Viissatasen elvytystä
Viissatasen elvytystä
Tullut nyt useamman vuoden seurattua tätä foorumia ja samalla lueskeltua mielenkiintoisista projekteista niin ajattelin, että nyt voisi olla sopiva aika kertoa omastakin projektistani, jos tämä jotain nyt sattuisi kiinnostamaan.
Eli projektin kohteena on viissatanen mersu, tarkemmin ottaen w124 500E vm -91. Kilsoja tässä pelissä muistaakseni noin 275tkm. Auto on ollut omistuksessani ja harrasteautona jo jokusen vuoden. Pikkuhiljaa rahatilanteen sallessa laitettu vikoja kuntoon. Auto on ollut hieman huonolla pidolla ja tarkoitus olisi fiksata viat ja laitella auto lähes orginaalikuntoon, sekä samalla muokkailla omaa silmää miellyttäväksi. Auton saisi kyllä palautettua suhteellisen helposti orginaalikuntoon, mutta mielestäni e-mallin konepelti ja takakontin luukku istuvat paremmin kuin pre facelift osat.. Makuasioita toki nämä. Tässä nyt hieman listausta mitä autoon on jo edelliset omistajat tehneet:
- ASR-nappi ja reletys, millä luistoneston saa pois pelistä
- faceliftaus
- Lorinserin RSK3 19" vanteet
- kirkkaat vilkut vaihdettu ympäriinsä
- jenkkakone vaihdettu ja rca-piuhat asennettu konttiin, lisäksi etuovissa jotkin merkkiä X olevat 6x9:t
- takavaimennin poistettu, tilalle hitsattu Remuksen putkenpäät ja takapuskuriin lovettu kolo pakoputkia varten
- lasit tummennettu ympäriinsä, taitaa olla 50% kalvo
- cobran häly
- lampun pesimet poistettu
- siekkisen vahvistama laatikko
Omia fiksejä on tässä vuosien varrella tullut tehtyä jo useita. Lista ei varmasti ole täydellinen, mutta ompahan jotakin kuitenkin. Osasta korjauksista saattaa olla joitain kuviakin jopa ja voin kirjoitella niistä enemmän, mikäli muistan vielä ja teitä, arvon foorumilaisia kiinnostaa.
Suurin yksittäinen ja ärsyttävin ongelma autossa oli pätkiminen noin 4200rpm:n jälkeen. Tätä selvitin pitkään ja hartaasti vaihtelevalla menestyksellä. Ratkaisu oli viimein monen tekijän summa. Ensiksi auto antoi vikakoodin, että vaihdelaatikon ylikuormituskatkaisija (transmission overload protection switch) oli viallinen, jonka vaihdoin, mutta ongelma ei tällä poistunut kokonaan.
Seuraavaksi tilasin uudet pyörijät, virranjakajan kannet, tiivisteet ja eristelevyt pyörijöiden taakse. Olin lukenut maailmalta, että haljenneet eristelevyt aiheuttavat milloin mitäkin sytytysongelmia. Autoon asennetut tulpatkin osoittautuivat vääriksi, mitkä eivät sovellu m119 moottorille. Todennäköisesti pätkimisen ja räkimisen aiheutti väärät sytytyspuolat, joista toinen oli alkuperäinen ja toinen mallia Motonet. Runkonumeron perusteella autossa olisi pitänyt olla aikaisempi sytytysyksikkö, mutta jostain syystä autossa oli myöhäisemmän mallin sytytysyksikkö ja tämä vaatii myöhäisemmän mallin sytytyspuolat. Liekkö sytkäboksi vaihdettu jossainvälissä. Vaihdoin myös uudet tulpanjohdot, kun nelospytyn resistori oli ruosteinen sekä öljyn peitossa. Näiden fiksien jälkeen pätkimiset poistuivat ja voi sitä onnen päivää, kun pääsi vetämään rajoitinta vasten ilman pätkimisiä, suljetulla alueella totta kai.
Tähän samaan remonttiin nostin imusarjan pois, puhdistin imusarjan ja vaihdoin kaikki tiivisteet sekä käytin suuttimet ultraäänipesussa ja virtausmittauksessa. Lisäksi EGR tuli tulpattua. Murtuneita alipaineletkuja tuli myös vaihdeltua. Lisäksi joulupukki toi viimejouluna uuden moottorin yläpuolen johtosarjan, mikä on näissäkin mallia biohajoava.
Sisustaan ei pahemmin ole korjauksia tarvinut suorittaa, mitä nyt luistoneston katkaisijan asennus keskikonsoliin. Edellisen katkaisijan tökerö asennus on nähtävissä kuvista, kuskin raitisilmapuhaltimen yläpuolelta.
Lisäksi sisävalot vilkkuivat tympeästi turvavyön varoitusvalon tahdissa, syy löytyi kattokonsolin palaneesta vastuksesta.
Kattoluukku myös antautui jossain vaiheessa, joten se sai uuden vaijerin, kiskot ja rasvat
Vasemmassa etulokasuojassa oli reikä, tuttu peltiseppä korjasi lokasuojan kun uuden hinta on aika suolainen marmoritiskillä (lokarista ei nyt uutta vastaavaa ihan tullut mutta kelvannee toistaiseksi)
Muita pikkufiksejä ovat normaalit öljynvaihdot, termarin ja jäähdytysnesteiden vaihto,jarrupalojen vaihto EBC-redstuffiin. Ilmastoinnin täyttö. Taakse laitoin säädettävät cambertangot. Tangot ovat lentokonealumiinista koneistettu, ei hitsattuja puslan päitä yms. Tankoja myynnissä mikäli jollakin kiinnostus heräsi. Käyvät ainakin w124, w201 ehkä w210 koriin.
Pikkutuninkina hommasin K&N paneelisuodattimet autoon.
Iso nippu osia odottaa asentamista autoon hallilla.. Halli ja auto sijaitsevat harmikseni toisella paikkakunnalla, joten se häiritsee hieman harrastamista.
Sitten vaikka en pidäkään näistä todo listoista, missä ihmiset kirjoittelevat mitä kaikkea pitäisi tehdä, kun olisi aikaa ja rahaa niin laitan kuitenkin omanikin esille.
- SRS boksin vaihto, kun Abs valo palaa
- Korjata keskikonsolin valaistus, valot palaa jonkin aikaa mutta sitten pimenevät yhtäkkiä
- Brabus tyyppiset lampunaluspaneelit väsätä, jospa niistä olisi jotakin hyötyä ilmanoton kannalta
- Teräspunosjarruletkut vaihtaa ja samalla jarrunesteet vaihtaa
- Fiksata loppuun 17” AMG OZ vanteet, tällähetkellä setuppi 9”+10”
- Ruostekorjaukset ja ylimaalaus
- Jenkkiparkit
- Puulistojen fiksaus
- Muistipenkin asennus hanttarin puolelle
- Raitisilmasuodattimen asennus
- Lukkoperä pitäisi saada (quaife tai wavetrack )
Eiköhän siinä ole tarpeeksi tekstiä, sitten niihin kuviin. Kuvat ovat muutaman vuoden vanhoja, mutta eiköhän ne kelpaa..
-jnes
Eli projektin kohteena on viissatanen mersu, tarkemmin ottaen w124 500E vm -91. Kilsoja tässä pelissä muistaakseni noin 275tkm. Auto on ollut omistuksessani ja harrasteautona jo jokusen vuoden. Pikkuhiljaa rahatilanteen sallessa laitettu vikoja kuntoon. Auto on ollut hieman huonolla pidolla ja tarkoitus olisi fiksata viat ja laitella auto lähes orginaalikuntoon, sekä samalla muokkailla omaa silmää miellyttäväksi. Auton saisi kyllä palautettua suhteellisen helposti orginaalikuntoon, mutta mielestäni e-mallin konepelti ja takakontin luukku istuvat paremmin kuin pre facelift osat.. Makuasioita toki nämä. Tässä nyt hieman listausta mitä autoon on jo edelliset omistajat tehneet:
- ASR-nappi ja reletys, millä luistoneston saa pois pelistä
- faceliftaus
- Lorinserin RSK3 19" vanteet
- kirkkaat vilkut vaihdettu ympäriinsä
- jenkkakone vaihdettu ja rca-piuhat asennettu konttiin, lisäksi etuovissa jotkin merkkiä X olevat 6x9:t
- takavaimennin poistettu, tilalle hitsattu Remuksen putkenpäät ja takapuskuriin lovettu kolo pakoputkia varten
- lasit tummennettu ympäriinsä, taitaa olla 50% kalvo
- cobran häly
- lampun pesimet poistettu
- siekkisen vahvistama laatikko
Omia fiksejä on tässä vuosien varrella tullut tehtyä jo useita. Lista ei varmasti ole täydellinen, mutta ompahan jotakin kuitenkin. Osasta korjauksista saattaa olla joitain kuviakin jopa ja voin kirjoitella niistä enemmän, mikäli muistan vielä ja teitä, arvon foorumilaisia kiinnostaa.
Suurin yksittäinen ja ärsyttävin ongelma autossa oli pätkiminen noin 4200rpm:n jälkeen. Tätä selvitin pitkään ja hartaasti vaihtelevalla menestyksellä. Ratkaisu oli viimein monen tekijän summa. Ensiksi auto antoi vikakoodin, että vaihdelaatikon ylikuormituskatkaisija (transmission overload protection switch) oli viallinen, jonka vaihdoin, mutta ongelma ei tällä poistunut kokonaan.
Seuraavaksi tilasin uudet pyörijät, virranjakajan kannet, tiivisteet ja eristelevyt pyörijöiden taakse. Olin lukenut maailmalta, että haljenneet eristelevyt aiheuttavat milloin mitäkin sytytysongelmia. Autoon asennetut tulpatkin osoittautuivat vääriksi, mitkä eivät sovellu m119 moottorille. Todennäköisesti pätkimisen ja räkimisen aiheutti väärät sytytyspuolat, joista toinen oli alkuperäinen ja toinen mallia Motonet. Runkonumeron perusteella autossa olisi pitänyt olla aikaisempi sytytysyksikkö, mutta jostain syystä autossa oli myöhäisemmän mallin sytytysyksikkö ja tämä vaatii myöhäisemmän mallin sytytyspuolat. Liekkö sytkäboksi vaihdettu jossainvälissä. Vaihdoin myös uudet tulpanjohdot, kun nelospytyn resistori oli ruosteinen sekä öljyn peitossa. Näiden fiksien jälkeen pätkimiset poistuivat ja voi sitä onnen päivää, kun pääsi vetämään rajoitinta vasten ilman pätkimisiä, suljetulla alueella totta kai.
Tähän samaan remonttiin nostin imusarjan pois, puhdistin imusarjan ja vaihdoin kaikki tiivisteet sekä käytin suuttimet ultraäänipesussa ja virtausmittauksessa. Lisäksi EGR tuli tulpattua. Murtuneita alipaineletkuja tuli myös vaihdeltua. Lisäksi joulupukki toi viimejouluna uuden moottorin yläpuolen johtosarjan, mikä on näissäkin mallia biohajoava.
Sisustaan ei pahemmin ole korjauksia tarvinut suorittaa, mitä nyt luistoneston katkaisijan asennus keskikonsoliin. Edellisen katkaisijan tökerö asennus on nähtävissä kuvista, kuskin raitisilmapuhaltimen yläpuolelta.
Lisäksi sisävalot vilkkuivat tympeästi turvavyön varoitusvalon tahdissa, syy löytyi kattokonsolin palaneesta vastuksesta.
Kattoluukku myös antautui jossain vaiheessa, joten se sai uuden vaijerin, kiskot ja rasvat
Vasemmassa etulokasuojassa oli reikä, tuttu peltiseppä korjasi lokasuojan kun uuden hinta on aika suolainen marmoritiskillä (lokarista ei nyt uutta vastaavaa ihan tullut mutta kelvannee toistaiseksi)
Muita pikkufiksejä ovat normaalit öljynvaihdot, termarin ja jäähdytysnesteiden vaihto,jarrupalojen vaihto EBC-redstuffiin. Ilmastoinnin täyttö. Taakse laitoin säädettävät cambertangot. Tangot ovat lentokonealumiinista koneistettu, ei hitsattuja puslan päitä yms. Tankoja myynnissä mikäli jollakin kiinnostus heräsi. Käyvät ainakin w124, w201 ehkä w210 koriin.
Pikkutuninkina hommasin K&N paneelisuodattimet autoon.
Iso nippu osia odottaa asentamista autoon hallilla.. Halli ja auto sijaitsevat harmikseni toisella paikkakunnalla, joten se häiritsee hieman harrastamista.
Sitten vaikka en pidäkään näistä todo listoista, missä ihmiset kirjoittelevat mitä kaikkea pitäisi tehdä, kun olisi aikaa ja rahaa niin laitan kuitenkin omanikin esille.
- SRS boksin vaihto, kun Abs valo palaa
- Korjata keskikonsolin valaistus, valot palaa jonkin aikaa mutta sitten pimenevät yhtäkkiä
- Brabus tyyppiset lampunaluspaneelit väsätä, jospa niistä olisi jotakin hyötyä ilmanoton kannalta
- Teräspunosjarruletkut vaihtaa ja samalla jarrunesteet vaihtaa
- Fiksata loppuun 17” AMG OZ vanteet, tällähetkellä setuppi 9”+10”
- Ruostekorjaukset ja ylimaalaus
- Jenkkiparkit
- Puulistojen fiksaus
- Muistipenkin asennus hanttarin puolelle
- Raitisilmasuodattimen asennus
- Lukkoperä pitäisi saada (quaife tai wavetrack )
Eiköhän siinä ole tarpeeksi tekstiä, sitten niihin kuviin. Kuvat ovat muutaman vuoden vanhoja, mutta eiköhän ne kelpaa..
-jnes
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Kyllä autossa pitää vähintään V8 olla. Hyvältä näyttää
Re: Viissatasen elvytystä
Kyllä, ja etenkin porschen virittämä; eri lailla toimii kun tavan viissatanen . Niin noissa alkupään viissatasissa taisi olla se uudempi sähköruisku ihan alusta asti, toisin kuin R129-malleissa.RAM kirjoitti:Kyllä autossa pitää vähintään V8 olla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Viissatasen elvytystä
Tästä olisi kiva kuulla lisää.karra kirjoitti: porschen virittämä; eri lailla toimii kun tavan viissatanen
Re: Viissatasen elvytystä
Kuulemma 500E/E500 M119 moottori on erilainen mitä vastaava W140 ja R129 malleissa. Kuulin sellaisen omistaneelta. Voihan se olla keksittykin juttu...Mika.T kirjoitti:Tästä olisi kiva kuulla lisää.karra kirjoitti: porschen virittämä; eri lailla toimii kun tavan viissatanen
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Viissatasen elvytystä
Kyllä se sama kone noissa kaikissa on, ainakin minun käsittääkseni.. Loppupään malleissa aavistuksen vähemmän tehoa, kun täyskaasurikastus jätettiin pois päästönormien vuoksi. Porschehan ei aikoinaan tehnyt koneelle mitään, se on mersun tekele.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Kyllä 500 on uljas kapistus, siitä ei pääse mihinkään. !
Hieno laitetämäkin ajoa näyttää vaativan
Hieno laitetämäkin ajoa näyttää vaativan
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: Viissatasen elvytystä
Onko ABS anturit jo tarkastettu?pikachu kirjoitti:Sitten vaikka en pidäkään näistä todo listoista, missä ihmiset kirjoittelevat mitä kaikkea pitäisi tehdä, kun olisi aikaa ja rahaa niin laitan kuitenkin omanikin esille.
- SRS boksin vaihto, kun Abs valo palaa
Kyllä 500E kelpaa elvytellä
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: Viissatasen elvytystä
Varmaan typo, mutta kumpikohan valo palaa tai boxi on menossa vaihtoon. Airbagin vai ABS:in.jupehalm kirjoitti:Onko ABS anturit jo tarkastettu?pikachu kirjoitti:Sitten vaikka en pidäkään näistä todo listoista, missä ihmiset kirjoittelevat mitä kaikkea pitäisi tehdä, kun olisi aikaa ja rahaa niin laitan kuitenkin omanikin esille.
- SRS boksin vaihto, kun Abs valo palaa
Re: Viissatasen elvytystä
Mobilisti 2000:ssahan oli koeajo. Siinä mainittiin mm. lohkojen madaltaminen, matalammat männät, uudet tapit ja lyhyemmät kiertokanget. Lohkon yläpinta tuli kampiakselin keskipisteestä mitaten 16,4 mm alemmas (kuin missä?). Mulla piti olla jossain huoltotöiden johdantovihko 500 E:hen, mutten tähän hätään sitä löytänyt. Siitä olisi voinut tarkistaa.karra kirjoitti:Kuulemma 500E/E500 M119 moottori on erilainen mitä vastaava W140 ja R129 malleissa. Kuulin sellaisen omistaneelta. Voihan se olla keksittykin juttu...Mika.T kirjoitti:Tästä olisi kiva kuulla lisää.karra kirjoitti: porschen virittämä; eri lailla toimii kun tavan viissatanen
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Viissatasen elvytystä
Hups. Juurikin airbagin boksi menee vaihtoon. SRS-valo syttyy startin jälkeen muutaman sekunnin kuluttua ja jää iloisesti loistamaan. Vikakoodit kun lukasin niin ohjausboksia herjasi.Varmaan typo, mutta kumpikohan valo palaa tai boxi on menossa vaihtoon. Airbagin vai ABS:in.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Katso vielä, että se boxi saa virtaa. Muuten en osaa auttaa asiassa...pikachu kirjoitti:Hups. Juurikin airbagin boksi menee vaihtoon. SRS-valo syttyy startin jälkeen muutaman sekunnin kuluttua ja jää iloisesti loistamaan. Vikakoodit kun lukasin niin ohjausboksia herjasi.Varmaan typo, mutta kumpikohan valo palaa tai boxi on menossa vaihtoon. Airbagin vai ABS:in.
Siisti peli on kyllä
Re: Viissatasen elvytystä
Aivan totta joo, sen voisi tarkistaa vielä. Täytynee perehtyä siihen SRS-järjestelmän sähköihin vielä. Ihmettelinkin kun talviseisonnan aikana oli yhtäkkiä ilmaantunut moinen vika. Toisaalta akku purkaantui ja auto seisoi pitkiä aikoja ilman akkua niin voi olla, että SRS-boksista kuivui vanhat konkat. Täytynee aukaista boksi jahka kun saan sen vaihdettua, varaosa löytyy jo ja toivonmukaan se toimisi..
Kiitoksia!
Tosiaan Oulu-Rovaniemi akselilta auton voi bongailla kesäisin.
Kiitoksia!
Tosiaan Oulu-Rovaniemi akselilta auton voi bongailla kesäisin.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Mulla meni joskus w202 akku huonoks ja koitin käymään ni putos jännitteet niin alas, että sytty valo. Otin sitten vaan valon sulakkeen pois kojelaudasta. myöhemmin laitoin sulakkeen takasin ja kappas, 200km ajettuani valo ei enää palanut ja toimi normaalisti! Eli saattaa vielä heräillä ihan vaan ajelemalla.
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: Viissatasen elvytystä
Luin mielenkiinnolla Mobilisti2000:n jutun. Kaikki detaljit eivät pidä paikkaansa. M119.974:n metalliosat ovat lähes samat kuin muissa versioissa.Timo L. kirjoitti:Mobilisti 2000:ssahan oli koeajo. Siinä mainittiin mm. lohkojen madaltaminen, matalammat männät, uudet tapit ja lyhyemmät kiertokanget. Lohkon yläpinta tuli kampiakselin keskipisteestä mitaten 16,4 mm alemmas (kuin missä?). Mulla piti olla jossain huoltotöiden johdantovihko 500 E:hen, mutten tähän hätään sitä löytänyt. Siitä olisi voinut tarkistaa.karra kirjoitti:Kuulemma 500E/E500 M119 moottori on erilainen mitä vastaava W140 ja R129 malleissa. Kuulin sellaisen omistaneelta. Voihan se olla keksittykin juttu...Mika.T kirjoitti:Tästä olisi kiva kuulla lisää.karra kirjoitti: porschen virittämä; eri lailla toimii kun tavan viissatanen
Tässä on se johdantovihko, josta voi opiskella modaukset: http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... ervice.pdf
Re: Viissatasen elvytystä
Isku ja poraus ja tehot tuossa on kuitenkin samat kuin Esim W140/R129 koneissa.
Re: Viissatasen elvytystä
Itse en tuosta suorituskykyyn vaikuttavana löytänyt muuta kuin nokkien ja niiden ajoituksen erilaisuuden. Plus alkupään autot joissa LH-Jet heti alusta versus SL ( ja S ? ). Niihinkin se tuli myöhemmin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Viissatasen elvytystä
SL:ssä on M119.960 89...92 joka on mekaanisella ruutalla ja Lohko on melkolailla suoraan repästy M117 koneesta, eli on korkeampi ja pisemmät veivit ja männät on kolossaalist lohkareet.
M119.7x joka on 500E:ssä ja W140, 93-> SL:ssä on kokolailla sama. SL:n tuli vielä myöhemmin M119:98x joka on ME moottorinohjauksella. Tuohon .960 lohkoon muuten uppoaa M117 5.6l kampura heittämällä, myöhemmissä menee sorvaushommiksi.
M119.7x joka on 500E:ssä ja W140, 93-> SL:ssä on kokolailla sama. SL:n tuli vielä myöhemmin M119:98x joka on ME moottorinohjauksella. Tuohon .960 lohkoon muuten uppoaa M117 5.6l kampura heittämällä, myöhemmissä menee sorvaushommiksi.
500SL -90
500whp.net
500whp.net
Re: Viissatasen elvytystä
Noniin, pitkästä aikaa jotakin tuli tehtyä tällekkin. Eli sain vihdoin purettua keskikonsolin ja irroitettua viallisen SRS-boksin. Täytyy avata tämä SRS-boksi ja katsoa mitä se on syönyt. Todennäköisesti joku kondensaattori tai kondensaattorit ovat kuivuneet vanhuuttaan. Näin ainaki elektroniikkaa tuntevat ystäväni tuumivat.
"Uusi" ebaystä hommattu boksi oli valmiina ja laitoin sen piuhoista kiinni. Testaaminen valitettavasti jäi, kun auton akku oli finaalissa. Noh, keskikonsolin kasaaminen jää kuitenkin ensikertaan, kun samalla täytyy avata automaatti-ilmastoinnin ohjainyksikkö ja katsoa mikä siinä on vialla. Taustavalo(t) kun tuppaavat sammumaan aina jossain vaiheessa itsestään. Lamput kai kuumenevat liikaa ja sammuvat..
Onko muilla W124:n automaatti-ilmastoinnin omistavilla ollut vastaavia ongelmia tai törmännyt vastaavaan?
Kuvia otin jotakin, mutta harmikseen niistä tuli sen verta huonoja ettei niitä viitsi tänne laittaa.
-j
"Uusi" ebaystä hommattu boksi oli valmiina ja laitoin sen piuhoista kiinni. Testaaminen valitettavasti jäi, kun auton akku oli finaalissa. Noh, keskikonsolin kasaaminen jää kuitenkin ensikertaan, kun samalla täytyy avata automaatti-ilmastoinnin ohjainyksikkö ja katsoa mikä siinä on vialla. Taustavalo(t) kun tuppaavat sammumaan aina jossain vaiheessa itsestään. Lamput kai kuumenevat liikaa ja sammuvat..
Onko muilla W124:n automaatti-ilmastoinnin omistavilla ollut vastaavia ongelmia tai törmännyt vastaavaan?
Kuvia otin jotakin, mutta harmikseen niistä tuli sen verta huonoja ettei niitä viitsi tänne laittaa.
-j
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Tästä aiheestahan puhetta on silloin tällöin vuosien varrella ollut, eipä taas muistanutkaan.karra kirjoitti:Itse en tuosta suorituskykyyn vaikuttavana löytänyt muuta kuin nokkien ja niiden ajoituksen erilaisuuden. Plus alkupään autot joissa LH-Jet heti alusta versus SL ( ja S ? ). Niihinkin se tuli myöhemmin.
S:ä taitaa painaa jonkun verrankin enemmän, joten taitaa jo hieman tasoittaa tuota tehon tuntemista.
Mutta tekisi mieli sanoa, että tuo 500:n kone alkaa "räyhäämään" eri tavalla X-kierrosluvulta eteenpäin, vaikkakin tehot samaa luokkaa. Teho/vääntökäyrät kun näkisi vierekkäin?
Kyllähän näissä aina puuhaa riittää, mutta etenkin kun tuon sytytyspuolen ja siihen liittyvät laittaa kerralla (rahalla..) kuntoon, niin yleensä pätkimiset poistuvat ja pysyvät poissa (ellei vika ole jossain muualla )
Sait myös nopeusrajoittimelle ajettua?pikachu kirjoitti:Näiden fiksien jälkeen pätkimiset poistuivat ja voi sitä onnen päivää, kun pääsi vetämään rajoitinta vasten ilman pätkimisiä, suljetulla alueella totta kai.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Viissatasen elvytystä
En rajoitinta vasten kokeillut. Eipäs se enää nykinyt tai kakistellut ole. Auto on kyllä aivan kauhea ajaa mikäli se on vikatilassa. Tuli tämäkin koettua harmikseni, kun vanha akku otti ja lopahti. Edellinen omistaja oli laittanu jonku "tehoakun", 88Ah vaikka autoon kuuluisi 100 Ah:n akku. No nyt siellä on oikea akku ja taas käy ja kukkuu.
SRS-boksi tuli myös vaihdettua, jonka jälkeen airbag murheet ovat takanapäin. Vaihto oli kokonaisuudessaan simppeli homma. Ilmastoinnin taustavalaistusta tutkin myös, mutta lamput olivat molemmat ehjät sekä piirilevy näytti siltäosin ehjältä mitä rei'istä pystyi tiirailemaan. Ilmeisesti yksikkö lämpenee liikaa pidempään ajettaessa ja sammuttaa taustavalonsa. Täytyisi kokeilla että onko jenkkakoneen sammuttamisella jotain vaikutusta asiaan.
Katsastus olisi edessä nyt kuluvalla viikolla. Mielenkiinnolla odotan millainen vikalista odottaa.
Uutta maalia ja peltiähän tuo kovasti huutaa. Jospa sitä syksyllä saisi auton työn alle viimein arvoiseensa kuntoon.
SRS-boksi tuli myös vaihdettua, jonka jälkeen airbag murheet ovat takanapäin. Vaihto oli kokonaisuudessaan simppeli homma. Ilmastoinnin taustavalaistusta tutkin myös, mutta lamput olivat molemmat ehjät sekä piirilevy näytti siltäosin ehjältä mitä rei'istä pystyi tiirailemaan. Ilmeisesti yksikkö lämpenee liikaa pidempään ajettaessa ja sammuttaa taustavalonsa. Täytyisi kokeilla että onko jenkkakoneen sammuttamisella jotain vaikutusta asiaan.
Katsastus olisi edessä nyt kuluvalla viikolla. Mielenkiinnolla odotan millainen vikalista odottaa.
Uutta maalia ja peltiähän tuo kovasti huutaa. Jospa sitä syksyllä saisi auton työn alle viimein arvoiseensa kuntoon.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Tätä varmasti kyllästymiseen asti jo aina sanon, mutta suosittelen. (Luonnollisesti en yleisessä liikenteessä tai muuten, mutta onhan noita paikkoja..) Tuo voi äkkiä tuntua ihan toimivalta, mutta sitä isompaakaan tehon puuttumista ei huomaa kuin vasta tuolla reippaassa 200:ssa. Näitä on vastaan tullut..pikachu kirjoitti:En rajoitinta vasten kokeillut.
Häviääkö samalla kertaa myös mittariston valot?pikachu kirjoitti:Ilmastoinnin taustavalaistusta tutkin myös, mutta lamput olivat molemmat ehjät sekä piirilevy näytti siltäosin ehjältä mitä rei'istä pystyi tiirailemaan. Ilmeisesti yksikkö lämpenee liikaa pidempään ajettaessa ja sammuttaa taustavalonsa. Täytyisi kokeilla että onko jenkkakoneen sammuttamisella jotain vaikutusta asiaan.
Eipä näissä hirveitä katsastukseen ole, luonnollisesti iän tuomaa klapia, jos jotain ilmenee.pikachu kirjoitti:Katsastus olisi edessä nyt kuluvalla viikolla. Mielenkiinnolla odotan millainen vikalista odottaa.
Uutta maalia ja peltiähän tuo kovasti huutaa. Jospa sitä syksyllä saisi auton työn alle viimein arvoiseensa kuntoon.
Siinähän sitä on pitkäksi aikaa askaretta maalauttamisessa, mutta onhan sekin sitten tehty.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Re: Viissatasen elvytystä
Ensimmäistä kertaa itse kuulen moisesta. Laitetaan korvantaakse. Mitä ohituksia on tullut tehtyä niin voima ei todellakaan tunnu loppuvan, meno vain kiihtyy mitä enemmän kierroksia kone ottaa..pt kirjoitti:Tätä varmasti kyllästymiseen asti jo aina sanon, mutta suosittelen. (Luonnollisesti en yleisessä liikenteessä tai muuten, mutta onhan noita paikkoja..) Tuo voi äkkiä tuntua ihan toimivalta, mutta sitä isompaakaan tehon puuttumista ei huomaa kuin vasta tuolla reippaassa 200:ssa. Näitä on vastaan tullut..
Ei. Ainoastaan automaatti-ilmastoinnin konsolin valot. Nekin saa hetkellisesti takaisin päälle kun käyttää ajovaloja 0-asennossa.pt kirjoitti:Häviääkö samalla kertaa myös mittariston valot?
Ei ole ei. Ainut että korroosio on pahasti päässyt nakertamaan kuskin puolen takakylkeä. Voisin napata siitä kuvan tänne ihmeteltäväksi. Oikeastaan joka kaari kaipaisi vähän uutta peltiä.pt kirjoitti:Eipä näissä hirveitä katsastukseen ole, luonnollisesti iän tuomaa klapia, jos jotain ilmenee.
Siinähän sitä on pitkäksi aikaa askaretta maalauttamisessa, mutta onhan sekin sitten tehty.
Loppuviikosta voisi vähän perushuoltoa suorittaa autolle.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Tuo raitisilmasuodattimen asennus olisi kiva nähdä valmiina onko joku kikka kakkonen. Käsittääkseni tähän pre-faceliftiin sitä ei saa kun pyyhkijän alla oleva kaukalo erilainen kuin uudemmissa.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: Viissatasen elvytystä
Päivitelläänpä tätä niin ei ihan unoholaan vaivu ja kun noita muitakin E500E projekteja alkanut ilmaantuun. Autoon on nippukaupalla tilattu uutta osaa, lähinnä takakontin puolelle. mm limited vararengas
Täytyy yrittää napata kuva siitä raitisilmasuodattimesta illinoikselle ja miksei muillekkin.
Tosiaan auto nyt kohta pari kuukautta seisonut hallissa mystisen sähkövian takia. Virrat katosi mittaristosta kesken ajon ja auto sammui. Auto starttaa normaalisti mutta ei käynnisty. Minkäännäköisiä vikavaloja tai yleensäkään virtoja ei tule mittaristoon. Samoin vikakoodeja ei voi lukea kun ei saa yhteyttä tietokoneisiin. Ainakaan Star ei yhdistänyt. Virtakaavioita ja manuaaleja on tutkittu ahkerasti, mutta vielä ei ole vikaa löytynyt. Bensapumput eivät myöskään pelitä. Vinkkejä otetaan vastaan mistä ruveta vikaa etsimään.
Tähän mennessä virtalukon pohja vaihdettu, ei vaikutusta.
Sulakkeet ja akun kytkennät tarkistettu
Tietokoneet irroitettu ja virtapinnejä mittailtu
Jos jollain olisi lainata ehjää LH-moduulia niin voisin sen testata onko omani hajonnut. Base modulen pitäisi olla ehjä.
Täytyy yrittää napata kuva siitä raitisilmasuodattimesta illinoikselle ja miksei muillekkin.
Tosiaan auto nyt kohta pari kuukautta seisonut hallissa mystisen sähkövian takia. Virrat katosi mittaristosta kesken ajon ja auto sammui. Auto starttaa normaalisti mutta ei käynnisty. Minkäännäköisiä vikavaloja tai yleensäkään virtoja ei tule mittaristoon. Samoin vikakoodeja ei voi lukea kun ei saa yhteyttä tietokoneisiin. Ainakaan Star ei yhdistänyt. Virtakaavioita ja manuaaleja on tutkittu ahkerasti, mutta vielä ei ole vikaa löytynyt. Bensapumput eivät myöskään pelitä. Vinkkejä otetaan vastaan mistä ruveta vikaa etsimään.
Tähän mennessä virtalukon pohja vaihdettu, ei vaikutusta.
Sulakkeet ja akun kytkennät tarkistettu
Tietokoneet irroitettu ja virtapinnejä mittailtu
Jos jollain olisi lainata ehjää LH-moduulia niin voisin sen testata onko omani hajonnut. Base modulen pitäisi olla ehjä.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Harmi, että tuollainen vika tuli.
- Kirjoitat, että Base Module pitäisi olla ehjä. Oletko tarkistanut, että sen päällä olevat sulakkeet ovat ehjät? Osa mittaritaulun sähköistä tulee BM:n kautta.
- BM:n lisäksi sähkö tulee sulakkeiden (3, 5, 6,7,9, 16) kautta. Jos nyt koko taulu ovat pimeänä, niin kannattaa tutkia sulakerasia. Tuleeko sähkö sulakerasiassa millekään näistä sulakkeista tai rasiaan lainkaan?
- Konehuoneessa mustan tietokonekotelon ja tulipellin välissä on kannen alla akulta tulevat kaapelit, josta sähkö jakautuu eteenpäin. Tuleehan sähkö tähän asti ja siinä olevat kaapelikengät ovat kiinni? (VARO, ettet tee oikosulkua niitä käpistellessä, sillä tämän pisteen ja akun välissä ei ole sulaketta!!). Jos ei tule niin tarkista, että akulta lähtevät kaapelit ovat kiinni.
- Tuleeko sähkö bensapumpun releelle (oikean takapenkin alla)?
- Onko autossa varashälytintä (originaali tai jälkiasennus)? Onko se tutkittu?
Tässä puhdetta aluksi...
- Kirjoitat, että Base Module pitäisi olla ehjä. Oletko tarkistanut, että sen päällä olevat sulakkeet ovat ehjät? Osa mittaritaulun sähköistä tulee BM:n kautta.
- BM:n lisäksi sähkö tulee sulakkeiden (3, 5, 6,7,9, 16) kautta. Jos nyt koko taulu ovat pimeänä, niin kannattaa tutkia sulakerasia. Tuleeko sähkö sulakerasiassa millekään näistä sulakkeista tai rasiaan lainkaan?
- Konehuoneessa mustan tietokonekotelon ja tulipellin välissä on kannen alla akulta tulevat kaapelit, josta sähkö jakautuu eteenpäin. Tuleehan sähkö tähän asti ja siinä olevat kaapelikengät ovat kiinni? (VARO, ettet tee oikosulkua niitä käpistellessä, sillä tämän pisteen ja akun välissä ei ole sulaketta!!). Jos ei tule niin tarkista, että akulta lähtevät kaapelit ovat kiinni.
- Tuleeko sähkö bensapumpun releelle (oikean takapenkin alla)?
- Onko autossa varashälytintä (originaali tai jälkiasennus)? Onko se tutkittu?
Tässä puhdetta aluksi...
Re: Viissatasen elvytystä
Kiitoksia vinkeistä.
Base modulen päällä olevat sulakkeet ovat silmämääräisesti ehjät. Toki varmuutta moduulien ehyydestä ei ole. Mitannut en ole mutta korroosiota tai hapettumaa ei ole nähtävissä. Sulakerasiassa olevat sulakkeet ovat hieman hapettuneet ja tarkoituksena olisi uusia ne kaikki tässä. Ne olivat myös ehjät. Hiomapaperilla pyörittelin niitä muutamia pahimpia lävitse. Ei vaikutusta.
Olen purkanut koko tietokoneboksin ja mittailut sähkön syöttöä pinneiltä. Olen mittaillut lähinnä BM:n pinnin nro 12, diganostiikkapistokkeen pinni 3:sta ja LH-moduulin pinni 26:sta. Näiden virranpuute on ilmeisesti yleinen ongelma näissä peleissä. Jossainpäin johtosarjaa on kolmoisliitos näiden välillä joka tuppaa hapettuun ja hajoaan ja siitä sitten ilmenee kaikenmaailman ongelmia. Diagnostiikkapistokkeen nelospinniin taas ei tule virtaa, joka johtaa suoraan LH-moduulin. Myös maadoituksen kanssa oli jotain häikkää.
Täytyypä katsoa tuo mainitsemasi liitos. Samoin akun johdot täytynee tarkistaa vielä uudemman kerran.
Virtaa bensapumpun releelle en mitannut, johdon vastuksen mittasin ja totesin että johto on ehjä. Ongelmana taitaa olla, että sähkö ei kulje base modulelta eteenpäin muihin ohjausyksiköihin.
Autossa on jälkiasenteinen varashälytin. Cliffordin Avantguard III. Hälytin on asennettu autoon käsittääkseni liikkeessä Saksassa joskus vuonna -95. Myös tätä olen miettinyt, että aiheuttaako juuri hälytin ongelmat vai kummassa on vika. Jos jollakin on parempaa tietoa hälyttimien sielunelämästä, etenkin että miten hälytin estää ajoneuvon käynnistyksen. Katkaiseeko polttoaineensyötön vai estääkö koko käynnistyksen? Tai mitkä ovat tyypillisimmät oireet kun hälytin hajoaa? Vai onko sellaisia. Hälyttimen joitain releitä vaihdoin uusiin mutta ei vaikutusta. Hälytin kyllä ulisee ja lukitsee ovet. Lisäpäänvaivaa tuottaa kun halliin murtauduttiin ja auton avaimet samoin kuin hälyttimen ainoa kunnolla toimiva kaukosäädin varastettiin. Jos jollain on tietoa toimiiko Cliffordin uudemmat kaukosäätimet ko hälytinmallin kanssa vai pitääkö koko hälytin uusia?
Base modulen päällä olevat sulakkeet ovat silmämääräisesti ehjät. Toki varmuutta moduulien ehyydestä ei ole. Mitannut en ole mutta korroosiota tai hapettumaa ei ole nähtävissä. Sulakerasiassa olevat sulakkeet ovat hieman hapettuneet ja tarkoituksena olisi uusia ne kaikki tässä. Ne olivat myös ehjät. Hiomapaperilla pyörittelin niitä muutamia pahimpia lävitse. Ei vaikutusta.
Olen purkanut koko tietokoneboksin ja mittailut sähkön syöttöä pinneiltä. Olen mittaillut lähinnä BM:n pinnin nro 12, diganostiikkapistokkeen pinni 3:sta ja LH-moduulin pinni 26:sta. Näiden virranpuute on ilmeisesti yleinen ongelma näissä peleissä. Jossainpäin johtosarjaa on kolmoisliitos näiden välillä joka tuppaa hapettuun ja hajoaan ja siitä sitten ilmenee kaikenmaailman ongelmia. Diagnostiikkapistokkeen nelospinniin taas ei tule virtaa, joka johtaa suoraan LH-moduulin. Myös maadoituksen kanssa oli jotain häikkää.
Täytyypä katsoa tuo mainitsemasi liitos. Samoin akun johdot täytynee tarkistaa vielä uudemman kerran.
Virtaa bensapumpun releelle en mitannut, johdon vastuksen mittasin ja totesin että johto on ehjä. Ongelmana taitaa olla, että sähkö ei kulje base modulelta eteenpäin muihin ohjausyksiköihin.
Autossa on jälkiasenteinen varashälytin. Cliffordin Avantguard III. Hälytin on asennettu autoon käsittääkseni liikkeessä Saksassa joskus vuonna -95. Myös tätä olen miettinyt, että aiheuttaako juuri hälytin ongelmat vai kummassa on vika. Jos jollakin on parempaa tietoa hälyttimien sielunelämästä, etenkin että miten hälytin estää ajoneuvon käynnistyksen. Katkaiseeko polttoaineensyötön vai estääkö koko käynnistyksen? Tai mitkä ovat tyypillisimmät oireet kun hälytin hajoaa? Vai onko sellaisia. Hälyttimen joitain releitä vaihdoin uusiin mutta ei vaikutusta. Hälytin kyllä ulisee ja lukitsee ovet. Lisäpäänvaivaa tuottaa kun halliin murtauduttiin ja auton avaimet samoin kuin hälyttimen ainoa kunnolla toimiva kaukosäädin varastettiin. Jos jollain on tietoa toimiiko Cliffordin uudemmat kaukosäätimet ko hälytinmallin kanssa vai pitääkö koko hälytin uusia?
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Kannattaa mitata. Sähkön kulku ei ole kauneusasia.pikachu kirjoitti: Base modulen päällä olevat sulakkeet ovat silmämääräisesti ehjät. Toki varmuutta moduulien ehyydestä ei ole.
Mitannut en ole mutta korroosiota tai hapettumaa ei ole nähtävissä. Sulakerasiassa olevat sulakkeet ovat hieman hapettuneet ja tarkoituksena olisi uusia ne kaikki tässä. Ne olivat myös ehjät. Hiomapaperilla pyörittelin niitä muutamia pahimpia lävitse. Ei vaikutusta.
Tuleeko sulakerasiaan sähkö kaikille sulakkeille vain osalle? Siitä on helppo lähteä liikkeelle, - sopivaan suuntaan etsimään katkosta. Jos sähköä ei tule vika on sulakerasian ja akun välissä (virtalukko, liitokset, johdot). Jos sähkö tulee, vika on sulakkeesta eteenpäin.
Miten olet mittaillut? Jos boksit ovat irti niin sähkö tuskin kulkee purkkien välillä... Sen sijaan purkkien välisen johdon kunnon voi mitata vastusmittarilla.pikachu kirjoitti: Olen purkanut koko tietokoneboksin ja mittailut sähkön syöttöä pinneiltä. Olen mittaillut lähinnä BM:n pinnin nro 12, diganostiikkapistokkeen pinni 3:sta ja LH-moduulin pinni 26:sta. Näiden virranpuute on ilmeisesti yleinen ongelma näissä peleissä. Jossainpäin johtosarjaa on kolmoisliitos näiden välillä joka tuppaa hapettuun ja hajoaan ja siitä sitten ilmenee kaikenmaailman ongelmia. Diagnostiikkapistokkeen nelospinniin taas ei tule virtaa, joka johtaa suoraan LH-moduulin. Myös maadoituksen kanssa oli jotain häikkää.
Maadotus pitää olla ehdottomasti kunnossa. Tarkista maadotuspisteet.
Koska ovat jälkiasennuslaitteita on vaikea sanoa miten hajoavat ja vaikuttavat auton toimintaa. Paljon on kiinni siitä miten häly on asennettu.pikachu kirjoitti: Autossa on jälkiasenteinen varashälytin. Cliffordin Avantguard III. Hälytin on asennettu autoon käsittääkseni liikkeessä Saksassa joskus vuonna -95. Myös tätä olen miettinyt, että aiheuttaako juuri hälytin ongelmat vai kummassa on vika. Jos jollakin on parempaa tietoa hälyttimien sielunelämästä, etenkin että miten hälytin estää ajoneuvon käynnistyksen. Katkaiseeko polttoaineensyötön vai estääkö koko käynnistyksen? Tai mitkä ovat tyypillisimmät oireet kun hälytin hajoaa?
Missäpäin Suomenniemeä tämä potilas majailee?
Re: Viissatasen elvytystä
Täytyypä tuo muuten mittailla, että tuleeko sulakkeille ylipäänsä virtaa. Hyppäsin suoraan tietokoneiden pinneihin Virtalukon pohjan vaihdoin jo uuteen, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Tämä virtapuutos ilmaantui vähitelleen, alkuun auto sammui ajosta pariin kertaan mutta hetken päästä suostui käynnistymään. Muistaakseni tätä viimeistä edeltävällä kerralla joutui jokusen tunnin odotteleen ennenkuin virrat palautui. Millään näistä kerroista en itse ajanut autoa joten kuulopuheiden varassa tapahtumista ollaan.Efraim kirjoitti: Kannattaa mitata. Sähkön kulku ei ole kauneusasia.
Tuleeko sulakerasiaan sähkö kaikille sulakkeille vain osalle? Siitä on helppo lähteä liikkeelle, - sopivaan suuntaan etsimään katkosta. Jos sähköä ei tule vika on sulakerasian ja akun välissä (virtalukko, liitokset, johdot). Jos sähkö tulee, vika on sulakkeesta eteenpäin.
Mittailin, että ovatko piuhat ylipäänsä ehjät, kulkeeko virta lävitse (ei oikosulkua). Mittailin myös jännitettä Base modulen ja LH boksin välillä, koneet kytkettyinä tottakai. Löysin Mersun engine diagnostics kirjat joissa on ohjeita näihin mittauksiin mutta näyttäisi tarvitsevan aika paljon erikoistyökaluja ja adaptereita näiden liiittimien ja tietokoneiden väliin jotta voi kaiken mitata. Mietin että onnistuisikohan hyppylangoilla kytkeä koneet ja pistokkeet toisiinsa jolloin rosvoliittimellä voisi tutkia jännitettä ja ampeereja tietokoneiden välillä. Maadoituspisteitä olen vain käpistelly, täytynee ne myös tutkia kunnollaEfraim kirjoitti:
Miten olet mittaillut? Jos boksit ovat irti niin sähkö tuskin kulkee purkkien välillä... Sen sijaan purkkien välisen johdon kunnon voi mitata vastusmittarilla.
Maadotus pitää olla ehdottomasti kunnossa. Tarkista maadotuspisteet.
Päällisin puolin häly vaikuttaa asiallisesti asennetulta. Paljon on piuhoja katkottu ja yhtä paljon liitetty tai jatkettu. Liitokset tehty duraseal liittimillä ja sähhköteipit pyöräytetty päälle. Releiden pinnit on juotettu, tai ainakin oli ennenkuin vaihdoin releet ja asensin relepohjat. Tiedä sitten onko nuo durasealit paras mahdollinen tapa Mietin myös koko hälyn purkamista pois. Kauko-ohjattu keskuslukko olisi vain kiva. Muuta en tuosta hälystä oikeastaan kaipaa. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin alkuperäinen kauko-ohjattava keskuslukitus/hälytin, mutta eipäs taida saada enää osia moiseen.Efraim kirjoitti: Koska ovat jälkiasennuslaitteita on vaikea sanoa miten hajoavat ja vaikuttavat auton toimintaa. Paljon on kiinni siitä miten häly on asennettu.
Potilas makaa Rovaniemellä.Efraim kirjoitti: Missäpäin Suomenniemeä tämä potilas majailee?
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: Viissatasen elvytystä
Diagnostiikakirjoja ja johtokaaviota kannattaa opiskella, jotta ymmärtää systeemin perustoiminnan. Sen jälkeen voi soveltaa testimenetelmiä. Helpointa olisi orignaali adaptereilla ja testereillä, mutta niitä ei varmaankaan ole montaa edes Veholla. Hyppylangoilla voi kokeilla, jos vika paikantuu ohjaimeen, - mutta se ei ole helppoa. Mä joskus selvitin ASR:n onglemia. Totesin, että hyppylankojen laittamien ohjaimen liittimeen oli vaikea, joten tutkin toimintaa johtosarjan toisesta päästä eli ASR-hydrauliyksikön sähköliittimestä.pikachu kirjoitti: Löysin Mersun engine diagnostics kirjat joissa on ohjeita näihin mittauksiin mutta näyttäisi tarvitsevan aika paljon erikoistyökaluja ja adaptereita näiden liiittimien ja tietokoneiden väliin jotta voi kaiken mitata. Mietin että onnistuisikohan hyppylangoilla kytkeä koneet ja pistokkeet toisiinsa jolloin rosvoliittimellä voisi tutkia jännitettä ja ampeereja tietokoneiden välillä.
Asennuksella tarkoitin lähinnä, että minkä toiminnan häly katkaise. Esim. pistetäänkö sytytys poikki, mutta starttia ei. jne. Vaihtoehtoja on monta. Selvitä ny ekaks mihin asti sähkö kulkee ....pikachu kirjoitti: Päällisin puolin häly vaikuttaa asiallisesti asennetulta. Paljon on piuhoja katkottu ja yhtä paljon liitetty tai jatkettu. Liitokset tehty duraseal liittimillä ja sähhköteipit pyöräytetty päälle. Releiden pinnit on juotettu, tai ainakin oli ennenkuin vaihdoin releet ja asensin relepohjat.
Hieman liian pitkä matka Mansesta konsultaatiomatkalle.pikachu kirjoitti: Potilas makaa Rovaniemellä.