alapuoli oli ikäänkuin kapseloitu (likaantumista vastaan lie, melunpoistoon ei kyllä ollut vaikutusta kun aikoinaan testailin ajella ilman sitä). Vaihdoin sen tuollaiseen samanlaiseen rautaiseen sittemmin; onhan tuo huomattavasti parempi suoja öljypohjalle kuin muovi !

Mukava topikki ja hieno auto !
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 475 000 km (ajossa)
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ruostumassa)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~707 000 km (ruostumassa)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiitos kehuista :)

Noin vähän ajattelinkin panssarin kanssa. Tuo on niin paksua tavaraa, että siitä tosiaan on konkreettinen hyötykin.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Auto on nyt ollut ajossa reilun kuukauden ja hienosti toimii. Etupäästä on tosin alkanut satunnainen kolahdus kuoppaan ajaessa. Paikallistin äänen väljään kuljettajan puolen alatukivarren taaempaan puslaan. Jos jollakulla on ylimääräisenä W116 alatukivarren puslia niin tarjoa! Niin ja jousipuristin on myös puutelistalla edelleen eli sellaistakin saa tarjota.

Laitan tämän myös hiljaiseen myyntiin koska harrastepelejä löytyy ennestään ja yksi olisi tulossa vielä lisää. Eli, jos on kiinnostusta ehjäkoriseen ja kiiltävään korinvaihto (w116 280se>w126 280se) S:ään niin täältä sellaisen saa sopuhinnalla. Auto on Porissa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tutkin eilen etupään alatukivarren periksi antanut puslaa. Kyseessä siis taaempi pusla ja, kun siellä on kaksi puslaa peräkkäin niin niistäkin taaempi. Kumi on murtunut ja ulkokooli liukunut paikaltaan. Kampesin sen takaisin ja nyt on taas hiljainen :)

Sattuisiko kellään muuten olemaan tietoa tai jouten w116 etupään alatukivarsi josta pääsisi mittaamaan puslan halkaisijan. Odottelen vielä jousipuristinta ja voisi sillä aikaa katsella puslat valmiiksi.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Etupään puslien vaihto odottaa jousipuristinta. Etupuslina pysyy orggis 3-osaiset, mutta takimmaisiksi ajattelin Lemförderin nylon/teräs versioita, kun tuossa kumminkin tuo yhdysputki on kumipuslilla kiinni korissa. Katsotaan mitä tulee jahka päästään töihin.
Viimeksi muokannut JPM, Ti 23.06.2015 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Melko vähän on pudonnut bensamittarin viisari yli 200km ajon jälkeen :) No, oikeasti tämä ei mikään talousihme ole, mutta tankki on iso ja mittarin viisari laskee hitaanlaisesti täydestä tankista, loppua kohden sitten nopeammin..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Puslajumppaa.. Otin kuskin puolen alatukivarren tarkempaan syyniin tänään, syynä satunnainen napsahdus monttuun hidastetöyssyyn ajaessa. Rengasraudalla kokeilemalla takapään puslat antoi reilusti myöten ja ajattelin, että ne on hajalla, mutta olikin ehjät. Ne on niin löysät rakenteeltaan, että joustavat reilusti. Sen sijaan etupuslassa oli välystä, viime syksynä ihmettelin mikä on tehnyt hiusmurtuman tukivarren korvaan, nyt selvisi syypää. Tukivarsi on käytännössä vallan etupuslan varassa, takimmainen antaa tukivarren liikkua ainakin pari senttiä.
Laitoin etupusliksi uudet jotka on samoilla mitoilla, mutta jäykemmät. Orggis takapuslia ei saa erikseen ja muutenkin suunnitelma oli laittaa sinne jotain hiukan tukevampaa. Alkuun meinasin laittaa nylonpuslat, mutta päädyin kumminkin takatukivarren pusliin jotka lyhensin sopiviksi ja tein oman ulkokoolin/sovitteen. Nyt on paljon tukevampi ja kulmien säätökin helpompaa, kun ei puslat myötää niin paljon. Testilenkki jäi lyhyeksi, kun tuli 5cm haritusta niin ei paljoa tehnyt mieli ajella. Pitää vähän säädellä ja sitten testata miltä tuntuu. Niin ja tietysti pitäisi nyt se toinenkin puoli tehdä samanlaiseksi..

Kuvissa puslat paikallaan tukivarressa ja vanhat etu-ja takapuslat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JPM, Ti 23.06.2015 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Loput kuvat;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JPM, Ti 23.06.2015 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nyt on ajeltu vähän testilenkkiä uusilla etupuslilla ja pakko sanoa, että fiilis on melkein kuin olisi saanut uuden auton :) Ohjaus on napakka, kaarteet ja suuntavakavuus varsin hyvää luokkaa ilman, että etupää tuntuisi mitenkään kovalta. Myös pyöränkulmia on mukavampi säätää, kun ei tarvi enää lykkiä autoa pitkin tallin lattiaa, että tehty "säätö menisi perille".
Olen nyt pari tankillista ajanut kevään aikana ja kulutus on ollut hiukan päälle 13l/100km. Öljyt vaihdoin viime kesänä ja tämä ei tosiaan öljyä syö, pinta on edelleen tarkasti ylämerkissä. Moottori toimii ja vetää hienosti, ja yläkierroksilla, >4000r/min voimaa on jopa yllättävän hyvin+kivat soundit, alavääntö on aika ohut, mikä ei ole iso yllätys lyhyt iskuisessa hemikoneessa. Poikkesin aamulla myös katsastuskonttorilla, seuraava vierailu on 31.8.2016 :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Etummaiset korin nostatallat alkoi antautua joten laitoin uudet tilalle. Varaosana ei saanut enää noita alkuperäisen näköisiä vaan nyt siellä on tuollaiset isompi kokoiset, samanlaiset oli takapäässä jo ennestään. Taas kelpaa nostella :)
Säädin myös seosta hiukan rikkaammalle, muuten tasaisessa tyhjäkäynnissä tuntui hienoista vapinaa jonka ajattelin johtuvan laihan seoksen aiheuttamasta epätasaisesta palamisesta. Tulpat olikin ihan vitivalkoiset, vaikka ajo on ollut pelkkää kaupunkipyöritystä. Josko huomenna testailisi mitä vaikuttaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nyt on tehty testiajot ja seosta rukattu. Käänsin alkuun rikkaammalle 10min josta seurasi tasainen tyhjäkäynti, mutta kylmäkäynti meni huonommaksi ja muutenkin koneen käytöksestä katosi jotain. Myös economy mittari tuntui viihtyvän enemmän punaisella puolella. Seuraava korjaus oli 3min takaisin ja nyt meni niin nappiin, ettei viitsi enää koskea, käy tasaisesti ja reagoi hyvin kaasuun, samoin alipainemittari tuntuu olevan kokoajan taloudellisemmalla alueella. Kävin tankkaamassa tankin täyteen niin saan mitattua onko polttoaineen kulutuksessa eroa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W126 280SE -84

Viesti Kirjoittaja JPM »

Vaihdoin takapään apurungon etupuslat, koska auto tuntui välillä isommassa nopeudessa jotenkin levottomalta, erityisesti kulumaurissa ja kaistaa vaihtaessa tuntuma oli välillä epämääräinen. Vasen pusla oli tiukka menemään paikalleen, laitoin apurungon ja korin väliin jarrupalat ja nostin tunkilla, mutta auto nousi vaan edellä. Lopulta vedin sen paikalleen kiinnityspultilla niin, että jarrupalat oli taas "kovana palana" korin ja apurungon välissä estämässä ylimääräistä joustoa. Oikea puoli meni tunkilla nostaen helposti. Niitä pyöreitä kumilätkiä ei ollut korin ja apurungon välissä lainkaan ja vanhat puslat näyttää kuvan mukaisilta irroituksen jälkeen. Itse asiassa näyttivät suht hyviltä paikallaan ollessaan.
Pienessä nopeudessa auto oli miltei mukavampi ajaa vanhoilla pehmenneillä puslilla, suuremmassa vauhdissa ero on sitten huomattava uusien eduksi. Mitähän sitä seuraavaksi korjaisi :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Vastaa Viestiin