Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kävi jo TOISEN kerran Eibachien kanssa näin, että stanssi aivan mitä sattuu. Eli keula laski ja persaus pysyi vakio sport jousien kanssa samalla tasolla, ellei jopa noussut :roll:
Kumit takana 2:t, joten pelkästään niitä vaihtamalla perästä ei saa vielä edes hyväksyttävää. Eli ei auta kun laikka-daikka-duu :D Mutta kummasta päästä? Käsittääkseni jousista tulee jäykemmät jos pätkäisee progressiivisest päästä, kun että pätkäisisi lineaarisesta päästä?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5566
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä ne takajouset näyttää ihan samanlaiset olevan molemmista päistä. Otin just h&r takajousista neljäsosakierroksen pois, en uskaltanut ottaa enempää. Ongelma sama, etupää laski sen ~3 senttiä mutta takapää vaan sentin ja kakkosen kumit. No kuitenkin, laski sen sentin, ehkä vähän vajaan.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
jesuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 22.05.2013 22:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Viesti Kirjoittaja jesuu »

ainakin 60/40 h&r takajousissa on toisessa päässä harvempi kierre (alkupäässä tiheämpi kierre vähän matkaa), näin ainakin muistelisin, netistä poimittua
''kun puhutaan progressiivisesta madallusjousesta itse asiassa usein on kyseessä ns. kaksivaihe lineaarinen jousi, jossa on 2 eri "kierteen nousua", kun tiuha pää osuu yhteen, lakkaa se toimimasta ja vain harva pää jää toimimaan = jousi jäykistyy''

itse ainakin laikkaisin sieltä harvempi kierteestä.
Pitääpä käydä kurkistamassa että minkälainen jousi siellä on kun on auto tallissakin sopivasti :D
e. eli katkaiset lineearisesta päästä, eli tiheä kierrettä ei saisi laikata kun muuten menee progressiivinen jousi pilalle :mrgreen:
e2. ainakin minulla on 3 ensimmäistä kierettä tiheämpi yläpäässä :o
autoja ei ole kuin kahdenlaisia! uusia mersuja ja vanhoja mersuja
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kyllä näissa Eibacheissa oli noin 1/3 tiuhempaa kierrettä yläpäässä. Oli hivenen hankaluuksia puristaa kasaankin kun ei mahtunut puristimien lautanen tuonne tiuhempaan kierteeseen, eikä jaksanut raottaa alatukivartta.
Mitä laski 1/4 pätkäisyllä? Itse meinasin 1/2 kierrosta pätkäistä kun on 2,5cm kaaren ja renkaan kulutuspinnan välissä ilmaa, mikä pitäisi ainakin saada pois.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

jesuu kirjoitti: e. eli katkaiset lineearisesta päästä, eli tiheä kierrettä ei saisi laikata kun muuten menee progressiivinen jousi pilalle :mrgreen:
Näin ajattelin itsekkin :thumbup: Tokihan se jousi jäykistyy joka tapauksessa kun sitä pätkäistään, mutta näin vähemmän.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
jesuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 22.05.2013 22:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Viesti Kirjoittaja jesuu »

niin, mutta toimii paremmin kun katkaistaan lineaarisesta päästä :P
autoja ei ole kuin kahdenlaisia! uusia mersuja ja vanhoja mersuja
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5566
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Viesti Kirjoittaja S202 »

sonikki kirjoitti:Kyllä näissa Eibacheissa oli noin 1/3 tiuhempaa kierrettä yläpäässä. Oli hivenen hankaluuksia puristaa kasaankin kun ei mahtunut puristimien lautanen tuonne tiuhempaan kierteeseen, eikä jaksanut raottaa alatukivartta.
Mitä laski 1/4 pätkäisyllä? Itse meinasin 1/2 kierrosta pätkäistä kun on 2,5cm kaaren ja renkaan kulutuspinnan välissä ilmaa, mikä pitäisi ainakin saada pois.
5-10mm välillä laski. Varmaan sen puoli kierrosta uskaltaa ottaa pois. Jousikumilla laskee sen vajaan sentin per nystyrä. Pitää varmaan omaan vaihtaa vielä noi ykkösen kumit taakse niin saa takapään samalle korkeudelle etupään kanssa.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Progressiiviset jouset. Kummasta päästä laikataan?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tasan puoli kierrosta raapaisin ja laski aika tarkalleen tuon 2,5cm, eli tuli muy bueno :thumbup: Auto nyt aivan vaaterissa, joten eteen vielä pykälää pienemmät kumit että saa minimaalisen etukenon :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin